Huizen/woningmarkttopic #2

Is een slaapkamer niet toevallig een vide die ze als ‘slaapkamer’ rekenen? En dat je daardoor ook een boven hebt? Nou ja je weet het natuurlijk nog niet dus zou fijn zijn als je snel een plattegrond kan inzien! Maar op die manier kunnen ze zo’n ruimte best slim indelen. En dan bv. de badkamer weer deels ‘onder’ de vide/achter de keuken waardoor alles met elkaar geïntegreerd zit. Er zijn met zo’n ruimte best mooie opties te maken dus hopelijk pakken ze het slim aan!

1 like

Wij hadden een rekenfoutje gemaakt in onze verbouwbegroting waardoor we onze hypotheek ook €15.000 hebben moeten verhogen. De hypotheekadviseur heeft ons gematst waardoor zijn kosten “maar” €500 waren en dan nog €550 taxatie maar dat vond ik al een duur grapje om €15.000 te lenen. Ik snap heel goed dat je voor een andere constructie bent gegaan, helaas gingen wij dat niet redden qua spaargeld :sweat_smile:.

Ja bij ons was het mede zo duur door dat je als ondernemer al die extra shit moet aanvragen - maar ook de kosten van de adviseur hakte er goed in :grimacing:

Ik weet ook niet wat ik dan wel verwacht had hoor hahah. In m’n hoofd was het inloggen bij Obvion, schuifje van (bijv) 350.000 naar 370.000 :joy:
Maar logisch nadenken weet je dat het zo niet gaat natuurlijk :joy::joy:

2 likes

Ik heb een tijdje in een huis gewoond dat hier qua indeling en oppervlakte heel erg op leek. Net als jij had ik daarvoor een studio gewoond en ging hier toen in samenwonen. Maar mijn ervaring is dat het echt wel uitmaakt! Je hebt straks aparte kamers ipv alles in één ruimte, dat is al een enorme vooruitgang. En voor een werkkamer heb je ook niet zo veel meer nodig dan 5 m2 toch? En de trap en de hal en dat het twee verdiepingen zijn geven ook al een ruimtelijk gevoel. Wij hadden in dat huis ook nog eens hele lage plafonds (omdat het heel oud was), dat zul je hier niet hebben als het nieuwbouw is. Je zult dan waarschijnlijk ook vloerverwarming hebben dus geen radiatoren en dergelijke. Dat scheelt ook ruimte. En weet niet of je nu ook een buiten hebt, maar dat is ook altijd een plus :slight_smile:

Nja mijn two cents: ik vind het echt een perfecte woning voor 1 persoon en zou er echt voor gaan. Zeker voor die prijs ga je misschien niet zo snel iets beters vinden.

Edit: en oh, de omgeving speelt natuurlijk ook mee. Is daar veel ruimte? Natuur? Of is het helemaal opgepropt? Dat gevoel doet ook veel.

18 likes

Ow ja, heel basic keukentje erin waarbij je zelf alles nog bijna midden in je woonkamer mag zetten. Snap wel dat je er goed over moet denken, want 50m2 is niet per se super klein, zeker niet als je alleen woont, maar de indeling zou ook niet mijn voorkeur hebben. Wel fijn dat er een buiten is trouwens, dat is een groot pluspunt!

1 like

Haha ja dat laatste, ik ben juist heel erg team kleinere ruimtes met eigen functies (zie discussie eerder in dit topic), maar dat is heel persoonlijk. Denk idd dat zo’n community idee wel bij je moet passen!

1 like

@George Ik zag dat er al veel reacties waren op je vraag maar volgens mij staat de constructie die wij toe gaan passen er nog niet bij, wij gaan onze hele hypotheek over laten sluiten. We krijgen dan wel een boete omdat onze rentevaste periode nog niet is afgelopen maar omdat de rente van onze nieuwe hypotheek zoveel lager ligt hebben we zelfs na het betalen van die boete gelijke maandlasten als in de huidige situatie maar dan met ruimte om te verbouwen (ook meerdere verbouwingen die we nu in een keer laten doen zoals hierboven ook gezegd werd).
Onze adviseur had 3 scenario’s die mogelijk waren dus ik zou zeker contact opnemen om te kijken wat er allemaal voor jullie mogelijk is.

1 like

Ik denk dat je zeker prima kan wonen op 50 m2 in je eentje, maar ik denk dat de ruimte wel veel efficiënter ingedeeld zou kunnen worden. Je bent zo veel loze ruimte kwijt aan de trap en ook de woonkamer vind ik klein ogen (zeker als er nog apparatuur naast moet). Natuurlijk is het helemaal prima hoor, maar ik denk dat 50m2 appartementen wel een stuk ruimtelijker kunnen zijn dan dit.

1 like

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wat mij fijn lijkt tov een studio is dat je in dit appartement kamers met een aparte functie hebt. Dat lijkt me qua opbergen wel overzichtelijk. De aparte wc beneden is heel fijn maar ik zou het wel weer een nadeel vinden dat je boven geen wc hebt (qua ruimte is dat heel logisch hoor). Over die gezamenlijke tuin zou ik me niet heel veel zorgen maken. Vaak zijn er idd enthousiastelingen die een bestuurtje starten en dan moet je 2x per jaar een ochtend opdraven of is er een klussenlijst waar je op kunt intekenen. Voordeel is wel dat je een mooi uitzicht en onderhouden tuin hebt met minimale inspanning. Je kunt overal overenthousiaste buren treffen, ook in bestaande bouw zonder gemeenschappelijke tuin dus dat zou mij niet tegen houden!

