Huh maar waarom moet je überhaupt taxeren?
Nee toch? Hier 2x nieuwbouw, maar niet getaxeerd…
Edit: ja jouw edit idd. Dat je niet nog meer opgelicht wordt dan je al wordt
@Printemps Ik heb geen idee. Dat is onze hypotheekadviseur nu aan het uitzoeken. Hij kan zich voorstellen dat er banken zijn waarbij het moet, maar denkt dat er ook zijn bij wie het niet hoeft en als die aantrekkelijk aanbod hebben gaan we daarvoor. Belangrijk detail is wel dat het huis al af is. We kopen von, maar wel een huis dat er al staat. Normaal teken en financier je bij nieuwbouw natuurlijk de tekening. Die taxatieuitnodiging is vanuit de verkopende makelaar van het project en het klinkt zo ineffecient want ik denk echt; als het al moet kunnen we toch gewoon één huis nemen. Denk trouwens niet dat het oplichting is want het idee is wel dat je een eigen taxateur regelt dus ze hebben er niet echt op te winnen.
Ik heb inmiddels ook een beetje zoiets van: genaaid word ik toch wel🙈
hmm bij ons was het gewoon:
Grond + aanneemsom + meerwerkpost + eigen meerwerk = waarde :’)
Werd niks getaxeerd haha
Nee als de verstrekker het niet vraagt gaan we het ook zeker niet doen, maar hij gaat dat nu toch nog even nakijken. Ook omdat er dus maar 2 dagen zijn waarop dat kan vanuit de verkopende partij. We kunnen ons dus niet later bedenken.
Ja je kan wel kiezen uit duurdere apparatuur of een iets luxere keukenvariant. Maar ook dat zijn standaardopties. Ik zie het wellicht te makkelijk maar ik denk dan: gewoon dat bij op tellen of vanaf trekken.
Ja je ziet het eigenlijk zoals het bij nieuwbouw is haha. Een optelsom van dingen die een prijs hebben. Idd koopsom + meerwerk. En ja dan kan het wel uitmaken of de kavel groter is, of bijv betere ligging heeft of zonnepanelen etc. Maar in nieuwbouw heeft dat over het algemeen allemaal een vaste prijs en kan je dat dus idd zo 1-2-3-optellen.
Niet echt inhoudelijk maar even spuien. Mijn vriend en ik gingen net op funda kijken maar ik krijg er zo’n stress van en bijna verdriet. Klinkt overdreven maar ik weet niet waar we ooit moeten beginnen? Het voelt ook als je toekomst stil staat ofzo
Ik wil graag jullie advies (en eerlijke mening)
Wij kunnen een prachtige, grote kavel kopen en willen graag daar ons eigen huis op laten bouwen. Nu zijn wij een ‘normaal’ gezin met 2 kinderen onder de 2 en hebben allebei een iets boven modaal inkomen. We hebben gelukkig wel overwaarde van ons huidige huis.
Ik heb het berekend en we zouden dan onze maximale hypotheek + 1,5ton aflossingsvrij moeten afsluiten. Heeft iemand ervaring met zo veel aflossingsvrij?
We zouden dan na alle vaste lasten, boodschappen e.d. €1000 per maand kunnen sparen. Maar in de praktijk zal dit wel lager uitvallen natuurlijk.
Aan de ene kant zijn wij super enthousiast, maar aan de andere kant zijn we bang om veel te veel te betalen en niet meer op vakantie kunnen enzo.
Wat zouden jullie doen? Zouden jullie die 1,5ton aflossingsvrij aandurven?
Ik zou die 1.5 ton aflossingsvrij wel aandurven als het echt je droomwoning is, het je beste alternatief is, die anderhalf al in je maximale hypotheek zit en je niet 100% van het huis financieert. Zoals @printemps al zegt zou ik even checken of je die er wel bovenop kan lenen. Bij ons kan dat niet.
Wat ik nog goed zo checken is de begroting. Kan je het ook betalen als je tegenslag krijgt in de zelfbouw of zit je dan met een half af huis? Kan je de dubbele lasten betalen of heb je een alternatieve woonplek met twee kleintjes. Heb je een buffer waarmee je een tijdje vooruit kan bij zware tegenslag als jullie er straks wonen? Die bouw je met 1000 euro per maand niet meer zo hard op. Ik kan me voorstellen, zeker met twee opgroeiende kinderen, dat een ruime kavel echt een droom is, maar ik zou het zelf ook nerveusmakend krap vinden. Tldr: ik zou het alleen doen als het echt een ultieme kans is.
Wij hebben straks veel meer dan 1,5 ton aflossingsvrij.
Over dat deel gaan we zelf bepalen hoeveel we gaan aflossen.
Het houdt je maandlasten lekker laag juist.
Wat zou het risico zijn volgens jullie?
Onze financieel adviseur heeft dit ook gewoon geadviseerd…
Wij nemen wel een hypotheek mee van ruim 10 jaar geleden.
