Is er niet iets dat momenteel speelt in de trant van “Geen woning, geen kroning!!!”
Draadje over gewenste hervormingen op de huizenmarkt
Mag ik even huilen? Een week geleden kwam er een huis online die echt voor ons leek te zijn. Wel veel te duur, maar ook af dus dat hadden we er voor over. Eerste bezichtigingsmogelijkheid was 2 dagen later en dat redde ik niet met werk dus vriend alleen wezen kijken, hij was enthousiast en kon direct een afspraak maken voor een week later (=morgen) zodat we samen nog een keer konden gaan. Krijg net een telefoontje; verkocht omdat er een bod was gedaan die men niet kon weigeren. Echt hoe?!?! Terwijl dit huis in een nog hoger segment was dan we al zaten (voor de geïnteresseerden; in het noorden, 7 ton).
Hebben jullie toevallig ervaring met het aanvragen van een bouwdepot als je al in het huis woont? Ik ben benieuwd of dat veel gedoe is en wat je er allemaal voor moet regelen.
Ik heb onze hypotheekverstrekker al gemaild om te vragen of zij een overzicht hebben van wat er dan allemaal nodig is, maar zij geven aan dat ik dat via een adviseur moet regelen. Omdat we nu alleen maar oriënteren vind ik het weer zo’n ‘‘grote’’ stap om gelijk naar de adviseur te stappen.
We willen misschien een aanbouw aan ons huis zodat we een grotere keuken krijgen, maar we hebben geen idee of dat lastig te realiseren is bij de bank en in hoeverre ons huis dat waard zal zijn.
Het is mogelijk om overwaarde (indien je die hebt natuurlijk) van je huis op te nemen en dit te gebruiken voor een verbouwing. Betekent wel dat je eerst een taxatie moeten laten doen. Uiteindelijk moet wel blijken dat je voor het nieuwe leningdeel de kosten extra kunt dragen met jullie inkomen.
Of je overwaarde hebt kun je natuurlijk sowieso al zelf checken door je WOZ naast je hypotheek te leggen.
Of eventueel een hogere inschrijving van je hypotheek opnemen indien je dit bij de notaris bij de koop van je huis hebt laten doen.
Wij gaan dit binnenkort ook doen voor de verbouwing. Hebben zelf vrijblijvend gekeken wat we al hebben afgelost (zodat we dat evt kunnen ‘her’opnemen), wat we denken dat het huis waard gaat zijn, wat we denken te moeten lenen en of we dat kunnen ‘dekken’ met ons huidige inkomen.
Wat je volgens mij vervolgens officieel moet doen (en waar wij nu mee gaan starten):
- opnieuw taxatie om te bepalen wat je huis waard is na de verbouwing
- opnieuw hypotheekbemiddeling om met je huidige inkomen icm huidige woningwaarde na te gaan hoeveel hypotheek je kunt krijgen én vervolgens die hypotheek aanvragen
- opnieuw naar de notaris om het vast te leggen (tenzij je hogere inschrijving had. Wij hadden dat wel maar die is helaas te laag, dus moeten alsnog).
Maar als je het van de overwaarde doet is het geen bouwdepot!
Wij hebben dit toevallig vorige week met onze adviseur besproken.
Hij heeft aangegeven dat dit heel makkelijk te realiseren is,
Het enige wat wij aan moeten leveren is een bouwspecificatie (wat wil je doen &wat zijn de verwachte kosten) en van beiden een werkgeversverklaring. + opnieuw taxatie woning.
Het scheelt dat we bij afsluiten van de hypotheek hoger hebben ingeschreven waardoor we nu niet langs de notaris hoeven.
Wij hoeven onze financieel adviseur bij dit soort zaken alleen te betalen als we het plan echt doorzetten. Niet voor het advies.
Hm, ja dat zou best kunnen en mix ik de woorden door elkaar haha. In mijn ogen is een bouwdepot een potje met geld waarvan je de verbouwing of je nieuwbouw extra’s mee kan financieren. Maar dat kan toch van je overwaarde? Alhoewel heet het dan misschien geen bouwdepot
Met een bouwdepot word ‘extra hypotheek’ afgesloten. De bank gaat ook bekijken dat al je plannen waardevermeerderend zijn. Ze kunnen dus een deel of zelfs helemaal afwijzen. Je kan er dus jiet simpel gezegd alleen een keuken of badkamer van kopen.
Ligt eraan. Als je je huis verkoopt en overwaarde weer investeert niet. Als je er al woont en een nieuw hypotheekdeel opneemt (wat kan omdat je overwaarde hebt) is het wel een bouwdepot. Dat is de situatie hierboven als ik hem goed begrijp. Toch?
Een vraag voor de mensen die een huis hebben gekocht: deden jullie de inspectie van de woning net voor de overdracht van de sleutels (“het transport”)? Dus bij wijze van spreken in de ochtend als het transport in de middag is? Of deden jullie dat al een paar dagen ervoor?
Wij deden het twee uur voor het passeren bij de notaris en als er nog dingen waren werd dat genoteerd en opgelost. Ging helemaal goed verder.
Bij mij was het s ochtends en dan begin van de middag de overdracht bij de notaris
Vrienden van mij hebben een bouwdepot genomen voor hun keuken en badkamer, was er zelf ook verbaasd over dat dit mocht maar het kan dus wel.
Een uur van te voren. Ik heb (toen ik hier nog meer mee te maken had met mijn werk) eigenlijk nooit gezien dat mensen het een paar dagen van te voren doen. Dat lijkt me ook niet handig, gezien er in die tijd nog van alles kan gebeuren met het huis.
@Ladyhawke @JustinBieber
Ik ken zelfs mensen die een bouwdepot hebben voor o.a. een houten vloer.
Dank voor alle antwoorden - als er dan nog iets niet zoals afgesproken was aan het huis of kapot, werd dat dan bij het transport meteen afgesproken qua oplossing?
Ja klopt. Dat geef je dan aan en dan wordt dat opgelost. Soms een beetje op een beunhazenmanier wel. Bijv. dat er is afgesproken om een bepaald iets te laten hangen en dan hangt dat er niet en dat de verkoper dan zegt; ok houd dan dit of dat maar, haha. Maar goed je bent er natuurlijk zelf bij en je beslist zelf waar je akkoord mee gaat.
Los van wat hier al gezegd is heb ik nog wel de tip om echt te kijken wat je allemaal wilt doen en te kijken of je dat allemaal mee kunt nemen. Wij wilden bijvoorbeeld een bouwdepot voor alleen een nieuwe keuken, maar onze hypotheekadviseur raadde ons aan om een lijstje te maken met dingen in huis die we nog wilden doen. En dan vervolgens kijken wat haalbaar is binnen de hypotheek. Uiteindelijk is onze nieuwe keuken dus neergekomen op een best wel flinke verbouwing door het hele huis. Wat we sowieso al wel wilden, maar waarvan we bij bijvoorbeeld de zolder zeiden doen we later wel. Maar omdat het nu mee kon in de hypotheek werd ons aangeraden het nu te doen omdat we anders over een paar jaar weer met extra kosten voor het openbreken van de hypotheek zouden zitten.
Hoe wordt eigenlijk bepaald voor welk bedrag je hoger ingeschreven wordt bij de notaris? Wij hebben pas getekend voor ons huis en wij zijn voor ruim 2 ton meer ingeschreven, maar vraag me nu eigenlijk af waar dat bedrag op gebaseerd is?! Het is ook geen huis dat naar verwachting in de toekomst verbouwd hoeft te worden of iets dergelijks.