Huizen/woningmarkttopic #2

Ik zou het denk ik wel eerlijk vinden om dan samen het risico te lopen. Maar dat zou ik dan ook de andere kant op willen, wat als hij meer overwaarde krijgt in de aankomende 2 jaar?

2 likes

Nu strikt gescheiden, we wonen nog niet samen. Over een maand gaan we samenwonen. Dan een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten (hij doet zijn eigen aflossing van hypotheek) en boodschappen.

1 like

Misschien kan je vriend het huis laten taxeren en dat jullie dan afspreken dat wanneer zijn huis bij verkoop meer of minder opbrengt, jullie het verlies of de extra winst 50/50 delen? Dan lopen jullie samen risico, maar profiteer jij er ook van als het huis wel meer waard wordt.

7 likes

Wij hadden dit wel als spaargeld bij het kopen van ons huis (dit jaar, starters). We hebben allebei een apart spaardoel van 10.000 euro gemaakt en dit per persoon bij elkaar gspaard voor de koop. Zo konden we daar kosten koper van betalen, maar ook de andere kosten die erbij kwamen (verbouwkosten, verf, witgoed, inrichting, etc.).
Daarbij is het handig om spaargeld te hebben als eventuele buffer tussen je bod en taxatie van de woning, zoals @JustinBieber ook aangeeft.

Ik zou je daarom aanraden om hiervoor te sparen en dit niet ergens te lenen.

2 likes

Ik zal dit idd aan hem voorstellen, al denk ik niet dat hij gek op het idee is om de winst dan ook 50/50 te delen aangezien ik al een behoorlijke winst heb​:joy::sweat_smile:.

Dus hij wil wel dat jij mee het risico draagt, maar je mag niet profiteren van de (extra) winst? Lijkt me niet helemaal eerlijk. Vooral ook omdat jij nu geen extra overwaarde meer kunt creƫren op je woning.

22 likes

Dit! Je kan het ook zien dat jij ’ een risico loopt’ omdat je nu al verkoopt. Dus denk dat deze oplossing het meest eerlijk voor beide is!

1 like

Ik vind dat laatste (geld voor klussen en meubels) ook wel afhangen van hoeveel geld je aan het eind van de maand overhoud. Er zijn mensen (ik niet helaas) die daar helemaal niet voor hoeven te sparen. En niks moet natuurlijk*. Je kunt ook zonder gordijnen leven. Maar goed, een buffer is altijd goed. Stel dat bijv. je ketel kapot gaat een maand nadat je een huis hebt gekocht (wel ik helaas).

*niet dat ik normaliseren om weinig te sparen maar ik heb wel het idee dat veel mensen hun koophuis in ƩƩn keer perfect willen. Wij wonen er nu een paar maanden en hebben nog niet geschilderd, geen gaten gedicht en er hingen lange tijd nog gordijnen van de vorige bewoners. Het is niet ideaal maar je overleeft dat wel.

3 likes

Bij onvoldoende spaargeld kan het zo zijn dat een hypotheek niet verstrekt wordt. Volgens mij vragen de meeste verstrekkers om een overzicht/screenshot van je spaargeld.

Daarnaast, bij bestaande bouw heb je niet alleen kosten koper maar moet je er ook voor zorgen dat je voldoende eigen geld hebt om het eventuele verschil tussen bod en taxatie te kunnen opvangen.

1 like

Om in te haken op je bericht, onze hypotheekadviseur had inderdaad een overzicht nodig van onze beide rekeningen om te zien hoeveel geld daar op stond.

Klopt, bij ons ook inderdaad.

1 like

Bij ons ging dat overzicht wel echt om of we genoeg eigen geld hadden om in te leggen voor kosten koper, bedrag dat we zelf moesten betalen (taxatieverschil) en om te checken of we een gezonde spaarrekening hadden (en dus minder risico dat je opeens je hypotheek niet meer kan betalen). Er was niet een minimum ofzo dat op je spaarrekening moest staan om een hypotheek te krijgen. Of kijken ze daar wel naar? Ben nu benieuwd haha.

1 like

Bij ons inderdaad ook! Ik had alle rekeningoverzichten gestuurd maar ging enkel om te bewijzen dat we de middelen die nodig waren voor alles rondom de koop hadden

Bij ons werd er ook wel echt om gevraagd ondanks dat wij rond de 150.000 overwaarde hebben. Dus in principe zou het niet relevant moeten zijn toch wouden ze het graag weten.

Nee, dit kan echt niemand je vertellen en iedereen die zegt dat toch te kunnen doen, liegt.

34 likes

Omg. Ik lees dit nu, en mijn vriend heeft rood staan weer aangezet. (Uitgezet toen hij bkr register had uitgedraaid). Morgen passeert de hypotheek akte. Nu ben ik echt mega gestresst 🄲

Edit: ik heb een echtelijke ruzie ontketend door hem wakker te maken en te eisen dat hij het uitzet. Dat ging niet van harte haha. Gezellig morgen tekenen!

6 likes

Rood (kunnen staan) is geen ramp, mits het geen duizenden euro’s zijn. Tenminste, bij ons 2x niet.

1 like

Haha oeps, voor niets wakker gemaakt dan dus :sweat_smile:. Nja beter zekere voor het onzekere…

3 likes

Wij moesten voor ons tweede koophuis idd een bepaald bedrag aan spaargeld hebben. De adviseur legde uit dat de bank wil zien dat je eventuele dubbele lasten kunt dragen in het geval je je huis niet kwijt raakt. Wij lichtend eerst en verkochten daarna pas (zoals iedereen nu denk ik). Kosten koper werd verrekend met de overwaarde en dat bedrag aan spaargeld hadden we verder niet meer nodig voor de overdracht. Ik vond het heel raar voelen want je merkt dus niks van zo’n enorme transactie, het is allemaal geld op papier.

2 likes

We hebben een tof huis bezocht en willen iets doen waar we eerst niks in zagen: bieden zonder voorbehoud. De woning wordt sowieso lager getaxeerd dan onze max hypotheek en we hebben genoeg eigen geld, dus we durven dat wel aan. Maar het blijft erg spannend. Is dit een reële gedachte of zijn we te naïef?