Huizen/woningmarkttopic #2

Ik heb ook heel hard getwijfeld destijds en heb toen ook een taxatie en bouwkundige keuring laten doen. Het heeft nog tot na de eerste verbouwingen geduurd voor ik eenmaal écht blij was en dat was 10 weken na de sleuteloverdracht. Inmiddels ben ik nu 3 jaar later echt meeeega blij en weet ik dat we dit nu nooit meer hadden kunnen kopen in deze markt.
Het is gewoon een hele grote beslissing, mag je best spannend vinden. Zolang je maar niet twijfelt over het huis en de locatie zelf, denk ik.

3 likes

Thanks @anon86562306, @tessel en @JustinBieber!! We hadden in ons hoofd om nieuwbouw te gaan wonen en dit is een huis uit 1992. Met voldoende mogelijkheden, maar er moet wel nog flink wat gebeuren voordat het echt mijn thuis zou kunnen zijn zeg maar, de basis is wel goed trouwens. @JustinBieber; inmiddels wel je “droomhuis” gevonden? Benieuwd namelijk of je daar evt minder zorgen bij had.

3 likes

Ik had precies hetzelfde! Appartement uit jaren 30, maar binnenkant stamde precies nog uit de jaren 70. Niks gestuct, niet werkende open haard, alles oud en smerig en kapot. Dacht echt van omg wat hebben we gekocht?!?! Maar dat is ook logisch bij zo’n aanschaf en keuze, en kan nu wel zeggen dat ik achteraf zo blij ben dat we hebben doorgezet en ik echt ons droomappartement woon. Laat je maar even leiden door je adviseur. Komende weken worden slopend, maar doe alles stap voor stap. En schroom niet om in paniek je adviseur op te bellen als je t even niet meer weet, die maken dat regelmatig mee en daar betaal je ze ook voor. Komt goed!!

3 likes

Ik woon een half jaar in ons huis en de ene minuut vind ik het fantastisch en de andere minuut zit ik huilend op de bank omdat ik weg wil. En dat ligt echt zeker weten niet aan het huis maar omdat ik het zo’n (financiele) verantwoordelijkheid vind en eerlijk, soms ook gewoon ontzettend gedoe (klushuis). Maar als je de tijd een jaar terug zou draaien toen we middenin het bieden op dit huis zaten, zou ik het zelfs met de kennis van nu absoluut hebben gekocht. Je kan altijd weer verkopen!

4 likes

Omg ik kan het niet geloven, maar na ruim 1.5 jaar zoeken is eindelijk ons bod geaccepteerd :sob::sob::sob: Een heeeeeel ander soort woning dan waar we naar zochten in het begin, maar alsnog ben ik heel erg blij! Eindelijk :partying_face:

65 likes

Dit gevoel is denk ik ontzettend logisch. Ik had het ook en als ik denk aan het geld denk ik soms nog steeds; oh help!!! Maar nu zó blij met ons huisje. Toen ons bod geaccepteerd werd was ik naast blij ook van slag, terwijl ik niks liever wilde dan een huis. Maar het is geen paar schoenen wat je koopt he… Logisch!

Ga na bij jezelf wat het maakt dat je er zo over denkt; is het financieel echt heel krap? (Kleine kans dat je in deze markt iets goedkopers vindt voor hetzelfde…), heb je toch geen goed gevoel bij het huis of is het puur die angst wat eigenlijk wel logisch is bij zo’n aankoop? Alsnog gefeliciteerd en hoop dat je er toch een beetje van kan genieten. Altijd naar je eigen gevoel luisteren.

@quarterlife yeee! Gefeliciteerd!

2 likes

Ja heb toen even een break van 6 mnd genomen, goed nagedacht en daarna echt meteen mijn droomhuis gevonden. Voelde ook echt anders. Heb bij mijn huidige huis geen enkele keer gedacht wil ik dit? Geen nacht van wakker gelegen en geen seconde slecht gevoel bij gehad. Voor mij was het dus uiteindelijk een goed besluit. :heart:

3 likes

Ik zou proberen helder te krijgen waar je twijfel in zit, zit dat in de financiële verplichting, ligging van het huis, de wijk etc. Als je dat helder hebt weet je ook of de twijfel oke is of niet.

Over mijn eerste huis heb ik heel erg getwijfeld en iedereen in mijn omgeving probeerde het goed te praten. Was heel lief bedoeld maar de twijfel zat het voor mij in de ligging en stijl van huis, kwam ik helaas pas achter toen het voorbehoud al was verlopen. Uiteindelijk maar 1 jaar gewoond en daarna verkocht en dat was de beste keuze ooit ondanks dat ik nu kleiner woon!

Edit: Toen was de prijsstijging nog niet zo fors als nu dus heb geen winst gemaakt op de verkoop

4 likes

Dankjewel en ook aan alle andere reageerders. Heel erg fijn dat jullie zo meedenken en je ervaring delen. Het is meer dat dit niet het type “droomhuis” is, maar een huis waar we prima een aantal jaren kunnen wonen. Echter wel voor het bedrag waarvan ik 2 jaar geleden dacht; in dit segment kunnen we echt een paleisje vinden. Nog steeds is het een huis met veel ruimte, prachtige tuin etc, maar ook waar ondanks de hoge prijs echt nog wel wat aan moet gebeuren. Een nachtje slapen heeft al meer rust gegeven. We laten zsm een taxatie en bouwkundige keuring uitvoeren en hopelijk kan ik dan weer terug naar de enthousiaste modus :grin:

9 likes

Ons huis komt vandaag online, zo spannend!

