Ja inderdaad, wie gaat die onafhankelijke metingen uitvoeren als je nu al hoort van makelaarskantoren die in direct contact staan met bevriende taxateurs en what not. Ik weet niet of ik dat nu te pessimistisch bekijk, maar voor mij klinkt het nu niet als een hulpmiddel om de woningmarkt toegankelijker te maken voor potentiële kopers maar eerder als iets dat vooral de banken moet helpen.
@1103 Ja, die verplichting gaat hier ook aan de koper opgelegd worden.
edit: in een artikel van De Morgen staat dit als voorbeeld
Stel dat je een akkoord hebt voor 300.000 euro, maar de taxeerder schat de woning op 250.000 euro. Dan moet je al 50.000 euro zelf opleggen. Reken daar ook de 10 procent eigen inbreng en de 10 procent registratiekosten bij, en je moet al een spaarpot van 100.000 euro hebben om de woning te kunnen kopen.
Dat krijg ik echt niet bijeen gespaard zonder jubelton of erfenis.
Ik vraag me wel af in hoeverre het fd stuk helemaal klopt. Misschien lul ik onzin hoor, ik ben overduidelijk geen econoom. Maar het lijkt weinig oog te hebben voor dat het een discussie is of de woningmarkt wel echt een markt is. Dat naar de taxateurs wijzen als bron van het kwaad niet klopt snap ik. Zij zijn immers maar een van de schakels, maar de vraag is te stellen of de woningmarkt met de hoeveelheid factoren die extern bepaald wordt (van productie tot leencapaciteit is allemaal beleid) én de daadwerkelijke functie van de woning als dak boven je hoofd waar je recht op hebt, wel echt een markt is waarop alle economische regels op gaan.
Afhankelijk van of je het een markt vindt (en dat is politiek) kan je namelijk ook vinden dat de taxateur een poortwachtersrol heeft waarbij zij objectief vaststellen wat bepaalde factoren in en huis waard zijn (van locatie, tot grond, tot duurzaamheid, tuinligging, onderhoud, kamers), waarbij ze buiten beschouwing laten dat mensen tegenwoordig als gekken hun laatste euro’s bieden op een woning die in 2012 de helft kostte. Een functie die mij vrij belangrijk lijkt in een ‘markt’ waarvan we weten dat hij behoorlijk kan omslaan, waarbij je ineens een extreme toename van kwetsbare burgers krijgt. Het gaat er denk ik vooral over wat je denkt dat een taxateur is en zou moeten zijn. Daar denken fd en dnb anders over.
Ja dat is wel een goed punt en daar ben ik het mee eens, maar dan zou dat toch wel ergens vastgelegd moeten zijn (of worden). Want wat is dan inderdaad te taak van de taxateur: de waarde in het economisch verkeer bepalen of de waarde bepalen in zijn functie als poortwachter, aan de hand van richtlijnen (nu opgesteld door de banken, en dus niet geheel onafhankelijk)? Op dit moment is het (volgens mij maar correct me if I’m wrong) officieel gewoon de bedoeling dat een taxateur bepaalt wat de waarde is en niet wat ‘verantwoord’ is.
Overdrachtsbelasting betaal je overigens ook over de waarde in het economisch verkeer en om die waarde te bepalen wordt wel de koopsom gebruikt.
Ik zit er niet zo diep in, maar volgens mij wil dnb dus ook nieuwe wettelijke normen.
Wat ik me afvraag: is wat het waard is en wat verantwoord is ook niet ongeveer hetzelfde? Als in: is wat verantwoord is ook niet automatisch waardevast en andersom? Hoeveel mensen zouden hun woning nog voor de huidige koopsom kopen als ze nu een eerlijk beeld zouden krijgen van wat verantwoord is. Dat je een soort taxateur hebt die een blik werkt op de stenen, de risico’s, het toekomstige risicoplaatje, de signalen over de markt en politiek én eentje die zegt: de markt doet nu op dit moment dit, daarom is het dit in cijfers waard.
