Huizen/woningmarkttopic #2

Helemaal eens met @suikerklontje. Je mag echt meer verwachten van je makelaar. Wij hadden twee ochtenden ingepland voor bezichtigen. En we kregen die middag nog uitgebreid verslag over de kijkers, de biedingen en hoe realistisch die biedingen waren.

2 likes

Er staat al bijna een week steeds maar 1/2 woningen op woningnet. Is toch echt te weinig jeetje.

Toen ik hem eergisteren belde of er ĂŒberhaupt interesse was, kreeg ik steeds een beetje vage antwoorden. Uiteindelijk zijn er 3 bezichtigingen ingepland. 1 gister en voor 2 aanstaande dinsdag,
Die zijn gister in het systeem bevestigd.

Nav jullie reacties heb ik de makelaar zojuist gebeld om te vragen hoe de bezichtiging gister ging. Hij neemt echter niet op. Wordt vervolgd!

3 likes

Misschien hier niet het geval, maar toen wij ons appartement verkochten, gaf onze verhuurmakelaar (we hadden het een tijdje in de verhuur) ook aan een offerte te willen doen voor de verkoop. Echter de verkoopprijs die hij voorstelde was veel lager dan andere de andere offertes van makelaars. Wat bleek achteraf, hij had al een koper achter de hand (een belegger, vaste klant). Wij voelde ons echt genaaid, hij handelde niet in ons belang.

Heb jij ook meerdere makelaars een bod laten uitbrengen? Daarnaast zou ik een goed gesprek met je makelaars voeren. Jij bent namelijk opdrachtgever en ze krijgen er goed voor betaald!

3 likes

Even een vriendin laten bellen om te vragen of er nog bezichtigingen ingepland kunnen worden? 3 klinkt als vrij weinig bezichtigingen, beetje verdacht imho

7 likes

Dit heb ik gister idd ook met mijn moeder besproken, dat zij een fake bezoek gaat inplannen. Ik vind 3 ook wel weinig, maar als ik op Funda kijk dan zijn er appartementen in dezelfde prijscategorie die al een aantal weken te koop staan

Op funda is mijn appartement wel 21 keer bewaard
 alleen weet ik niet wat het zegt dat het 21 keer ‘geliked’ is

Ik heb inderdaad meerdere makelaars benaderd en dit was uiteindelijk de hoogste vraagprijs met het beste verhaaltje. Uiteindelijk staat het iets onder de taxatiewaarde te koop.

Wij hebben zojuist besloten om even een pauze in te lassen in onze zoektocht. De markt is de afgelopen 3 maanden zo bizar hard gestegen dat we het gevoel hebben dat we achter de feiten aanlopen, constant. We willen nu gewoon goed op papier zetten wat we wel echt willen en wat echt niet omdat wat we zoeken ineens echt niet meer in het budget past. Het is echt bizar dat er in 3 maanden tijd zelfde soort woningen in hetzelfde dorp voor bijna 40.000 meer verkopen. En dat niet eenmalig maar al 4 op rij. Vind het echt jammer en we willen zo graag weg, maar we moeten echt even de teleurstellingen verwerken en onze wensen helder krijgen. Ik vind het zo absurd hoe extreem gek de markt is geworden in een paar maanden tijd.

6 likes

We zijn nu ruim 1,5 jaar bezig en die stijging is natuurlijk langer bezig. Maar niet eerder steeg het zo hard in deze omgeving als de afgelopen 3 maanden. Zoals ik zeg, hetzelfde huis word nu voor 40.000 meer verkocht. Er worden ineens tonnen overboden in een dorp. Een pauze lost het probleem niet op, maar teleurstelling op teleurstelling werkt deprimerend. Wij moeten gewoon even opnieuw kijken naar wat deze markt te bieden heeft in onze prijscategorie (dat was tot 3 mnd geleden een 2 onder 1 kap en is nu niet meer haalbaar) dus we moeten gewoon onze wensen opnieuw bedenken en dan met frisse moed weer door.

2 likes

Zo balen! Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten iets eerder dit jaar na ruim 1.5 jaar zoeken omdat wat we wilden gewoon echt niet meer kon (terwijl het aan het begin van de zoektocht wel nog realistisch was). We hebben toen een maand even geen huizen bezichtigd en helemaal losgelaten wat het “ideale plaatje” zou zijn en ook de frustratie van hoe weinig je voor je geld kan krijgen vergeleken met 1.5 jaar daarvoor. Dat hielp echt enorm. We hebben onze wensen toen heel erg aangepast en zijn veel minder lange termijn gaan denken. Dat heeft wel geholpen want daardoor werd de zoektocht een stuk minder frustrerend. We hebben nu absoluut niet ons droomhuis gekocht qua locatie en type woning, maar we hebben tenminste iets en dat is na zo lang zoeken ook heel veel waard heb ik gemerkt.

