Huizen/woningmarkttopic #2

We hebben vanochtend bijna 90.000 euro (oke ik overdrijf 82.000) euro overboden op een rijtjeshuis van net iets meer dan 100m2. Zijn het niet geworden. Er is ruim meer dan 500.000 geboden (vp: 395, bod: 477000)

3 likes

Ik ga zo blij voor je zijn als je bod een keer wel wordt geaccepteerd. :cry:

2 likes

Lief! Denk alleen dat het lang wachten wordt. Sta op het punt om alle Move mailtjes af te sluiten. We komen hier never nooit meer tussen. We kunnen evt nog een slagje kleiner gaan zoeken, maar dan gaan we voor 15-20m2 extra verhuizen. Dus dat slaat ook nergens op

4 likes

Een meneer comment:

De meeste mensen wonen nu toch ook ergens? Deze trend is te stoppen door simpelweg met zijn allen niet meer te verhuizen tot de prijzen weer acceptabel worden. Een rijtjeshuis mag maximaal 1,5 tot 2 ton kosten is het een hoekhuis met garage dan iets 25- 30.000) meer. Als niemand meer die idioot hoge prijzen accepteert zal de markt vanzelf weer in rustiger vaarwater komen en ondertussen blijf je zitten waar je nu zit. Starters probeer eerst te huren dan ben je in elk geval onderdak.

Niet meer verhuizen. Problem solved!

11 likes

Haha is goed ik blijf nog wel een decennium in mijn huis, geen probleem hoor meneer. Jemig!

2 likes

Probeer eerst te huren. Ja want de betaalbare huurwoningen liggen natuurlijk wel voor het oprapen.

4 likes

Hahaha dat je dit ook opschrijft en denkt dat je een mega goed idee hebt. Starters stel het allemaal uit, dan heb je over een paar jaar niet alleen je eigen leeftijdsgenoten maar ook heel Gen Z naast je.

5 likes

Huren is weggegooid geld hoor!!!

Ok boomer

Ik haat het echt om met boomers over huizen te praten. Wij hebben een paar maanden geleden 275.000 betaald voor ons hoekhuis met ruime tuin. Niet hoeven overbieden en was instapklaar. Echt insane veel geluk gehad. Elke boomer die het hoorde: “Nounou wel veel geld zeg. In onze tijd kocht je voor dat bedrag een vrijstaand huis.” Ja leuk voor je Henk! In deze tijd is dit gewoon een goede koop.

28 likes

Holy guaca, echt wel balen zeg.

1 like

Ja het nieuwbouwplan sneuvelde al snel toen we werden uitgeloot en hoorden dat er 2700 inschrijvingen waren (ook op andere projecten met minder inschrijvingen uitgeloot). Toen toch weer naar een paar bestaande bouw woningen gaan kijken. Maar dat blijkt ook zo goed als zinloos

Wij hebben besloten om voorlopig niet te mee te gaan doen aan deze koopgekte. Huren nu in de vrije sector maar kunnen alsnog een mooi bedrag per maand sparen. In het ‘slechtste’ geval wonen we hier nog 3 jaar en hebben we anderhalf ton aan spaargeld. Als in de tussentijd de woningmarkt afgekoeld is kunnen we dan hopelijk tegen een redelijke prijs een woning bemachtigen. Geeft me veel rust dat ik me hier voorlopig niet druk over hoef te maken.

Alleen ook hier irritante boomer ouders die denken dat het allemaal maar zo makkelijk gaat. “Want vroeger was het ook moeilijk hoor!!!” en “huren is weggegooid geld”. Gek word ik ervan. Leef je eigen leven :roll_eyes:

8 likes

Dit is misschien een persoonlijke vraag; maar stellen jullie gezinsplanning ook uit tot je een geschikte woning hebt? Of stel je andere dingen uit?

Mijn vriend en ik hebben dat wel gedaan en nu we dit jaar wel een huis hebben gekocht willen we een gezin beginnen. Maar het kan ook te laat zijn want we zijn 35+.

