Huizen/woningmarkttopic #2

Ik wil je absoluut geen valse hoop geven, maar het kan gebeuren dat er een aantal huizen weer vrijkomen. Gebeurt als de koper toch afziet of financiën niet rondkrijgt.

Mijn vriend en ik zaten in april ook te balen over dat we niet gekozen waren als kopers. En begin juni werden we gebeld dat er een huis vrij was gekomen en ze het graag aan ons wilde aanbieden. We hadden toevallig nog net daarvoor contact gehad met de verkoopmanager van het nieuwbouwproject. Toen er een huis vrij kwam dacht ze gelijk aan ons.
Ons nieuwbouwhuis was zelfs al 2x verkocht onder voorbehoud. Tot 2x toe ging de verkoop niet door.

Hier hadden wij natuurlijk geluk in, maar als je je kans wil vergroten dan zou ik contact houden met de verkoopmanager. Vriend en ik heb eerste weken gebaald om daarna toch weer contact te zoeken (ouders raden het aan). Al snap ik ook dat je daar geen zin in hebt en er helemaal klaar mee bent.

3 likes

Er is vanaf 1 januari 2022 in BE een nieuwe richtlijn voor banken om bij particulieren die een bepaalde woning willen kopen eerst een onafhankelijke schatting te laten maken voor ze een lening geven. Dit om het risico voor de banken te verkleinen omdat op de huidige woningmarkt veel kopers enorm overbieden op de werkelijke waarde van een huis.

Ergens klinkt het goed, maar zoals in het artikel staat, gaat deze regel er ook voor zorgen dat de mensen die sowieso al moeite hebben om een lening te financieren opnieuw uit de boot vallen. Lagere schatting = lager bedrag dat je kan lenen aka meer eigen inbreng nodig. :weary:

1 like

Dit klinkt inderdaad niet als een maatregel die helpend is voor kopers. Is dit dan een soort van taxatie door een onafhankelijk taxateur zoals we dat in Nederland kennen? Alleen wordt die verplichting hier door de bank aan de koper opgelegd. Misschien dat dat in België ook wel de uitwerking in de praktijk gaat worden dan.

In het FD stond vrijdag juist dat woningen veel te laag worden getaxeerd. Ergens ook wel logisch, want de waarde (in het economisch verkeer) = wat de gek er voor geeft terwijl taxateurs vaak voorzichtiger zijn, juist door de richtlijnen van de bank. Lang verhaal kort was; DNB geeft taxateurs de schuld van de hoge woningprijzen en er gaan allerlei spookverhalen rond van taxateurs die te hoog taxeren, maar dat klopt dus eigenlijk niet. Ik vind dus eigenlijk dat banken ‘niet zo moeilijk’ moeten doen. Op het moment dat de huizenprijzen laag zijn en er voor hen betrekkelijk weinig risico is, trekken ze de taxaties niet in twijfel en nu het in hun nadeel is ineens wel. Een onafhankeijk taxateur zou onafhankelijk moeten zijn en niet zo in de zak van de bank moeten zitten imo.
Je kunt gewoon niet ineens de betekenis van waarde in het economisch verkeer veranderen wanneer het je niet uitkomt/wanneer mensen te veel overbieden naar je zin.

3 likes

Ja inderdaad, wie gaat die onafhankelijke metingen uitvoeren als je nu al hoort van makelaarskantoren die in direct contact staan met bevriende taxateurs en what not. Ik weet niet of ik dat nu te pessimistisch bekijk, maar voor mij klinkt het nu niet als een hulpmiddel om de woningmarkt toegankelijker te maken voor potentiële kopers maar eerder als iets dat vooral de banken moet helpen.

@1103 Ja, die verplichting gaat hier ook aan de koper opgelegd worden.

edit: in een artikel van De Morgen staat dit als voorbeeld

Stel dat je een akkoord hebt voor 300.000 euro, maar de taxeerder schat de woning op 250.000 euro. Dan moet je al 50.000 euro zelf opleggen. Reken daar ook de 10 procent eigen inbreng en de 10 procent registratiekosten bij, en je moet al een spaarpot van 100.000 euro hebben om de woning te kunnen kopen.

