Principieel zou ik nee zeggen. Maar ik weet ook dat dit vanaf de zijlijn makkelijk praten is.
Ik zou ook met @JustinBieber mee gaan. Als het echt je droomhuis is en je er echt graag wilt wonen maken die 5k ook niet meer uit. Het blijft natuurlijk wel zuur.
Wij hadden dat gevoel ook toen wij flink hadden overboden op ons toekomstige huis. Ook wij hebben het gevoel een beetje genaaid te zijn, want er kwamen nog wat trucjes uit de hoge hoed. Maar achteraf zooo blij dat het ons gelukt is.
Een met @JustinBieber. Als je het kan betalen en het huis graag wilt zou ik het doen en eventueel later klagen om de gang van zaken bij nvm.
Ik ben het hier mee eens. Het voelt oneerlijk maar als je echt weg bent van het huis, zou ik redeneren dat die 5000e extra op een hypotheek echt net niks is.
Kan je niet een tegenbod doen van bv 48000? Zorgen dat je zoveel mogelijk op schrift hebt en telefoongesprekken opnemen. Als ze dat bod niet accepteren subtiel of minder subtiel laten weten dat je contact op gaat nemen met de NVM.
Maar kan me ook voorstellen dat de stress die dit geeft het je niet waard is en je meegaat in hun voorstel. Dan kan je als alle handtekeningen gezet zijn altijd nog een klacht indienen.
Ja ik, soort van. Alleen bij ons hadden nog andere mensen geboden nadat het van ons al (mondeling) geaccepteerd was. We baalden wel, maar zijn uiteindelijk wel meegegaan gezien we het huis wel wilden en dit zagen als één van de zeer weinige kansen om nog een huis te kopen. Ik weet niet waar je woont, hoe de markt daar is en hoelang je al zoekt, maar ik zou wel iets meegaan. Hoe zuur het ook is. Wij zijn ong âŹ6000 omhoog gegaan. Als ik er echt over na denk, denk ik wel ja shit, dat zijn wat maandsalarissen, maar op een hypotheek merk je het nauwelijks. Vooral met de lage rente. Het is gewoon een vies spelletje en ik zou kijken of je (wellicht later) een klacht in kan dienen maar als je hem echt wil zou ik in deze markt gewoon mee gaan als je de kans hebt.
Ik zou er ook in meegaan en dan later een klacht indienen over die makelaar hihi.
Dat ligt eraan waar je gaat wonen en tegen welke rente⊠locatie/oppervlakte, etc. In de randstad vind je praktisch geen eengezinswoning (of appartement) onder de 3 ton (en dan heb je nog mazzel). Dan zit je al snel aan maandlasten van ca 1000 euro bruto (netto wel wat minder).
Bij 400 loopt dat al gauw op naar de 1500 denk ik (dan heb je ook geen nhg)
Ik weet niet precies wat een huis kost met een hypotheek van 500e, ik denk rond de 175.000? Wilde gok. Daar vind je geen huis, zelfs vaak geen appartement meer (ligt eraan waar natuurlijk), voor⊠Buiten dat zijn andere dingen bij een huis ook echt duurder dan een gehuurd appartement; gwl, maar ook zaken als onderhoudskosten en gemeentelijke belastingen. Vaak onderschatten mensen wat voor maandelijkse kosten bij een gekocht huis komen. Huren betekent ook minder âgedoeâ.
Ik denk dat kopen met de Nederlandse regels altijd goedkoper is als je puur en enkel naar het geld kijkt. Als je 600 euro huur betaalt is dat een transactie om te wonen als je huurt, als je 600 hypotheek betaalt is ongeveer 60% daarvan aflossing en dus vermogensopbouw. Alleen is het niet zo zwart wit. Je loopt met kopen meer risico, de prijzen zijn opgeklopt dus je betaalt fors meer dan de woningwaarde en je weet niet wat de toekomst brengt. Daarnaast ben je minder flexibel.
Wij hebben nu een hypotheek van 600 euro (= ongeveer 185.000), iets duurder dan de sociale huurwoning die we hadden. De hypotheek is veel goedkoper omdat we nu ook overwaarde hebben en een stuk hebben afgelost. Staat tegenover dat de markt ook anders had kunnen lopen. Daarnaast koop je er in 2021 niks meer voor.