Ik herkende dus ook wat in het AD artikel staat, want geen geschikte woning kunnen vinden geeft al stress, maar daarbij komen ook zorgen over de toekomst. :slightly_frowning_face:

3 likes

Ik ben zelf ‘pas’ 26 jaar dus gezinsuitbreiding is de komende jaren waarschijnlijk nog niet aan de orde. Kan me voorstellen dat, over het algemeen, stellen gezinsuitbreiding wel uitstellen totdat ze een koophuis gekocht hebben. Aan de andere kant kun je een baby ook prima opvoeden in een huurwoning. Maar snap dat een koopwoning meer gevoel van stabiliteit geeft.

1 like

Hier wel een beetje. We zijn er nog niet helemaal aan toe, maar willen vooral niet voordat we een nieuw huis hebben. Niet per se om ruimte. Ik snap prima dat een kind weinig nodig heeft, maar wel omdat waar we gaan wonen een dilemma is en we iniedergeval de mogelijkheid willen om op die locatie groter te wonen. Wij wonen ‘in het midden’ en willen daar ook graag blijven. Als dat niet lukt willen we allebei een andere kant op. Zijn ook beiden (nog) niet bereid de ander te volgen. Daar wil ik duidelijkheid over voordat we aan een gezin beginnen.

1 like

Nee daar heb ik niet op gewacht en zou ik ook nooit doen. Ik snap ook niet wat een baby met huur of koop te maken heeft :smiley: oprechte vraag, wat is de link?

8 likes

Ik snap ook niet helemaal wat koop of huur met gezinsuitbreiding te maken heeft. Koop of huur zegt ook niets over de grootte van een huis. En zoveel ruimte heb een baby ook niet nodig.

Zou daar echt niet op wachten hoor.

6 likes

Ik denk ook een stabiele thuissituatie waar je jarenlang wil blijven wonen maar ook een investering is. Maar aan de andere kant is niks zeker en kun je ook je huis kwijtraken op allerlei manieren!

Ik weet ook niet waarom wij het allemaal zo perfect wilden hebben. :woozy_face: Achteraf gezien hdden we ook kinderen kunnen krijgen in ons oude huurhuis. Misschien met wandschermen een kamertje creeën, maar over een tijdje wil je je kind wel een eigen kamer geven. :sweat_smile:

Beetje een zijspoor misschien maar kwam er via dat AD-artikel op; bij dat tooltje om je max hypotheek te berekenen van (ik denk) Independer, kan je pas een jaarinkomen vanaf 30.000 invullen? Ik vind dit persoonlijk echt heel gek, verdien zelf meer maar mijn partner minder (beetje pech gehad in het leven), maar kan dus niet eens die tool gebruiken? Voelt een beetje alsof je niet meetelt als je minder dan 30 k verdient, vind het best pijnlijk.

Overigens hebben wij gelukkig al een koophuis, dus was puur interesse, maar ik stoor me er wel echt aan

Edit: zie dat je wel de optie hebt om door te klikken naar de site voor een uitgebreidere berekening waar je het wel kan invullen, maar toch :grimacing:

Ik heb hier ook zeker nier mee gewacht, was zwanger in een huurhuis en zonder vast contract. We hebben een wandje geplaatst voor een babykamertje, maar ook dat was eigenlijk niet echt nodig. Kind sliep eerste tijd toch gewoon bij ons, was echt helemaal prima!

Dat picture perfect, trouwen/auto en huis kopen/dan babies heeft mij nooit gelegen en is wmb ook helemaal niet nodig. Ik wilde graag een kind en dat echt niet laten afhangen van externe factoren. Zeker omdat je nooit weet hoe makkelijk het gaat, je kunt niet alles plannen. Kinderen hebben tijd en liefde nodig, geen ruimte of een hypotheek :wink:.

Inmiddels trouwens wel een koophuis, 2 kids en nog steeds geen auto (wel een bakfiets). Dat vinden mensen soms nog steeds heel gek, maar kan ook echt prima :wink:

5 likes