Huizen/woningmarkttopic #2

Zou ik zeker doen. Het is jullie geld, hij slaapt er geen nacht minder om. Je moet dingen uitbesteden maar ze zeker achter de broek aan.

Morgen ook maar weer eens onze hypotheekmensen bellen. Mijn god wat is de hypotheekverstrekker bij ons traag. Eerst uitgebreide verklaringen over ons spaargeld en de eventuele manege :sweat_smile: eisen en dan nog even een week de tijd nemen om op je dooie akkertje de documenten door te nemen.

1 like

Blijven bellen en mailen!!! Ik raak er zelf echt gestoord van, maar ik mail en bel 2x per dag en nu staat ons dossier (ook bij de bank) op spoed.

1 like

Jaah!! Dat!! Het is jouw probleem en zij gaan pas haast maken als die deadline in zicht komt. Dus echt gewoon alles doen wat je kan.

2 likes

Wacht maar tot je gaat klussen, krijg je ook ongevraagde adviezen.
We hebbenzelfs lopen spuien bij m’n ouders hoe vervelend het is als mensen zich overal mee bemoeien. Volgende dag m’n pa; oh nee dat zou ik zo doen! Echt niet zo…

Een nieuw huis is niet leuk :expressionless:

1 like

Vreselijk! Wij krijgen ook al ongevraagd advies over onze klusplannen terwijl we nog niet eens de sleutel van het huis hebben. Hoe vaak ik al wel niet gehoord heb dat je toch eerst de badkamer moet aanpakken, terwijl die bij ons de laagste prioriteit heeft :unamused: Doe mij eerst maar dubbel glas en een fatsoenlijke keuken (met uitbouw, want als je dan toch bezig bent…).

2 likes

Toch grappig dat mensen altijd over alles wat te zeggen hebben. De volgorde van je verbouwing, of je wel verbouwd, hoe duur je huis is, dat je in deze tijd koopt. Ik heb me laatst laten vertellen dat wat ik allemaal wilde wel heel gulzig was voor iemand van mijn leeftijd. Dat ik eerst maar eens moest kijken hoeveel er nog over bleef na zo’n duur huis. Wat ik allemaal wilde is: luxere apparatuur in de keuken, een bad als het makkelijk te doen is (we hebben geen badkamerkeuzes dus moet achteraf), de tuin en een dakkapel. Leuk dat jij weet wat er in mijn portemonnee zit gerda. Ga je maar bezig houden met die van je eigen kids.

2 likes

Als ik dit lees ben ik echt heel blij dat mensen lekker hun smoel houden over onze verbouwing. Mijn huis Mijn levuh.

1 like

Oja, heerlijk is dat. Mijn vader heeft al 30 jaar een huurhuis, heeft nog nooit verbouwd en ook niks laten verbouwen en is toch de eerste die tips geeft.

• Kijk maar uit met de badkamer verbouwen want ze slopen je vloerverwarming!
• Weet je wel wat dat kost?!! (“Ja, ik ook niet maar ik denk veel”)
• Als je zonnepanelen neemt moet je een airco nemen, anders krijg je al die stroom niet op!

Oke pap :expressionless:

3 likes

Bij mij zijn het ook de huidige bewoners die veel vinden van wat ik ga laten doen.
De inmeter van de keuken vroeg of we een andere vloer gingen laten plaatsen (ja) en toen waren die huidige bewoners helemaal in schok (ohh maar je kan deze op laten schuren!! is massief hout!)

Echt blij als ik de sleutel heb haha, heb expres maar verder niks gezegd over wat we gaan doen.

2 likes

Wij hadden afgelopen weekend opeens de zoon van de vorige bewoner aan de deur staan. Was een beetje ongemakkelijk want was rond 9 en wij zaten uitgeblust van het klussen in pyjama op de improvisatie bank en hadden echt zoiets van ja ehm hoi…? Ik ga niet zo maar een compleet vreemde mijn huis in laten en een tour geven op zaterdag avond onaangekondigd in m’n nachtjapon. Ook geen vraag of er nog post oid was maar had ook zo iets van waarschijnlijk heb je allemaal ideeen en meningen over van alles en ik hoef dat eigenlijk niet te weten. Vind het al moeilijk zat om zelf te bedenken hoe en wat ik wil.

1 like

Hahaha oja erg is dat. Bij ons vroegen ze ook wat we gingen doen, we hebben het toen echt heel erg gedownplayed.

2 likes

Dat is vreemd ook vind ik? Zomaar onaangekondigd op een avond op de stoep staan??

