Huizen/woningmarkttopic #2

Omdat je de verschillen tussen huurders en kopers nog groter maakt.

als koper betaal je maandelijks een aflossing, wat ip uiteindelijk je vermogen wordt. Je mag kosten voor je hypotheek aftrekken van je inkomsten, en krijg je dus belastingvoordeel. Je huis stijgt over de lange termijn ip in waarde.

Als huurder heb je niet dat belastingvoordeel en ook niet die opbouw in vermogen.

4 likes

Jij zet hier een statement neer alsof het een feit is, terwijl het overal anders is en kan zijn :woman_shrugging:. Kort lontje vandaag?

1 like

Ik vind het best gek dat je tegen belasting over overwaarde kan zijn. Moet het artikel zo even verder lezen, maar mij klinkt de combinatie van belasting over vermogen en minder belasting over arbeid best wel fair. Zo’n beetje iedereen die een woning bezit is de afgelopen jaren slapend rijk(er) geworden. Vind het zelf echt gestoord dat ik hard werk, zuinig leef, hard spaar en in het hypothetische geval (want zoveel geld heb ik dan ook niet) geld betaal over mijn spaargeld. Terwijl de door mijn vriend opgebouwde gigantische overwaarde onbelast is. En tuurlijk kan je niet direct bij je overwaarde, maar als je wilt kan je erbij. Het is dus wel jouw geld.

8 likes

Ik vond het niet best klinken door deze zin: “Alleen jonge huiseigenaren met een woz-waarde boven de 260 duizend euro leveren in. Een kleine groep voelt forse pijn, met koopkrachtverliezen van 1,5 procent of meer.” Dat lijkt me nou juist een groep die je niet nog meer in de problemen wilt brengen. Verder ben ik niet per se tegen, daarvoor begrijp ik er niet genoeg van, maar ik vond het tegengeluid wel fors en goed te volgen, dus het klinkt voor mij alsof er meer makkelijke maatregelen zijn die niet zo hard die jonge groep (waar ik zelf onder val) pakken.

Edit: In het artikel staat ook dat ‘afhankelijk van de uitwerking’ de huurders en door deze regel op vooruit gaan. Die snap ik niet helemaal, hoe werkt zo’n regeling dat die voor hen beter is?

1 like

Maar op het moment dat de overwaarde vrij komt door verkoop, steek je het of in een volgend huis en betaal je overdrachtsbelasting of je zet het op je rekening en dan betaal je vermogensbelasting.

Ben niet voor of tegen want snap het niet goed genoeg, maar wat hierboven ook wordt gezegd vraag ik me af of je er niet juist de verkeerde groep mee raakt.

Misschien snap ik het voorstel van de DNB niet goed genoeg, dus ter verduidelijking:

Stel je hebt een huis gekocht voor 3 ton en dat huis is door de prijsstijging nu 4,5 ton waard, dan moet je vermogen belasting betalen over die 1,5 ton nu/jaarlijks? Of is dit enkel het geval als je het huis verkoopt en dan daadwerkelijk de overwaarde op je rekening krijgt?

In het geval van het tweede: helemaal mee eens.

In het geval van het eerste weet ik niet hoe dit bijdraagt aan de probleemoplossing? Want niemand heeft toch wat aan de waardevermindering van het huis zolang diegene nog niet wilt doorstromen (oftewel het is nog geen vermogen op dit moment? Je LTV is hooguit een stuk gunstiger).

Volgens mij klopt je voorbeeld niet met wat in het artikel staat. Daar staat: stel je WOZ waarde is 4 ton en je hypotheekschuld 2 ton, dan is je overwaarde 2 ton. En daar betaal je belasting over. Ze gaan uit van de WOZ waarde en niet marktwaarde.

Alles wat op je rekening staat, betaal je al vermogensbelasting over vanaf een bepaald bedrag onder grondslag sparen en beleggen. Het voorstel is om de WOZ waarde naar Box 3 te verplaatsen (sparen en beleggen) ipv Box 1 (inkomen uit werk en woning). Box 3 heeft een hoger belastingspercentage.

1 like

Maar zij leveren niet in omdat deze regel hen express probeert te raken. Als ik de redenering volg leveren zij in omdat ze ineens een extra kostenpost krijgen Ă©n onvoldoende profiteren van de verlaging inkomstenbelasting (immers relatief laag inkomen). Ik vind dat ook zonde en hoop dat er een oplossing te vinden is voor die groep. Echter: in deze markt casht deze groep over een aantal jaar een fors bedrag aan onbelaste waardestijging, terwijl leeftijdsgenoten er nog meer shitty bijzitten en ze betalen het ĂŒberhaupt alleen als er sprake is van overwaarde. Het zegt al voldoende dat huurders hier fors van profiteren (die hebben eindelijk lagere inkomstenbelasting en dus meer ruimte). Ik weet wel wat ik eerlijker vind.

