Huizen/woningmarkttopic #2

Ik lees al een tijdje mee, maar voor ons is het nu ook zover. En nu het zover is, merk ik dat ik niet blij ben en alleen maar paniekerig ben.

Wij hebben een bod gedaan van 411k op een woning in de stad waar we willen wonen. Vraagprijs was 350k. Prima buurt, grote tussenwoning(133m2 en 170m2 perceel). Niet ons droomhuis, maar voldoende voor groei en maandlasten prima te dragen (we lenen ongeveer 2/3 van onze max). Taxatie is deze week en tekenen is donderdag.

Toch kan ik het gevoel niet van me afschudden dat we 75k tot 100k teveel betalen voor dit huis. Een vriend van ons heeft eind 2017 hetzelfde huis (met iets kleiner perceel) voor 250k gekocht. Nu weet ik heus dat de tijden anders zijn, maar dat is een bizar verschil en ik ben dus doodsbang dat we nu op de absolute top kopen, de prijzen gaan dalen (want dit kan toch niet houdbaar zijn!) En dat we dus over 5 jaar ofzo al 100k onder water staan.

Herkennen jullie dit gevoel en hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Is mijn angst terecht?

3 likes

Lullig genoeg kun je nu dan niks kopen, als je de prijzen gaat vergelijken met 2017. De prijzen zijn in die 4 jaar extreem gestegen.

Je gaat sowieso afbetalen toch, als je zo min mogelijk kans wil lopen om onder water te komen moet je vooral geen aflossingsvrij deel nemen. Je gaat nu een maandlast aan die jullie goed kunnen dragen? Als de markt dan instort en je huis staat onder water: zo lang je niet moet verkopen en je er gewoon kunt blijven wonen moet je dan gewoon blijven zitten.

Kijk er verder naar om dan bijv. lineair te nemen of ook jaarlijks de renteaftrek extra af te lossen bijvoorbeeld.

8 likes

Ik herken dit gevoel wel en ik word er misselijk van als ik denk aan hoeveel meer we voor dit huis betalen dan de huidige eigenaars 2 jaar geleden. Maar zo is de markt nou eenmaal. Ik ben heel blij met het huis, maar die eerste paniek herken ik wel. Het is toch veel geld en je gaat het voor lange tijd aan.

De paniek is uiteindelijk gaan liggen maar af en toe grijpt het me nog naar de keel hoor.

Maar je kunt gewoon niet weten wanneer het het juiste moment is om te kopen.

2 likes

Ja het verschil is gigantisch maar de rentes waren toen ook hoger. Zie bijv 4,35 staan bij Obvion voor 30 jaar vast eind 2017, terwijl dat nu 2,11 is. Netto scheelt dit 400 euro. Natuurlijk alsnog een flink verschil, maar vind dat meevallen voor een verschil van 160k in transactieprijs.

Maar verder was dit enigszins herkenbaar. Wij hebben met deze argumenten gerelativeerd:

• met huren zouden we na 5-6 jaar ook al een ton aan kosten gehad hebben die we sowieso nergens in terug zien, dus ja prima als de huisprijzen dalen. Winst hoef je niet te maken met een primaire levensbehoefte als wonen.
  • onder water staan is niet heel fijn natuurlijk, maar ook geen ramp gezien je (itt de vorige crisis) verplicht aflost nu. Dus als het huis over 10 jaar ofzo een ton onder water staat hebben we meer dan een ton afgelost en staan we ook niet onder water (en al helemaal niet met spaarbuffers etc die beschikbaar zijn)
  • heel erg rekening gehouden met doemscenario’s wat betreft vaste lasten en inkomsten (dus kunnen we de hypotheek nog steeds betalen als inkomsten achteruit gaan/er werkloosheid speelt. Hierom ook niet onze max geleend).

Daarnaast denken wij telkens ā€œonder water staan staan is alleen een probleem als je op dat moment het huis moet verkopenā€. Om dit te voorkomen hebben wij bijv. ook een toekomstbestendig huis gezocht zodat we niet perse weg hoeven te verhuizen als we potentieel onder water staan (tenzij er een crisis komt en we allebei zonder baan met 0 inkomsten thuis komen te zitten).

5 likes

Ik heb hier ook wel eens wakker om gelegen en heb er vooral op gelet dat ik een huis kocht waar ik sowieso nog wel 10 jaar in kan wonen. Ik besef me dat dit niet voor iedereen een optie is maar mocht het tot je mogelijkheden behoren dan maakt het de kans wel kleiner dat je moet verkopen op een slecht moment (omdat je bijv. 10 kinderen wil en maar 2 slaapkamers hebt).

We hebben 0 biedingen voor ons huis… 🄲😭

Wat shit! Enig idee hoe dat komt? Vonden de mensen het toch te duur bv?