2 likes

Het huisje opzich lijkt me best prima. Maar als je nu al geen zin hebt in het gemeenschappelijke (wat overigens best leuk kan zijn, maar inderdaad ook nadelen heeft) en de extra reistijd, en ook niet echt een goed gevoel… Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik het niet doen.

2 likes

Ja kut he, hebben wij ook eens gehad. Je raakt helemaal in de ban van zo’n huis en dan gebeurt zoiets. Balen joh, hopelijk komt er snel nog iets mooiers!

1 like

Wij hebben dit begin van dit jaar gedaan.

Bij mij was het even gedoe met mijn salarisstrook ivm flexibel budget maar verder heeft onze hypotheekadviseur echt heel veel geregeld en al onze ‘zorgen’ uit handen genomen.

We moesten hem het halve tarief betalen tov wat je normaal kwijt bent, een taxateur laten komen en je moet zelf een bouwspecificatie aanleveren aan de bank. Onze hypotheek stond hoger ingeschreven dus we hoefden gelukkig niet naar de notaris.

We leenden x bedrag voor de verbouwing en waren nog eens 1750 euro kwijt aan extra kosten (adviseur, taxatie etc) maar die hebben we ook mee kunnen financieren dus dat scheelt ook al.

Al met al viel het me reuze mee!

1 like

Zonder notaris vind ik 2500 euro best veel geld :pleading_face:. Wij gaan dit proces straks ook weer door, mét notaris en had eig op minder gerekend. Wij hopen wel weer gewoon te laten adviseren door Independer, dus dat scheelt denk ik wel

1 like

Ah! Heb het nog even teruggekeken en ik heb het niet goed. Dat waren de beraamde kosten. Uiteindelijk was het 1750 euro voor advies en taxatie samen.

Ga het even aanpassen in mijn post.

2 likes

Dit is zo absurd. Echt waar stopt het. Toen wij startte met zoeken zaten we in de rats over een bod van 500.000 doen op onze droomwoning. Mijn collega zei toen van mij: mark my words een goed onderhouden rijtjeswoning in Utrecht gaat over een een jaar of tien richting een miljoen. Heb er om gelachen, maar als de woning die we toen wilden nog een paar jaar zo stijgt hebben we het niet over tien, maar vijf jaar.

@Ovenschaal ff doorzetten, je komt er wel. Als je elke dag een avocado en koffie minder koopt heb je maar liefst 3% van je maandelijkse spaarbedrag.

4 likes

Wij moeten maar op straat gaan leven en alleen boterhammen met pindakaas eten. Dan komen we wellicht aan de 4.000 euro.
En dan hebben wij het nog goed qua inkomen, echt verschrikkelijk.

Ik heb trouwens eindelijk mijn huisbaas gemaild met de vraag of hij aan ons wil verkopen. Ben heel benieuwd. Hopelijk wil hij naar aanleiding van dit nieuwsbericht wel verkopen :cry:

6 likes

Ik weet niet of het gaat klappen, maar er wordt in elk geval veel bij gebouwd de komende jaren. Dus hopelijk neemt de druk op markt daardoor wat af. Ben wel bang dat die tweedeling blijft voortbestaan, want de mensen die al een huis hebben hebben door hun eigen overwaarde wel startkapitaal om een ander huis te kunnen kopen.

Ik hoop echt dat het nieuwe kabinet eindelijk wat fiscale maatregelen gaat nemen zodat het kopen van een huis minder voordelig wordt ten opzichte van huren. Een eerste stap is wat mij betreft het belasten van huurinkomsten. Maar ja, dat zal ook van de combinatie van partijen afhangen.

Ik heb na een zoektocht van 1,5 jaar eindelijk een huis kunnen bemachtigen. Maar als kopen financieel niet zoveel voordeliger was geweest had ik eerlijk gezegd liever nog een paar jaar gehuurd en dan was ik misschien ook wel in een andere regio gaan wonen.

Maar als de rente stijgt en de prijzen dalen, dan betaal je per maand toch het zelfde? Volgens mij kun je ook minder hypotheek krijgen als de rente stijgt, maar not sure.

1 like

Als de rentes flink stijgen, gaat Zuid-Europa failliet en mogen we alsnog miljarden daar naar sturen en kost het de overheid eigenlijk teveel geld. Denk dat er dus eerst wordt gekeken naar andere maatregelen en die rentes nog wel even zo blijven.

2 likes

Hm maar als je bubbel knapt, kun je echt veel minder lenen, terwijl de huizenprijzen niet ineens zo snel gaan dalen.

Schaf de jubelton en de HRA maar af, extra overwaardebelasting bij verkoop, zelfbewoningsplicht van 5jr, leegstandsbelasting en veel strenger tegen beleggers en investeerders zijn. Meer bouwen helpt niet, want dat is een wassen neus. En de VVD moet oppleuren.

12 likes