Huizen/woningmarkttopic #2

Ja dat soort regels hebben wij ook in ons huurhuis. Maarja door de situatie hebben we daar inmiddels lak aan gekregen, al is het wel onhandig. Ons huis dateert uit 1960, en de badkamer inmiddels ook zoiets denk ik haha. Met een raar laag bad wat dan ook meteen de douche is.
Voor wat meer comfort hebben we er een nieuwe wastafel met meubel en spiegelkast ingezet want die ander was echt ranzig. Toen we dat vooraf aangaven kregen we de mededeling dat het wel mag maar dan wel de oude er voor vertrek weer in zetten. Gaat toch nergens overšŸ˜… Idem dito met de felrode kozijnen etc.

1 like

Vind dit een lastige poll. Wij willen het liefste huizen rond de 4 ton maar kunnen veel en veel meer lenen dus eindstand kijken we gewoon naar wat we leuk vinden en of we de prijs vinden kloppenšŸ˜‚

2 likes

Wij begonnen ook dat we niet meer dan 375.000 wouden besteden. Nu denken we ondertussen na over biedingen van ruim 4 ton haha. Wij schuiven toch steeds een stapje verder omhoog.

Uiteindelijk kijk ik ook meer naar wat de maandlasten worden, de prijzen kloppen toch niet meer met ā€˜wat het waard is’. Als ik zie wat we max zouden kunnen lenen, dat wil ik helemaal niet betalen aan hypotheeklasten.

Met die maandlasten kan je nog wel een beetje schuiven door een deel aflossingsvrij te doen bijv, maar dat deel wil ik liever ook niet te hoog hebben.

1 like

Ja wij willen volledig annuiteiten. Maar ik laat idd elk huis wat we leuk vinden de maandlasten van berekenen door de adviseur. Dat is ook het enige wat ik interessant vind haha. Wij hebben nog meer ruimte door de overwaarde maar wil gewoon weinig betalen hahašŸ˜‚

1 like

Wij hebben 160.000 overwaarde uit ons appartement dus voor ons is taxatiewaarde niet van belang! Begrijp wel dat je dat heel spannend vind maar hoor om me heen dat het vaak wel idd word getaxeerd op het bod, en zo niet dat het een klein verschil is!

1 like

Ons huis is relatief klein met veel grond. Wij hebben een bod gedaan van 25000 boven de taxatiewaarde. Maar volgens de makelaar komt dat dus door de verhouding grootte van het huis/lap grond.

2 likes

Ik hoor dit alleen maar van vriendinnen die in de randstad hebben gekocht en tot meer dan een ton (!!!) overboden en op exact dat werden getaxeerd ook.

Wij hebben in een randgemeente van een minder populaire randstad stad gekocht en het is net onder ons bod getaxeerd.

Als je je taxatie plant in de bedenktijd of voor het koopcontract dan kan je er bij tegenslag nog onderuit. Zou t zelf best wel een gok vinden eigenlijk Maargoed, hoor het wel echt heel veel.

Nou ja, vroeger was een vraagprijs iets om heen te bieden, en dan kon je soms in de onderhandeling daarop uit komen of net er onder. Nu geven mensen een vraagprijs op waar ze echt niet mee akkoord gaan. Wat is die vraagprijs dan nog waard? Waarom neem je het mee in je redenatie? Het stelt letterlijk niets voor. De verkoper gaat het je echt niet voor dat bedrag verkopen namelijk.

3 likes

Ik ga zelf voor ā€˜Gezocht: jubelton’.

13 likes

Inmiddels is het bijna 4 jaar geleden maar wij hebben toen een tweede taxateur laten komen omdat de eerste inderdaad veel lager taxeerde. We betaalden toen liever eenmalig een extra €300 (of wat het ook kostte) dan heel veel zelf in te moeten brengen. De tweede taxateur taxeerde op ons bod.

Of: de een zijn nood is de ander zijn formule 1 race :wink:🄲

7 likes

Wij hebben een Bora en het werkt top! Wij wilden geen gewone afzuigkap en de plafonds zijn te hoog voor een plafond unit. Dan zou de afzuigkap niet goed werken omdat de afstand tussen kookplaat en afzuigkap te groot is. We hebben hem nog niet zo lang dus ik weet niet hoe vaak we het filter zullen moeten gaan vervangen maar tot nu toe ben ik heel tevreden! Het liefst hadden we een ondergrondse afvoer naar buiten willen aanleggen maar dat bleek door oud leidingwerk in de vloer geen optie.

3 likes

Ja wij hebben ook een Bora! Vind het geweldig!

1 like

Hoef je verder niets aan te leggen voor de afvoer oid? Dus kan ik gewoon een kookplaat zo, hup vervangen door een Bora?

Ja mijn ouders hebben ook een Bora, super fijn in gebruik! Wel een afzuiging naar buiten en geen recirculatie. Als het kan zou ik altijd voor een afzuiging naar buiten kiezen, de levensduur is dan een stuk langer dan met filters (volgens de keuken adviseur).

1 like

Haha gatver wij kijken nu weer Kopen zonder Kijken en raken helemaal in mineur omdat we met onze neus op de feiten worden gedrukt. Hebben een tijd geleden een dom bod (veeeel te laag, hebben ons laten afschrikken door een absurd negatieve makelaar) gedaan op eigenlijk ons droomhuis en balen nog elke dag :disappointed_relieved: en zien nu hoe mooi je een huis kan opknappen en grrrr ik baal gewoon van deze markt. Ook omdat er al zeker 8 weken geen ƩƩn huis online is gekomen in t dorp waar we graag zouden willen kopen… het zit gewon allemaal op slot. Bah.

Oke boze modus uit. :face_with_symbols_over_mouth:

4 likes

Zomervakantie periode is altijd wat trager qua huizenmarkt! Hou hoop, er komt hopelijk snel weer iets online :four_leaf_clover::heart:

1 like

Wij keken naar vraagprijs -5 tot en met -25% dus echt heel breed. Nu moet ik er wel bij zeggen dat in mijn ervaring de huizen soms onrealistisch laag geprijsd zijn om de vraag de vergroten (nog steeds een te hoge vraagprijs uiteraard maar onrealistisch laag voor de locatie, grootte, deze tijd, etc.) Uit eindelijk hebben we op ons huis 20% moeten overbieden en wij hadden niet het hoogste bod. Het huis stond wel te koop voor de woz waarde en dat is hier niet realistisch (nergens meer misschien?) dus het is misschien ook een beetje afhankelijk per huis. Als ik huizen via de makelaar doorkreeg probeerde ik in te schatten voor hoeveel het weg zou gaan en afhankelijk daarvan gingen wij kijken. Dus eigenlijk meer los van de vraagprijs.

1 like

Yes! Door die recirculatiefilter. Een afvoer naar buiten is wel beter zei de verkoper maar dat was bij ons helaas geen optie.