Huizen/woningmarkttopic #2

Toen wij ons huis 2 jaar geleden kochten had ik precies hetzelfde gevoel. Ik was echt bang dat we veel te veel hadden betaald voor ons huis. Wij zaten aan onze maximale hypotheek + studieschuld en kochten een huis waar we niet eeuwig in wilden blijven wonen (maar 1 slaapkamer, dus geen mogelijkheid voor kinderen). Ik heb er nachten van wakker gelegen. Wat mij toen heel erg heeft geholpen is huurprijzen vergelijken met de hypotheek lasten. Hoeveel zou je betalen als je een vergelijkbaar huis zou huren? Over 10 jaar hoeveel geld zou je dan kwijt zijn geweest? Hoeveel geld ben je nu in die 10 jaar kwijt aan rente + eventuele waardevermindering? Dat werkte voor mij geruststellend.

P.s. nu is het absurd dat ik toen bang was, vergelijkbare appartementen worden nu voor 20.000 euro extra verkocht.

2 likes

Ik kom hier een beetje binnen vallen en weet niet goed of het hier hoort maar ik doe even een gok. Heeft een van jullie wellicht ervaring met vastgoedbeheer ā€˜4 freedom’ (sowieso al een aparte naam). Ik mag zaterdag een studio bezichtigen maar ik zie hele slechte google reviews. Heeft een van jullie ervaring met hun?

Wow
36000 spaargeld ook damn

Ik heb een koophuis, maar zou niet weten hoe we aan ruim €36.000 moeten komen, laat staan €100.000 (hoe kan meer dan 1/4 dit hebben?!). Ben wel benieuwd naar het geheim van deze mensen (ik ken ze niet).

3 likes

Maar vermogen en spaargeld is iets anders toch? Is overwaarde geen vermogen bijv?

Edit: het staat er als ā€œhun huis niet meegerekendā€, maar bedoelen ze dan de waarde vh huis of de hypotheek waarde of wat haha.

2 likes

Zijn denk ik voornamelijk boomers en oudere generaties. Die hebben de economie hun hele leven mee gehad, en hebben jarenlang de tijd gehad om hun vermogen op te bouwen.

3 likes

In de leeftijdscategorie 25-35 is de mediaan (niet gemiddelde!!) 12500 bij woningbezitters. En ik denk dat wij allemaal die mensen wel kennen, maar dat mensen hun vermogen niet per se met iedereen delen.

5 likes

Bizar he! Wij hebben tot op heden ook geen enkel bod ontvangen nog :sob:

Wel mensen die er nog over nadenken maar daar geloof ik ook niet echt meer in…

1 like

Goede grafiek! Ja, het grote verschil tussen huurders en eigenaren zie je bij elke leeftijdsgroep.

Maar je ziet ook dat het spaargeld dus oploopt naarmate de groep ouder wordt. Zelfs bij huurders zie je dat een beetje.

2 likes

Haha sorry dit is gewoon echt niet waar

10 likes

Ik heb weleens via hun bezichtigd, in U. toch? Vond dat geen negatieve ervaring. Ik heb uiteindelijk bij twee andere vastgoedbeheerders gehuurd (andere stad) die ook mega veel negatieve review kregen. Nooit last van gehad. Een beetje op je strepen blijven staan als er echt iets is, en zorgen dat je hele goede foto’s maakt op het moment dat je erin trekt, die naar ze mailen met elke schade benoemd.

2 likes

Wanneer niet dan? Natuurlijk is dit niet zo voor ieder individueel geval maar als ik in mijn eigen omgeving kijk zie ik ik wel duidelijke verschillen tussen babyboomers en iets jongere mensen met dezelfde baan.

Nou ja, tov 40 jaar geleden is er een enorme groei gemaakt. Maar in de tussentijd zijn er ook zeker slechte periodes geweest. In de jaren 80 was er grote werkloosheid, 2000 klapte de beurs, 2008 kredietcrisis de huizenprijzen zijn pas na jaren weer echt sterk gaan stijgen. Dus als je al die crises goed doorgekomen bent, zit je nu wss gebakken. Het probleem zit er natuurlijk in dat er veel mensen niet zomaar door al die crises heen fietsen.

En ja natuurlijk zie je verschillen: mensen die 40 jaar gewerkt hebben zijn uiteraard vermogender dan mensen die dat niet gedaan hebben. Sorry maar dit is echt economie van de koude grond.

2 likes

Nee, dit denk ik ook niet (kredietcrisis bv).

Maar als je kijkt hoe goedkoop oudere huizenbezitters wonen in vergelijking met onze generatie dan houden zij nu veel meer over. Mijn ouders zijn bv van die typische (niet heel erg hoog opgeleide) arbeiders en verdienen niet heel veel, maar wonen prachtig omdat zij hun huis destijds zo ā€˜goedkoop’ konden kopen. Dat gaat mijn vriend en mij nooit lukken ook al verdienen wij op termijn veel meer. Met hetzelfde salaris kunnen zij groter wonen en houden dan ook nog veel meer over. Zo ontstaan er ook wel grote verschillen tussen generaties denk ik.

3 likes

Ja is zeker zo. Mijn ouders zitten er net zo bij.

wat mij triggerde is dat boomers (en mijn ouders’ generatie eronder) heus niet altijd de economie mee gehad hebben. Er zijn zware tijden geweest en als je die niet goed doorgekomen bent zit je er nu niet zo warmpjes bij.

2 likes

@JustinBieber @horselady regio Oost nl! Had het hier al gepost maar weggehaald ivm herkenbaarheid. Nabellen heeft wel nog een bod voor de vraagprijs opgeleverd, en die hebben we geaccepteerd. Hopelijk krabbelen de kopers niet terug. Onze makelaar had het over een kentering in de markt…

4 likes

Ja ik had gelezen waar en is best in de buurt van waar ik zoek. Maar hier in de markt is echt nog geen kentering te bekennen :sob: wel fijn dat jullie uiteindelijk nog wel kopers hebben gevonden.

1 like

Wauw, inderdaad bizar! Mag ik vragen wat jullie verdere tactiek is? En wat voor iets verkopen jullie?

@Koda @Flippie

Fair enough. Ik weet niet hoe de boomers in mijn omgeving de jaren 80 hebben ervaren. Zij kwamen de arbeidsmarkt op in de jaren 70, dat zal wel verschil maken. Die kennissen zijn over het algemeen de meer recentere crisis ook goed doorgekomen, met vaste contracten en goede banen met hele goede voorwaarden.

Individuele verschillen en gebeurtenissen in je leven zijn natuurlijk het meest bepalend voor je financiƫle situatie. Geluk, tegenslag, je gezondheid, een scheiding hebben enorm veel invloed, meer dan je generatie. Toch denk ik wel dat je de economische periode waarin je leeft veel uitmaakt en er zijn wel degelijk generaties die het economische tij meer mee hebben dan anderen.

3 likes

Een vrijstaand instapklaar huis met 4 slaapkamers en mooie locatie ook dichtbij het centrum. Wel in een kleiner dorp naast een wat grotere stad.

Zijn nu mensen aan het nabellen die niks meer hebben laten horen na de bezichtiging, maar verder weet de makelaar het ook even niet geloof ik :sweat_smile: zo’n rare situatie, zijn zelfs geen nieuwe kijkers meer op dit moment.

Hopen ook dat met bellen er dan maar een bod rond de vraagprijs uitkomt.

1 like