Huizen/woningmarkttopic #2

Huh? Hoe is onder een bus komen een addertje. Dat is toch een risico dat iedereen op elk moment kan overkomen, en waar je je voor moet indekken? Ja het móet niet, maar dan loop je een risico en dat risico vind ik zelf onacceptabel. En daarbij komt dat ik het ook een walgelijke ontwikkeling vind dat je als koper gedwongen wordt om dit risico te nemen om maar een huis te kunnen bemachtigen.
Ik begrijp je redenatie wel, maar ben het er gewoon niet helemaal mee eens haha.

1 like

Wij hebben dit ooit als tip gekregen, maar navraag bij aankoopmakelaar was dat het niks uitmaakt. Is denk ik heel afhankelijk van waar je koopt. Als dat in een regio is waar je moet opboksen tegen mensen zonder voorbehoud is een voorbehoud nog altijd een voorbehoud en dus een risico op dat de koop ontbonden wordt als de financiering niet rond komt.

2 likes

Ja dit begrijp ik ook. Zou ik zelf ook doen, idd! Maar ik schop ook een beetje tegen deze beweging hah

1 like

Dan ben je echt gewoon aan het miepen als verkoper. Iets waar verkopers de laatste tijd sowieso een handje van hebben, maar wat naar kopers toe echt super onterecht is. Het grootste risico ligt altijd nog bij de koper, als verkoper moet je hooguit (1) de nr. 2 en 3 bieder bellen als de verkoop niet doorgaat of je huis opnieuw te koop aanbieden, (2) soms een hoge boete van de koper innen en (3) in het meest ongelukkige geval bij opnieuw verkopen een gedeelte van je overwaarde mislopen 's de markt zou instorten.

Ben het hier niet helemaal mee eens. Lees djt niet als medelijden naar verkopers. Je bent lucky als je nu een huis bezit. Maar ook de verkoper heeft in deze verziekte markt waar het noodzakelijk is om eerst een nieuw huis te kopen en daarna pas te verkopen, vaak een huis gekocht waar fors op overboden is én dus baat bij een vlot rondkomende financiering. Opnieuw verkopen en een gedeelte van je overwaarde missen is echt niet een risico dat ik zou accepteren als er een optie bestaat met minder risico.

2 likes

Maar veel mensen vergeten dat een verkoop zonder voorbehoud net zo goed kan spaaklopen, dat je dan alsnog met die vertraging zit en dat het innen van de boete nog niet zo gemakkelijk is als de kopers dat geld niet op de plank hebben liggen.

1 like

Ik denk niet dat mensen dat vergeten. Ik denk dat ze de kans gewoon kleiner achten en voor de minst risicovolle situatie kiezen. Dat vind ik superlogisch als je het over zulke grote aankopen hebt. Het systeem is gewoon verrot dat het noodzakelijk is om zo te handelen.

1 like

Nou we hebben weer een bod gedaan hoor…
Hopen dat we morgen al wat horen!

9 likes

Of als je hypotheekadviseur besluit de telefoon niet meer op te nemen. Dan draai je ook gewoon op voor de boete. Bizar dat een voorbehoud kennelijk al wordt gezien als ‘dikke kans dat het niet lukt’.

2 likes

Pft. Ik word hier heel moedeloos van. Huis was super leuk, echt mooie potentie. Ruime woonkamer, boven ruim en ook nog eens een zolder waar al 2x dakkapel op zit. Leuke buurt. Maar ALLES moet gebeuren. De CV moet vernieuwd + naar zolder verplaatst, de keuken moet nieuw, de elektra moet vervangen, de trappen moeten anders ingedeeld/verplaatst, de badkamer moet volledig gedaan worden, het hele huis moet gestuct, er moeten hier en daar wandjes doorgebroken worden, de kozijnen zijn niet meer je-van-het, ect. En NOG stelt onze aankoopmakelaar een bod voor dat 15% boven de vraagprijs ligt? Ik begrijp wel dat het mogelijk een populair huis is, maar zoveel??? Bah.

Nu maar het hele weekend peinzen of we dat willen neerleggen of niet. Gadverdamme, ik heb er echt even helemaaaaal geen zin meer in.

@Shinshell jij ging vandaag ook kijken toch? Hopelijk bij jou wat positiever nieuws haha.

2 likes

https://www.instagram.com/tv/CPIbzV7qxeF/?utm_medium=copy_link

🥲

11 likes

Alsof er nog iets te onderhandelen valt tegenwoordig :sweat_smile:

@tessel Wat een fucking grappig filmpje is dit. “Vond je dit een video?”

5 likes

“Zorg dat je teringrijke ouders hebt”

:cry:

3 likes

“Wees geen starter. Verkoop eerst een huis voordat je een nieuwe koopt.”

11 likes

Pfff ons droomhuis is aan onze neus voorbij gegaan. Hadden 35000 boven de vraagprijs geboden, zonder voorbehoud financiering enz. Maar helaas toch anderen met een hoger bod. Dit is het 3e huis waar we op geboden hebben nu, maar positief blijven wordt wel steeds lastiger zo…

https://www.ad.nl/binnenland/huizenkopers-schamen-zich-voel-me-bezwaard-om-te-vertellen-dat-we-7-ton-hebben-betaald-br~aff0bd8b/

2 likes

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent in het afwerkingsniveau van het huis. Maar op zich hoeft een huis niet gestuukt te zijn voordat je verhuist? Je kunt het opknappen van een huis ook zien als een meerjarenplan? En zo uiteindelijk een prettiger huis bouwen?

Oh zeker ja! Ik vind verder klussen (in fases zo nodig) ook helemaal niet erg, maar je zou denken dat de koopprijs er gunstiger door wordt :sweat_smile:

Wow wat chill!

Omg echt zo geen medelijden mee
Deze conclusie ook

Ondanks de lichte gêne over de koopprijs, is het Utrechtse stel dat vorige week voor ruim 7 ton een rijtjeswoning betaalde, dolblij. ,De rente is nu zo extreem laag dat onze maandlasten prima te doen zijn. Het is natuurlijk een idiote markt: je moet maar net de mazzel hebben dat je een koopwoning achterlaat, dat de bank je een ruime hypotheek geeft en dat je op het juiste moment het juiste bod doet. Ons is dat gelukt. We realiseren ons dat we enorme geluksvogels zijn.”

Maandlasten van € 2100 prima te doen hoor

8 likes