2 likes

Ja was ook een beetje aparte man. Ging van alles vertellen van zijn jeugd in het huis en wist echt niet goed hoe te reageren. Hebben nog geen gordijnen en de voordeur zit naast de woonkamer dus kon helaas niet doen of we niet thuis waren. Extra prio op iets van raam bekleding dus haha dan kan ik de deurbel gewoon negeren als ik dat wil.

1 like

Ja deze mensen wonen er al sinds het huis is gebouwd, dus ik snap het ook wel. Ze hebben er toch een groot deel van hun leven doorgemaakt.
Ze zijn er wel echt heel erg mee bezig want ze vertelden ook dat ze bij de bezichtigingen in de tuin van de buren mee hadden geluisterd naar wat iedereen over het huis zei :scream:

Zelf zou ik ook wel nieuwsgierig zijn naar wat er van mijn huidige appartement gemaakt wordt! Maar ik zou niet verwachten dat er ook maar iets hetzelfde blijft :stuck_out_tongue:

M’n man is een keer post gaan ophalen in ons oude appartement, waar ik de eerste bewoner van was (hij is later bij mij ingetrokken). Toen ik hoorde wat er gedaan was, ben ik blij dat ik niet mee ben gegaan :joy:. Het voelt toch een beetje als je kindje, ik heb de badkamer/keuken/vloer etc zelf gekozen en het was (naar mijn mening) een heel mooi appartement. Maar nu woont er een jonge man en hem boeit het allemaal niet zo volgens mij, dus het voelde alsof hij geen recht deed aan het appartement :joy: :joy: :joy:.

3 likes

We kijken nog niet echt serieus maar wel al vaak op Funda en nu zien we een huis dat al een aantal maanden te koop staat. Ziet er heel goed onderhouden uit, het is misschien lichtelijk prijzig voor de wijk, maar ik ben echt benieuwd of er dan écht wat mis mee moet zijn? Hier worden de huizen binnen twee weken wel verkocht, althans in de meer gewilde wijken.
Ik ben nu wel heel benieuwd eigenlijk.

@Nefertiti haha ik weet dit ook niet hoor. Vind de woningmarkt in U iig heel onvoorspelbaar, maar over het algemeen verkoopt bijna alles wel. Zou sowieso even checken of het nog te koop staat en misschien kan een aankoopmakelaar ook even meesparren als het nog te koop staat. Een tijdje hierboven werd dit gesprek ook gevoerd. Volgens mij heeft @KipTokTok een huis gekocht wat lang op de markt stond? (Sorry als ik de verkeerde heb)

2 likes

Klopt, @Nefertiti. Stond een half jaar te koop in een dorp niet ver van Utrecht. Probleem was dat het op de foto’s niet zo lekker uitkwam en dat het van binnen gewoon ouderwets was. Wel alles goed onderhouden en mooie kwaliteit, maar we zijn nu wel alles aan het aanpakken en dat moet je maar willen I guess. Denk dat veel mensen er niet doorheen konden kijken, terwijl wij nu een prachtig oud huis hebben dat fantastisch is onderhouden en in de basis gewoon echt top is. Alleen ja, de keuken is erg… landelijk, en de badkamer heel erg jaren '90. Nou, daar kunnen we wat aan doen.

Voordeel voor ons was dus wel dat we het onder vraagprijs hebben gekocht en we hebben tijdens de tweede (!!) bezichtiging een zwager meegenomen die aannemer is. Die heeft voor de geruststelling gezorgd, omdat hij op het eerste oog echt niks raars zag aan het huis.

4 likes

Maar hoe werkt dat dan? Want de leveringsakte en de hypotheekakte zijn toch gewoon beiden te downloaden via het kadaster en daarin zie je toch de waarde en het hypotheekbedrag. Als daar een verschil tussen is, dan is dat dus eigen inbreng? Of blurren ze die bedragen tegenwoordig? Want het moet denk ik wel in de akten worden opgenomen.

3 likes

Het bedrag wat ingeschreven staat zegt ook geen drol. Onze notaris heeft het expres een ton hoger ingeschreven zodat als we in de toekomst om wat voor reden dan ook ons hypotheekbedrag willen verhogen, vanwege verbouwing of whatever, dat we het kosteloos kunnen aanpassen. Anders moet het weer langs de notaris ofzo en dat kost knaken. Blijkbaar hoeft het bedrag in het kadaster niet te matchen met wat je daadwerkelijk hebt overgemaakt.

4 likes