Oké, dat werd gezegd maar zal ook aan je contract liggen dan. Als je dat inderdaad anders afgesproken hebt dan is er niks aan de hand natuurlijk!
Wel een vuil trucje als je dat afspreekt en dan bewust te adviseren lager in te zetten “om de gekte zn werk te laten doen” als je op het deel wat overboden wordt zoveel meer pakt.
Wij hebben met kopen ook rekening gehouden met kinderopvang (hebben nog geen kinderen) . Mijn schoonbroer en schoonzus betalen voor 2 kinderen iets van 1500 euro oid? Dus we zijn van dat bedrag uitgegaan, dan kan het altijd nog meevallen… het is wel echt heel duur…
Het is gebeurd! Er staat nu een appartement te koop voor 450.000 ik kom mijn sociale huurwoning nooit meer uit denk ik.
Haha ja dat. Denk zoiets 500-550 wat ik zelf heb kunnen berekenen maar hoor ook verhalen van collega’s dat ze meer krijgen ivm baan perspectief. Maar heb geen zin om bijv 1500 netto aan hypotheek te betalen.
Ik denk wel dat je met een hypotheek van 500-550 al over de 1500 netto zit (al is een heel groot deel daarvan wel aflossing)
Ligt eraan of je een deel aflossingsvrij doet. Wij hebben met de hypotheekadviseur gekeken naar hypotheek van 500.000 en dan maximaal aflossingsvrij (50%) en kwamen toen op netto 1250,- of zo. Maargoed dan dus wel een restschuld van 250.000
Ja dat was bij ons ook het geval. Zelfs ORT werd nog meegerekend.
@the.rebel.club ach dan heb je nog 30 jaar om twee jubeltonnen te manifesteren
hebben sommige collega’s van mij ook gedaan en nu worden de diensten eruit gehaald
Ik hoor juist ook verhalen dat je minder krijgt (wel lang geleden dat iemand dat zei tegen mij) zo lang je nog in je AIOS contract zit? Omdat je contract dan niet ‘vast’ is maar afhankelijk is van je performance en dat voor de bank weer een risico is? Wij gaan hierom binnenkort weer met de adviseur om de tafel om de nieuwe situatie te schetsen nu ik ben aangenomen, dus ben benieuwd
Nou ja, een lekker hoog bedrag staat lekker als je de verkopers zekerheid wil bieden maar toch met voorbehoud wil bieden, dus go for it wat mij betreft
maar om nou afhankelijk te zijn van je ORT voor het betalen van je hypotheek…
@the.rebel.club bij onze hypotheekverstrekker was dat niet zo. Zolang je een big-registratie had als arts werd je contract als een vast contract beschouwd. Heet een doelgroepenbeleid.
True! Was even vergeten dat dat kan. Wij hebben aan het begin een hypotheek van 525 en maandlast van 1800, vandaar dat ik aansloeg. Maar als je long term dat bedrag hebt kan je dat natuurlijk met aflossingsvrij beperken.
Oh gefeliciteerd! Bij mij scheelt het dat ik al bijna op het eind zit als aios, idem als m’n collega’s.
Waar basseer je dat op?
Ik vind dit een goede leestip over het verband tusseneen evt crisis en de huizenprijzen. Als ik het artikel juist begrijp, zijn we echt niet zomaar van die hoge huizenprijzen af. En volgens mij valt de recessie als gevolg van de coronacrisis veel meer mee dan verwacht, ik ben wel benieuwd hoe dat nu gaat nu de ondernemersregelingen stoppen en met welk maatregelenpakket het demissionaire kabinet komt op de economie een boost te geven.
Maar als er een crash komt dan krijg je dat de huizenmarkt op slot komt. Want niemand kan dan nog uit zijn veel te dure huis weg. Dan word de huizenmarkt alleen maar erger dan het nu is.
Ah ja ik bedoelde dat met ‘niet zomaar ervanaf’, het is niet gezegd ‘oh financiële crisis, dus lage huizenprijzen’. En aanvullend, dan kunnen de huizenprijzen wel lager zijn maar wellicht kunnen daar heel weinig mensen van profiteren als er ook meer werkloosheid is, moeilijker hypotheek te krijgen omdat er meer baanonzekerheid zal zijn, etc. Een financiële crisis gaat het probleem op de huizenmarkt niet (gegarandeerd) oplossen.
Haha ik word zo melig van iedereen en zijn moeder die zonder enige kennis van zaken diens mening/voorspellingen doet over de huizenprijzen. Leuk dat jij het zo goed weet, misschien zou je eens wat met dat talent moeten doen
Ik heb het gevoel dat gauw wordt geroepen dat het heus binnenkort wel instort uit een soort van hoop dat men dan wel ertussen komt op de markt. Als de rente gaat stijgen kan je minder lenen, dus dan is het sowieso niet makkelijker aan een huis komen toch als de boel instort. Hoge rentes zijn ook niet echt positief voor je maandlasten.
Als je überhaupt al kan lenen. In mijn sector heb je in tijden van crisis als jong persoon gewoon grote kans op werkloosheid en hop je van werkervaringsplek naar werkervaringsplek waarna het werkgevers nog zeker wat jaar kost nadat ze na een crisis weer vaste contracten durven te geven. Het idee dat het iedereen in financiële crisis gewoon lekker af gaat en we met zijn allen naar dalende woningsprijzen kijken, de samba dansend omdat we eindelijk onze droomhuizen kunnen kopen is nogal rooskleurig.
Ik vind hopen op crisis zodat jij een huis kan kopen van hetzelfde niveau als heel blij zijn met de huidige prijzen omdat jij toevallig een huis bezit. Beide een situatie waarbij veel mensen niet meedoen met je feestje.