Niet gekocht, wel verkocht dit voorjaar onder voorbehoud financiering + verkoop eigen huis voor datum X . Van alle biedingen was ong 80% met voorbehoud financiering en dit was qua bedrag voor ons het beste bod + zij woonden nu zelf binnen de ring van een grote stad dus hadden er vertrouwen in dat de verkoop van hun huis snel zou gaan.
Is het mis gegaan? Of bedoel je de stress? Want ik heb de verhalen van zonder voorbehoud en het dan niet redden dus nog niet gehoord. Wij hebben voldoende eigen vermogen om een evt gat met taxatie te dichten, maar alsnog is de financiering behoorlijk aan onze max. mogelijke hypotheek.
Helemaal eens, dat boetebedrag ben je dus opeens een extreme hap uit eigen geld kwijt aan niks
@Mrsbombastic wat ik vooral van mijn eigen aankoopmakelaar hoor is dat als ze gaan voor iemand met voorbehoud dat het eigenlijk nooit starters zijn en altijd mensen met flinke overwaarde. Anders gaat de voorkeur 90% vd tijd uit naar degene zonder voorbehoud.
Wij hebben zonder voorbehoud geboden omdat we wisten dat we uit ons vorige huis overwaarde meenamen, we veel eigen geld hadden gespaard én de resterende hypotheek ongeveer op 1 salaris konden krijgen. Daarom durfde ik het aan, anders niet denk ik.
Haha ja dit heb ik ook zo vaak gedacht. Als verkoper heb je zo’n enorme voorpsrong op die starters die bieden. En ik als starter denk echt van: je krijgt echt al TERING veel geld van me en door mij heb je waarschijnlijk tonnen overwaarde en dan moet ik ook nog een financieel risico lopen en slijmen met zo’n vreselijke motivatiebrief waar ik de grootst mogelijk onzin in opschrijf. Echt vreselijk en zo niet gelijkwaardig.
Mmm ja lastig, ergens ben je ook niet slim bezig als je niet zeker weet dat je het rondkrijgt om dan zonder voorbehoud te bieden. Het zou dus denk ik vd situatie afhangen? Waarom ze het niet rondkrijgen? Gewoon een dom bod gedaan of is er bv echt pech in het spel en iets onverwachts?
Overigens hadden wij een bod wat €1500 hoger was dan waar we het nu voor hebben verkocht en ook zonder voorbehoud of andere voorwaarden en zijn we dus niet daarvoor gegaan. Onze makelaar kende deze persoon namelijk en waarschuwde dat hij de verwachting had dat hij het niet rond zou krijgen. En dat bleek ook zo te zijn (hij heeft daarna op een ander huis in onze oude straat geboden ook zonder voorbehoud en kreeg het vervolgens niet rond). Daar heeft hij trouwens 2 dagen voor afloop van de bedenkperiode na het tekenen de stekker eruit getrokken omdat hij het niet rond kreewg, dus dan heb je vooral een hoop extra gedoe en niet dat boetebedrag. Tsjah dan was die mogelijke 45k extra leuk geweest, maar het had ons wel een hoop stress en gedoe opgeleverd + langer dubbele lasten en dat was het me echt niet waard om dat risico te nemen voor €1500 meer.
Ja mijn (verkopende) makelaar gaf aan dat het eigenlijk nooit voorkomt dat die boete betaald moet worden, omdat je er gezamenlijk wel uitkomt. Zeker in deze tijd waarin je je huis zo alsnog weer verkocht hebt.
Ja dat is absoluut zo, zou echt vd situatie afhangen en hoe mensen zich opstellen inderdaad. Het is gewoon echt een bizarre en rare markt momenteel en het lijkt iedere maand gekker te worden.
Wij verkochten ons huis van het voorjaar, vrienden van ons gaan nu hun huis verkopen en hun vraagprijs ligt hoger dan wat wij vroegen. Terwijl het huis de helft kleiner is en ook nog eens ouder. Qua afwerking gelijk. Echt bizar hoe het in een paar maanden alweer gestegen worden en gewoon bijna niet tussen te komen.