Dat krijg ik echt niet bijeen gespaard zonder jubelton of erfenis. :weary:

Gefeliciteerd!!

Gefeliciteerd!! Nu kun je eidelijk uit die oude klomp verhuizen. :relaxed:

8 likes

Ja dat is wel een goed punt en daar ben ik het mee eens, maar dan zou dat toch wel ergens vastgelegd moeten zijn (of worden). Want wat is dan inderdaad te taak van de taxateur: de waarde in het economisch verkeer bepalen of de waarde bepalen in zijn functie als poortwachter, aan de hand van richtlijnen (nu opgesteld door de banken, en dus niet geheel onafhankelijk)? Op dit moment is het (volgens mij maar correct me if I’m wrong) officieel gewoon de bedoeling dat een taxateur bepaalt wat de waarde is en niet wat ‘verantwoord’ is.

Overdrachtsbelasting betaal je overigens ook over de waarde in het economisch verkeer en om die waarde te bepalen wordt wel de koopsom gebruikt.

3 likes

bij mijn studie heb ik geleerd dat de woningmarkt geen vrije markt is. Omdat vraag en aanbod niet met elkaar in balans kunnen komen. Uit mijn hoofd zijn daar een paar verklaringen voor; wonen is een basisrecht, fysieke ruimte is beperkt en huizen zijn niet even in een handomdraai bijgebouwd. Maar tja helaas zijn we op een punt gekomen waarbij we een heleboel maatschappelijke verantwoordelijkheden; zorg, onderwijs, huisvestiging overlaten aan de markt.

3 likes

Ik vind het ook echt een super rare maatregel, wie ligt daar nu op te wachten? Alsof het ook maar iets gaat helpen.
2 jaar geleden beslisten ze de woonbonus af te schaffen en daardoor gingen de prijzen zogezegd ook dalen. Maar een woonbonus voor een 2e huis bestaat wel nog en in Brussel krijg je nog steeds een “korting” als je een huis koopt. :o_o: Het is allemaal zo raar, ik zie het echt somber in voor mensen die geen steun van ouders krijgen.

Ik weet niet of ik in dit topic op de juiste plek ben.

Zijn er ook mensen die het kopen van een huis voor nu opgegeven hebben?

Op dit moment woon ik in de randstad en heb ik een sociale huurwoning (eengezinswoning) waarvoor ik € 550 huur betaal. De huizenprijzen hier zijn echt de pan uitgestegen. Voorbeeld: de buren van mijn ouders hebben het huis wat zij 3 jaar geleden hebben gekocht voor € 360k (waarbij zij toen al 30k hebben overboden) nu verkocht voor € 500k aan het broertje van een van de buren. Zij hebben er de taxatiewaarde voor betaald maar met deze markt kan ik mij voorstellen dat bij ‘‘gewone’’ verkoop er helemaal enorme overbiedingen zouden zijn geweest. Om maar even een voorbeeld te geven voor de stad waar ik nu woon want het is helemaal geen bijzonder groot huis maar gewoon een hoekwoning.

Met het inkomen wat mijn partner en ik hebben krijgen we in onze stad veel minder huis dan dat wij nu hebben en gaan wij maandelijks minimaal € 1000 hypotheek betalen… Daarnaast staat er hier niet veel te koop en bij een nieuwbouwproject waren er al 8000 aanmeldingen voor 130 woningen. De markt is helemaal oververhit.

