Huizen/woningmarkttopic #2

@DuivenFan

Voor mij ook. Na aanpassen van ons zoekgebied is het ons na 2 jaar gelukt. Maar ik kan me een specifieke fietstocht herinneren dat mijn vriend en ik helemaal giftig waren op iedereen die toevallig uit zijn huis kwam of die we tegenkwamen op straat. Zij zitten gebakken, het is hen wel gelukt!

Echt verschrikkelijk dat de markt dit met je mentale gesteldheid doet.

3 likes

Heeft er hier iemand ervaring met die online diensten die bezwaar aanmaken om je woz waarde omlaag te krijgen zodat je minder gemeentebelasting moet betalen? Ik vind het wel interessant, maar ben altijd een beetje wantrouwig tegenover zulke online aanbieders. Maar snap opzich ook niet wat er tegen een lagere woz kan zijn. Help :upside_down_face:

Ik zag toevallig dat vereniging eigen huis er net een tool voor gelanceerd heeft waarmee je kunt kijken hoe kansrijk je bezwaar is. Zou even op hun website kijken!

Edit: niet helemaal wat je vraagt zie ik, misschien heb je er toch wat aan

Ik heb het ooit zelf gedaan in 2015. Supersimpel was dat. Toen werd het ook toegekend, want taxatiewaarde lag lager dan WOZ. Ik zou dat nooit door zo’n partijtje laten doen, heb er wel eens voorbij zien komen waarvan ik weet dat de mensen die er werken nog geen vmbo diploma hebben… Ik zou het zelf proberen, maar ik vraag me af of dat nog wel succesvol is tegenwoordig met die giga prijsstijgingen?

Sommige gemeentes bieden een service dat je ze kan bellen en dan meteen handje-klap een deal kunt sluiten als je wat argumenten aanlevert. Een officieel bezwaar moet de gemeente ook officieel behandelen en dat kost bakken met geld en tijd, dus zij hebben er belang bij om het snel en onder de tafel op te lossen.

Haha deze twee posts onder elkaar is wel lekker.

Tja, ik voel me ook wel eens te jong voor een koophuis maar ben er nu wel echt blij mee. Uur reistijd is wel veel, maar misschien wel onvermijdelijk in jouw regio?

En qua uitstel: dan blijf je langer huren met dubbele lasten. Soms werken ze zelfs met boetes als het te lang duurt.

Dat soort bedrijven heeft een nogal twijfelachtig verdienmodel. Als een bezwaar wordt toegekend kunnen ze een claim voor proceskosten indienen bij de gemeente van honderden euro’s. Ook al scheelt het jou misschien maar een paar tientjes onroerendezaakbelasting. Uiteindelijk kost dit de gemeente bakken vol met geld dat ze ergens weer vandaan moeten halen; vaak juist weer het verhogen van de ozb.

Als je denkt dat je woz-waarde te hoog is zou ik zelf even bellen. Zoals @Merel al zegt zijn ze vaak best coulant.

2 likes

Helpt het om de alternatieve scenario’s in kaart te brengen?

• Zou je op termijn een baan dichterbij huis kunnen vinden? Kan je een deel van het werk thuis doen?
  • Wat vindt je ervan om te blijven wonen zoals je nu woont?
  • Als je niet wilt blijven wonen zoals je nu woont: zijn er andere aantrekkelijkere woonopties dan deze?
  • Als je verder vooruit kijkt in de toekomst: Waar staan jullie over een jaar of vijf. Voordat je er woont ben je (even pessimistisch) twee jaar ouder (Tijd tot de start bouw + jaar bouwen + eigen afbouw + verhuizen). Pas je dan in de nabije toekomst denk je wel tussen de jonge degelijke gezinnetjes?
2 likes

Wow wat kut! Hoe kan dat ook echt? En nu?

Denken jullie dat dit iets is wat misschien kan helpen? Ik vraag me af of die grens van 35 in de eerste periode niet misschien te laag is, want er zijn niet heel veel huizen (in de Randstad) die je met een startersloon zou kunnen kopen + studieschuld + misschien alleenstaand.

Ook buiten de Randstad zijn in steden vaak huizen onbetaalbaar voor starters.

