Ja ik bedoelde netto als in je betaalt je opvang 100, maar je krijgt 40 terug via toeslag, dan betaal je netto 60.
Wij betalen 9,13 per uur :’( en dan 11 uur per dag, drie dagen in de week (we nemen maar 8 af maarja, zo werkt dat niet).
Ja ik bedoelde netto als in je betaalt je opvang 100, maar je krijgt 40 terug via toeslag, dan betaal je netto 60.
Wij betalen 9,13 per uur :’( en dan 11 uur per dag, drie dagen in de week (we nemen maar 8 af maarja, zo werkt dat niet).
Even offtopic maar ik schrik echt van die bedragen, bizar hoog. Moet ik in de toekomst echt rekening mee houden… Denk dat weinig mensen dat doen bij het kopen van een huis, including ikzelf.
Dat denk ik ook ja. Onze opvang is wel vrij duur trouwens, en niet eens ‘speciaal’. Ik ben blij dat we het al betalen voor we gaan kopen, want het is echt een grote kostenpost. Als we die niet hadden zouden we best duurder kunnen wonen.
Mijn vriend appte mij net en zei dat we potentieel een huis hebben voor over een paar jaar. Nou zit het als volgt: zijn oma heeft een huis en mocht zij komen te overlijden of naar een verzorgingshuis moeten, dan wil zijn vader het uitkopen en een hypotheek en blablabla. Wij zouden er dan in mogen wonen en huur aan hem moeten betalen. Uiteindelijk is het huis dan van hem en niet van ons. Opzich vind ik huren nog niet zo erg (om beetje te sparen want heb echt geen geld om iets te kopen enzo) maar het is wel echct een volwaardig groot huis, dus eigenlijk zou dat wel nice zijn.
Maar het ding is dus dat zijn vader door de huur die wij aan hem betalen dan de hypotheek betaalt. Dus eigenlijk betalen we gewoon mee aan de hypotheek van dat huis en komt het op zijn naam. Ik zei dus tegen mijn vriend, stel er gebeurd iets of stel het gaat uit, dan heb ik dus niks. En toen zei hij ‘ja maar in principe is het gewoon huur’ blablabla. Maar volgens mij klopt dat niet helemaal en betaal ik dan gewoon alsnog dat huis af.
Stel het gaat uit, dan blijft haar daar natuurlijk wonen en dan heb ik dus geholpen met het afbetalen van dat huis. Ik snap er maar weinig van en heb hier eigenlijk totaal nog geen verstand van, maar jullie misschien wel?
Ik snap je redenatie wel, maar dat is denk ik vaker zo bij particuliere huur. Iemand koopt een huis (al dan niet met hypotheek) en met de opbrengst van de verhuur kan diegene de hypotheek of andere kosten betalen. Dat is dan voor de verhuurder/eigenaar inkomen.
Maar omdat het van familie is, is dat misschien wel wat lastiger want jouw partner zal daar misschien ooit wel van profiteren via een erfenis oid en jij mogelijk niet.
Toen mn (toen) vriend bij mij introk, betaalde hij alleen mee aan de rente van de hypotheek en niet de aflossing. Misschien kun je zoiets als optie geven?
Wij betalen ook echt veel en met een 2e binnenkort nog meer. Vind dat altijd wel zuur dat meer werken zo zwaar gestraft wordt. Vrouwen die werken zouden naar mij idee juist meer gecompenseerd moeten worden ipv “gestraft”, want zo voel dat een beetje. Niet dat mijn hele loon daaraan opgaat, we verdelen het gewoon netjes naar ratio.
——-
Wij gaan denk ik volgend jaar pas kopen. Althans proberen.
Mij man heeft helaas een lastige financiële jeugd /jong volwassen leeftijd gehad waardoor hij lang een BKR registratie had. Over een paar maanden loopt deze af en kunnen we eindelijk de huizenjacht gaan beginnen, maar het is zo’n kuttimimg. Hij heeft een flinke studieschuld. Mijn studieschuld is gelukkig bijna afbetaald. Maar ondanks redelijk goede inkomens zal de hypotheek rond de 5K zijn ( of meer gezien m’n opleiding en baangarantie) maar we zijn “oude” starters op de markt. Hebben nergens een budget of overwaarde die we kunnen meenemen. Kan daar soms zo over balen. Soms denk ik laten we gewoon nog 10 jaar in deze vrije sector wonen, maar ja als je nagaat hebben we in de afgelopen 8 jaar al 120K aan dit huurhuis uitgegeven. Uiteraard wel genoten van het leefgenot, maar niks opgebouwd. Ergens hopen we ook dat dit huis kunnen overkopen.
Ik denk dat het alleen maar super goed is dat je in deze ook aan jezelf denkt en je eigen toekomst. Voor mij zou het totaal afhangen van de omstandigheden of dit wel of geen aantrekkelijke optie is. Als je op een moment in je leven zit waar je ook zelf zou kunnen kopen dan zou ik dit geen aantrekkelijke optie vinden omdat je dan dus niets aflost en niets opbouwt voor jezelf. Als jullie anders een ander huis zouden huren en je hier voor een hele aantrekkelijke prijs kan huren en nog kan sparen voor ooit een eigen woning dan is het wellicht wel een fijne optie. Maar dan zou ik alsnog wel afspraken maken (zoals bv alleen rente meebetalen) want ik zou het dan ook niet helemaal gelijkwaardig vinden omdat het om de vader van je vriend gaat.
Goede tip! Ik ga het even met hem bespreken!
