Je kan het niet meefinancieren in de hypotheek dus het moet uit je eigen geld komen. Wij hebben dit met spaargeld gedaan. Was bij ons overigens wel een veel lager bedrag dan 10K, maar wij hadden o.a. geen overdrachtsbelasting.
Lenen zou ik niet doen. Die lening drukt ook weer (fors en terecht) op je maximale leencapaciteit obv inkomen. Hypotheekverstrekker kan de dag van passeren ook nog een kredietcheck doen en als er dan ineens een lening in BKR staat ben je de lul.
Ik zou zelf adviseren om meer geld te hebben dan alleen de kost de koper. Als je bied op een huis en hij word lager getaxeert zal je ook dat verschil in bedrag zelf moeten financieren. Als je dat niet hebt gaat de koop niet door. Veel verkopende partijen vragen ook of er eigen vermogen is omdat je in dit geval een risico bent en je het dus kan verliezen bij voorbaat van iemand die wel behoorlijk wat spaargeld heeft.
Edit
Weet niet hoeveel je hypotheek gaat zijn maar boven de 400.000 heb je als starter geen vrijstelling van de overdrachtsbelasting.
Wat zouden jullie doen⊠ik ga mijn appartement verkopen (overwaarde boven een ton). Ik ga dan bij mijn vriend zijn koopwoning intrekken en over 2 jaar is ons nieuwbouwhuis af. We gaan in de samenlevingscontract opnemen dat we met overwaarde van beide huizen een deel van de hypotheek gaan aflossen. Echter, geeft mijn vriend aan dat we natuurlijk niet weten of hij over 2 jaar nog 60.000 euro overwaarde heeft. Indien hij geen overwaarde meer heeft doordat we zân huis nog 2 jaar aanhouden en de huizenmarkt bijv kan instorten, wil hij wel deels gecompenseerd worden middels mijn overwaarde als hij zijn huis zonder winst verkoopt. Maar, als de markt over 2 jaar instort, dan is ons nieuwe huis natuurlijk ook minder waard en valt er niks te compenseren doordat het geld / overwaarde dan deels ook verdampt is (mochten we bijv uit elkaar gaan wat we natuurlijk niet hopen)
Hoe zouden jullie hiermee omgaan? (ik weet dat het een luxe probleem maar zit hier serieus mee). Van de notaris bij wie we een samenlevingscontract gaan tekenen krijgen we ook niet echt concrete voorbeelden / scenarioâs hoe hiermee om te gaanâŠ
Thanks voor je antwoord! Hoe zou jij het dan regelen zodat hij niet in zân eentje risico hoeft te lopen? Een andere optie is bijv zijn huis ook al te verkopen en uiteindelijk gaan huren. Dat wil hij niet omdat hij nog in zijn huis wil blijven.
Hoe zijn jullie financiën verder geregeld dan? Strikt gescheiden, een gezamelijke rekening voor bepaalde zaken of alles op een hoop?
Ik zou het denk ik wel eerlijk vinden om dan samen het risico te lopen. Maar dat zou ik dan ook de andere kant op willen, wat als hij meer overwaarde krijgt in de aankomende 2 jaar?
Nu strikt gescheiden, we wonen nog niet samen. Over een maand gaan we samenwonen. Dan een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten (hij doet zijn eigen aflossing van hypotheek) en boodschappen.
Misschien kan je vriend het huis laten taxeren en dat jullie dan afspreken dat wanneer zijn huis bij verkoop meer of minder opbrengt, jullie het verlies of de extra winst 50/50 delen? Dan lopen jullie samen risico, maar profiteer jij er ook van als het huis wel meer waard wordt.
Wij hadden dit wel als spaargeld bij het kopen van ons huis (dit jaar, starters). We hebben allebei een apart spaardoel van 10.000 euro gemaakt en dit per persoon bij elkaar gspaard voor de koop. Zo konden we daar kosten koper van betalen, maar ook de andere kosten die erbij kwamen (verbouwkosten, verf, witgoed, inrichting, etc.).
Daarbij is het handig om spaargeld te hebben als eventuele buffer tussen je bod en taxatie van de woning, zoals @JustinBieber ook aangeeft.
Ik zou je daarom aanraden om hiervoor te sparen en dit niet ergens te lenen.
Ik zal dit idd aan hem voorstellen, al denk ik niet dat hij gek op het idee is om de winst dan ook 50/50 te delen aangezien ik al een behoorlijke winst hebâ:joy:
.
Dus hij wil wel dat jij mee het risico draagt, maar je mag niet profiteren van de (extra) winst? Lijkt me niet helemaal eerlijk. Vooral ook omdat jij nu geen extra overwaarde meer kunt creëren op je woning.
Dit! Je kan het ook zien dat jij â een risico looptâ omdat je nu al verkoopt. Dus denk dat deze oplossing het meest eerlijk voor beide is!
Ik vind dat laatste (geld voor klussen en meubels) ook wel afhangen van hoeveel geld je aan het eind van de maand overhoud. Er zijn mensen (ik niet helaas) die daar helemaal niet voor hoeven te sparen. En niks moet natuurlijk*. Je kunt ook zonder gordijnen leven. Maar goed, een buffer is altijd goed. Stel dat bijv. je ketel kapot gaat een maand nadat je een huis hebt gekocht (wel ik helaas).
*niet dat ik normaliseren om weinig te sparen maar ik heb wel het idee dat veel mensen hun koophuis in één keer perfect willen. Wij wonen er nu een paar maanden en hebben nog niet geschilderd, geen gaten gedicht en er hingen lange tijd nog gordijnen van de vorige bewoners. Het is niet ideaal maar je overleeft dat wel.
Bij onvoldoende spaargeld kan het zo zijn dat een hypotheek niet verstrekt wordt. Volgens mij vragen de meeste verstrekkers om een overzicht/screenshot van je spaargeld.
Daarnaast, bij bestaande bouw heb je niet alleen kosten koper maar moet je er ook voor zorgen dat je voldoende eigen geld hebt om het eventuele verschil tussen bod en taxatie te kunnen opvangen.
Om in te haken op je bericht, onze hypotheekadviseur had inderdaad een overzicht nodig van onze beide rekeningen om te zien hoeveel geld daar op stond.
Klopt, bij ons ook inderdaad.
Bij ons ging dat overzicht wel echt om of we genoeg eigen geld hadden om in te leggen voor kosten koper, bedrag dat we zelf moesten betalen (taxatieverschil) en om te checken of we een gezonde spaarrekening hadden (en dus minder risico dat je opeens je hypotheek niet meer kan betalen). Er was niet een minimum ofzo dat op je spaarrekening moest staan om een hypotheek te krijgen. Of kijken ze daar wel naar? Ben nu benieuwd haha.
Bij ons werd er ook wel echt om gevraagd ondanks dat wij rond de 150.000 overwaarde hebben. Dus in principe zou het niet relevant moeten zijn toch wouden ze het graag weten.
Nee, dit kan echt niemand je vertellen en iedereen die zegt dat toch te kunnen doen, liegt.