Huizen/woningmarkttopic #2

Iemand nog op zoek naar een huis? Voor maar 1750 per maand kan je in deze tent wonen. Lovely!

5 likes

Waar zit je dan ook echt met die reistijden?!

1 like

OMG lekker de hele winter in de kou. Die tenten zijn nu al te koud s nachts zonder kachel.

Ja… Nijkerk ofzo? :thinking:

Dit is een grap toch?

Dit gaat niemand toch huren, tenzij je elke morgen wakker wordt door een kudde zebra’s die langs komt denderen.

Edit: als ik die foto’s door Google lens haal, krijg ik allemaal verschillende advertenties van tenten op vakantieparken, vraag me af of dit wel echt is :thinking:

1 like

Kan best echt zijn hoor, deze tenten verhuur je vanaf september amper meer omdat het weer over het algemeen te koud is. Gewoon een parkeigenaar die kansen zag nu het seizoen voorbij is.

Ik was ook al aan het denken waar het kon zijn, het is een tent van Outstanding in Renswoude maar als ik tussen hun klanten kijk kom ik er niet helemaal uit waar het kan zijn.

Ik denk dat je onderschat hoe desperate mensen zijn. Gescheiden mensen bijv. huren al jaren aftanse huisjes op campings voor 2000 euro per twee weken.

1 like

De huidige woningmarkt is er echt heel erg aan toe. Vooral mensen met weinig inkomen / mogelijkheid om er veel tijd aan te besteden zijn de pineut. Er zijn ook best veel mensen die bijv. In een sta(caravan) verblijven voor jaren met een kantoorbaan. Of na een scheiding als dertiger op zolder wonen bij familie.

1 like

WE HEBBEN HET!!!

87 likes

Gefeliciteerd! Lekker begin van je weekend :tada:

1 like

Gefeliciteerd!!

1 like

Yesss wat fijn!!

1 like

Wij hadden deze constructie ook met mijn ouders bedacht alleen waren wij dan verkopende partij geweest. Ik heb 2 makelaars ingeschakeld en laten taxeren en dat met mijn ouders besproken. Ze kwamen beide erop uit dat hij wel voor 325 zou gaan waarschijnlijk en dat is ook waar de andere appartementen coor gaan in dit complex. Mijn ouders konden dat alleen niet lenen en dus hebben we besloten een prijsafspraak van 310. Liepen we dus wel wat geld mis maar was wel hun laatste kans op een huis. Ondertussen hebben ze zelf gelukkig iets gevonden dus hoeft deze constructie niet meer. Maar ik zou dus vooral makelaars inschakelen en info inwinnen en dan kijken hoe je het beide naar de zin zou kunnen maken.

3 likes

Wij hebben dit naar het ouderlijk huis van mijn man + de bedrijfsloods en grond die erbij zit van mijn schoonouders gekocht. Het geheel is getaxeerd door een makelaar die ervaring heeft met dit soort percelen en wij hebben de taxatiewaarde betaald. Voor ons een gouden kans, want voor zo’n bedrag koop je in de huidige markt iets kleiners. Het is ook een ouder huis en heel ander huis dan ons vorige huis en was totaal niet onze stijl. Maar we hebben flink verbouwd (aanbouw, nieuwe vloeren boven en beneden, nieuwe keuken en verven erc) en het voelt nu echt als ons eigen huis. We hebben veel van de overwaarde van ons oude huis daarin kunnen steken.

Schoonouders hadden het op de vrije markt voor meer kunnen verkopen, maar hebben niet het idee dat ze geld mis hebben gelopen; ze gunden het ons heel erg en het heeft hun ook een voordeel opgeleverd als in geen makelaars kosten en omdat het een bedrijfswoning is met bedrijfsperceel is het minder gewild / financiering lastiger rond te krijgen dus niet zoals een gemiddeld woonhuis binnen een paar weken met wen hoop overbieden verkocht. Plus zij hebben er eind maart tm juli zo goed als gratis gewoond (alleen gwl+internet+inboedel betaalden ze vanaf toen nog), omdat wij het toen al hebben gekocht. Ik denk dat je het vanuit je ouders ook kan zien als jullie op weg helpen. Sommige ouders schenken hun kind 50k voor de aankoop van een huis, andere ouders verkopen hun huis aan hun kind voor minder dan dat ze er op de vrije markt voor zouden krijgen :wink: je mag het trouwens zelfs onder de taxatiewaarde kopen, maar dat wordt dan wel gezien als schenken en als dat boven het vrije schenkingsbedrag voor een huis uitkomt betaal je daar belasting over. En zitten wellicht nog wat andere haken en ogen aan, maar die weet ik niet want was bij ons geen sprake van.

