Oh daar ben ik het helemaal mee eens he. Het is een pleidooi voor voorzichtigheid, niet voor ongelijkheid. Maar ik ben eerder voor het aanpakken van de huizenmarkt, dan voor het toelaten van kleine groepen mensen die nu net buiten de boot vallen op een oneerlijke markt. Dan vallen er nog steeds veel mensen buiten en blijft de ongelijkheid bestaan. Als de boel in elkaar klapt zijn dezelfde personen kwetsbaar en ik geloof oprecht dat je dan verder van huis bent.
Ik vind het hele gesprek over studieschulden en huizenmarkt trouwens altijd vrij vertroebelend. Sowieso in beginsel het hele leenstelselverhaal (en ik ben anti leenstelsel). Die studenten missen ongeveer 14.000 euro aan basisbeurs. Dat maakt het grote verschil niet. Wie daardoor niet kan kopen, kan (uitzonderingen daargelaten) sowieso niet kopen. Maar ook daarnaast: Ik moet de personen die puur om hun studieschuld over een zeer lange periode niet kunnen kopen eerlijk gezegd nog tegenkomen. Dus mensen die op de markt prima mee zouden kunnen doen, mits ze geen schuld hadden waarbij aflossen op de korte termijn totaal niks oplevert. Dan heb je doorgaans gewoon een behoorlijk hoge studieschuld en ik vind 100% dat we studenten beter moeten voorlichten, maar ik denk ook dat je de verantwoordelijkheid echt een beetje buiten jezelf legt als je een megalomane studieschuld hebt en nu verbolgen bent over het feit dat de bank het kan nakijken. (En ik zeg dit ook omdat ik niet echt geloof dat hoge schulden heel sterk samenhangen met zelf moeten betalen voor je studie. Maar verbeter me als dat onjuist is)
De markt (hoge prijzen en brede ontoegankelijkheid) is wat mij betreft het probleem en niet alle symptomen daaromheen waardoor individuen er niet opkomen.