Wij hebben dit naar het ouderlijk huis van mijn man + de bedrijfsloods en grond die erbij zit van mijn schoonouders gekocht. Het geheel is getaxeerd door een makelaar die ervaring heeft met dit soort percelen en wij hebben de taxatiewaarde betaald. Voor ons een gouden kans, want voor zo’n bedrag koop je in de huidige markt iets kleiners. Het is ook een ouder huis en heel ander huis dan ons vorige huis en was totaal niet onze stijl. Maar we hebben flink verbouwd (aanbouw, nieuwe vloeren boven en beneden, nieuwe keuken en verven erc) en het voelt nu echt als ons eigen huis. We hebben veel van de overwaarde van ons oude huis daarin kunnen steken.
Schoonouders hadden het op de vrije markt voor meer kunnen verkopen, maar hebben niet het idee dat ze geld mis hebben gelopen; ze gunden het ons heel erg en het heeft hun ook een voordeel opgeleverd als in geen makelaars kosten en omdat het een bedrijfswoning is met bedrijfsperceel is het minder gewild / financiering lastiger rond te krijgen dus niet zoals een gemiddeld woonhuis binnen een paar weken met wen hoop overbieden verkocht. Plus zij hebben er eind maart tm juli zo goed als gratis gewoond (alleen gwl+internet+inboedel betaalden ze vanaf toen nog), omdat wij het toen al hebben gekocht. Ik denk dat je het vanuit je ouders ook kan zien als jullie op weg helpen. Sommige ouders schenken hun kind 50k voor de aankoop van een huis, andere ouders verkopen hun huis aan hun kind voor minder dan dat ze er op de vrije markt voor zouden krijgen
je mag het trouwens zelfs onder de taxatiewaarde kopen, maar dat wordt dan wel gezien als schenken en als dat boven het vrije schenkingsbedrag voor een huis uitkomt betaal je daar belasting over. En zitten wellicht nog wat andere haken en ogen aan, maar die weet ik niet want was bij ons geen sprake van.
Oke lang verhaal kort, hoe wij het hebben gedaan;
- Makelaar heeft het getaxeerd
- Notaris waar de overdracht plaatsvond heeft ook een koopakte opgesteld, wij hebben de taxatiewaarde betaald