Met het inkomen van partner zitten wij rond de maximale inkomensgrens voor een sociale huurwoning. Desondanks kan ik elke maand een enorm bedrag sparen en hoeven we hier echt niet op de kleintjes te letten. Maar ondanks dat ik het kopen van een huis een soort bucketlist iets voor volwassenen vind, vind ik dat hogere maandlasten en minder huis nu onze levenskwaliteit te kort zou doen.
Ook al wil ik wel heel graag. Ik ben enorm blij dat ik ‘‘geluk’’ heb gehad en wel een eengezinswoning heb met genoeg ruimte maar toch merk ik dat ik er wel moeite mee heb om mijn ‘‘droom’’ om een huis te kopen te laten varen…

4 likes

Ja, wij ook. We keken niet heel serieus, want wisten dat we weinig kans maakte (geen eerdere koopwoning met overwaarde, geen jubelton). Maar sinds een paar maanden heb ik het maar helemaal opgegeven. We zijn pasgeleden van ons (dure) particuliere huurappartement verhuisd naar een goedkopere woning die gesloopt gaat worden ergens tussen 2022-2025 zodat we ook veel kunnen sparen, maar tegen de 4.500 euro die appartementen per maand duurder worden kunnen we ook niet opsparen. Zie er nu al tegenop dat we onze woning uit moeten en weer bij huisjesmelkers moeten gaan huren die toch nooit wat aan onderhoud doen en de borg niet willen terugbetalen :cry:

Verder helemaal eens wat hierboven wordt gezegd!

2 likes

Wij hebben het kopen niet opgegeven, maar hebben wel het idee van een eengezinswoning met 3 slaapkamers en een tuin opgegeven (wat realistisch was toen we begonnen met zoeken 1.5 jaar geleden, maar wat nu niet meer haalbaar is) en zijn nu naar appartementen op zoek met 2 slaapkamers. Vanuit het idee: dan zijn we tenminste ingestapt. Het is totaal niet wat ik voor ogen had qua waar ik zou wonen als dertiger als we (mocht het lukken uiteraard) aan een gezin zouden beginnen, maar er is gewoon geen andere optie meer.

Ik zit zelf wel in een andere situatie als jij (wonen heel klein en kan echt geen baby bij ook al zou je heel graag willen, voor sociale huur verdienen we te veel en de huren voor iets groters zijn te hoog), maar ik herken dus wel dat je de ideeen die je had over de toekomst moet aanpassen. Nu ik dat heb gedaan (dat heeft wel een jaar geduurd haha) is het wel een fijner proces en heb ik er meer vertrouwen in dat we ergens fijn kunnen wonen, ondanks dat het totaal anders is dan we vooraf dachten. Dus als je fijn woont en je er niet bent uitgegroeid en je hebt ruimte om te sparen dan is het denk ik totaal logisch dat je je niet op deze ellendige woningmarkt wilt gaan begeven. Maar ik vind het ook volkomen logisch dat je even moet wennen aan dat idee omdat het totaal anders is dan wat je voor ogen had :hugs:

3 likes

Tipje om je borg terug te krijgen zonder dure rechtszaak (nu te laat, maar misschien voor ooit of voor anderen): inhouden op de laatste maanden huur.

Het mag niet, maar oh wat vind ik die zekerheid fijn! Wij hebben laatst de huur opgezegd en daarbij gemeld dat we de borg inhouden op de laatste twee maanden huur. Je hebt natuurlijk wel wat risico’s:

  • verhuurder kan te pas en onpas in de woning inbreken en jouw spullen slopen/wegnemen. Dat zou ontzettend fout zijn, en onze inschatting was dat onze verhuurder dat niet ging doen.
  • vaak staat er een boete op te laat betalen, die hoog kan oplopen. Bij ons zou die boete niet gelden omdat die te ruim is geformuleerd (geen maximum bedrag, ziet op alle verplichtingen van huurder en niet op de specifieke verplichting van betalen, etc.).

Ja, geen idee hoe dat zit in NL, maar zoals je het vertelt zal dat inderdaad het verschil zijn!

Inderdaad. In een artikel van vandaag staat er dit:
“Het is belangrijk om de consument te beschermen. Het kan dat jonge kopers daardoor iets langer moeten uitstellen, maar misschien gaan we nu wel op termijn naar meer betaalbare woningen”, zegt David Geerts van Hypotheekwinkel. “Als iedereen een stukje voorzichtiger wordt, daalt de druk op de markt”, zegt ook Bart Van Opstal. “Dat is op zich niet slecht.”