1 like

Wij hebben een huis in de randstad gekocht afgelopen zomer, 22.500 moeten overbieden. Was wel in slechte staat dus hebben het flink moeten opknappen en zijn eigenlijk nog niet klaar (maar wonen er al wel).

Ja ik zou in januari pas akte tekenen maar heb nu al afspraken gemaakt met architecten om plannen op te laten tekenen en met/via hun structurele werken te doen, leidingen/sanitair plaatsen.
Een bevriende aannemer kan dan stucen, vloeren plaatsen, verven, keuken- en badmeubilair plaatsen en daarvoor heb ik ook al een berichtje gestuurd.

Ik herken de stress ook van @Jcr700 Ik denk nu dat we geen geld hebben om te verbouwen en ik voor altijd vastzit aan een bouwval.

1 like

We hebben ervoor gekozen om niet echt te gaan verbouwen, er moet bijv een nieuwe keuken in maar dat doen we over een jaar of 2. De oude functioneert nog best, is alleen heel lelijk. We hebben ā€˜m wat opgeknapt met een nieuw aanrechtblad, nieuwe greepjes, nieuwe koelkast, etc.
Verder hebben we wel alles (laten) schilderen en opnieuw laten stucen, dat was nog best een klus om op korte termijn iemand te vinden die dat kon doen. Ook hebben we nieuwe vloeren laten leggen. Dit was door een aantal tegenvallers nog de grootste uitdaging, heel veel moeite gehad om iemand (op het laatste moment) te vinden die met spoed onze vloer kon leggen. Uiteindelijk zijn we verhuisd terwijl de vloer op de overlopen nog niet lag, dus niet ideaal.
Lang verhaal kort; echt verbouwen in deze tijd geen ervaring mee, maar vakmensen als schilders, stucadoors, vloerenleggers, klusjesmannen etc hebben het idd heel druk. Dus daar moet je echt op tijd bij zijn (paar maanden van te voren in mijn ervaring). Het helpt ook als je via via iemand kent heb ik gemerkt. We hadden bijv een lekkage en via onze schilder een loodgieter laten komen. Die zei dat hij normaal een wachttijd van 6 weken heeft, maar voor klusjes via bevriende collega’s altijd gaatjes vrijhoudt. Dus zou goed rondvragen!

3 likes

Geen idee, de makelaar zegt dat mensen niet meer durven te bieden

1 like

Mooi opgelost! Ik vond ook wel bij het bezichtigen dat er een groot gat zat tussen wat echt vervangen moest worden en wat de makelaar vond dat vervangen moest worden.

2 likes

Wow bizar joh! Kan je iets meer vertellen over de situatie, staat van het huis en waar het ligt? Ben nu wel benieuwd. Mensen zijn dus gewoon bang dat ze het toch niet redden ofzo

2 likes

Waarom durven ze dat dan niet? En heeft hij hier een oplossing voor?

Wel echt super vervelend…

1 like

Hij denkt vanwege het vele overbieden. De oplossing is dat hij zelf nu rond gaat bellen…

2 likes

Wij hebben juist eerst beneden aangepakt omdat we daar gasten ontvangen en zelf veel zitten en werken naar boven toe. Als allereerste hebben we wel de slaapkamer gedaan zodat er 1 ding af was waar we ons ook terug konden trekken. En wij werken thuis dus hebben ook gezorgd voor twee fatsoenlijke werkplekken (al is mijn achtergrond tijdens videobellen nu een grote stapel bouwafval).

Ik vond het logisch nadenken over klussen ook heel lastig omdat ik 0 kluservaring had. Mijn vriend gelukkig wel maar die denkt soms gewoon niet na. Zo hebben wij weleens een dag niks kunnen doen omdat we fanatiek waren begonnen met schilderen en toen realiseerden dat we in dezelfde ruimte moesten schuren. Dat kan dus niet als er ergens natte verf is :sweat_smile: Maar je leert het vanzelf en vind dat zelf ook echt mega leuk om mee bezig te zijn! Helpt ons ook heel erg om eens per week een lijstje te maken samen om een klus echt stap voor stap uit te denken en dan in te plannen over de week heen.

Zou bij een oud huis wel een goede bouwkundige keuring uit laten voeren en letten op zaken als houtrot, asbest, constructie, lood etc. Dat is een stuk kutter dan een lelijke badkamer en ook niet met een nieuw tegeltje op te lossen.

2 likes

Mag ik vragen of het in de buurt van je bod getaxeerd is? Heb je dus nog cash moeten bijleggen om het te kopen of kon je het financieren?

Ja tuurlijk! Het werd uiteindelijk wel hoger dan de vraagprijs, maar lager dan de verkoopprijs getaxeerd. We hebben zelf 12.500 euro moeten bijleggen, dat was het verschil tussen verkoopprijs en taxatie.

2 likes

Heb je nog wat teruggehoord van het bellen?

1 like

Oh nee wat vervelend!! Welke regio? Misschien zoekt of kent iemand hier nog iemand!

2 likes