Huizen/woningmarkttopic #2

Ik ben bij 2 verschillenden nu geweest. Zat wel wat verschil tussen beiden maar niets wat me wel een huis gaat opleveren. En zelfs dan nog zou ik er blijkbaar ook alleen maar fors op achteruit gaan qua ruimte.

Ik woon nu in een huurappartementje van 48m2 voor €750 per maand. De gemiddelde woning van dat formaat staat hier (gewoon in de provincie) te koop voor zo’n €245.000 (compleet onhaalbaar bedrag voor mij).

1 like

Ja echt onwijs zuur is deze markt voor starters. Denk dat huren op dit moment voor de meeste de goedkoopste optie is. :disappointed_relieved:

Herkenbaar! Mijn vriend is ondernemer en ondanks dat wij het gevoelsmatig en kijkend naar onze spaarrekening goed voor elkaar hadden, bleek dat een aantal jaar geleden bij de hypotheekadviseur niet zo te zijn. Sindsdien heeft mijn vriend zich echt gericht op “winst op papier” samen met een accountant en nu ziet onze situatie er al heel wat rooskleuriger uit. We hebben een huis gekocht en wachten nog op de definitieve financiering, maar het lijkt tot nu toe goed. Wellicht heb je hier voor de toekomst iets aan en kun je iemand met verstand van de regeltjes voor ondernemers vinden die met je mee kan denken.

1 like

Daar ben ik inderdaad nu ook maar hard mee bezig, maar omdat je meerdere jaren moet laten zien duurt dat helaas best lang voor dat dat doorwerkt…

2 likes

De jubelton zal in ieder geval op zijn vroegst per 2023 worden afgeschaft. Voor sommigen een opluchting misschien, voor anderen juist totaal niet.

@Cozycute ik ken wat ondernemers die een combi van een hypotheek en een lening van hun eigen b.v. is. Dat is vast alleen mogelijk als er veel geld in je b.v. zit maar ik wilde het toch zeggen want wellicht heb je er wat aan.

2 likes

Hoe hebben jullie een makelaar gekozen om je huis te verkopen? Als ik het opzoek lijkt het alsof je pas de tarieven te weten komt als ze langs zijn geweest enzo. Of kijk je beter naar welke makelaars een zelfde soort huizen in de buurt verkoopt?

Volgens mij doet @Shaaar prefab nieuwbouw, dus er is al een hoop gedaan!

Veel succes Shaaar, hopelijk verkoopt het lekker :smiley:

2 likes

Wow, dit is echt een briljante naam haha

1 like

Dankjewel voor het antwoord! Ik denk dat ik het op die manier ook ga doen.

En succes met het verkopen!

2 likes

Ik weet niet of ik het me goed herinner maar je had nog wat onzekerheden of het echt door zou gaan toch? Maar super fijn dat morgen de overdracht is, veel succes en gefeliciteerd alvast!

1 like

Er is vandaag getekend door de kopers (en ook door ons)! Fijn :partying_face: en over een maand krijgen we de sleutels van ons nieuwe huis! :partying_face:

20 likes

Super dat het doorgaat en nu ineens super snel allemaal. Hebben jullie veel klusplannen en moet je nu als een gek alsnog mensen gaan regelen?

Wij kregen 2 weken terug de sleutel en verhuizen vrijdag :tada: We hadden het doel om onze twee leefruimtes (woonkamer/keuken en slaapkamer) af te maken en dat is gelukt. De rest pakken we ooit op het gemakje aan (te beginnen met het bestellen van nieuwe kozijnen en ramen en schilderen van wat andere ruimtes).

4 likes

Dat scheelt! Het klinkt een beetje als ons huis, maar dan beter onderhouden. Wij hebben na oplevering al optrekkend vocht en een defecte/verstopte wc in de badkamer ontdekt. De hovenier is al langsgeweest om wat aan het oerwoud in de tuin te doen en we hebben voor de toekomst plannen voor de badkamer, stucen, zonnepanelen, maar ook groepenkast, keuken en kozijnen. En dan doen we gelijk ook maar even een uitbouw, beter isoleren, verplaatsen en extra aanleg van stopcontacten, verplaatsen van de wasmachine en mogelijk ook vloerverwarming en wegwerken van de radiatorleidingen (als je dan toch bezig bent…).

1 like

Wat zit bij jullie in de kosten koper? Want als je een startersvrijstelling hebt zit er geen overdrachtsbelasting bij. Lenen kan, zou ik zelf niet aanraden. Vooral als de woningmarkt klapt, dan sta je nog even extra in de min. Er is een reden dat je tegenwoordig ‘slechts’ 100% mag financieren.

Je kan het niet meefinancieren in de hypotheek dus het moet uit je eigen geld komen. Wij hebben dit met spaargeld gedaan. Was bij ons overigens wel een veel lager bedrag dan 10K, maar wij hadden o.a. geen overdrachtsbelasting.

1 like

Lenen zou ik niet doen. Die lening drukt ook weer (fors en terecht) op je maximale leencapaciteit obv inkomen. Hypotheekverstrekker kan de dag van passeren ook nog een kredietcheck doen en als er dan ineens een lening in BKR staat ben je de lul.

3 likes

Ik zou zelf adviseren om meer geld te hebben dan alleen de kost de koper. Als je bied op een huis en hij word lager getaxeert zal je ook dat verschil in bedrag zelf moeten financieren. Als je dat niet hebt gaat de koop niet door. Veel verkopende partijen vragen ook of er eigen vermogen is omdat je in dit geval een risico bent en je het dus kan verliezen bij voorbaat van iemand die wel behoorlijk wat spaargeld heeft.

Edit
Weet niet hoeveel je hypotheek gaat zijn maar boven de 400.000 heb je als starter geen vrijstelling van de overdrachtsbelasting.

2 likes

Wat zouden jullie doen… ik ga mijn appartement verkopen (overwaarde boven een ton). Ik ga dan bij mijn vriend zijn koopwoning intrekken en over 2 jaar is ons nieuwbouwhuis af. We gaan in de samenlevingscontract opnemen dat we met overwaarde van beide huizen een deel van de hypotheek gaan aflossen. Echter, geeft mijn vriend aan dat we natuurlijk niet weten of hij over 2 jaar nog 60.000 euro overwaarde heeft. Indien hij geen overwaarde meer heeft doordat we z’n huis nog 2 jaar aanhouden en de huizenmarkt bijv kan instorten, wil hij wel deels gecompenseerd worden middels mijn overwaarde als hij zijn huis zonder winst verkoopt. Maar, als de markt over 2 jaar instort, dan is ons nieuwe huis natuurlijk ook minder waard en valt er niks te compenseren doordat het geld / overwaarde dan deels ook verdampt is (mochten we bijv uit elkaar gaan wat we natuurlijk niet hopen)
Hoe zouden jullie hiermee omgaan? (ik weet dat het een luxe probleem maar zit hier serieus mee). Van de notaris bij wie we een samenlevingscontract gaan tekenen krijgen we ook niet echt concrete voorbeelden / scenario’s hoe hiermee om te gaan…

Thanks voor je antwoord! Hoe zou jij het dan regelen zodat hij niet in z’n eentje risico hoeft te lopen? Een andere optie is bijv zijn huis ook al te verkopen en uiteindelijk gaan huren. Dat wil hij niet omdat hij nog in zijn huis wil blijven.

Hoe zijn jullie financiën verder geregeld dan? Strikt gescheiden, een gezamelijke rekening voor bepaalde zaken of alles op een hoop?