En je ziet vaak dat mensen die gaan scheiden in de problemen komen. Dat maak je ook erger op die manier.

Misschien stelt dit je wat gerust; dat het via de rechter moet, betekent ook niet per se dat er iets mis is. Een woning van een minderjarige erfgenaam moet namelijk altijd met toestemming van de rechter worden verkocht. (Vooral om ervoor te zorgen dat het voor een ok prijs gaat en dat de minderjarige niet zonder woning komt, maar als die daar niet wonen dan zal dat geen bezwaar vormen).

2 likes

Ik word altijd best boos van dit soort oplossingen. (Edit: Zeker als de schrijver prima snapt wat de nadelen zijn, maar die gewoon niet belangrijk genoeg vindt). Praten in rijke boomers arme millenials is heerlijk, maar het is geen juiste verdeling. De woningmarkt is voor sommige groepen in de samenleving altijd al ontoegankelijk geweest en juist die groepen raken dit soort opties omdat hun kans om later in het leven als ze dat willen alsnog de markt op te komen nóg kleiner wordt.

Edit: Als in: als je vijftig procent van een woning moet ophoesten als starter van welke leeftijd dan ook ga je gewoon geen woning kopen. De woningmarkt wordt dan dus toegankelijker voor jonge starters (en laten we eerlijk wezen dat zijn relatief rijke mensen. Altijd al geweest) en ontoegankelijker voor iedereen die minder rijk is.

5 likes

Ik las laatst (@mediocremigrant op twitter) dat de huizencrisis pas echt in de krant/het nieuws kwam toen de kinderen van journalisten er last van hadden

2 likes

Vervolg van mijn tijdelijke paniekstatus. Inmiddels weer enthousiast, taxatie gedaan en zijn we blij mee (10k onder geboden prijs). We waren absoluut niet de hoogste bieder, maar door onze flexibiliteit vanuit huurhuis is het ons gegund. Hoop dat mensen hier weer moed uit kunnen halen voor de zoektocht. Ook dat wij met voorbehoud van financiering hebben geboden, mede dankzij jullie stemmen hebben we dit aangedurfd. Het voelt zo gek dat ik me straks aan de andere kant van ‘de lijn’ begeef en we niet meer zoekende zijn na al die jaren. Iemand ervaring met een badkamer die uit voorraad (of snel iig) geleverd en geplaatst kan worden😅?

16 likes

Daarom ook Randstad tussen haakjes

1 like

Gefeliciteerd! X2O heeft veel op voorraad. Plaatsing doen zij niet.

1 like

Omg ik las net deze quote in dit artikel Vastgoedborrelaars geven tips aan woningkopers: 'Een keuken heb je bijna niet meer nodig' - Rijnmond

Robert Steenbergen geeft als tip mee: ga gemeenschappelijk bouwen en wonen, of ga kleiner wonen. Dat scheelt ook in de kosten. “Die jonge mensen: ze ontbijten buiten de deur, ze lunchen buiten de deur. Dus een keuken heb je bijna niet meer nodig. Ze komen alleen thuis om te slapen. Het kan allemaal best kleiner. In Japan en Hong Kong doen ze niet anders. Daar wonen ze ook op een paar vierkante meter en dat gaat ook goed. Misschien is dat een idee.”

Want ik was getriggerd door die titel maar HIJ ZEGT HET ECHT :sob: :sob: :sob:

Die jonge mensen, die hebben toch geen keuken nodig joh, in Japan doen ze niet anders!

11 likes

Kregen een mail doorgestuurd van kijkers bij ons huis en ze hebben echt allemaal vragen van ‘wat is het opleidingsniveau in de buurt’ en hoeveel huizen huur zijn en of dat sociale huur is en of je daar last van hebt. Misschien moeten ze er dan maar gewoon niet gaan wonen?

7 likes

Dit kan je toch gewoon via de website van gemeente of CBS vinden? Vind dit nou typisch dingen die je in een markt waar je als koper geen positie hebt maar lekker zelf moet uitzoeken.

Edit - las eroverheen dat ze hier ook een bepaald oordeel aan lijken te hangen. Sluit me dan helemaal aan bij @Twonights Zou deze mensen m’n huis niet gunnen/het de buren niet aandoen

6 likes