Huizen/woningmarkttopic #2

Huh maar waarom moet je überhaupt taxeren?

1 like

Nee toch? Hier 2x nieuwbouw, maar niet getaxeerd…

Edit: ja jouw edit idd. Dat je niet nog meer opgelicht wordt dan je al wordt :sweat_smile::heart:

3 likes

hmm bij ons was het gewoon:
Grond + aanneemsom + meerwerkpost + eigen meerwerk = waarde :’)
Werd niks getaxeerd haha

1 like

Ja je ziet het eigenlijk zoals het bij nieuwbouw is haha. Een optelsom van dingen die een prijs hebben. Idd koopsom + meerwerk. En ja dan kan het wel uitmaken of de kavel groter is, of bijv betere ligging heeft of zonnepanelen etc. Maar in nieuwbouw heeft dat over het algemeen allemaal een vaste prijs en kan je dat dus idd zo 1-2-3-optellen.

1 like

Niet echt inhoudelijk maar even spuien. Mijn vriend en ik gingen net op funda kijken maar ik krijg er zo’n stress van en bijna verdriet. Klinkt overdreven maar ik weet niet waar we ooit moeten beginnen? Het voelt ook als je toekomst stil staat ofzo

5 likes

Ik wil graag jullie advies (en eerlijke mening)
Wij kunnen een prachtige, grote kavel kopen en willen graag daar ons eigen huis op laten bouwen. Nu zijn wij een ‘normaal’ gezin met 2 kinderen onder de 2 en hebben allebei een iets boven modaal inkomen. We hebben gelukkig wel overwaarde van ons huidige huis.

Ik heb het berekend en we zouden dan onze maximale hypotheek + 1,5ton aflossingsvrij moeten afsluiten. Heeft iemand ervaring met zo veel aflossingsvrij?

We zouden dan na alle vaste lasten, boodschappen e.d. €1000 per maand kunnen sparen. Maar in de praktijk zal dit wel lager uitvallen natuurlijk.

Aan de ene kant zijn wij super enthousiast, maar aan de andere kant zijn we bang om veel te veel te betalen en niet meer op vakantie kunnen enzo.

Wat zouden jullie doen? Zouden jullie die 1,5ton aflossingsvrij aandurven?

Wij hebben straks veel meer dan 1,5 ton aflossingsvrij.
Over dat deel gaan we zelf bepalen hoeveel we gaan aflossen.
Het houdt je maandlasten lekker laag juist.
Wat zou het risico zijn volgens jullie?
Onze financieel adviseur heeft dit ook gewoon geadviseerd…

Wij nemen wel een hypotheek mee van ruim 10 jaar geleden.

3 likes

Ik heb er zelf geen verstand van maar onze hypotheekadviseur was met al zijn advies heel conservatief en hij raadde 25% van de woningwaarde aflossingsvrij aan. Bij ons was dat uit eindelijk niet meer mogelijk maar anders hadden we dat wel gedaan. Als je dan wel wat geld overhoud kun je het eventueel beleggen. Dat levert vaak meer op dan aflossen.

1 like

Huh, ik vind 1000 per maand sparen echt wel een hoop. Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die dat niet redden. Wat vind jij dan een beter bedrag om maandelijks te sparen?

10 likes

En dat is buiten je maximale hypotheek? Door de reacties hierboven begin ik te twijfelen of het idd wel mogelijk is om boven je maximale hypotheek te lenen … ik kan dit ook niet goed vinden op internet.

Wij wilden ook tussentijds gaan aflossen als we financiële meevallers hebben (teruggave, dertiende maand e.d.)

Het risico zien we meer per maand: houden we genoeg over? Kunnen we nog leuke dingen blijven doen? Misschien is het meer een mindset en moet een knop om om keuzes te gaan maken: wat doen we wel en wat niet? Onze lasten zijn nu zo lag dat we eigenlijk alles kunnen doen wat we willen … de vraag is: kan ik dat omzetten?