21 likes

Gefeliciteerd met jullie huis! Wat leuk om over jullie zoektocht te lezen en de verschillen tussen aankopen in Nederland en België.

2 likes

Maar als dat écht zo is, dan is het gebeuren over zelfbewoningsplicht toch ook minder “nodig”? Als dat kennelijk niet de oorzaak is. En daar is wel een hoop om te doen.
Soms denk ik dat niemand weet wat er nou eigenlijk aan de hand (qua oorzaak/gevolg) is en gaat gebeuren :see_no_evil:.

2 likes

Ja dit (of een soortgelijk artikel) heb ik ook gelezen. Een overvloed aan geld… tja. Dat zou dus betekenen dat de banken meer restricties moeten krijgen, hypotheken minder ruim inschalen, rente omhoog, jubelton eraf. Dat betekent wel dat je voor mijn gevoel als starter nóg meer achtergesteld raakt op de doorstromer, want als je ook al een krappe hypotheek krijgt dan zit je snel aan je Max bedrag, en de doorstromer klapt daar zijn overwaarde tegenaan. Maargoed dat blijf je altijd houden natuurlijk dus weet ook niet of dit nou een zinnige opmerking is haha.
Conclusie: ik weet ook niet hoe we deze markt moeten oplossen :sweat_smile:

Ondertussen hebben wij weer een achterlijk bod gedaan op een huis, maar wel echt prachtige locatie met onwijs grote tuin. Maar er moet erg veel gebeuren… ben benieuwd.

1 like

Ik wilde mezelf kwellen, dus heb de verkoopprijs opgezocht bij kadaster van een huis in mijn straat. Is dat gewoon voor meer dan 2x (!!) zoveel verkocht als het appartement ernaast 7 jaar geleden (95000 vs 210000) :cry: :cry:

(ja sorry ik kom hier alleen om te zeiken over huizenprijzen, want met de hypotheek die ik kan krijgen blijft het hier gewoon bij)

1 like

Ik ben echt even flabbergasted. Het heeft superlang geduurd tot we konden tekenen voor ons huis. Vorige week eindelijk een hypotheekopzet bepaald en het renteaanbod aangevraagd. Gister dat aanbod ondertekend en we hebben vandaag gewoon al een definitieve offerte😱

En de foto’s van ons huidige huis voor funda zijn echt fantastisch geworden. Het is een goede dag

48 likes

Wij hebben vandaag gehoord dat we uitgekozen zijn voor een nieuwbouwproject, er zijn 14 huizen en er waren meer dan 80 inschrijvingen :scream:. Binnenkort hebben we een verkoopgesprek waarbij alles uitgebreid besproken wordt (ook alle technische details) en dan hebben we nog een week om definitief te beslissen.

Hebben jullie tips voor dingen die we zeker moeten vragen?

24 likes

Gefeliciteerd! Goed kijken naar het financiële plaatje. Wat is inclusief? Wat wil je verder nog aan meerwerk. Waar kom je dan op uit? Verder vooral laten uitleggen hoe het proces eruit gaat zien, wanneer start de bouw, hoe lang verwachten ze te gaan bouwen, wanneer oplevering. Qua nieuwbouw denk ik ook: je moet ook maar een beetje met de flow mee.

1 like

Heel herkenbaar hoor en het is ook echt niet klagen, het is ook gewoon heel erg ruk. Wij hadden na heel lang zoeken ook wel echt het gevoel ‘we moeten nu iets’ omdat elke maand de prijzen zo veel hoger lagen en we in die tijd zo veel minder konden kopen voor ons geld. Hebben uiteindelijk ook veel geboden op huizen waar we geen wauw-gevoel bij hadden, maar het was dan toch lastig om voluit te bieden en dat is toch nodig om in deze markt een woning te bemachtigen. Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om meer korte termijn te denken (niet een woning waar je jezelf jaren en jaren ziet wonen) en dus een appartement te kopen ipv een eengezinswoning. Hierdoor hadden we meer ruimte in ons budget om flink te overbieden en kritischer te zijn en ook echt iets te kopen wat we mooi vonden, ondanks dat het anders was dan wat we ons hadden voorgesteld.

1 like

WOZ

Ik woon in een sociale huurwoning met deel koop en vrije sector. En toen ik hier kwam wonen in 2014 raakte ze de koopwoningen aan de straatstenen niet kwijt :cry: Nu echt wel spijt niet serieus er naar gekeken te hebben toen maarja, zo leuk is deze buurt niet en nooit verwacht dat het nu ‘booming’ zou zijn. Zie dat er laatst een voor 400.000 is aangeboden op funda en zo weg… Voor een appartement in een buitenwijk waar geeneens een fatsoenlijke supermarkt in de buurt zit (ja het zit mij hoog!)

1 like

Nee echt superherkenbaar. Ben echt zo boos geweest op iedereen met een koophuis, niet normaal man.

5 likes