Ik heb er zelf geen verstand van maar onze hypotheekadviseur was met al zijn advies heel conservatief en hij raadde 25% van de woningwaarde aflossingsvrij aan. Bij ons was dat uit eindelijk niet meer mogelijk maar anders hadden we dat wel gedaan. Als je dan wel wat geld overhoud kun je het eventueel beleggen. Dat levert vaak meer op dan aflossen.
Huh, ik vind 1000 per maand sparen echt wel een hoop. Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die dat niet redden. Wat vind jij dan een beter bedrag om maandelijks te sparen?
Duizend euro sparen is niet weinig (dat hoor je mij ook niet zeggen), maar je hebt ook een neem ik aan groot huis, grote kavel en twee kinderen die ouder en duurder worden (dus je weet niet of je altijd 1000 kan sparen). Je wilt op vakantie (wat ook vanuit dat spaargeld gaat. Moet grote uitgaven doen etc). Als je een buffer hebt is duizend meer dan genoeg (dan spaar je voor leuke dingen en grotere uitgaven en vul je de buffer aan). Als de pot geld na het bouwen leeg is vind ik dat zelf een ander verhaal.
Edit: Dat heel veel mensen dat niet redden wil overigens niet zeggen dat het niet financieel gezonder is om ervan uit te gaan dat je ruim opzij kan zetten. Ik verwijs maar even naar Nibud waar je als gezin met twee kinderen en een koophuis zo richting een buffer van 20k gaat.
En dat is buiten je maximale hypotheek? Door de reacties hierboven begin ik te twijfelen of het idd wel mogelijk is om boven je maximale hypotheek te lenen … ik kan dit ook niet goed vinden op internet.
Wij wilden ook tussentijds gaan aflossen als we financiële meevallers hebben (teruggave, dertiende maand e.d.)
Het risico zien we meer per maand: houden we genoeg over? Kunnen we nog leuke dingen blijven doen? Misschien is het meer een mindset en moet een knop om om keuzes te gaan maken: wat doen we wel en wat niet? Onze lasten zijn nu zo lag dat we eigenlijk alles kunnen doen wat we willen … de vraag is: kan ik dat omzetten?
Thanks voor je vragen. Het zet me echt aan het denken! We kunnen altijd bij m’n ouders terecht als er tegenslag is en tussen de start van de bouw en oplevering zit 1,5 jaar dus in die tussentijd willen we nog even heeeel veel sparen om eventuele tegenslag te kunnen betalen.
Ik ga nog het nog uitzoeken van dat aflossingsvrije gedeelte, ik dacht echt dat onze adviseur het vorige keer zo had uitgelegd
Ik denk hetzelfde als jij hoor. Wat ALS er iets mis gaat, maarja m’n man vind weer dat we die gok moeten wagen …
Pff moeilijk moeilijk!
Kan ook wel weer wat zien in het standpunt van je man hoor. Zijn jullie al naar een hypotheekadviseur geweest? Ik raad je aan een goede te zoeken die ook financieel adviseur is en je zo een beetje kan meenemen in het toekomstplaatje. Dan weet je direct hoe de lasten eruit zien.
Je mag niet meer dan 50% van je totale hypotheekschuld aflossingsvrij hebben. En je hebt dan geen recht op hypotheekrenteaftrek op het aflossingsvrije deel, plus de rente is hoger doordat de bank een hoger risico loopt. Het wordt dus ontmoedigd, maar het mag wel en door de krankzinnige huizenmarkt komt het ook weer veel voor.
Het enige wat je jezelf moet afvragen is wat je plan is op einde looptijd. Je hebt dan 3 opties: aflossen met spaargeld, aflossen door verkoop van de woning of herfinancieren. Wij hebben zelf ook een stuk aflossingsvrij en willen daar tijdens de looptijd al zoveel mogelijk op aflossen. Als er einde looptijd dan nog een schuldrest is, gaan we daarvoor wss weer een nieuwe hypotheek aan. Maar het kan natuurlijk ook voorkomen dat je al eerder gaat verhuizen, om weke reden dan ook.
Je kunt niet bovenop je maximale hypotheek obv inkomen nog even 1,5 ton aflossingsvrij lenen. Denk niet dat er een hypotheekverstrekker is die daar mee akkoord gaat. Want als jij een deel aflossingsvrij wil dan is dat een box 3 lening en die drukt veel zwaarder op je maximale hypotheek obv inkomen. Dus dit gaat 99% zeker geen optie zijn. Wil je het zeker weten, win advies in bij een hypotheekadviseur.
Ik lees het zo:
Maximale hypotheek obv inkomen + 1,5 ton aflossingsvrij + overwaarde huidige woning is wat je nodig hebt om dit plan te realiseren?
Hou er rekening mee dat je die 1.5jr dubbele lasten hebt - daar gaat je 1000€ die je wilt sparen waarschijnlijk heen die periode.