Huizen/woningmarkttopic #2

Oef, het ene gat met het andere dichten is sowieso wel heftig. Weet niet hun situatie en waarom ze het per see wilden maar zou in dit geval ook geneigd zijn te denken: Joe, je eigen keuze, er is een alternatief, dus kom niet bij me uithuilen.

Zo erg is t met mijn vrienden of mij niet gesteld haha. We moeten wel keuzes maken maar dat is echt niet spannender dan grote aankopen of vakanties uitstellen.

5 likes

Iets te veel details zo :sweat_smile:

Ik zie dit wel bij een vriendin, maar zij kozen bewust voor hun max hypotheek & vinden huis heel belangrijk (wat ik zelf echt niet heb in die mate; vind leuke dingen kunnen doen minstens net zo belangrijk). Ik denk dat in deze markt ook veel mensen ongewild richting hun max hypotheek gaan, dat vind ik een hele andere situatie.

1 like

Ja irritant! Ik heb wel zo’n vriendinnetje die echt mega hoge huur betaald omdat ze perse twee onder 1 kap wouden. Ze komen elke maand net rond, kunnen niet op vakantie of leuke dingen doen en is kega jaloers en afgunstig op mensen die het wel kunnen. Ze hadden ook goedkoop kunnen huren en vrede kunnen hebben met een leuke starterswoning… vinr zulke mensen echt irritant. Prima dat jij aan je max leent/huurt. Maar dan niet achteraf zeuren.

Ah joh ik heb een collega met beetje diva gedrag. Ze heeft recent een groot appartement gekocht en kan die niet met 1 baan betalen (is echt m’n collega’ en zelfde baan) met agv dat ze een extra baantje heeft over de grens. Daar werkt ze dan na de reguliere dienst op ons gemeenschappelijke werk. Allemaal voor aanzien. Recent heeft zij 16 dg achterelkaar gewerkt zonder compensatie :face_with_monocle:

4 likes

Wow wat kut als dat je leven is

10 likes

Ons huis is iets lager getaxeerd dan de vraagprijs. Verkoopster had verwacht het ruim boven vraagprijs te verkopen en wij hebben het rond de vraagprijs gekocht (scheelde niet veel met taxatie, 5000 euro oid?). Denk niet dat het heel vaak voorkomt eigenlijk?

2 likes

Ja ik ken twee mensen die dit hebben gehad afgelopen jaar. Waren allebei oude huizen (jaren ā€˜30) en de taxatie lag bij allebei iets van 30.000 onder de vraagprijs maar ze hebben wel ook veel overboden (wat ook nodig bleek). Ze waren zelf ook in shock toen ze de taxatiewaarde hoorden maar konden het wel allebei zelf nog financieren met veel geluk.

1 like

Ja ik kon het ook niet geloven. Heb wel echt het idee dat het uitzonderingen zijn en wij durfden zelf nog wel gewoon af te gaan op de inschatting van de taxtatiewaarde van onze aankoopmakelaar. Maar het gebeurt dus wel :sweat_smile:

1 like

Ja dit was bij ons begin dit jaar het geval. We kochten wel ook aan onder de vraagprijs; taxatie was 2500 euro boven de aankoopprijs en 30k onder de vraagprijs

Oh hoef vrijdag niet te werken wat betekend dat ik vrijdag eindelijk weer een keer mag bezichtigen. In onze zoekcriteria komt zo weinig in de verkoop helaas. Gelukkig dus vrijdag, en over 3 weken komt een geweldige online volgens de aankoop makelaar. Hopelijk nu na 1,5 jaar dat het eindelijk mag gaan lukken… :four_leaf_clover::sob::heart: Begin echt hopeloos en gefrustreerd te raken.

6 likes

Hebben wij niet gedaan hoor. Er komen zóveel mensen vaak dat ze wss niet eens meer weten wie je bent.

Edit; heb het nu dus over wanneer je geen bod wil doen haha

1 like

Naar de verkopende makelaar? Bij ons deed de aankoopmakelaar dat wel eens geloof ik, meestal niet. Je bent nummer zoveel en er komen toch veel mensen veel geld bieden :woman_shrugging:t3:

1 like

Nee dat heb ik echt nooit gedaan, er werd toch wel door 40 men bezichtigd ofzo steeds dus ja boeien

2 likes

Aangeven dat je het (wss, zeker weten doe je het met een hypotheek nooit natuurlijk) ook echt kan betalen. Dat kan door bv een verklaring van de hypotheekadviseur. Zelf vind ik zonder voorbehoud echt een te groot risico, maar wij deden bv een deel zonder voorbehoud (het deel dat we eigen geld hadden). Ivm taxatie dat lager uit kan vallen dan je bod, geeft dat de verkoper wat meer zekerheid dat je het ook dan nog kan betalen. Maar dat kan natuurlijk alleen als je eigen geld hebt.

2 likes

Wij hebben dit twee jaar geleden gehad, maar dat was wel een uitzonderlijke situatie. Vraagprijs was €5000,- hoger dan de taxatie.

Je kan dit gewoon de verkopende makelaar vragen: wat is belangrijk voor deze mensen? Willen ze een flexibele overdrachtsdatum of andere voorwaarden?

4 likes

Ik zou altijd een terugkoppeling geven maar vind dat zelf beleefd en het is voor mij een hypothetische situatie want wij hebben maar 1 huis bezichtigd. Zou er niet een dag werk van maken als je 20 huizen per week bezichtigd oid en dat wordt het dan natuurlijk wel. Ik hoorde van vrienden dat ze steeds hetzelfde groepje makelaars tegenkwamen en dan kan het best helpen als ze jou onthouden als die vriendelijke persoon. Of het echt verschil maakt, geen idee. + als je belt dat dit het net niet was omdat je x zoekt, kunnen ze je misschien nog een tip geven voor iets anders dat bij hun in de verkoop komt (ook gehoord van vrienden).

Onze verkoopster had flexibiliteit nodig om bepaalde redenen Ʃn moest zeker zijn dat de verkoop doorging en bij ons hielp het dat we aangaven dat we nu huurden, niet aan een opzegtermijn vastzaten (zouden sowieso nog een maand blijven huren), dat we het konden betalen (beperkt voorbehoud financiering in het bod met korte looptijd, informeel laten weten dat we alles al hadden uitgezocht mbt hypotheek) en we spullen evt wilden overnemen of zelf afvoeren. Laatste had zij ook als mogelijkheid/wens aangegeven op het informatieformulier dus daar zijn we op in gehaakt.

1 like

Wij hebben ons huidige huis te koop gezet, en er zijn maar 16 bezichtigingen gepland. Gaat om een (grote) bovenwoning dicht bij het centrum van een grote stad. Goede buurt, goed onderhouden…

Zal de huizenmarkt dan toch instorten? Haha

16 zijn er toch veel? Bij ons worden er meestal max 20 gepland. En er word altijd dramatisch overboden. Je hoeft maar 1 hoog bod te hebben. Je kan wel 40 bezichtigingen hebben maar als ze allemaal rond hetzelfde hieden heb je er weinig aan.

6 likes