Jonge kopers moeten niet IETS langer uitstellen, maar veel langer door zulke maatregelen. :face_with_raised_eyebrow:

Volgens Hypotheekwinkel wordt het nu nog belangrijker om opschortende voorwaarden in je koopovereenkomst op te laten nemen: als uiteindelijk blijkt dat je te weinig kan lenen, gaat de verkoop niet door. Heb je geen opschortende voorwaarde en je krijgt de financiering niet rond, zal je een schadevergoeding moeten betalen. Die bedraagt meestal 10 procent van de aankoopprijs.

Ook Bart Van Opstal roept kandidaat-kopers op om dat risico niet te nemen en zeker te werken met opschortende voorwaarden. Al erkent hij dat kandidaat-kopers druk kunnen voelen om daar niet op aan te dringen uit schrik dat ze het huis kunnen mislopen, zeker als er veel concurrentie is. De verkoper heeft immers het laatste woord en moet akkoord gaan met de opschortende voorwaarden.

Dit is wat @Shaaar geloof ik een tijde geleden zei, dat we dus afstevenen op situaties zoals die in NL nu met mensen die zonder opschortende voorwaarden gaan bieden.

1 like

Ja wij hebben het na een heel frustrerende zoektocht met veel teleurstellingen opgegeven. Ik vind het ook moeilijk om het beeld wat ik vroeger had op te geven. Maar het is niet anders, net zoals jullie wonen we ruim genoeg dus dat is in deze markt ook al een luxe. Wij hebben inmiddels laagdrempelig wat dingen veranderd in huis om het iets meer van onszelf te maken. Maar we zitten bijv. nog wel steeds met een vreselijk oude badkamer die half uit elkaar valt.

Bijna iedereen in onze omgeving heeft een koophuis. Het hebben van een huis of verbouwen domineert inmiddels echt alle gesprekken, echt om gek van te worden. Mijn familie zegt ook elke keer; zijn jullie écht gestopt of weer stiekem op Funda aan het kijken? Sommige mensen weten echt niet waar ze het over hebben🙄

1 like

Jeetje dat slaat ook alles… Ligt er aan wat voor soort vloer (parket, pvc/ laminaat) en gordijnen het zijn (zou je het houden) en vooral: hoe graag je er wil wonen?
Wij hebben geloof ik €1200 betaald een paar jaar geleden voor circa 100m2. Slechte deal want de gordijnen konden we meteen weggeven haha (neon roze) en we hebben zebra laminaat op zolder :sweat_smile: Maar zij hadden een vaste prijs en anders kregen we het niet…

1 like

Lol, classy move van die lui

3 likes

Wij hebben gisteren het voorstel gekregen om het huis van mijn schoonouders over te kopen tegen taxatiewaarde min ton schenking. :star_struck: dit huis voldoet aan al onze wensen!! En we zouden een dergelijk huis nooit kunnen kopen in de huidige markt en zonder de ton schenking. Heb gisteren echt gehuild van blijdschap. Nu moeten zij alleen nog een fijn appartement vinden.

57 likes

Wij hebben een huis gekocht!

Na het fiasco van het eerste huis stonden we op de reservelijst van een ander huis. We mochten toch komen bezichtigen, samen met onze makelaar (die we snel hadden ingeschakeld) een bod uitgebracht met een begeleidend briefje, en het bod is geaccepteerd! Nu 3 weken later is alles al rond!

Echt ongelooflijk, binnen een maand van de start van de zoektocht hebben we een huis. Zo onwerkelijk, ik rekende op een lange zoektocht.
Dit huis voldoet ook aan al onze eisen, behalve de locatie, het is wat verder van het centrum dan ik zou willen.

Nu is het wachten tot de overdracht half november. Zo blij!

44 likes