En @quarterlife het is ook echt sowieso het chillst qua prijs. Het is in de stad en we zouden dan waarschijnlijk allebei maar 250 euro betalen voor een huis dichtbij het centrum (en tuin). Dus qua prijs en dergelijken is het top en is het nergens beter te krijgen. Maar dan nog denk ik, allemaal leuk en aardig, maar stel die vader betaalt de hele tijd de hypotheek van onze huur. Vervolgens gaat het uit (kut om te zeggen maarja je weet het niet) blijft mijn vriend huur betalen in zn eentje. Uiteindelijk wil die het huis van zn vader overkopen en besluit die vader om hem een deel te gunnen (doet hij namelijk sowieso want hij is ook geen 50 meer) en dan profiteert hij dus van het geld wat ik al eerder heb gegeven. Ik weet niet of dit klopt wat is zeg, of stel zn vader gaat dood en hij vindt dat mijn vriend het mag erven, dan is dat toch hetzelfde? Kijk ik ga er niet vanuit dat er iets gebeurd of dat het uit gaat, maar ik vind het gewoon eng en spannend en wil gewooj overal op voorbereid zijn ofzo
Hebben de hele dag bezichtigingen gehad. Stuurt de makelaar ons net een mailtje door;
“Wij zien af van een eventueel bod blablabla het heeft onder andere teveel schuine wanden.”
Heb effe gecheckt; wij hebben één schuine wand in ons huis
(op zolder, puur berging, na natuurlijk)
Maar goed, verder natuurlijk wel netjes dat ze de afzegging melden.
Nee zeker waar, want beter kan je het natuurlijk niet krijgen. Maar ik zit gewoon te malen in mijn hoofd. Dan denk ik, stel we wonen daar super lang dan loop ik wel maandelijks geld mis. Maarja aan de andere kant is het maar 250 euro en in een ander huis zou het veeeeel meer zijn. Dus het is wel gewoon een goede optie.
Als het echt een volwaardig huis is waar je voor de lange termijn in kan wonen zou ik je eigen vermogensopbouw leidend laten zijn. Hoeveel kan je opzij zetten als je 250 euro per maand betaalt? Want stel je koopt zelf iets is de rente waarschijnlijk al hoger dan die 250 euro. Kijk als je schoonvader vervolgens een soort woekerhuur gaat vragen zou ik het niet doen, maar als de huur 250 euro is. Ik zou het wel weten.
Vind het overigens sowieso een shady deal, want waarom niet gewoon faciliteren dat jij en je vriend het samen kopen. Dus ik snap je gevoel. Maarja; het klinkt wel aantrekkelijk. Zou wel met je vriend het gesprek aangaan over de toekomst: zien jullie dit als een tussenstap? Is dit waar jullie 20 jaar gaan wonen?
Wij gebruikten 2271 kwh en 973 m3 gas en ik had dat afgelopen jaar afgesloten voor €101 pm. Nu een nieuw contract afgesloten ergens anders maar ik had dezelfde verbruik genomen voor de berekening en nu gaan we €157 pm betalen. (Afrekening moet nog komen dus kan ook veel meer kwijt zijn)
Dus als jij echt zoveel kwh gebruikt kan het best dat je meer moet betalen, sowieso door de verhogingen van energieprijzen toch? Wel irritant dat je geen rekeningen mag inzien. Maar als ik jouw verbruik zou hebben zou ik echt nog veel meer dan 200 moeten betalen denk ik.
Nee mijn overstap is niet voordelig maar ik had die €101 maar voor 1 jaar vastgezet dus moest nu wel verder kijken, en alles is nu veel duurder en geen welkomstbonus of cashback.
Ik heb nu ook zelfs 1 vd goedkoopste gekozen, duurdere zoals Eneco zouden me 216 rekenen zag ik
Wat bedoel je met dat je hypotheek 5k gaat zijn? Dat is 5000€, dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt… of bedoel je 500k totale hypotheek?
Ik vind het vreemd om incl. gwl te betalen en dat je dan de jaarafrekening niet mag zien?? Dat gaat echt nergens over, daar zou je gewoon recht op moeten hebben. Ik vind huur incl. gwl voor een zelfstandig appartement (kamerhuur anders ofc) sowieso een beetje vreemd. Zou anders sws de meterstanden NU noteren zodat je de volgende keer kunt kijken wat je hebt verbruikt door naar de meter te kijken, checken dat je niet geflest wordt.
Energieprijzen zijn nu wel fors gestegen dus zelfs met zelfde gebruik is een stijging van je maandbedrag niet ongebruikelijk, indien je verhuurder nu een nieuw contract moet afsluiten. Maar kleine moeite dat voor jullie inzichtelijk te maken.
Hier staan goede antwoorden denk ik.
Ik weet niet of je laatste die uitzending van Kassa (of Radar) gezien hebt, daar werd gezegd dat een makelaar over het deel wat overboden wordt extra commissie krijgt (uit mn hoofd 10%). Voor hun dus een simpele manier om extra geld te verdienen. Of je daar in mee wilt gaan dat is een keuze natuurlijk.
Dat kan, hoeft niet. Dat zijn de afspraken die je maakt. Mijne krijgt 1.25% over het totale verkoopbedrag. Niet meer en niet minder. Geen bonussen, geen addertjes. Dat is het.
De reden voor een lagere prijs werd mij uitgelegd als mensen gaan vaak voor minder dan hun max kijken. Als je het lager aanbied spreek je meer mensen aan. Die gaan dan allemaal kijken, worden verliefd willen het graag en denken dan uit angst door de markt hier moeten we flink op overbieden.
Dat is enkel als je dat contractueel afspreekt. Wij hebben een vast bedrag afgesproken, dus onze makelaar heeft verder geen belang bij de opbrengst.
Huh van wie krijgen ze dat dan? Wij hebben gewoon 1% vd uiteindelijke verkoopprijs aan onze makelaar betaald en verder niks. Dat hebben we van te voren zo afgesproken en voor getekend.