@Feather ook dan is het gewoon geld en voordeel waar je niks voor gedaan hebt in tijden van stijgende prijzen. Je hebt een financieel streepje voor op niet-kopers. Belasting betalen we overigens allemaal. Overdrachtsbelasting is niet enkel voor doorstromers, maar we betalen ook allemaal belasting over zo’n beetje elke andere transactie die we doen. En geen van al die belastingen is een belasting specifiek op je overwaarde. Dat is niet fair.

Ik denk dat je met dit soort vraagstukken al snel verzand in discussies over ‘en die dan’ ‘en ik dan’ ‘ en ik heb dat geld toch niet nu paraat’. Wat mij betreft gaat het over wat eerlijk is en over de lange termijn goed is. Ik betaal ook niet graag meer, maar ik denk wel dat de huidige situatie onhoudbaar is. We hebben allemaal baat bij een stabielere huizenmarkt.

3 likes

Of je ouders gaan kleiner wonen nadat de kinderen het huis uit zijn en cashen de overwaarde

1 like

Of uit een erfenis die zij hebben gekregen. En het moet niet per see een ton zijn, een kleinere schenking kan ook.

1 like

Je kunt ook alvast een deel van de overwaarde vrijmaken, vraag me niet hoe

Dat waren mijn schoonouders van plan tot ze een appartement van 6 ton kochten

1 like

Mijn moeder laatst: ja ik zit te twijfelen, of ik schenk jullie een bedrag of ik laat het dak van het huis vervangen.

Mens gooi als de sodemieter een nieuw dak op dat huis, waarom denk je dit ĂŒberhaupt?

15 likes

Haha nee! Het normale vrijgestelde bedrag voor een schenking is 6000 euro oid per jaar en voor een huis maximaal ca een ton. Mijn vriend en ik hebben allebei een bedrag daartussen in gekregen. Heel gek maar onze ouders hadden ook niet even een ton paraat voor totaal 9 kinderen. Wel een leuk bedrag uit een erfenis (in beide gevallen) dat ze op deze manier gunstig konden verdelen.

Hahaha, mijn moeder zei dit ook een keer toen we samen in de auto waren. “Schat, weet je nog dat ik zei dat we 17.000€ voor je gespaard hadden die je zou krijgen? Daar hebben we een nieuwe keuken van gekocht.” Haha, go ouders!

10 likes

Ik heb nu wel veel overwaarde en ook wat afgelost op mijn woning en ook al zou ik willen verhuizen ik kan nergens heen als alleenstaande. Dus prikkelen doet het mij weinig. Wel vind ik het hele voorstel te belachelijk voor woorden want nu heb ik een overwaarde en los ik elke maand een stukje af en ziet de de overheid een mooie melkkoe maar tijdens de vorige crisis stond mijn huis (hetzelfde huis als waar ik nu woon) een halve ton onder water en raakte ik en partner allebei werkeloos en was er geen enkele hulp vanuit diezelfde overheid. Ik snap dat er iets gedaan moet worden met de huidige markt maar doe dit door beleggers etc te pakken en niet door mensen met een huis waar ze gewoon wonen.

8 likes

Ik heb alles bezichtigd zonder aankoopmakelaar, ook best wel veel huizen bekeken en pas een aankoopmakelaar ingeschakeld toen ik een bod ging doen. Het scheelt wel dat mijn vriend er ook veel verstand van heeft, anders had ik misschien wel een aankoopmakelaar mee laten gaan. Maar nu heb ik het absoluut niet gemist eigenlijk!

Misschien wel fijn om alvast navraag te doen bij een aantal naar de voorwaarden enzo, zodat als je via een aankoopmakelaar wilt bieden je wel gelijk iemand kunt bellen.

Maar leuk! Veel succes met de huizenjacht.

2 likes

Ik heb ook bezichtigd zonder aankoopmakelaar en ook biedingen gedaan zonder. Ging eigenlijk hartstikke goed. Ik had via het kadaster opgevraagd voor welk bedrag andere huizen in de straat de afgelopen periode zijn verkocht. Zo kon ik een beetje inschatten hoeveel er werd overboden.

1 like

Nederland heeft ook (afgezien van pensioen) de grootste vermogensongelijkheid van bijna alle westerse landen dus het zou vrij goed zijn daar eens wat aan te doen.

1 like

Wij hebben de eerste keer gewoon een makelaar gebeld. Soms zijn ze ook beschikbaar voor een poging zeg maar.

hoeft natuurlijk niet, wij vonden het wel fijn

1 like

Nou dan stond hij bijvoorbeeld voor 200.000 euro op funda en werd hij voor 250.000 verkocht. Op funda maakte ik dan een inschatting of het huis mooier was dan waar ik op wou bieden. Zo maakte ik een inschatting haha

Edit: mijn manier heeft ook best goed gewerkt. Uiteindelijk een huis met 2000 euro boven de vraagprijs gekocht. Maar dat zou vast gewoon geluk zijn haha

1 like