Edit: ik vind het altijd wat raar als mensen zeggen: iemand koopt de woning voor bedrag x en anderen zijn daar ook toe bereid dus is dat ook belangrijk voor de waarde. Omdat ik in mijn zoektocht juist heel erg het gevoel kreeg totaal niet te krijgen wat ik vond dat ongeveer bij ons te besteden bedrag en de toekomstrisico’s paste. Als ik overboden werd door een yup met diepere zakken en daarom dacht ‘shit we moeten omhoog’ dacht ik echt niet: dit doet iets met de waarde. Ik dacht enkel: we moeten snel zijn anders kunnen we niet wonen zoals we willen. Het is eerder wanhoop dan waarde.
bij mijn studie heb ik geleerd dat de woningmarkt geen vrije markt is. Omdat vraag en aanbod niet met elkaar in balans kunnen komen. Uit mijn hoofd zijn daar een paar verklaringen voor; wonen is een basisrecht, fysieke ruimte is beperkt en huizen zijn niet even in een handomdraai bijgebouwd. Maar tja helaas zijn we op een punt gekomen waarbij we een heleboel maatschappelijke verantwoordelijkheden; zorg, onderwijs, huisvestiging overlaten aan de markt.
Ik vind het ook echt een super rare maatregel, wie ligt daar nu op te wachten? Alsof het ook maar iets gaat helpen.
2 jaar geleden beslisten ze de woonbonus af te schaffen en daardoor gingen de prijzen zogezegd ook dalen. Maar een woonbonus voor een 2e huis bestaat wel nog en in Brussel krijg je nog steeds een “korting” als je een huis koopt. Het is allemaal zo raar, ik zie het echt somber in voor mensen die geen steun van ouders krijgen.
Ik weet niet of ik in dit topic op de juiste plek ben.
Zijn er ook mensen die het kopen van een huis voor nu opgegeven hebben?
Op dit moment woon ik in de randstad en heb ik een sociale huurwoning (eengezinswoning) waarvoor ik € 550 huur betaal. De huizenprijzen hier zijn echt de pan uitgestegen. Voorbeeld: de buren van mijn ouders hebben het huis wat zij 3 jaar geleden hebben gekocht voor € 360k (waarbij zij toen al 30k hebben overboden) nu verkocht voor € 500k aan het broertje van een van de buren. Zij hebben er de taxatiewaarde voor betaald maar met deze markt kan ik mij voorstellen dat bij ‘‘gewone’’ verkoop er helemaal enorme overbiedingen zouden zijn geweest. Om maar even een voorbeeld te geven voor de stad waar ik nu woon want het is helemaal geen bijzonder groot huis maar gewoon een hoekwoning.
Met het inkomen wat mijn partner en ik hebben krijgen we in onze stad veel minder huis dan dat wij nu hebben en gaan wij maandelijks minimaal € 1000 hypotheek betalen… Daarnaast staat er hier niet veel te koop en bij een nieuwbouwproject waren er al 8000 aanmeldingen voor 130 woningen. De markt is helemaal oververhit.
Met het inkomen van partner zitten wij rond de maximale inkomensgrens voor een sociale huurwoning. Desondanks kan ik elke maand een enorm bedrag sparen en hoeven we hier echt niet op de kleintjes te letten. Maar ondanks dat ik het kopen van een huis een soort bucketlist iets voor volwassenen vind, vind ik dat hogere maandlasten en minder huis nu onze levenskwaliteit te kort zou doen.
