Huizen/woningmarkttopic #2

Ik ken ook best wat mensen die zonder verkoopmakelaar hebben verkocht. Vooral in Amsterdam zou ik het wel aandurven want daar regelt de notaris het koopcontract. Hoewel het standaard nvm koopcontract vast wel ergens op internet te vinden is. Je hoeft geen genie te zijn om dat in elkaar te zetten.

1 like

Is dat niet de akte van levering? Dat de notaris dat altijd regelt (niet alleen in Amsterdam)

1 like

Nee in omgeving Amsterdam doet de notaris ook het koopcontract. Geen idee waarom. Levering moet inderdaad altijd via de notaris. Dat kun je nooit zelf regelen.

2 likes

Wij hebben ook zonder makelaar gekocht en via VEH een gratis concept koopovereenkomst gedownload. Vergeleken met de koopovereenkomsten van een collega en van een vriendin die wel met makelaar hebben gekocht en die waren 1 op 1 identiek aan elkaar.

Haha ik ook!

1 like

Als je een huis koopt met een partner en je beiden een overlijdensrisicoverzekering afsluit, verzeker je dan voor de gehele hypotheek of de helft?

Kan je kiezen. Wij verzekeren 80% als een van ons overlijdt

2 likes

Je kan ook kiezen dat je voor de rest van je hypotheekduur het salaris van je partner doorbetaald krijgt bij een orv. Dat hebben wij gedaan.

3 likes

Ligt eraan hoe je het zelf regelt. Wij hebben een heel andere constructie, volgens mij zijn we allebei verzekerd voor het bedrag dat ik te kort kom (Niet als hypotheek mag krijgen obv inkomen) mocht mijn vriend te komen overlijden. Hoe meer je verzekert, hoe meer je betaalt.

Edit- ons verzekerd bedrag is 1/4e van de hypotheek, dus de helft van de helft, zie ik nu. Dat is wat ik tekort kom als mijn vriend overlijdt en ik minimaal 80% blijf werken voor het salaris dat ik in 2020 had (2021 gekocht). Bij ons was dit veel voordeliger omdat ik een risicopremie betaal en we allebei makkelijk de hypotheekschuld kunnen (maar ik dus niet mocht) dragen op ons eigen inkomen.

2 likes

Wij hebben de hele hypotheek en 60k extra (als studiefonds voor mogelijke kinderen). Kost ons iets van €13/maand.

3 likes

Wow wij hebben maar 250k en betalen 24€ per maand :face_with_monocle:

1 like

Hier de hele hypotheek plus een beetje. Achterliggende gedachte is: we willen dan geen zorgen meer voor de achterblijver en de mogelijkheid om niet te hoeven werken. Het beetje is genoeg om een uitvaart mee te betalen en eventueel een andere woning mee te zoeken (verkoopkosten, overdrachtsbelasting etc).

3 likes

Wij hebben de helft van de hypotheek + voldoende geld om nog een paar jaar te kunnen leven zoals we leefden bij het afsluiten van de hypotheek. Dus in de praktijk is dat de volledige hypotheek plus een beetje. Dan hoeft degene die over blijft zich de eerste jaren geen zorgen te maken over het wegvallen van een inkomen.

1 like

Die constructie ken ik, maar vaak betaal je dan maar 1 maand collegegeld en regel je dan bewijs betaald collegegeld. Dat is voor de meeste verhuurders voldoende. Even een tip voor mensen die dit overwegen haha

1 like

Bij ons loopt het ook (min of meer) parallel af met de uitstaande hypotheekschuld. Bij een volgend huis (als we wat ouder zijn/kinderen hebben) zou ik misschien andere keuzes maken maar nu betalen we 3 euro per maand voor 60K uitgekeerd krijgen (niet verpand, dus mogen zelf weten wat we ermee doen).

1 like

Je kan zelfs gewoon uitschrijven voor 1 september, daarvoor kan je je bewijs van inschrijving al downloaden. Dan betaal je niets.

2 likes

Ik weet niet zeker hoe lang het zo is eigenlijk, sowieso de laatste 3 jaar kon ik het al voor 1 september downloaden! Ligt misschien ook aan de uni bedenk ik me nu? Op EUR en tu delft kan het sowieso

@En_17_Anderen als dit om duwo gaat: die kan het in de steden waar ze zitten tegenwoordig gewoon bij de uni opvragen, dan moet je je wel ergens anders inschrijven. Anders wordt het niet geaccepteerd (dat was bij mij zo)

Wij hebben 3/4e van onze hypotheek verzekerd, maar niet met het idee om alles te gebruiken voor hypotheekaflossing. Mocht één van ons komen te overlijden hebben we ongeveer de helft v/d hypotheeksom nodig om even comfortabel te kunnen leven als tijdens het afsluiten, en dan hebben we nog 25% extra zodat degene die overblijft geen zorgen hoeft te hebben over andere zaken (zoals studies van potentiele kinderen maar ook buffer etc). 3/4e van de hypotheek verzekeren kostte ook echt maar 2 euro meer dan de helft.

2 likes

Heeft iemand een geniale quote voor een bord tijdens het woonprotest op de Dam. Ik ga er heen, maar kom niet ver met creativiteit. En Geen woning, geen kroning (enige wat er in mij opkomt) slaat natuurljk nergens op.

1 like