Huizen/woningmarkttopic #2

Ik zou er vanuit gaan dat dit gewoon niet mogelijk is, maar ben heel benieuwd naar wat je adviseur hierover zegt!

Er is niet voor niks een maximale hypotheek obv inkomen (ofwel onderpand). Stel je huurt nu voor, voorbeeld, 1800 en je kunt aantonen dat je dat al jaren betaald en nog fiks spaart ernaast wil een hypotheekverstrekker nog wel eens uitzonderingen maken, maar 1,5 ton én box 3 bovenop je maximaal te lenen bedrag: ik heb het nog nooit zien gebeuren bij particulieren in loondienst. En je zegt dat je nu hele lage lasten hebt dus die vlieger van dat voorbeeld gaat ook niet op en de keren dat ik dat heb zien gebeuren ging het om bijv. 50/100 euro per maand boven de max. Dat is fors minder dan jij nu voor ogen hebt.

1 like

Ja als je het zo zegt klinkt het idd onmogelijk. En dat is het ook haha. Ik kon niet wachten op het gesprek dus heb een andere hypotheekadviseur benaderd en die vertelde gelijk dat het idd niet mag. We mogen tot onze maximale hypotheek gaan.

We hadden de 1,5ton wel heel ruim genomen, omdat we dachten: als we het doen, doen we het gelijk goed!
Maar we hebben nog een paar opties: We mogen de kavel wat kleiner laten maken, omdat de kavel naast ons nog niet verkocht is.
We gaan ook nog naar de prijzen van kleinere (laagbouw) huizen kijken.
En we gaan ons huis nog eens laten taxeren (onze huidige overwaarde is gebaseerd op taxatie van vorig jaar)
Ben benieuwd hoe het plaatje er dan uit ziet!

Met wat voor werk verdien je in 2 dagen een bovenmodaal salaris? Ik moet een carriereswitch maken dan haha

29 likes

Geloof het of niet maar ik werk in het onderwijs! Haha. Ik werk wel meer uren dan officieel mag in 2 dagen (officieel moet het in 3 dagen)

2 likes

Ook ondernemer hier (en mijn man ook, maar die heeft ook nog een fulltimebaan in loondienst) en begin dit jaar een huis gekocht. Het verschilt heel erg per hypotheekverstrekker wat ze vragen en ook hangt het af van hoeveel je wilt lenen. Wij zaten bv redelijk onder wat we maximaal konden lenen obv. van mijn winst en zijn inkomen uit loondienst. Op een gegeven moment werd ik door de hypotheekverstrekker waar de aanvraag liep gebeld met de vraag waarom 2020 lager was dan andere jaren en de verklaring dat ik met zwangerschapsverlof was en flink last heb gehad van de maatregelen en lockdowns + een schatting van wat ik in 2021 verwachtte om te zetten was voldoende. Bij mij hebben ze wel naar het gemiddelde van de laatste 3 jaar gekeken en er dus rekening mee gehouden dat 2020 een gek jaar was. Mijn jaarrekeningen+ibaangiftes vd afgelopen 3 jaar waren dus voldoende (heb wel een accountant die die maakt). Het was eind januari/begin febrhari, dus mijn jaarrekening van 2020 was nog een conceptrekening en IB2020 was er nog niet, want die kon je toen nog niet doen.

Maar mijn man moest wel allerlei extra cijfers aanleveren van zijn onderneming, terwijl we dat inkomen buiten beschouwing hebben gelaten. Adviseur dacht zo een hoop gedoe te besparen, omdat hij iets meer dan een jaar bezig was en het niet nodig is voor het bedrag wat wij wilden lenen. Toen moesten we eerst bewijzen dat er geen verlies in zijn onderneming zat (logisch), vervolgens moest hij ineens een definitieve jaarrekening + kopie van IB2020 aanleveren. Terwijl mijn inkomen dus is goedgekeurd op een concept én je op dat moment je IB2020 nog niet kon doen bij de Belastingdienst, dus we wel via de accountant een concept aan konden leveren maar geen kopie vd daadwerkelijke IB😬

Verder heeft het ons een hoop grijze haren en stress gekost, maar dat had vooral te maken met dat wij een bedrijfswoning wilden financieren en niet zo zeer met onze ondernemingen.

3 likes

Wij hebben een huis bezichtigd waar we op willen bieden, spannend! Ook hier vriend die ondernemer is en inderdaad ook een inkomensverklaring vooraf laten opstellen wat @Tas ook zegt.

We hebben geen aankoopmakelaar en onze hypotheekadviseur zegt: je kunt prima met voorbehoud van financiering bieden, dat momenteel nog steeds veel huizen met voorbehoud worden verkocht (terwijl ik alleen maar hoor dat je met voorbehoud geen kans maakt) Iemand onlangs een huis met voorbehoud gekocht?

  • Ik kocht in 2021 een huis met voorbehoud financiering
  • Ik kocht in 2021 een huis zonder voorbehoud van financiering

0 stemmers

Ik vind het spannend omdat dit ons eerste echte bod wordt (hiervoor alleen maar nieuwbouw waar we niet ingeloot waren)

2 likes

misschien hangt het ook van de prijscategorie af? Wij hadden veel mensen met een koophuis en overwaarde als concurrenten in de categorie waar wij keken. Tegen hen maakten we geen kans als we steeds met voorbehoud gingen bieden.