Ook al wil ik wel heel graag. Ik ben enorm blij dat ik ‘‘geluk’’ heb gehad en wel een eengezinswoning heb met genoeg ruimte maar toch merk ik dat ik er wel moeite mee heb om mijn ‘‘droom’’ om een huis te kopen te laten varen…
Ja, wij ook. We keken niet heel serieus, want wisten dat we weinig kans maakte (geen eerdere koopwoning met overwaarde, geen jubelton). Maar sinds een paar maanden heb ik het maar helemaal opgegeven. We zijn pasgeleden van ons (dure) particuliere huurappartement verhuisd naar een goedkopere woning die gesloopt gaat worden ergens tussen 2022-2025 zodat we ook veel kunnen sparen, maar tegen de 4.500 euro die appartementen per maand duurder worden kunnen we ook niet opsparen. Zie er nu al tegenop dat we onze woning uit moeten en weer bij huisjesmelkers moeten gaan huren die toch nooit wat aan onderhoud doen en de borg niet willen terugbetalen
Wij hebben het kopen niet opgegeven, maar hebben wel het idee van een eengezinswoning met 3 slaapkamers en een tuin opgegeven (wat realistisch was toen we begonnen met zoeken 1.5 jaar geleden, maar wat nu niet meer haalbaar is) en zijn nu naar appartementen op zoek met 2 slaapkamers. Vanuit het idee: dan zijn we tenminste ingestapt. Het is totaal niet wat ik voor ogen had qua waar ik zou wonen als dertiger als we (mocht het lukken uiteraard) aan een gezin zouden beginnen, maar er is gewoon geen andere optie meer.
Ik zit zelf wel in een andere situatie als jij (wonen heel klein en kan echt geen baby bij ook al zou je heel graag willen, voor sociale huur verdienen we te veel en de huren voor iets groters zijn te hoog), maar ik herken dus wel dat je de ideeen die je had over de toekomst moet aanpassen. Nu ik dat heb gedaan (dat heeft wel een jaar geduurd haha) is het wel een fijner proces en heb ik er meer vertrouwen in dat we ergens fijn kunnen wonen, ondanks dat het totaal anders is dan we vooraf dachten. Dus als je fijn woont en je er niet bent uitgegroeid en je hebt ruimte om te sparen dan is het denk ik totaal logisch dat je je niet op deze ellendige woningmarkt wilt gaan begeven. Maar ik vind het ook volkomen logisch dat je even moet wennen aan dat idee omdat het totaal anders is dan wat je voor ogen had
Tipje om je borg terug te krijgen zonder dure rechtszaak (nu te laat, maar misschien voor ooit of voor anderen): inhouden op de laatste maanden huur.
Het mag niet, maar oh wat vind ik die zekerheid fijn! Wij hebben laatst de huur opgezegd en daarbij gemeld dat we de borg inhouden op de laatste twee maanden huur. Je hebt natuurlijk wel wat risico’s:
verhuurder kan te pas en onpas in de woning inbreken en jouw spullen slopen/wegnemen. Dat zou ontzettend fout zijn, en onze inschatting was dat onze verhuurder dat niet ging doen.
vaak staat er een boete op te laat betalen, die hoog kan oplopen. Bij ons zou die boete niet gelden omdat die te ruim is geformuleerd (geen maximum bedrag, ziet op alle verplichtingen van huurder en niet op de specifieke verplichting van betalen, etc.).
Ja, geen idee hoe dat zit in NL, maar zoals je het vertelt zal dat inderdaad het verschil zijn!
Inderdaad. In een artikel van vandaag staat er dit:
“Het is belangrijk om de consument te beschermen. Het kan dat jonge kopers daardoor iets langer moeten uitstellen, maar misschien gaan we nu wel op termijn naar meer betaalbare woningen”, zegt David Geerts van Hypotheekwinkel. “Als iedereen een stukje voorzichtiger wordt, daalt de druk op de markt”, zegt ook Bart Van Opstal. “Dat is op zich niet slecht.”
Jonge kopers moeten niet IETS langer uitstellen, maar veel langer door zulke maatregelen.
Volgens Hypotheekwinkel wordt het nu nog belangrijker om opschortende voorwaarden in je koopovereenkomst op te laten nemen: als uiteindelijk blijkt dat je te weinig kan lenen, gaat de verkoop niet door. Heb je geen opschortende voorwaarde en je krijgt de financiering niet rond, zal je een schadevergoeding moeten betalen. Die bedraagt meestal 10 procent van de aankoopprijs.