3 likes

Thanks voor je berichtje, heel hoopvol. Ik denk dat het voor ons inderdaad ook zo werkt. Gewoon even reset qua wensen en met frisse moed weer een start maken.

6 likes

Oei oei oei ik heb een huis op funda gezien en t voldoet volleeeedig aan onze wensen maar het is zo’n intens klushuis
 met overal rot en vochtvlekken en afgebrokkelde kozijnen, een niet-bewoners clausule en asbest clausule :sob: en desondanks is t hoog geprijsd dus ookal zou t 1,5 ton kosten om op te knappen, is de prijs er niet naar dat we dat kunnen betalen.

Het irritante vind ik gewoon dat een bouwval als dit 1,5 jaar geleden te koop stond voor zeker 120.000 minder en dan was t al een ander verhaal geweest. Weet dat het geen zin heeft om te treuren hoe “goedkoop” huizen een tijd geleden waren, maar toch steekt het dat de prijzen zo hard gaan

5 likes

Pff zijn nu bijna een jaar op zoek en hebben 2 huizen bezichtigd. Ik kijk elke dag minstens 3x op funda maar er komt vrijwel niks in deze omgeving te koop en als er dan iets te koop komt springen er dus tig mensen bovenop. Nu hebben we een luxe positie als in een mooi koophuis (maar te klein voor ons) en een flink bedrag aan eigen geld. Maar dan alsnog is het zo’n zoektocht.

Ik heb gister begin van de middag nog gekeken op funda. Kijk ik vanochtend weer staat er een PRACHTIG huis te koop voor een goede prijs en staat er in de omschrijving van gister dat alle bezichtigingen al vol zitten en dat je kan mailen voor de wachtlijst :roll_eyes: hoe dan?!

Daarnaast staan we bij die makelaar ingeschreven dat we een mail krijgen voordat het op funda komt en we hebben geen mail gehad van dit huis :cry: ik heb gewoon het gevoel alsof er iets niet helemaal eerlijk gaat (whats new). Echt klote want voor dit huis zou ik zo een ton overbieden en ik weet ook dat we dat kunnen. Zo zo zo balen en anderzijds duimen dat we alsnog mogen kijken (heb in de mail vermeld dat we serieus geĂŻnteresseerd zijn, al een koophuis hebben en eigen geld) :crossed_fingers:t3:

1 like

Is je aanvraag misschien verlopen voor de mailinglijst? wij hebben dit ook gehad idd na 1,5 jaar ongeveer en daardoor een huis toen gemist. Heb je een aankoopmakelaar? Vaak kunnen die je er nog wel tussen wurmen met bezichtigen, anders gaat het niet lukken ben ik bang.

2 likes

Veel makelaars plaatsen huizen al op facebook zo’n 1 a 2 dagen voor ze op funda staan. Iedere ochtend maakte ik meteen een rondje facebook langs makelaars en zat er iets tussen zat ik meteen om 9 uur aan de telefoon, zo hebben wij echt veel bezichtigingen kunnen doen die we via funda alleen niet hadden kunnen doen.

4 likes

Heb t hier geloof ik al eens gezegd maar maak een account aan op makelaarsland! Daar staan ze 1+ dagen eerder op dan op funda en is gratis. Voor nu mosterd na de maaltijd maar zou alsnog makelaar bellen en precies dit aangeven. Miss is er nog een plekje tussendoor of valt er nog wat uit!

2 likes

Wat is een niet bewoners clausule? Dat je niet in het huis zou mogen wonen?

1 like

Dat is hetzelfde als een zoekopdracht bij een makelaar. Je krijgt gewoon via move een mailtje voordat hij op funda aangemeld word. Makelaarsland krijgt het niet eerder te weten dan wanneer het is aangemeld bij funda en imove.

1 like

Dat ze er niet hebben gewoond en geen exacte kennis hebben van de staat geloof ik. Dus als er ineens verborgen gebreken boven water komen zijn ze daar niet aansprakelijk voor.

3 likes

Wat wij destijds deden is allerlei makelaars volgen op instagram. Vaak komen huizen al een dag of paar dagen eerder op de eigen sites en meestal ook op Instagram. Dan heb je net een wat grotere kans op een bezichtiging. Heeft bij ons enorm geholpen!

1 like