Huizen/woningmarkttopic #2

Hmm soms is er echt geen plek, belt iemand af en kan je toch wel. Tegenwoordig vanwege het snelle schakelen overlegt niemand meer met zijn of haar partner en als dan de ander toch niet wilt kijken zeggen ze weer af. Ik zou ook niet zo goed weten hoe het de druk zou moeten ophogen om te zeggen vol, ohnee toch niet vol.

2 likes

Iemand ervaring met een “herkomst van gelden” document?
Wij hebben over een week de sleuteloverdracht, en nu stuurt de notaris ineens zo’n document op.
Ik ga er vanuit dat ik moet aangeven dat we het gaan betalen van onze loon en de verkoop van onze oude woning.

Maar jemig, dan moet ik wéér een jaaropgave, kopie van eigendomsbewijs etc gaan meenemen??
Ik ben echt klaar met dat papierwerk.

2 likes

Neem even contact op met je financieel adviseur/hypotheekverstrekker die kunnen het zo voor je invullen en als er extra bewijs nodig is weten zij vaak precies wat.

Totaal niet om je bang te maken, maar het is dit begin jaar bij ons heel ver gegaan, al voor onze hypotheek uberhaupt werd goedgekeurd. Eigen geld wat wij inlegden kwam allemaal uit overwaarde vorig huis en wij moesten zelfs opnieuw bewijs aanleveren waar het eigen geld wat we 6 jaar geleden bij dat huis inlegde vandaan kwam (waar we toen ook al bewijs van aan hebben moeten leveren, maar dat was ineens niet meer voldoende). Jaaropgaaf van mn man + de uitleg dat hij vanaf zn 16e ft werkte en thuis niks betaalde (zijn ouders betaalde zelfs zijn zorgverzekering en auto zolang hij thuis woonde) waardoor hij mega kon sparen was voor het deel wat hij in heeft gelegd toen bv niet voldoende. Moest hij ineens gaan verklaren waarom hij in 2013 bedrag X kon sparen :unamused: Wij kochten wel een bedrijfswoning, dus nog strenger wellicht.

Bij ons wat het dus om een hypotheek te kunnen krijgen. Op dat notarisding heb ik letterlijk ingevuld “overwaarde verkoop woning X, hypotheek twv X bij X, voor meer informatie neem contact op met gegevens tussenpersoon” en dat was oke. In principe heeft de hypotheekverstrekker alles al getoets adhv momenteel geldende regels. Dus als die is goedgekeurd, zou je er vanuit mogen gaan dat het goed komt.

2 likes

Dat ligt eraan hoe uitgebreid de notaris het wil hebben. Als je twijfelt wat je moet opgeven/meesturen, kan een belletje nooit kwaad. Onze notaris vroeg alleen om een verklaring (dus zonder meesturen van bewijs) waarop we hebben gereageerd dat de eigen middelen afkomstig zijn uit gespaard eigen geld uit loondienst.

1 like

Wij hebben een tijdje geleden een huis gekocht en zijn nu aangekomen bij het opknappen van de zolder. Hier zou de o.a. wasmachine komen en er hing al een wastafel. Nu kwamen we er gisteren per toeval achter dat de afvoer hiervan (plus van de cv-ketel) niet op de normale leidingen zijn aangesloten, maar direct het dak / regenpijp in gaan. :joy: Omg wie verzint dit.

Ons hele woonkamerraam zit nu dus onder verf omdat mijn vriend een emmer met sop/verfresten in de wastafel heeft gegooid. Dit gutste blijkbaar dus allemaal direct langs ons huis. Helemaal toppie. Echt geen idee wat we hier mee moeten ook. Iemand toevallig ervaring met iets soortgelijks?
We gaan morgen onze verkoopmakelaar maar bellen. Misschien valt dit onder verborgen gebreken o.i.d.

1 like

Ja alles is al in kannen en kruiken, we gaan over een week passeren

Maar wellicht is het inderdaad gewoon even iets voor op papier ofzo.

We hebben ons financieel adviseur maar even een bericht gestuurd.

Thanks ook @1103 voor jullie antwoord!

2 likes

Ik denk dat @Branko bedoelt dat de regenpijp niet doorloopt tot aan de grond maar stopt op het dak waardoor alles langs de muren naar beneden komt. Met gewoon water is dat natuurlijk geen probleem maar met verf is t een ander verhaal

1 like

@C3PO We zijn er nog niet helemaal over uit, maar het komt sowieso terecht in de dakgoot van de eerste verdieping, en van daaruit loopt het in de regenpijp. Die dakgoot lekt dus blijkbaar, vandaar dat het langs het huis gutste.

