Ja het nieuwbouwplan sneuvelde al snel toen we werden uitgeloot en hoorden dat er 2700 inschrijvingen waren (ook op andere projecten met minder inschrijvingen uitgeloot). Toen toch weer naar een paar bestaande bouw woningen gaan kijken. Maar dat blijkt ook zo goed als zinloos
Wij hebben besloten om voorlopig niet te mee te gaan doen aan deze koopgekte. Huren nu in de vrije sector maar kunnen alsnog een mooi bedrag per maand sparen. In het âslechtsteâ geval wonen we hier nog 3 jaar en hebben we anderhalf ton aan spaargeld. Als in de tussentijd de woningmarkt afgekoeld is kunnen we dan hopelijk tegen een redelijke prijs een woning bemachtigen. Geeft me veel rust dat ik me hier voorlopig niet druk over hoef te maken.
Alleen ook hier irritante boomer ouders die denken dat het allemaal maar zo makkelijk gaat. âWant vroeger was het ook moeilijk hoor!!!â en âhuren is weggegooid geldâ. Gek word ik ervan. Leef je eigen leven
Dit is misschien een persoonlijke vraag; maar stellen jullie gezinsplanning ook uit tot je een geschikte woning hebt? Of stel je andere dingen uit?
Mijn vriend en ik hebben dat wel gedaan en nu we dit jaar wel een huis hebben gekocht willen we een gezin beginnen. Maar het kan ook te laat zijn want we zijn 35+.
Ik herkende dus ook wat in het AD artikel staat, want geen geschikte woning kunnen vinden geeft al stress, maar daarbij komen ook zorgen over de toekomst.
Ik ben zelf âpasâ 26 jaar dus gezinsuitbreiding is de komende jaren waarschijnlijk nog niet aan de orde. Kan me voorstellen dat, over het algemeen, stellen gezinsuitbreiding wel uitstellen totdat ze een koophuis gekocht hebben. Aan de andere kant kun je een baby ook prima opvoeden in een huurwoning. Maar snap dat een koopwoning meer gevoel van stabiliteit geeft.
Hier wel een beetje. We zijn er nog niet helemaal aan toe, maar willen vooral niet voordat we een nieuw huis hebben. Niet per se om ruimte. Ik snap prima dat een kind weinig nodig heeft, maar wel omdat waar we gaan wonen een dilemma is en we iniedergeval de mogelijkheid willen om op die locatie groter te wonen. Wij wonen âin het middenâ en willen daar ook graag blijven. Als dat niet lukt willen we allebei een andere kant op. Zijn ook beiden (nog) niet bereid de ander te volgen. Daar wil ik duidelijkheid over voordat we aan een gezin beginnen.
Nee daar heb ik niet op gewacht en zou ik ook nooit doen. Ik snap ook niet wat een baby met huur of koop te maken heeft oprechte vraag, wat is de link?
Ik snap ook niet helemaal wat koop of huur met gezinsuitbreiding te maken heeft. Koop of huur zegt ook niets over de grootte van een huis. En zoveel ruimte heb een baby ook niet nodig.
Zou daar echt niet op wachten hoor.
Ik denk ook een stabiele thuissituatie waar je jarenlang wil blijven wonen maar ook een investering is. Maar aan de andere kant is niks zeker en kun je ook je huis kwijtraken op allerlei manieren!
Ik weet ook niet waarom wij het allemaal zo perfect wilden hebben. Achteraf gezien hdden we ook kinderen kunnen krijgen in ons oude huurhuis. Misschien met wandschermen een kamertje creeën, maar over een tijdje wil je je kind wel een eigen kamer geven.
Beetje een zijspoor misschien maar kwam er via dat AD-artikel op; bij dat tooltje om je max hypotheek te berekenen van (ik denk) Independer, kan je pas een jaarinkomen vanaf 30.000 invullen? Ik vind dit persoonlijk echt heel gek, verdien zelf meer maar mijn partner minder (beetje pech gehad in het leven), maar kan dus niet eens die tool gebruiken? Voelt een beetje alsof je niet meetelt als je minder dan 30 k verdient, vind het best pijnlijk.
Overigens hebben wij gelukkig al een koophuis, dus was puur interesse, maar ik stoor me er wel echt aan
Edit: zie dat je wel de optie hebt om door te klikken naar de site voor een uitgebreidere berekening waar je het wel kan invullen, maar toch
Ik heb hier ook zeker nier mee gewacht, was zwanger in een huurhuis en zonder vast contract. We hebben een wandje geplaatst voor een babykamertje, maar ook dat was eigenlijk niet echt nodig. Kind sliep eerste tijd toch gewoon bij ons, was echt helemaal prima!
Dat picture perfect, trouwen/auto en huis kopen/dan babies heeft mij nooit gelegen en is wmb ook helemaal niet nodig. Ik wilde graag een kind en dat echt niet laten afhangen van externe factoren. Zeker omdat je nooit weet hoe makkelijk het gaat, je kunt niet alles plannen. Kinderen hebben tijd en liefde nodig, geen ruimte of een hypotheek .