Oke lang verhaal kort, hoe wij het hebben gedaan;

1. Makelaar heeft het getaxeerd
  2. Notaris waar de overdracht plaatsvond heeft ook een koopakte opgesteld, wij hebben de taxatiewaarde betaald
2 likes

Woooow wat goed zeg! Gefeliciteerd :partying_face: en vlak bij het strand klinkt helemaaaal niet slecht!

1 like

Ik wil je absoluut geen valse hoop geven, maar het kan gebeuren dat er een aantal huizen weer vrijkomen. Gebeurt als de koper toch afziet of financiën niet rondkrijgt.

Mijn vriend en ik zaten in april ook te balen over dat we niet gekozen waren als kopers. En begin juni werden we gebeld dat er een huis vrij was gekomen en ze het graag aan ons wilde aanbieden. We hadden toevallig nog net daarvoor contact gehad met de verkoopmanager van het nieuwbouwproject. Toen er een huis vrij kwam dacht ze gelijk aan ons.
Ons nieuwbouwhuis was zelfs al 2x verkocht onder voorbehoud. Tot 2x toe ging de verkoop niet door.

Hier hadden wij natuurlijk geluk in, maar als je je kans wil vergroten dan zou ik contact houden met de verkoopmanager. Vriend en ik heb eerste weken gebaald om daarna toch weer contact te zoeken (ouders raden het aan). Al snap ik ook dat je daar geen zin in hebt en er helemaal klaar mee bent.

3 likes

Er is vanaf 1 januari 2022 in BE een nieuwe richtlijn voor banken om bij particulieren die een bepaalde woning willen kopen eerst een onafhankelijke schatting te laten maken voor ze een lening geven. Dit om het risico voor de banken te verkleinen omdat op de huidige woningmarkt veel kopers enorm overbieden op de werkelijke waarde van een huis.

Ergens klinkt het goed, maar zoals in het artikel staat, gaat deze regel er ook voor zorgen dat de mensen die sowieso al moeite hebben om een lening te financieren opnieuw uit de boot vallen. Lagere schatting = lager bedrag dat je kan lenen aka meer eigen inbreng nodig. :weary:

1 like

Dit klinkt inderdaad niet als een maatregel die helpend is voor kopers. Is dit dan een soort van taxatie door een onafhankelijk taxateur zoals we dat in Nederland kennen? Alleen wordt die verplichting hier door de bank aan de koper opgelegd. Misschien dat dat in België ook wel de uitwerking in de praktijk gaat worden dan.

In het FD stond vrijdag juist dat woningen veel te laag worden getaxeerd. Ergens ook wel logisch, want de waarde (in het economisch verkeer) = wat de gek er voor geeft terwijl taxateurs vaak voorzichtiger zijn, juist door de richtlijnen van de bank. Lang verhaal kort was; DNB geeft taxateurs de schuld van de hoge woningprijzen en er gaan allerlei spookverhalen rond van taxateurs die te hoog taxeren, maar dat klopt dus eigenlijk niet. Ik vind dus eigenlijk dat banken ‘niet zo moeilijk’ moeten doen. Op het moment dat de huizenprijzen laag zijn en er voor hen betrekkelijk weinig risico is, trekken ze de taxaties niet in twijfel en nu het in hun nadeel is ineens wel. Een onafhankeijk taxateur zou onafhankelijk moeten zijn en niet zo in de zak van de bank moeten zitten imo.
Je kunt gewoon niet ineens de betekenis van waarde in het economisch verkeer veranderen wanneer het je niet uitkomt/wanneer mensen te veel overbieden naar je zin.

3 likes