Huizen/woningmarkttopic #2

Ik heb geen checklist, maar wat wij zelf vergeten waren was tijdig GWL en internet aanvragen. Weet niet hoe dat precies in België zit maar in Nederland is 1 week voor de verhuizing kennelijk laat :wink: En als je een verhuizer wilt inschakelen zou ik ook op tijd offertes vragen en een datum vastleggen! Ik deed dat een maand van tevoren en bijna elk bedrijf zat al vol.

1 like

Niet perse dat… maar een tip wel haha.
Wij zijn toen gaan zitten met onze afschriften en hebben elk bedrijf wat we tegen kwamen opgeschreven. En dan heb je een beetje compleet overzicht waar je allemaal je adres moet wijzigen :see_no_evil:.

6 likes

@tuula dit + de komende tijd in de gaten houden waar je post van krijgt en meteen opschrijven/adreswijziging doorgeven per datum X.

3 likes

Ik heb dat gedaan, maar wel duurder segment en makelaar die gespecialiseerd was in expats. Hoefde alleen maar inschrijfkosten te betalen want bij wet mogen ze niet twee keer geld vangen voor 1 woning en ze vroegen al een vergoeding aan de verhuurder. Vermoed dat inschrijfkosten ook niet had gemogen maar dat was verder niet zo hoog. Had binnen 2 dagen een appartement in de randstad, alleen ben ik wel heel erg genaaid in ongeveer alles dat je kon bedenken inclusief een veel te hoge huur. Kreeg ook een huurovereenkomst voor 2 jaar maar ben net daarvoor verhuisd dus ik weet niet hoe strikt ze daarmee zouden zijn geweest.

Als ‘t in je oude dorp is; misschien via via proberen? Iedereen die je daar kent of via via kent laten weten dat je iets zoekt. Omdat ze jou, en waarschijnlijk je familie/vrienden ook kennen heb je misschien net dat streepje voor en denken ze eerder aan je. Dit is iig hoe het in ons dorp zou werken, mijn familie verhuurt ook een appartement in mijn dorp van herkomst en dat is altijd een huurder die/via iemand die ze kennen. Edit - Oh haha ik vul nu ‘dorp’ in maar dat is mijn associatie bij ‘geboorte…’ omdst ik zelf dus uit een dorp kom. Maar zie dat je stad zei :’)

2 likes

Ik heb dit juist nu wij willen kopen ‘ben je niet bang dat het instort?’. Ja natuurlijk, maar ik ben ook bang dat het niet instort of stagneert en dan betaal ik over een jaar nog een ton meer. Je weet het gewoon niet.

4 likes

Dat zijn wijze woorden. Ik denk bij elke aflevering ‘kopen zonder kijken’ van alle stellen met 1 kind en een tweede op de planning die naar huizen gaan met 2,5 slaapkamer zonder bergruimte: dit is wellicht geen goede investering 🥲 want je zoekt over 2 jaar weer een nieuwe woning. Ze zijn sowieso allemaal fucked als zwart staal dan uit de mode is :joy:

10 likes

Maar dan kan je kopen zonder kijken - the next level, ofzo maken. Alle stellen nog een keer een nieuwe huis kopen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik snap het wel, je moet wat in deze markt. Ik denk dat het opzich een goed advies is, maar ook achterhaald in deze tijd. Voor veel mensen is het nu niet mogelijk om een woning met meer dan 2.5 slaapkamer te kopen of een huis waarin je kan ‘groeien’ en minstens 10 jaar kan blijven wonen. Ook al heb je de wens voor een gezin op de korte termijn. Denk dat het niet meer zo simpel is als een paar jaar geleden.

2 likes

Even LOA’en hier maar morgen komen we te weten of we het droomhuis krijgen. De openbare veiling loopt dan af.

@tuula vraag bpost om je post door te sturen voor drie maanden. Heb je ook een mooi overzicht!

25 likes

nog 32 minuten te gaan en de mensen zijn het afgelopen halfuur losgegaan en nu staat het stil. Ik heb te veel stress nu.

1 like

Uhu en er is een klootzak die even 27000 euro hoger biedde terwijl het zondag was en de bieding tot vandaag 10 uur loopt.

@tuula
Dit kun je ook gewoon via PostNL regelen, ook doorsturen van post. Is niet gratis maar zó handig, scheelt je echt veel werk! En verder veel opschrijven, ik heb er destijds speciaal een notitieboekje voor aangeschaft, op een gegeven moment is je hoofd gewoon vol.

3 likes

Oef, ik heb even opgezocht wat het is en dit klinkt heel spannend. Ik ga voor jullie duimen!

1 like

echt? :open_mouth:
Gaan zij dan overal je adres wijzigen? Woow.

Het is voor de tweede keer verlengd, ik ga dood.

Ohhh spannend! Hopelijk blijven ze niet nog uren verlengen. Het lijkt alsof er maar 1 andere bieder is toch?

1 like

Wat stom zeg. Dit zou toch ook niet moeten kunnen, bij een ‘normale’ inschrijving doen ze dit toch ook niet.

Merci allemaal, maar wij hebben besloten om ons uit de race te trekken. Het werd te zot en weten dat dit nog tot vandaag middernacht door kan gaan. Vrijdag twee andere bezoeken gepland en sowieso is er wel ons droomhuis ergens.

@Camem.Bert Ja had het niet voor de verlenging geweest dan waren we eerste en was het toegekend. Ach ja …

6 likes

Waarom word het dan verlengd?

1 like

Er is een initiële biedingsperiode en die liep tot 10 uur. Maar als er in de laatste 5 minuten van de initiële biedingsperiode geboden wordt, dan is er een automatische verlenging van 5 minuten en doen alleen de personen mee die in de intiële ronde meezaten. En zo gaat het door tot de finale biedingsdag 23u59 (ultieme deadline).

2 likes