Ook Bart Van Opstal roept kandidaat-kopers op om dat risico niet te nemen en zeker te werken met opschortende voorwaarden. Al erkent hij dat kandidaat-kopers druk kunnen voelen om daar niet op aan te dringen uit schrik dat ze het huis kunnen mislopen, zeker als er veel concurrentie is. De verkoper heeft immers het laatste woord en moet akkoord gaan met de opschortende voorwaarden.
Dit is wat @Shaaar geloof ik een tijde geleden zei, dat we dus afstevenen op situaties zoals die in NL nu met mensen die zonder opschortende voorwaarden gaan bieden.
Ja wij hebben het na een heel frustrerende zoektocht met veel teleurstellingen opgegeven. Ik vind het ook moeilijk om het beeld wat ik vroeger had op te geven. Maar het is niet anders, net zoals jullie wonen we ruim genoeg dus dat is in deze markt ook al een luxe. Wij hebben inmiddels laagdrempelig wat dingen veranderd in huis om het iets meer van onszelf te maken. Maar we zitten bijv. nog wel steeds met een vreselijk oude badkamer die half uit elkaar valt.
Bijna iedereen in onze omgeving heeft een koophuis. Het hebben van een huis of verbouwen domineert inmiddels echt alle gesprekken, echt om gek van te worden. Mijn familie zegt ook elke keer; zijn jullie écht gestopt of weer stiekem op Funda aan het kijken? Sommige mensen weten echt niet waar ze het over hebben🙄
Moet wel een behoorlijk vloertje zijn dan. Ik vind 900 euro al over de prijs en schaamteloos om te vragen als iemand iets overneemt (ik bedoel, je gaat het er echt niet uithalen als niemand het geld biedt). De vraag is eerder: hoe graag wil je er wonen en wat kan je eraan kwijt.
Jeetje dat slaat ook alles… Ligt er aan wat voor soort vloer (parket, pvc/ laminaat) en gordijnen het zijn (zou je het houden) en vooral: hoe graag je er wil wonen?
Wij hebben geloof ik €1200 betaald een paar jaar geleden voor circa 100m2. Slechte deal want de gordijnen konden we meteen weggeven haha (neon roze) en we hebben zebra laminaat op zolder Maar zij hadden een vaste prijs en anders kregen we het niet…
Wij hebben gisteren het voorstel gekregen om het huis van mijn schoonouders over te kopen tegen taxatiewaarde min ton schenking. dit huis voldoet aan al onze wensen!! En we zouden een dergelijk huis nooit kunnen kopen in de huidige markt en zonder de ton schenking. Heb gisteren echt gehuild van blijdschap. Nu moeten zij alleen nog een fijn appartement vinden.
Na het fiasco van het eerste huis stonden we op de reservelijst van een ander huis. We mochten toch komen bezichtigen, samen met onze makelaar (die we snel hadden ingeschakeld) een bod uitgebracht met een begeleidend briefje, en het bod is geaccepteerd! Nu 3 weken later is alles al rond!
Echt ongelooflijk, binnen een maand van de start van de zoektocht hebben we een huis. Zo onwerkelijk, ik rekende op een lange zoektocht.
Dit huis voldoet ook aan al onze eisen, behalve de locatie, het is wat verder van het centrum dan ik zou willen.
Nu is het wachten tot de overdracht half november. Zo blij!
Soms denk ik echt dat ik gepranked wordt. Stel: Je koopt een nieuwbouwhuis, het is prefab, er zijn geen grote opties mogelijk en iedereen koopt een vloer uit dezelfde collectie. Je koopt dus tot op de milimeter hetzelfde huis als 12 van je toekomstige buren. Krijgen we de uitnodigen om alle twaalf met een eigen taxateur te komen taxeren. Lekkere business zo.