Edit: Kopen beter dan huren? De mythe waar we allemaal in getrapt zijn - OneWorld in dit artikel wordt het duidelijk uiteengezet
Denk dat een huis nog wat goedkoper moet zijn. Wij hebben het huis waar we nu nog wonen vijf jaar geleden gekocht voor 195 en 10.000 bouwdepot dus 205.000 en onze hypotheek is 760 pm.
Nee toen was de rente ook laag en hadden voor 10 jaar vastgezet. We hebben t bij t nieuwe huis langer vastgezet en volgens mij is t dan bijna gelijk. Maar aankoop prijs vh huis is ook dubbel zo hoog dus dat geeft was een scheve vergelijking
Bij ons in de wijk stond een huis te koop voor 395.000.
Zelfde basishuis als wat wij hebben maar met dakkapel voor en achter en een stukje uitbouw achterkant. Komt neer op 10m2 meer dan ons huis.
Het huis staat in een raar blokje tussen twee huizen in (denk aan naar achter geplaatst tussen twee huizen die meer naar voren staan).
Blijkt dat het uiteindelijk voor 473.000 is verkocht.
Dat is gewoon 150.000 meer dan dat wij hebben betaald vorig jaar.
Voor ons was kopen goedkoper dan huren in de randstad. Maar dat is van heel veel afhankelijk.
- Hoe hoog de huren zijn op de plek waar je wil wonen en wat de regels zijn voor inkomenseisen (Den Haag heeft een huisvestingsverordening waardoor met 2 keer modaal salaris onder de 1000 euro huren ĂŒberhaupt al niet meer kan)
- Hoe hoog de huizenprijzen zijn mocht je willen kopen
- Hoeveel hypotheek je nodig hebt
- Hoeveel eigen geld je er dan nog in moet steken
Voor ons was kopen qua netto hypotheeklasten 700 euro voordeliger ten opzichte van huren en wij konden dan veel groter gaan wonen (100m2 huren was waar wij zochten minstens 1200 euro excl) Maar wij hebben voor deze regio en aantal m2 relatief goedkoop gekocht (klushuis), en zelf veel geld ingelegd waardoor we een lage hypotheek hebben. Maar toen ik 2 jaar geleden zelf zocht, was huren voor mij veel voordeliger. Je moet er ook rekening mee houden dat een koophuis veel meer bijkomende kosten en tegenvallers heeft dan een huurhuis. Wc kapot? Zelf betalen. CV vervangen? Zelf betalen. Etc.
Wij hebben een huis van 225 + 9000 bouwdepot en NHG en niet de laagste rente mogelijk ivm dat we plus-voorwaarden nodig hadden en wij hebben maandlasten van âŹ707 dus het ligt aan heel veel verschillende factoren.
Dat stukje uitbouw kost best veel geld om het later te doen. Wij hebben een nieuwbouwhuis en wij hebben 25k betaald voor een uitbouw van 2.5m. Mensen die het later hebben gedaan hebben 50k betaald. Dit komt o.a. omdat ook daar vloerverwarming gelegd moest worden. Eerlijk is eerlijk, de uitbouw die zij hebben is veel mooier dan die van ons.
Een ander stel in ons blok heeft 40k betaald voor de uitbouw. Zij hebben wel heel veel meegeholpen.
De rente op dit moment (met NHG) is rond de 1,2% als je het twintig jaar vast zet. Dit betekent dat je hypotheek zo een 150.000 euro moet zijn om bruto hypotheeklasten van 500 euro te hebben (netto kom je dan op 461 euro uit). Denk niet dat je in de randstad gauw nog een eengezinswoning gaat vinden voor dit bedrag en deze maandlasten.
Een eigen huis is natuurlijk daarnaast ook duurder ook ivm onderhoud etc. Maar met een koophuis is op een gegeven moment je hypotheek afgelost waardoor je hele lage lasten hebt en âveelâ geld in je spaarpotje hebt van de aflossing (natuurlijk zitten er wel de nodige risicoâs aanvast en is het kopen van een huis niet altijd een garantie voor succes (wat als je op een gegeven moment het huis moet verkopen terwijl het onder water staat?))
