ABP is de grootste NLse aandeelhouder van Blackstone
300 euro per maand van mij naar huisjesmelkers en fossielebrandstoffen 
Wij hebben ons huis bijna een jaar geleden gekocht. Exact hetzelfde huis staat nu voor 1.5 ton meer te koop en een huis dat in m2 half zo groot is als dat van ons voor 20K meer dan bij ons de vraagprijs was. Vind het zo zo zo bizar want wij wisten al dat de vraagprijs van ons huis echt te hoog was.
Ik hoop het niet voor iedereen die nu een belachelijke hypotheek heeft om iets te hebben kunnen kopen. Echt mijn grootste angst, om volledig onder water te staan. Het zal bij ons niet snel gebeuren (we hebben de helft zelf gefinancierd) maar hou mijn hart vast voor vrienden die nu in hele kleine appartementen zitten met het idee ‘verkopen we over twee jaar’ met een maximale hypotheek.
Maar je weet niet of dit op korte termijn echt gaat gebeuren. De helft van de experts zegt van wel, de helft van niet. Dus ga je echt je wensen on hold zetten totdat het klapt, niet wetende wanneer dat is?
Dit dus. Mijn man zegt ook hele tijd we gaan nog wachten met kopen, want het bubbel gaat barsten. Ondertussen zie ik alleen maar de prijzen verdubbelen. We zijn al veel te laat met kopen en op voorhand al kansloos in Rotterdam ondanks goede inkomens.
Eens hoor! Het zijn natuurlijk twee kanten van dezelfde medaille. Kut als je nu een huis hebt gekocht waar je zo misschien niet uit kan als de huizenmarkt instort, maar deze stijgende prijzen zijn ook echt niet normaal. Ben enorm blij in ieder geval dat wij niet nog een jaar hebben gewacht en toch maar voor iets zijn gegaan buiten de stad waar we een paar jaar kunnen blijven. Maar ook dat is een luxepositie.
Waar ik woon word nu een wijk gebouwd met fully focus op (alleenstaande)starters. 30% van de wijk gaat onder de 210 vrij op naam kosten. Vind ik wel echt een goed plan.
Kan ook iemand zijn die inkomensverlies heeft geleden door bijv. scheiding of verlies van werk. Ik sta ook ingeschreven voor “het geval dat” maar ben niet opzoek naar een sociale huurwoning. Over 20 jaar kan mijn leven er compleet anders uitzien dus beter gewoon ingeschreven staan.
Maar… wat krijg je dan voor die 210 von?
Pb me maar!
Of een appartement of een kleine woning met tuin. Het is een wijk met pure focus op starters die nu niet kunnen starten. Dus geen ruime dure huizen. 10% gaat boven de 325 kosten. De andere 30% tussen 210 & 325 en een ander deel word sociale huur.
Zijn jullie echt gebonden aan Rotterdam? Misschien kunnen jullie nog rond Rotterdam kijken…? Zoals Ridderkerk, de Drechtsteden, de Hoeksche Waard etc…
Ik woon zelf ongeveer 30-45 minuten van Rotterdam. Nooit gedacht dat ik hier zou belanden (geen familie/vrienden in de buurt), maar ik zie me zelf ook niet meer in de grote stad wonen. Ik werk daar nog met veel plezier, maar vind het weer heerlijk om de drukte achter me te laten.
Nou precies dit. Die wijken zie ik hier ook maar dan kan je voor 195 een fucking studio kopen excl eventueel meerwerk omdat je graag meer dan 1 stopcontact in je hele huis wil 🥲
Ja hier is dat niet zo… de gemeente en degene die gaat bouwen hebben echt als doel betaalbare kleinere woningen waar starters en alleenstaande iets kunnen kopen en een tijdje kunnen wonen. Er komen geen belachelijke prijzen voor meerwerk.
Het gaat onder de 210 kosten. Dus kan ook dat er huisjes voor 175.000 zouden komen eventueel. Voor die 30% is 210 echt de uiterste max.
We zijn echt gebonden aan Rotterdam. Man werkt naar het westen toe en ik werk naar het oosten toe. Alle familie is hier. Icl dus opvang. Verhuizen naar de plekken die je aangeeft voel ik mij sowieso niet prettig bij (ben geen witte Nederlander, Ridderkerk kan nog wel) en betekent automatisch geen opvang meer en geen familie/vrienden in de buurt. Man moet ander werk gaan zoeken etc.
Ik verdien meer dan modaal maar zelfs dan is 210 alleen echt stretching it.
Ja ik denk dat instorten ook niet echt de oplossing is. Ik was al niet van plan om te verhuizen, maar als mijn huis nu ineens een ton minder waard is, dan blijf ik sowieso waar ik ben tot de boel weer is aangetrokken.
Ik heb de oplossing ook niet, maar ik denk dat het toch in andere zaken zit dan een huizenmarkt die omver klapt.
Zowel mijn makelaar als hypotheekadviseur denken dat de markt gaat stagneren en niet instorten. Lijkt mij ook gezonder, al is dat alsnog megakut voor mensen die de huidige huizen ook niet kunnen betalen.
Huis waar we nu gaan kijken is twee jaar geleden gekocht, staat nu gewoon voor 25% meer te koop.
Maar hier mag je je best wel over opwinden hoor. Dit is namelijk precies wat de inkomensongelijkheid vergroot: huizenbezitters(/ -melkers) worden nog rijker en als huurder bouw je geen (vergelijkbaar) vermogen op. Je kunt er ook niet tegenop sparen. En een verhuurder heeft na die jaren een deel van het huis afbetaald en waardevermeerdering van het pand zelf…. Daar mag je best boos of gefrustreerd over zijn vind ik!
Edit; om nog maar te zwijgen over niet bereid zijn fatsoenlijk onderhoud te plegen!