Woohoo gefeliciteerd joh! En ook nog de luxe positie van kunnen kiezen wat goed! Hebben jullie veel moeten overbieden? En/of zonder voorbehoud van financiƫn geboden?
Heerlijk bericht dit. Gefeliciteerd!
Herkenning! Ik merk dat ik ook zo gevoelig ben voor wat anderen ervan vinden, dat ik me bijna schaam wat ik voor een huis neerleg? Terwijl dat er helemaal niets toe zou moeten doen natuurlijk, want het is mijn geld mijn lefuh
Heb ik inderdaad ook⦠stom heā¦
Daar tegenover staat dat ik me ook bijna schaam om mensen te vertellen wat wij voor ons huis krijgen.
Ik snap hun reactie, het is ook echt belachelijk dat mensen dat ervoor neertellen. Maar het voelt bijna alsof ik daar dan schuldig aan ben.
Maar dit is voor 5 mensen toch staat erbij? Neemt niet weg dat het er echt afzichtelijk uit ziet
Ja het is natuurlijk een belachelijke prijs voor gewoon een gezinswoning. Legde zelf door Kamernet meteen de link met studenten, maar dat hoeft niet idd. Maar bizar hoeveel er aan zoān woning verdiend wordt, ziet er helemaal uitgeleefd uit.
Heeft iemand ervaring met het invullen van het verkoopinlichtingenformulier van de gemeente voor het bepalen van de WOZ waarde? Wij zijn nu overal eerlijk maar matig positief geweest in de hoop dat die WOZ waarde niet opeens enorm omhoog gaat, maar ik snap eigenlijk helemaal niet waarom ze bepaalde dingen vragen (onderhoudstoestand, ligging) en hoe dat bijdraagt aan de WOZ bepaling.
Oh is dat zoān brief die je krijg nadat je hebt gekocht over dat je zoveel hebt betaald voor je huis en hoe het erbij staat en of dat klopt?
Ja klopt! Bij ons staat alleen de vraagprijs, koopprijs en aantal m2 erop. De rest moeten we zelf invullen.
Het aantal m2 klopt overigens niet maar dat komt waarschijnlijk door de nieuwe meetinstructie ten opzichte van de vorige keer dat het huis is verkocht. Onze zolder heeft 3 kamers maar alles schuin dus maar een deel van 1 van de kamers mag meegeteld worden.
Als je huis op instorten staat is de waarde (en dus ook WOZ) lager dan als je huis net spik en span gerenoveerd is. Ze hebben geen capaciteit om zelf al die huizen af te lopen en naar binnen te gluren, dus ze vragen het aan jou.
Hogere WOZ-waarde is overigens niet per se ongunstig, als je de WOZ-aanslag kan gebruiken om je schuld/marktwaarde-verhouding bij de bank aan te laten passen en daardoor je rente te verlagen kan dat meer geld schelen dan het je kost aan gemeentelijke belastingen. Afhankelijk van je rente-opslag en de gemeente waar je woont.
Ja ik heb die brief toen ook gehad omdat wij de eerste waren die voor een āgroterā bedrag hadden gekocht. Wij hebben de brief nooit ingevuld en ingestuurd. Haha
Onze WOZ 2020 was een stuk hoger dan onze hypotheek, ze keken bij die verhouding dacht ik naar het taxatiebedrag vs hypotheek. Maar dit was sowieso iets waar ik me nog in wilde verdiepen omdat we extra willen aflossen om in een lagere renteklasse te komen. Dan ga ik ook eens kijken wat de WOZ in die berekening doet!
@JustinBieber Ah, haha er staat in dat je verplicht bent mee te werken dus ik stuur 'm toch maar op! De WOZ stijgt hier zo absurd snel (ons huis is voor 1.5 ton minder verkocht dan veel andere huizen met hetzelfde oppervlakte omdat dit in veel minder goede staat is) dat als dat weer gebeurt we bezwaar willen maken dus dan is het wel fijn als we niet nog een achterstallig briefje hebben liggen.
Ik snap nooit zo goed waarom een hogere woz-waarde handig zou zijn. Dat is alleen handig als die waarde de bij de hypotheekverstrekker bekende taxatiewaarde overstijgt toch? Als de taxatiewaarde van je woning hoger is, dan kun je de schuld/marktwaardeverhouding toch beter op basis van die taxatiewaarde laten vaststellen? Of zie ik wat over het hoofd?
Wij hadden ām hoog laten staan toen we gingen verkopen. Omdat ie toen eng dicht bij onze vraagprijs lag en we zo zekerder voelden dat we dat konden krijgen. Zo van; als de WOZ 240 is en de vraagprijs 320, dan denken ze misschien: ooh onder bieden.
Maar dat was voor deze extreme gekte (vorig jaar mei)
Klopt! Dus als je woz ver onder je taxatiewaarde ligt heb je er niks aan, maar onze woz lag ongeveer gelijk met de taxatiewaarde bij aankoop, dus de 50k stijging in de jaren daarna was āgratisā korting op de rente voor ons. Ik woon in een gemeente met heel weinig belastingen berekend aan je woz-waarde, dus hier loont het al snel.
Het Parool is een krant gericht op Amsterdam.
Morgen weer een bezichtiging! Het huis stond wel vorige week nieuw op Funda, maar is slechts 18x bewaard. Zegt natuurlijk niet alles, maar hoop zo dat dit betekent dat we een beeeeetje kans hebben
Denk dat zelfs mensen binnen de ring dat wel doorhebben
Kan niet zeggen dat dit me verbaasd, maar het us wel echt rete kut