Huizen/woningmarkttopic #2

Net op tijd voor een champagnebrunch :partying_face::partying_face:

1 like

Hahah yes jammer dat ik op mijn werk zit :face_with_hand_over_mouth: maar mimosa’tje was er prima ingegaan anders haha

3 likes

In september loopt van één van onze twee hypotheekdelen de rentevaste periode af. Krijg je dan van de bank bericht met het nieuwe percentage? Of wordt je van te voren uitgenodigd door de bank voor een gesprek over hoe lang vast en tegen welk percentage?

1 like

Meestal krijg je een brief, geen gesprek. Kun je mogelijk wel zelf aanvragen als je die brief hebt gehad.

Klopt inderdaad dat je vanzelf bericht krijgt van de bank, zij doen dan meestal een rentevoorstel met verschillende opties. Meestal kun je 3 maanden voor afloop van de rentevaste periode een nieuwe rente kiezen. Bij sommige hypotheekverstrekkers kan dat gewoon online als je bij ze inlogt.

Is er hier toevallig iemand die verstand van of ervaring met het bouwen van een woning op eigen grond heeft? Mijn ouders hebben een behoorlijke achtertuin en gezien de huidige woningmarkt overwegen mijn vriend en ik om bij hen op het terrein te gaan wonen. De bedoeling is iets tiny house-achtigs (maar dan net een tikkeltje groter, rond de 60m2, we denken aan een containerwoning of een soort nissenhut. We weten dat het volledige terrein woonbestemming heeft, en dat we waarschijnlijk een omgevingsvergunning nodig hebben. (Het is wel een kleine oppervlakte maar ik neem aan dat het niet als uitbreiding/bijgebouw mag gelden als het de voorzieningen van een zelfstandige woning heeft?).

In de straat zijn er meer mensen die hebben bijgebouwd in hun achtertuin dus de kans dat we een vergunning krijgen is denk ik wel aanwezig, maar ik vind het erg onoverzichtelijk waar we nu precies moeten beginnen. Het voelt voorbarig om al direct een heel bouwplan uit te werken maar als je wil overleggen met de gemeente willen ze volgens mij vaak al plannen zien? Ik weet echt niet zo goed wat wijsheid is dus als iemand tips heeft of ideeën waar te beginnen zou ik daar heel blij mee zijn!

8 likes

Ah dankjewel, hier kan ik verder mee! :blush:

2 likes

Zou eens bellen inderdaad, moet toch iemand zijn met wie je eens kan praten om je vragen te stellen voor je echt een vergunning gaat aanvragen.
In veel gevallen mág je zoiets wel neerzetten (mits het voldoet aan het bouwbesluit en de gemeente een vergunning verleent om daar te bouwen) maar mag dat niet altijd voor permanente bewoning zijn of mag geen eigen adres zijn. Dat zou dan betekenen dat jullie op papier gaan inwonen bij je ouders. Ik weet niet in hoeverre dat nog invloed kan hebben op dingen als belastingen en toeslagen, zou dat ook meenemen in de overwegingen.

2 likes

Wat hierboven al gezegd is, sowieso. Volgens mij is het ook niet evident om hiervoor een hypotheek te kunnen krijgen (voor zover mij bekend!) als dat überhaupt aan de orde is ofc maar als je daarover informatie zou willen zou ik een onafhankelijk adviseur raadplegen. Als er bijv. partijen zijn die het wel doen weet een onafhankelijk dat beter dan bijv. de rabobank oid.

1 like

@Dazed Ja de meeste gemeentes hebben een omgevingsbalie of een publieksbalie bouw&bestemmingsplannen waarnaar je kan bellen. Die kunnen je daar alles over vertellen!

1 like

Ah dat is wel heel goed om te weten ja, thanks! Zowel mijn vriend en ik als mijn ouders ontvangen wel toeslagen dus dat is inderdaad wel echt iets om op te letten.

@mikselke ah ja slim, thanks! We moeten nog goed naar de financiën kijken maar dit ga ik in gedachten houden

@Lilo oh dat klinkt top, lijkt me een goed beginpunt! :blush:

1 like

Ik ken iemand die dat ook heeft gedaan en die hebben het gebracht als zijne ‘kangoeroe woning’.
Nu woont zij dan in dat kleinere huisje, maar dan is het idee dat als haar ouders ouder zijn, zij daar dan kunnen wonen zodat zij ook zorg kan verlenen. Zo is het voor hun goedgekeurd.

6 likes

Oh dat kende ik helemaal niet, goeie! Ik zie wel dat de woningen dan aan elkaar vast moeten zitten en ik weet niet zeker of dat gaat lukken, maar wel iets om in gedachten te houden in ieder geval (:

1 like

Ohh is dat zo? Dat is bij mijn kennis namelijk niet zo…

2 likes

Van wat ik zo snel googlede wel

Maar misschien dat het verschilt per gemeente, dat zou kunnen! Zal het eens uit gaan zoeken

1 like

Mijn vriend en ik wonen nu samen in een huurappartement. En we wonen daar echt fijn. De locatie is perfect, het is ruim etc. Alleen voor de ~toekomst~ missen we een slaapkamer. En het liefst willen we ooit wel naar een huis met een tuin.

Ik zou dit wel binnen één a twee jaar willen. Mijn vriend heeft wat minder haast. Maar gezien de situatie nu weet ik niet waar we goed aan doen. Ik krijg er ook best wel veel stress van en zie er al tegenop omdat de markt nu zo krap is. De rente stijgt ook. Mijn vriend denkt ook dat het beter wordt maar het is zo moeilijk omdat je niet in de toekomst kan kijken.

Ik weet gewoon niet waar we goed aan doen. Toch maar gaan zoeken of het nog laten rusten?

3 likes

Is nu iets kopen waar jullie echt gelukkig van zouden worden überhaupt een mogelijkheid? Mijn ervaring is dat je van een beetje rondkijken ook beter weet wat je eigenlijk echt wil. Dat staat vrij, en ook een gesprek met een hypotheekadviseur zou je gewoon eens kunnen proberen. Dan weet je ook beter wat voor een prijskaartje aan je wensen hangt en of je dat kan betalen. Rondkijken staat vrij en ben je misschien ook van dit knagende gevoel af.

8 likes

Ja dat is moeilijk. We hebben wel zo’n online berekening gedaan en dan kijk ik op funda en dan zie ik best wat opties. Maar dat is natuurlijk ook zonder over bieden etc.

Maar je hebt gelijk. We kunnen altijd vrij blijvend naar een adviseur en rond kijken. Maar ik vind het wel moeilijk. Ik ben best wel stressvol aangelegd en als ik dan al denk aan opbieden en teleurstellingen pff. En al dat geld haha. Soms denk ik: ‘laat maar.’

1 like

Je hebt al veel tips. Misschien om iets uitt te zoeken/te vragen aan de gemeente hoeveel er gebouwd mag worden op het perceel.
Bij mijn gemeente mag bijvoorbeeld x% van het perceel bebouwd zijn.
Iemand die ik ken kan nu niet zo ver uitbouwen als ze willen. Dan zouden ze schuurtje oid weg moeten halen.

2 likes

Oh dat is zeker iets om uit te zoeken inderdaad, thanks!!

1 like