Één hoogleraar vreest
Dat is interessant om te lezen maar niet echt een reden om dit direct aan te nemen
Niemand weet dit uiteindelijk trouwens, dus ja kan echt alle kanten op gaan
Één hoogleraar vreest
Dat is interessant om te lezen maar niet echt een reden om dit direct aan te nemen
Niemand weet dit uiteindelijk trouwens, dus ja kan echt alle kanten op gaan
Volgens mij bedoelt ze dat ze na 10 jaar de hele hypotheek heeft afgelost…
Of begrijp ik het niet goed…
Want de rente voor 10 jaar vast is lager dan wanneer je voor 30 jaar kiest
Een looptijd van de rente van 10 jaar of van de hypotheek? Ik zou zelf voor een lange looptijd van de hypotheek kiezen en dan gewoon zoveel mogelijk extra aflossen. Dan creeer je ruimte voor jezelf en financiele tegenvallers. Als je het nu naar een 10-jarige lening om zou zetten (kan dat uberhaupt?) waardoor je maandbedrag veel hoger wordt, beperk je je mogelijkheden ontzettend.
Boetevrij aflossen kan tot max 10% van de hypotheekwaarde. En dat elk jaar opnieuw.
Nee, dat verschilt per hypotheekverstrekker. Vaak 10% maar kan ook meer zijn of zelfs onbeperkt.
Volgens mij volledig bijna nooit. En de meeste banken hanteren toch die 10%
Is het geen optie dan om bij extra aflossen te kiezen voor een kortere looptijd, waardoor je (veel) eerder hypotheekvrij kan zijn, minder rente betaalt maar (bij financiële tegenvallers) niet vastzit aan de hoge maandlasten die je zou hebben als je de hypotheek laat oversluiten?
Florius heeft onbeperkt aflossen
Ja ik zeg ook ‘bijna nooit’ en met Florius is dat volgens mij ook daadwerkelijk de enige en zo niet wel 1 van de weinige.
Florius is echt niet de enige. Wij wilden graag de optie om boetevrij af te lossen en hadden vrij ruim keuze uit verstrekkers.
Van wat ik zo snel kan vinden zijn er 8 verstrekkers die boetevrij aflossen. De rest hanteert allemaal 10-20%
Haha dat is dan toch niet bijna nooit, de enige of een van de enige?
Wij kunnen bij onze hypotheek kiezen of als we extra aflossen dat de looptijd verkort of het maandbedrag verlaagd, dus dat zou ook een interessante optie kunnen zijn, als je die keuze ook hebt. Wij kunnen per leningdeel 10% per jaar boetevrij aflossen.
Onze huidige hypotheek (2de koopwoning) bestaat uit een leningdeel thv. de oude hypotheek wat nog 24 jaar loopt (hadden dat al 6jr lopen) en dat wat we meer nodig hadden is een apart leningdeel, dus als je over 5jr toch wilt verhuizen hoeft dat geen probleem te zijn. Tenzij je maandlast dan zo hoog is dat het te erg drukt op wat je kunt lenen natuurlijk. Maar daar kan een financieel adviseur jullie denk ik goed inzicht ingeven.
Half.
Ik kan bij extra aflossen kiezen of ik lagere maandlasten wil met dezelfde looptijd of dat ik de hypotheek wil verkorten en per optie zie ik dan hoeveel ik bespaar op lange termijn.
Stel ik los 10% van de hypotheek extra af (I wish hahaha) zorgt dat in mijn geval voor een kortere looptijd van 46 maanden en een totale besparing hierdoor van bijna 26k. Hiervoor hoef je dan niet over te sluiten (En zit je niet meteen aan hogere maandlasten vast zoals je zou hebben als je je hypotheek oversluit naar een kortere looptijd)
Heb je ook het latere artikel (4 pagina’s verderop) gelezen waarin 5 hoogleraren zeggen wat voor kut idee ze dit vinden? Manmanman.
Vooral bij de zin “bijna niemand krijgt er financieel last van, behalve jonge kopers met een WOZ waarde van boven de 260.000€, voor hun zal het een klap zijn”. Toen dacht ik echt: hoe krijgen ze het toch voor elkaar om elke keer beleid te verzinnen waarmee de starters genaaid zijn? Nu dan de mensen die nét een huis hebben gekocht? Pak toch die fucking beleggers eens aan.
Huh ik vind het ook een hele rare redenatie. Het geld zit vast in je huis, het is niet alsof er 2 ton op je rekening staat die vrij besteedbaar is zoals inkomen of spaargeld wel. Bij koop en verkoop van je huis betaal je toch ook weer belasting. En het eigen woning forfait wordt nu ook al opgeteld bij inkomen.
Ik zie 'm nog niet helemaal voor me (lees: ik snap het niet).
Dat laatste vind ik idd super raar! 10 jaar geleden was het een probleem dat huizen onder water stonden en nu ga je idd mensen weer daarheen drijven? Stel dat dit ingevoerd zou worden (wat ik niet denk reëel gezien) heb ik echt spijt van extra aflossingen en dat ik niet maximaal aflossingsvrij heb geleend nu. Dat ‘verstandige’ gedrag kost mij dan echt veel geld en op die hogere lasten heb je niet kunnen anticiperen. Terwijl de maatschappij ook profijt heeft van dat huizen niet te veel onder water staan als er wat gebeurt. Ik denk wel dat als de hypotheekrente nu sneller wordt afgeschaft mensen dat makkelijker accepteren met dit ‘horrorscenario’ als alternatief. Ben benieuwd…
Haha oke.
Ik vraag me oprecht af wat het nut is van het afschaffen van de hypotheekrente aftrek? Moet zeggen dat ik net een huis heb gekocht dus hem het liefst hou ;-).
Al ik hier lees, realiseer ik me dat ik zo weinig snap van mijn hypotheek. Zie nu ook al op tegen belastingaangifte doen De hypotheekadviseur heeft alles wel uitgelegd natuurlijk maar dingen als hypotheekrente aftrek, strategisch extra aflossen etc snap ik nog steeds niet echt. Heeft iemand een goede leestip voor uitleg over alles dat met hypotheken te maken heeft?