Ook ondernemer hier (en mijn man ook, maar die heeft ook nog een fulltimebaan in loondienst) en begin dit jaar een huis gekocht. Het verschilt heel erg per hypotheekverstrekker wat ze vragen en ook hangt het af van hoeveel je wilt lenen. Wij zaten bv redelijk onder wat we maximaal konden lenen obv. van mijn winst en zijn inkomen uit loondienst. Op een gegeven moment werd ik door de hypotheekverstrekker waar de aanvraag liep gebeld met de vraag waarom 2020 lager was dan andere jaren en de verklaring dat ik met zwangerschapsverlof was en flink last heb gehad van de maatregelen en lockdowns + een schatting van wat ik in 2021 verwachtte om te zetten was voldoende. Bij mij hebben ze wel naar het gemiddelde van de laatste 3 jaar gekeken en er dus rekening mee gehouden dat 2020 een gek jaar was. Mijn jaarrekeningen+ibaangiftes vd afgelopen 3 jaar waren dus voldoende (heb wel een accountant die die maakt). Het was eind januari/begin febrhari, dus mijn jaarrekening van 2020 was nog een conceptrekening en IB2020 was er nog niet, want die kon je toen nog niet doen.
Maar mijn man moest wel allerlei extra cijfers aanleveren van zijn onderneming, terwijl we dat inkomen buiten beschouwing hebben gelaten. Adviseur dacht zo een hoop gedoe te besparen, omdat hij iets meer dan een jaar bezig was en het niet nodig is voor het bedrag wat wij wilden lenen. Toen moesten we eerst bewijzen dat er geen verlies in zijn onderneming zat (logisch), vervolgens moest hij ineens een definitieve jaarrekening + kopie van IB2020 aanleveren. Terwijl mijn inkomen dus is goedgekeurd op een concept én je op dat moment je IB2020 nog niet kon doen bij de Belastingdienst, dus we wel via de accountant een concept aan konden leveren maar geen kopie vd daadwerkelijke IB😬
Verder heeft het ons een hoop grijze haren en stress gekost, maar dat had vooral te maken met dat wij een bedrijfswoning wilden financieren en niet zo zeer met onze ondernemingen.