1 like

Thanks voor je vragen. Het zet me echt aan het denken! We kunnen altijd bij m’n ouders terecht als er tegenslag is en tussen de start van de bouw en oplevering zit 1,5 jaar dus in die tussentijd willen we nog even heeeel veel sparen om eventuele tegenslag te kunnen betalen.

Ik ga nog het nog uitzoeken van dat aflossingsvrije gedeelte, ik dacht echt dat onze adviseur het vorige keer zo had uitgelegd

3 likes

Ik denk hetzelfde als jij hoor. Wat ALS er iets mis gaat, maarja m’n man vind weer dat we die gok moeten wagen …

Pff moeilijk moeilijk!

1 like

Je mag niet meer dan 50% van je totale hypotheekschuld aflossingsvrij hebben. En je hebt dan geen recht op hypotheekrenteaftrek op het aflossingsvrije deel, plus de rente is hoger doordat de bank een hoger risico loopt. Het wordt dus ontmoedigd, maar het mag wel en door de krankzinnige huizenmarkt komt het ook weer veel voor.

Het enige wat je jezelf moet afvragen is wat je plan is op einde looptijd. Je hebt dan 3 opties: aflossen met spaargeld, aflossen door verkoop van de woning of herfinancieren. Wij hebben zelf ook een stuk aflossingsvrij en willen daar tijdens de looptijd al zoveel mogelijk op aflossen. Als er einde looptijd dan nog een schuldrest is, gaan we daarvoor wss weer een nieuwe hypotheek aan. Maar het kan natuurlijk ook voorkomen dat je al eerder gaat verhuizen, om weke reden dan ook. :slight_smile:

2 likes

Je kunt niet bovenop je maximale hypotheek obv inkomen nog even 1,5 ton aflossingsvrij lenen. Denk niet dat er een hypotheekverstrekker is die daar mee akkoord gaat. Want als jij een deel aflossingsvrij wil dan is dat een box 3 lening en die drukt veel zwaarder op je maximale hypotheek obv inkomen. Dus dit gaat 99% zeker geen optie zijn. Wil je het zeker weten, win advies in bij een hypotheekadviseur.

Ik lees het zo:
Maximale hypotheek obv inkomen + 1,5 ton aflossingsvrij + overwaarde huidige woning is wat je nodig hebt om dit plan te realiseren?

Hou er rekening mee dat je die 1.5jr dubbele lasten hebt - daar gaat je 1000€ die je wilt sparen waarschijnlijk heen die periode.

4 likes

Het zou voor mij ook afhangen van de locatie en hoeveel uren jullie nu werken om dat te bekostigen? Stel je wil in de toekomst toch minder werken is dat dan nog mogelijk? Een fijne plek om te wonen geeft veel levensgeluk dus is het wel waard. Maar ik zou geen overhaaste beslissingen maken omdat je stress krijgt van de markt ofzo.

1 like

Ik zou zelf niet mijn max hypotheek willen lenen (en daarboven op dan nog 1.5 ton? Wat volgens mij niet kan), dus voor mij zou het al een nee zijn, hoe mooi een kans ook is… Voor mij zijn zaken als op vakantie kunnen gaan echt belangrijk in berekening & daarbij ook o.a. rekeninghoudend met buffer, als iemand zijn baan verliest of dubbele woonlasten.

2 likes

Nee niet buiten onze maximale hypotheek.

We hebben eindelijk een beetje inzichtelijk wat we willen betalen/lenen. Maandag hebben we de eerste bezichtiging met onze aankoopmakelaar. Ik woon al praktisch in dat huis in mijn hoofd, dus we moeten echt ons enthousiasme een beetje temperen.

7 likes

Oké helder dankjewel!

We hebben volgende week een gesprek met onze hypotheek adviseur en dat weten we alles precies.

@Fishing we kunnen gelukkig nu nog meer sparen.

@Pierlala we werken nu allebei niet volledig. Mijn man 4 dagen en ik 2, dus we zouden eventueel in de toekomst juist meer kunnen gaan werken.

Thanks aan iedereen die heeft gereageerd, fijn om te lezen hoe iedereen er tegenaan kijkt (en er toch ook weer verschillend tegenaan kijkt haha)

1 like