Echt jammer. Want wilde de zolder als knutselhok gaan gebruiken en die wastafel kwam dan goed uit om meteen kwasten uit te spoelen e.d. Maar ik denk dat het milieutechnisch echt niet gewenst is om normaal wastafelwater met regenwater te mengen. Ook voor de planten in onze tuin e.d. waar het uiteindelijk volgens mij terecht komt.

3 likes

Whaaaaa mijn appartement staat sinds vandaag te koop op de website van de makelaar en vannacht op Funda. Ben echt zĂł zĂł zĂł benieuwd :scream::scream:

18 likes

Mijn vriend en ik hebben zojuist gehoord dat we het winnende bod hebben gedaan! Het was onze eerste keer bieden en ook onder voorbehoud van financiering, dus ben een beetje van mijn apropos. Had nooit verwacht dat we het zouden kunnen krijgen.

Nu krijg ik alleen wel STRESS van wat er allemaal moet gebeuren. Sorry als dit al heel vaak is besproken, maar heeft iemand misschien een handige website/link met een overzicht waar je allemaal aan moet denken? Ik begrijp de zoekfunctie namelijk niet meer.

Daarnaast willen wij ook een paar dingen verbouwen, dus zijn we op zoek naar een aannemer. Het is nu natuurlijk echt gekkenhuis, dus iemand nog tips hoe je dat het beste aanpakt? Ik heb al in mijn vriendengroep tips voor aannemers gevraagd

38 likes

Gefeliciteerd!
Ik heb even gegoogled omdat ik het zelf ook echt niet op kan ratelen ondanks dat ik pas een huis gekocht heb. Maar dit is erg overzichtelijk, inclusief wat vragen zodat het ook op je situatie slaat:

En qua aannemer is via via denk ik het beste op het moment dus rondvragen is denk ik een goeie!

3 likes

Ah dank! Ik ga eens kijken

1 like

Heb je al een hypotheekadviseur?

Die heeft ons in ieder geval fijn geholpen met alles regelen en klaarzetten voor de hypotheekaanvraag.

Ik vond het stressvol en veel gewacht tegelijkertijd, hopelijk is het bij jullie ook snel rond!

1 like

Wat goed, gefeliciteerd! Tevreden met het resultaat?

1 like

Hier ook een huis verkocht in een krappe week tijd. Bijna 30% overboden, echt gestoord maar uiteraard heel erg blij.

8 likes

Heb je iets te zeggen over of je een 2 of 3 kamer appartement krijgt bijvoorbeeld? Of iets over de buitenruimte? Iets wat je nu waardeert aan je huis wat je sowieso terug zou willen, of iets wat je juist mist? Dat je een vervangende woonruimte en verhuis vergoeding krijgt staat buiten discussie want daar heb je recht op, lijkt me.

Edit: ben er nu vanuit gegaan dat je ook weer in het nieuwbouwproject mag intrekken, is dat zo?

Locatie wellicht belangrijk? Mogelijk voor een tijdelijke huisvesting dan wel nieuwe permanente.

Wellicht een vergelijkbare woning? Qua ruimte maar bijv ook qua locatie en staat. Volgens mij heb je daar recht op.

Mijn appartement staat momenteel in de verkoop en ik merk dat ik weinig / tot niet terugkoppeling krijg van de makelaar. Zowel over het aantal ingeplande bezichtigingen als de terugkoppelingen nĂĄ de bezichtigingen. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik vind een terugkoppeling richting de verkoper als er bezichtigingen zijn geweest best normaal, maar ligt dit misschien aan mij? Heb sowieso niet heel veel kijkers, ondanks dat het een prachtig appartement is en de prijs volgens de makelaar ‘marktconform’ is, maar hier moet ik dan ook zelf achteraan bellen met de vraag of er ĂŒberhaupt interesse is in mijn appartement. Hebben jullie hier van tevoren afspraken over gemaakt met de makelaar? Merk dat ik mij er heel erg aan stoor, maar misschien ligt mijn verwachting gewoon te hoog?

Ik vind niet dat je teveel verwacht; Onze makelaar probeerde meerdere bezichtigingen op 1 dag te plannen en aan het einde vd dag belde hij dan even om terug te koppelen hoe het was gegaan en wat zijn gevoel erbij was. Ook bezichtigingen werden met ons overlegd. Die werden als optie ingepland, aan ons voorgelegd of het ook echt kon en dan vervolgens aan zowel ons als de kijkers bevestigd.

1 like