Inmiddels trouwens wel een koophuis, 2 kids en nog steeds geen auto (wel een bakfiets). Dat vinden mensen soms nog steeds heel gek, maar kan ook echt prima
Wij wachten wel een beetje nog, maar ook op een mogelijke werkpromotie en nog wat andere dingen. Dus eigenlijk zijn we er nu ook nog gewoon niet aan toe. Hebben wel afgesproken dat als t huistechnisch niet lukt we daar niet eindeloos op gaan wachten dus er is wel een âeindpuntâ. Maar we wonen nu in een oud huurappartement zonder centrale verwarming. Het is gehorig, het tocht en wordt in hartje winter mĂ©t kacheltje niet warmer dan 16 graden door overal enkel glas en kierende kozijnen. Dus eigenlijk is de eis een ĂĄnder huis, niet per se een koophuis, want hier is het gewoon niet fijn.
Veel mensen zeggen ook dat een koophuis stabieler is dan een huurhuis, maar dat zie ik ook niet helemaal. Huurbescherming is een groot goed in Nederland en als je je hypotheek niet meer kunt betalen heb je ook een probleem. Bovendien komt als huurder iemand je klusjes opknappen, dus een koophuis (vooral het willen omdat je dĂĄn pas een gezin wilt) is ook niet zaligmakend.
Ik denk dat het ook te maken heeft met de (wens tot) maakbaarheid van het leven. Vaste baan, carriĂšre gemaakt, paar mooie reizen gemaakt, koophuis. En dan je liefdesbeeb maken op het strand van Bali ofzo.
Aaah wat een ellende ja, zulke bedragen voor een huis dat nog zoveel opgeknapt moet worden. Wel goed om idd naar de potentie te kijken, maar ook realistisch blijven wat betreft de verbouwingskosten. Gewoon voor jezelf een max bepalen, los van wat de makelaar aanraad toch. Veel succes met de keuze dit weekendâŠ
Ik heb wel heel goed nieuws het bod dat we hebben uitgebracht is geaccepteerd!!
zo gek! We hadden niet eens het allerhoogste bod, maar omdat we heel flexibel zijn qua datum enzo, hebben ze toch voor ons gekozen. Maar alsnog wel 32.000 overboden hoor, dus dat vonden we al heel veel. Was ook echt onze max. Maar we hadden wel zoiets van; als we het doen, doen we het ook goed. En het is gewoon gelukt! Bizar.
De andere bezichtiging die vandaag nog stond hebben we dus maar afgezegd.
Jaaa gefeliciteerd! En niet eens het hoogste bod, wat goedđ€©
Jaa begrijpelijke vraag. Bij ons komt het allemaal toevallig precies uit, net rond mijn 30e verjaardag een vast contract gekregen en naar aanleiding daarvan nu dus bijna een huis gekocht. Wij hadden toch nooit de wens om heel jong ouders te worden. Al denk ik wel dat als we al deze dingen al vijf jaar geleden voor elkaar hadden, dat ik dan misschien toch al eerder zwanger had willen worden. Dan ben je er onbewust toch eerder klaar voor omdat dat toch voor ons âde volgende stapâ is.
Het liefst hadden wij dus wel eerst een groter (koop)huis voordat we aan kinderen wilden beginnen. Dus daar had ik nog wel een jaar extra op kunnen wachten. Maar ik heb voor mezelf wel een grens, dus als het nog niet gelukt zou zijn met een huis over een jaar, dan zouden we gewoon hier in dit huurhuis vast beginnen met onze kinderwens om het zo maar te zeggen
Wat betreft huisdieren zijn we wel heel stellig: niet in dit huis. Te klein, geen tuin e.d.
Dus die wens stelden we wat dat betreft wel echt uit jammer genoeg.
Ik wens iedereen heeel veel succes met het vinden van een huis. Houd vol, het moet vast een keer lukken.
Bij ons is het dus gelukt met een klein beetje hulp van mijn ouders, maar ook doordat we in een dorp zijn gaan zoeken ipv in de stad. En we zijn gedurende de maanden wat soepeler geworden, toch een beetje meegaan in dat overbieden wat we in het begin eigenlijk niet wilden. En we hebben gewoon onder voorbehoud van financiering gedaan hoor.
Wij gaan binnenkort kijken voor een badkamer in ons nieuwbouwhuis. Iemand tips waaraan te denken? Het dolt me allemaal een beetje đ„ž
Ik zou van groot naar klein werken, dus echt eerst een look kiezen op Pinterest die je gaaf vindt, kijken wat er allemaal in je badkamer past, wat je er graag in zou willen en dan kom je langzaam in de details als âhoe groot moet de douchebak zijn, waar komt het putje, wel of geen regendoucheâ etc dus echt een beetje weten wat je mooi vindt en wensen zijn voor je naar een showroom gaat helpt!
Wij hebben net een eerste huis (appartement) gekocht. Het is niet zo groot dus het liefst stichten we hier geen gezin en is het echt tijdelijk, maar je weet niet hoe het loopt, dus het zou hier wel kunnen (dat was ook wel één van de weinige strenge eisen die we nog hadden). Maar ik ben ook van mening dat het qua opvoeding niet uitmaakt hoor. Een dak is een dak en liefde is belangrijker. En een huur of koophuis maakt al helemaal niks uit.
Edit; ter aanvulling; de buurt kan trouwens wel meespelen in hoe een kind zich ontwikkelt (daar zijn echt onderzoeken naar gedaan), dus ik kan me ergens wel voorstellen dat mensen hun kind in een bepaalde buurt niet willen opvoeden, maar ook daar heb je natuurlijk niet altijd een keuze in. Vooral niet in deze tijd.