Ik vind het ook echt een achterlijk voorstel. Wat proberen ze nu precies te bereiken?
Als je een woning hebt met een hypotheek dan moet je die (deels) verplicht aflossen. Als de huizenprijzen gelijk blijven of stijgen dan betekent dat automatisch dat je overwaarde krijgt. Stel dat je een huis hebt gekocht om jaren in te wonen of de rest van je leven dan zal je steeds meer belasting moeten betalen, terwijl je zolang je je huis niet verkoopt geen voordeel hebt van die overwaarde.
Er wordt dan een prikkel gecreëerd om je hypotheek zo hoog mogelijk te houden. Maar wat dan als de markt toch ineens instort? Wat dan? Dan staan er ineens heel veel huizen onder water. Dat kan de overheid toch niet willen? Ik blijf me soms echt verbazen over die idiote voorstellen die er gedaan worden
Edit: en een andere prikkel die je dan krijgt: Mensen zullen dan sneller hun overwaarde opnemen (hypotheek ophogen) en dat geld investeren in een andere woning (lees: tweede woning /beleggingswoning) of aan hun kinderen schenken. Nee dan schiet het lekker op met de huizenmarkt
…
Einde rant, maar ik kan me hier zo kwaad over maken.