Ik vraag me dan wel af wat als verkoper de meerwaarde is om te gaan voor iemand die zonder voorbehoud van financiering biedt, als in de praktijk je er vaak samen uit komt en je zo een andere koper hebt gevonden… geeft dat dan een stukje meer vertrouwen dat mensen het zeker rond gaan krijgen voor een verkoper?
Voor mij dat laatste inderdaad! Toch een extra geruststelling ofzo. Je gaat er van uit dat mensen dat niet zomaar doen (en zo wel, ligt het risico bij hen). Natuurlijk niet alleen op basis daarvan maar het totaalplaatje (hoogte bod + info van makelaar over verschillende bieders - overigens waren alle biedingen op 1 na zonder voorwaarden dus in die zin maakte het weinig uit).
Ons huidige huis hebben we gekocht zonder voorbehoud en had dat liever niet gedaan maar dat maakte wel het verschil.
Onze verkopers wilden na het tekenen van het voorlopige koopcontract opeens van alles aanpassen o.a. opleverdatum daar zijn wij toen niet mee akkoord gegaan. Wij zouden ons dan in allemaal bochten moeten wringen en een afspraak = afspraak dus toen heb ik ook wel zakelijk gedacht van jullie verdienen al genoeg aan ons dus prima
Hoe bedoel je deze vraag? Bedoel je als huurder? Ik denk het niet, al weet ik wel dat veel huisjesmelkers denken dat ze niks weten van Nederlands recht en ze je naaien omtrent de borg. Maar het is niet per se makkelijker om aan een huurhuis te komen.
Ik kan nog wel een reden bedenken waarom expats interessant kunnen zijn: ze blijven vaak tijdelijk, waardoor je niet jaren alleen maar indexering kan vangen, maar elk(e) (paar) jaar de huur weer fors met de marktstijging omhoog kan laten gaan.
Edit: maar of dit in de praktijk echt een overweging is, weet ik niet.
Ah zo. Ja ik ken veel expats die die voordelen niet hebben, dus daar dacht ik niet aan. Wel vervelend ja, vooral als je buurt populair is bij expats.
Ik heb trouwens aan onze aankoopmakelaar gevraagd hoeveel hij denkt dat ons appartement zal kosten en hij zei 450.000
dat willen we niet betalen dus laat maar. Hij heeft het trouwens niet gezien en ik denk dat het wel iets minder is door de afwerking, maar wij hoopten een ton minder en dat zal er niet af gaan.
Echt bizar dat dit soort constructies nog steeds kunnen en waarschijnlijk ook altijd blijven dankzij de vvd…
Maar die mazen kan de regering wel actief onmogelijk maken. Dat doen ze bij schenk- en erfbelasting wel heel actief. De reden waarom ze dat voor bedrijven niet doen is wel echt politiek gedreven. Nederland moet aantrekkelijk zijn voor bedrijven. Dat heeft ook wel voordelen, want het creëert ook een hoop werk in Nederland (zelfs als het ‘holle’ bedrijven zijn zonder werknemers, zorgt het alsnog voor werkgelegenheid in Nederland, o.a. voor mij hehe). Maar dat weegt natuurlijk niet op tegen al dat gemiste belastinggeld. Volgens mij zitten sommige politici gewoon dik in de zak van dat soort bedrijven. Als ze al die bedrijven, waaronder Blackstone, gaan belasten dan gaan die bedrijven natuurlijk ook wel gewoon weg uit Nederland. Het is dus niet zo dat we ooit belasting van ze zouden kunnen innen, maar dan zouden ze in ieder geval geen schade meer aanrichten in Nederland. Lang verhaal kort: het is echt wel beleid en zodra een slim iemand een maze in de wet heeft gevonden, kun je dat vaak gemakkelijk met een wetswijziging dichtzetten.
Ik kon niet vinden of dit hier al gedeeld was, maar dit is even leuk als treurig.
Haha heel veel fun hiermee. Leuk om door te sturen naar mijn boomer ouders en zwager die vinden dat we overdrijven en wel een goedkoper huis zouden moeten kunnen vinden 
Confronterend 