â-
@Flopsyunicorn ja bizar is dit toch. Bij ons eigenlijk een soort gelijk iets: staat nu sinds een week een tussenwoning met een veel kleinere tuin te koop (verder is het huis vrijwel identiek maar een halve meter breder overal waardoor het 15m2 meer aan oppervlakte oplevert ongeveer, daarentegen wel een kleinere tuin dan die van ons omdat het geen hoekwoning is). Vraagprijs ligt 135k hoger dan wat wij voor ons huis betaald hebben eind januari 2021/begin februari. Koekoek. Edit: en natuurlijk is een breder huis wel fijn, maar in de praktijk levert het geen extra slaapkamers oid op ofzo dus vind het flinke prijsstijging gewoon puur voor dat verschil in oppervlakte
@Tas zo dachten wij ook dat we sowieso de rente 30 jaar vast zouden zetten, maar onze adviseur had toen echt verschillende rampscenarioâs uitgewerkt met wat het zou betekenen voor onze maandlasten als de rentes opeens gigantisch omhoog gaan waardoor wij uiteindelijk toch âmaarâ 20 jaar vast gezet hebben omdat je voor de zekerheid van 30 jaar vast toch flink meer rente betaalt over de gehele looptijd.
Is geen nieuwbouw huis
Is bestaande bouw uit de jaren 80
Wij gaan maandag toch kijken bij dit huis. Het ligt op onze droomlocatie (dĂ© straat waar we altijd dromerig doorheen lopen) en hebben zelfs een keertje voor dit huis gestaan van âwat als dit ooit te koop komtâ. Ik vind het zo moeilijk dat de prijs dus 1,5 ton gestegen is, en dat we dat dus wel zullen moeten gaan neerleggen als we dit huis willen. Het irritante is dat het niet een mega groot huis is, namelijk âmaarâ 110m2. In theorie wel groot genoeg voor twee kinderen maar voor dit geld?? Zijn bang dat we spijt gaan krijgen / de prijzen nog verder stijgen en we dan denken âhadden we t maar gedaan toenâ omdat het zoooo ons droomhuis is. Maar ook dat we spijt gaan krijgen als we dit wel doen.
Vraag me met name af of er nu alsnog een gek gaat zijn die een ton overbiedt. Kan het me gewoon nĂet voorstellen; want dat betekent 6+ voor een huis van 110m2. Dat is gekkenwerk. Dus we denken eraan rond de vraagprijs te bieden want heel veel meer kunnen we ons niet veroorloven. Maar allemachtig wat een geld. Ergens wil ik dit ook helemaal niet (En ja, ik weet dat ik al van heel veel geluk mag spreken dat we een hypotheek als dit ĂŒberhaupt kunnen krijgen)
Einde dagboekpost, maar moest het even kwijt.
Ik herken je struggle. Wij hebben dit jaar ook een ton meer neergelegd (op een lager bedrag) dan waarvoor twee woningen in dezelfde straat een jaar geleden zijn verkocht. Die woningen waren in (veel) betere staat, uitgebouwd en hadden een grotere tuin. Wij hebben wel een betere ligging gelukkig. Ik word gek als ik eraan denk wat we in deze woning hebben gestopt als we ook alle benodigde updates doorvoeren.
Ik merk wel dat ik het met de tijd meer heb kunnen loslaten en dat komt voornamelijk door de ligging van de woning en de mogelijkheden. We hebben echt op een mooi plekje gekocht. Daarnaast is de inrichting (boven) super efficient, waardoor we een ruime slaapkamer hebben, daarnaast nog twee kinderkamers en op zolder 3 aparte ruimtes voor opbergen/wassen/kantoor etc. (je snapt wel dat het nu nog betonblok muren zonder deur zijn en dat de wasmachine aansluiting er ook nog niet zit, maar de mogelijkheden zijn er). Ik heb de overdracht nog niet gehad en misschien ga ik dan alsnog janken, maar voor nu voelt de keuze echt goed.
Ik kan niet veel zeggen over jullie situatie, want een prijs is van veel factoren afhankelijk, maar ik merk bij mezelf dus dat vooral de droomlocatie maakt dat ik achteraf volledig achter mijn keuze sta. In ieder geval veel plezier bij de bezichtiging! Ik ben benieuwd of dat jullie gevoel nog beĂŻnvloedt.