1 like

Wij hebben met voorberhoud van financiering gekocht, maar wat we overboden hebben was zonder voorbehoud (als een soort bewijs van “joe we gaan echt niet afhaken als de taxatie lager uitvalt dan ons bod”) + bewijs van de hypotheker meegestuurd met wat we kunnen lenen zodat de verkopers ook wisten dat er in principe geen probleem zou moeten zijn rondom de financiering.

4 likes

Oh wat goed! Zoiets gaf onze hypotheekadviseur ook aan, bedankt voor de tip!

3 likes

Het is in het Noorden van het land met prijs tussen de 5 en 6 ton. De andere bezichtigers die we zagen waren bejaarden😜. Ik verwacht dus veel mensen die reeds een huis hebben, wij zijn starters.

1 like

Met voorbehoud van financiering, maar wel lager dan ons bod: ons bod - eigen geld wat we zouden kunnen gebruiken om gat op te vullen.

Dit gaf de verkopers meer zekerheid dat we de koop ook rond konden krijgen als de taxatie lager zou uitvallen.

Ik denk dat mensen in die categorie eerder geneigd zijn zonder voorbehoud te bieden. De oudere kopers in mijn omgeving iig!

1 like

Uit mijn hoofd hebben wij met een beperkt voorbehoud van financiering met een hele korte geldigheidsduur (3 weken vanaf akkoord bod) geboden. Wij wisten al wel 100% zeker dat we de hypotheek makkelijk konden krijgen en voldoende eigen geld hadden. Maar hadden ook geen concurrentie (in de randstad, heb me wekenlang afgevraagd wat er mis is met dit huis maar wij hebben 't nog niet ontdekt en wonen er nu ruim een half jaar).

Ik zou zelf nooit zonder voorbehoud kopen, dat is voor mezelf gewoon een te groot risico. Ik had serieus liever geen huis gekocht en voor altijd blijven huren dan dat risico lopen, maar dat is ook een persoonlijke afweging.

4 likes

Zou idd proberen een soort middenweg te vinden (lager voorbehoud, extra ‘bewijs’). Ik heb gekocht met voorbehoud (maar bij een projectontwikkelaar dus dat is wel makkelijker denk ik) en verkocht zonder voorbehoud. Was toevallig ook het hoogste bod maar zeker als je als verkoper al een nieuw huis hebt dekt het wel risico af voor jezelf (of iig stress daarover). Maar dat hangt natuurlijk van de verkoper af.

1 like

Ik heb zonder voorbehoud gekocht maar had het achteraf liever niet gedaan.

2 likes

Wij hebben tot nu toe met voorbehoud geboden, maar gaan vanaf het volgende bod dat niet meer doen omdat we het keer op keer verliezen van mensen zonder voorbehoud. We zoeken nu wel in een lagere prijscategorie (eerst wilden we een eengezinswoning nu gaan we voor een appartement) en in combinatie met een bod zonder voorbehoud hopen we dat het dan gaat lukken. Maar onze makelaar zei wel al heel lang dat we een betere kans zouden maken als we zonder voorbehoud bieden omdat het in haar ervaring constant gebeurt en dat ook de kopers zijn waar ze voor gaan (tenzij je een extreem bod doet wat veel hoger is natuurlijk, maar dat wilden we niet doen). Ik ben echt gefrustreerd dat de markt ons in deze positie brengt en een aantal maanden geleden had ik je voor gek verklaard als je me zou vertellen dat ik zonder voorbehoud zou bieden, maar we zijn desperate dus gaan het maar gewoon doen :sweat_smile:

1 like

Ik zit hier ook sterk over te twijfelen. Door eigen geld en nog lang niet aan ons max hypotheek te zitten, lopen we ook niet zoveel risico. Onze adviseur wil het eigenlijk ook niet aanraden maar in onze situatie lopen we volgens hem ook weinig risico. Maar ik vind het alsnog doodeng haha. Ik hoop ook dat onze aankoopmakelaar zegt dat we best met deels voorbehoud kunnen bieden ofzo. Ik denk dat het bij de poll ook wel van belang is om te kijken waar mensen wonen.

3 likes

Ah nou lekker hoor, hoop dat dat ooit ook voor mij weggelegd is. Zelfs met 5 dagen ben ik er nog niet haha

1 like

Het is ook spannend want de boete is een enorm bedrag als je dat even neer moet leggen. Zelfs als je weet dat je onder je max hypotheek zit én eigen geld hebt, zou alsnog de taxatie dramatisch uit kunnen vallen en kom je eigen geld tekort. Als wij een bizar bedrag hadden moet overbieden had ik het nooit zonder voorbehoud gedaan maar wij gingen ervanuit dat het niet zoveel onder ons bod (de vraagprijs) getaxeerd zou worden dat dat een reëel risico was. Was uiteindelijk paar duizend euro verschil (taxatie-ons bod) en die hadden we toch al zelf betaald.

2 likes