Ik zit het artikel nog eens terug te lezen. Het gaat om het hoger belasten van de waarde van de woning, de WOZ waarde dus, door overheveling naar Box 3. En niet over overwaarde. Dus dan zijn die twee prikkels er niet die je beschrijft want dat is helemaal niet relevant.
Jawel, je hele huis verschuift van box 1 naar box 3, dit betekent dat je over de (woz) waarde - (hypotheek)schuld belasting zal moeten betalen, dus die prikkels zijn er dan wel degelijk. In deze artikelen wordt het goed uitgelegd
Ik begrijp het ‘niet iedereen met een huis is rijk’ argument niet zo goed.
Zou heel fijn zijn als alleen rijke mensen belasting zouden betalen maar helaas… Iedereen die werkt betaalt voor elke euro die je verdient 30% belasting. En bij wat je daarvan koopt weer 20% btw…
Dat is natuurlijk zeker zo, maar als mensen hun huis moeten verkopen omdat ze de belasting daarover niet kunnen betalen en vervolgens in een sociale huurwoning moeten wonen, schieten we daar als maatschappij niks mee op. Ik denk persoonlijk dat je beter de hypotheekrenteaftrek kunt afschaffen.
Heb het idee dat mensen op dit voorstel reageren vanuit een onderbuikgevoel zonder dat ze ten eerste weten hoe de eigenwoningregeling nu in elkaar zit en wat de uitwerking is van de eigen woning verplaatsen naar box 3.
Zodra er maar iets over gezegd wordt gaat half nederland steigeren.
Ik begrijp sowieso niet dat het vooral jonge huiseigenaren treft? Oudere mensen hebben dan toch juist meer overwaarde=meer belasting? Begrijp er niets van haha
Wat ik alleen niet helemaal snap: die overwaarde kan weer verminderen of verdwijnen toch? Dus dan ga je belasting betalen over een overwaarde waar je nu niks ‘mee kunt’/die in stenen zit en op het moment van verkopen misschien niet meer bestaat? Waardoor er dan niks vrijkomt… (of is deze situatie überhaupt niet mogelijk, dan heb ik niks gezegd)
Ik vond de artikelen die @flowermarket deelde veel duidelijker dan die uit de Volkskrant. Daarin staat dat het gaat om WOZ-waarde min de nog niet afgeloste hypotheekschuld.
Dus als:
Hypotheek > WOZ = bedrag in box 3 is negatief
Hypotheek < WOZ = bedrag in box 3 is negatief.
Bij fictieve WOZ 250 en Hypotheek 350 waarvan je niks hebt afgelost dan krijg je in scenario 1:
WOZ - hypotheek = 250-350 = -100
En in scenario 2 als je al 150 Hypotheek hebt afgelost: WOZ - resthypotheek = 250 - 200 = +50
Maar ondertussen stijgt ook je WOZ, als dat percentueel even hard stijgt als dat je hypotheek daalt blijf je relatief hetzelfde betalen. Zeker als het verschil WOZ - uitstaande hypotheek niet groot is, blijf je dan denk ik een paar jaar ongeveer hetzelfde betalen tot je voorbij die balans komt. Klinkt een beetje hetzelfde als loonheffing: tot 4000 bruto stijgt je netto loon niet enorm hard omdat je steeds meer belasting gaat betalen en minder voordelen krijgt, tot je op een omslagpunt komt.
Ben dan dus benieuwd wat er in scenario 1 gebeurd en door dat artikel in Trouw denk ik ook (ben t daarin dus met @flowermarket eens) dat er dan een prikkel is om je hypotheek hoger te houden. Tenzij die rente (gecorrigeerd voor voordelen als hypotheekrenteaftrek) hoger is dan wat je aan box 3 zou moeten betalen. Dus zou je ook iets moeten doen aan eventuele voordelen van het (hebben) van een hypotheek.
(Denk dat dit vooral mijn denkexcercitie is en niet zozeer een antwoord op je vraag haha, sorry).
Ik weet wel dat zodra dit wordt ingevoerd ik een dag minder ga werken, mijn huis verkoop en lekker met mijn vermogen in een sociale huurwoning ga zitten. Godzijdank sta ik al twintig jaar ingeschreven bij de woningbouw. Want dit is de zoveelste streek van de overheid om kopers op kosten te jagen. Wat ik in mijn vorige opmerking ook al schreef: de overheid en de voorstanders van deze maatregel waren nergens toen ik (en met mij heel veel huizenbezitters) vanwege de de crisis in de problemen kwam, velen werden ontslagen en huizen stonden gigantisch onderwater: verkopen (wat wij heel graag wilden) kon niet meer want dan zouden de problemen alleen maar groter worden. Toen moest je als je huizenbezitter je zelf zien te redden en lachten de huurders je keihard uit want ‘dan had je maar niet moeten kopen’ nu is het andersom en moeten wij huizenbezitters maar de huurders gaan tegemoet komen ‘want ach als huizenbezitter ben je natuurlijk altijd stinkend rijk’
Ik weet wel waar mijn stem naar toe gaat zodra er weer verkiezingen zijn.
Maar dan wordt het toch ook heel erg onaantrekkelijk gemaakt voor mensen met aflossingsvrije (gedeelte) hypotheek om af te lossen?
Of begrijp ik dat nu verkeerd.
Dat hangt af van de rentelast die tegenover de hypotheek staat; als die jaarlijks hoger is dan de evt verschuldigde belasting over de woz dan kan je toch beter aflossen
Ja mensen vergeten de rente vaak, ook bij HRA? ‘Je moet optimaal gebruik maken van de HRA’. Dan betaal je dus ook gewoon meer rente 
Vooral doen hoor. Dan staat tegen de tijd dat je je hypotheek hebt afgelost je huis letterlijk onder water.
Het is geaccepteerd 

Eerst renovatiewerkenvloggies, vanaf januari waarschijnlijk 
Gefeli met je huis! Zooo benieuwd ook naar jouw inrichting straks!
Dank je, ja dat lijkt me het leukste. Mij niet bellen voor de zoveelste draagbalk 

We hebben een mooi bod gekregen op ons huis en dit geaccepteerd. Aangezien er wat haast bij zit ben ik suuuuuperblij.
Maar je kan dus de taxatiewaarde financieren, niet de vraagprijs. Bij ons zat de vraagprijs 90k onder de taxatiewaarde. Dus… kijk met een makelaar kritisch naar wat de taxatiewaarde ongeveer gaat zijn, en of je daar boven moet gaan zitten voor een goed bod of niet.
Ja is het ook. Heb het een keer gedaan en dat is gelukt. Maar hier zijn anderen die het gelukt is zonder. Laat je goed adviseren. Bij ons zaten we net onder 3/4 van onze max hypotheek, met gunstige contracten ed. Dus onze hypotheekadviseur heeft het meerdere keren met ons doorgenomen en toen hadden we er net voldoende vertrouwen in.
Daarnaast heeft de makelaar contact gehad met een taxateur die een goede schatting kon geven van de taxatiewaarde. Die hebben we vervolgens ingehuurd (
).