Huizen/woningmarkttopic #2

Zoals half Nederland (en België?) op het moment :rofl:

3 likes

Wij hebben ook kunststof kozijnen in een verder volledig origineel jaren '30 (klus)huis. Moest ook even slikken maar met raambekleding, leuke dingen in de vensterbank etc ziet het er gelijk heel anders uit. Van de buitenkant zie je het bij ons wel minder goed omdat we een bovenwoning hebben. Enige dat ik er nog wel zsm uit ga slopen zijn de kunststof vensterbanken, zodra ik weet waar dat dan door te vervangen.

2 likes

Ik begrijp dit niet helemaal. Je zegt het zo graag te willen, het komt over alsof het je droomhuis is en flink eigen geld te hebben, maar je zou het laten alleen maar om kunststof kozijnen? Dat kun je toch over een aantal jaren vervangen? Of zelfs direct, en er iets anders voor laten. Ieder huis heeft iets, en zeker als je zo’n oud huis koopt. Daar ben je sowieso de rest van je leven mee aan het klussen.

32 likes

Wij wonen net twee weken in ons nieuwe huis en hebben helaas opeens grote rioolproblemen. Super zuur, al twee bedrijven langs geweest maar konden ons niet helpen (kostte ook al 360 euro). Het gaat dus een grote (en dure) klus worden. Weet iemand of je dit kan verhalen op de verkopers? Of is dat not done?

Heb je gekocht met een aankoopmakelaar? Zou denken dat die misschien wel weet wat te doen. Wat ontzettend zuur zeg! Is dit niet iets wat ook uit de bouwkundige keuring had moeten komen?

2 likes

We hadden idd een aankoopmakelaar, dat is een goede! Heel zuur ja, hebben ook een bouwkundige keuring laten doen en daar kwam niets uit…

1 like

Hier hetzelfde probleem. Ons hebben ze geadviseerd om alle afvoerbuizen te laten vervangen en dus ook de vloer van de badkamer open te halen :sob: Dit had er bij de bouwtechnische keuring niet uit kunnen komen, want daar was diepgaander onderzoek voor nodig. We hebben nu geen werkende wc boven.

Ik weet dat er veel mitsen en maren zitten aan het aansprakelijk stellen van de verkoper (omdat in de koopovereenkomst over het algemeen al veel is uitgesloten). Wij hebben geen zin in juridische onzekerheid en gedoe en laten het er daarom bij zitten.

2 likes

Het is heel moeilijk om een verkoper in gebreke te stellen omdat jij moet aantonen dat de verkoper wist van het gebrek. Het is ons niet gelukt, terwijl op dag 1 dat we er woonden iets met het dak bleek te zijn waarvan alle buren zeiden dat de verkoopster het wist. Zij had zelfs akkoord gegeven voor een aannemer die op de dag van de sleuteloverdracht een offerte kwam maken. Helaas stond dat akkoord nergens op papier, dat er iets met het dak was ook niet en was het niet ons dak maar van de buren dat onder dezelfde VVE valt. Onze VVE beheerder is dus ook een knuppel want die had alles moeten noteren, maar het is ons daardoor niet gelukt om het extra bedrag dat we in de pot moesten leggen te verhalen door de verkoper in gebreke te stellen.

Dus tip: vraag t bij buren, de VVE en wie wanneer al eerder contact hierover heeft gezocht. Want je hebt echt een paper trail nodig.

3 likes

Thanks allemaal voor de uitgebreide antwoorden. Zoals ik het lees lijkt het me inderdaad erg moeilijk om zoiets voor elkaar te krijgen :cry:… al helemaal bewijzen dat ze ervan wisten lijkt mij bijna niet te doen…

Mogen huurwoning ergernissen hier ook? Het is echt schandalig wat er tegenwoordig gevraagd wordt voor een zolderkamer, waar ze zogenaamd een “studio” in hebben gemaakt. Sowieso in je eentje een huurwoning vinden als starter is verschrikkelijk.

11 likes

Mijn huis staat te koop, maar volgens mij heb ik echt de verkeerde makelaar gekozen. Hij had mijn huis 25m2 te klein opgemeten en de foto’s vind ik ook niet echt mooi. Nu heeft iemand 25000 onder de vraagprijs geboden en dat vindt hij wel een redelijk bod?? Met als argument dat die mensen graag zo snel mogelijk verhuizen.
Klinkt eerder alsof hij er zelf zo snel mogelijk vanaf wil zijn.

wij hadden afgelopen vrijdag de bezichtiging van een huurappartement en het was echt zo perfect voor ons. groot, flink terras, dicht bij mijn werk, rustige ligging, maar we zijn 2e. Dus nu zitten we te wachten met de hele kleine hoop dat het stel bejaarden dat 1e was het niet wil. Vetkleine kans natuurlijk :frowning_face:

2 likes

Zijn er meerdere bezichtigingen ingepland en heb je al meerdere biedingen ontvangen? Staat het al lang te koop?
En vind het idd wel wat raar dat hij aangeeft dat het een redelijk bod is, waarom dan niet lager in de markt zetten als het zo redelijk is volgens hem😅.
Ik weet dat de huizenmarkt waar ik woon voor appartementen in een bepaalde prijscategorie nu erg rustig is en dat mensen blij zouden met überhaupt een bieding (volgens de makelaar).

Ja hij heeft inderdaad zelf die vraagprijs voorgesteld, dus ik begrijp er ook weinig van.
Er zijn nu 2 dagen bezichtigingen geweest in 2 weken tijd. Hoeveel bezichtigingen precies of andere biedingen geen idee. Als ik er naar vraag zegt hij dat ik geen stress hoef te hebben en het los moet laten want hij regelt alles wel…

@anon50301661 Ja ik wacht het nu nog even af, het heeft gelukkig niet echt haast. En ik heb aangegeven dat ik rond de vraagprijs wil blijven.

Maar 25.000 meer of minder scheelt hem natuurlijk maar 250 euro (hij vraagt 1%)
Daardoor krijg ik het gevoel dat hij geen moeite meer wil doen en het zo snel mogelijk afhandelen.

2 likes

Wat vervelend man! Wat zei hij van de verkeerde meting dan? Dat is iig heel feitelijk niet oké.
https://www.consumentenbond.nl/huis-verkopen/klacht-over-een-makelaar

Pardon? Ik zou er echt ff bovenop gaan zitten, hoezo vertelt hij niet hoe veel bezichtigingen er zijn enzo? En hoe mensen op het huis reageren, waarom er niet meer biedingen zijn geweest etc etc.

Het klinkt helemaal niet alsof hij ‘het wel regelt’, eerder alsof hij lekker op z’n luie reet zit en daar mee weg komt.

Kun je het huis nog uit de verkoop halen bij hem (ff contract checken) evt? En had je al iemand gevraagd om een bezichtiging in te plannen of was dat iemand anders?

1 like

Hij zei dat de gebruiksoppervlaktes in de loop van de jaren veranderd zijn, waardoor de m2 nu lager uitkomt. Maar het maximale wat hij kon berekenen was toen opeens wel 25m2 meer als zijn eerste voorstel. Dus dat heeft hij wel aangepast en de foto’s die ik raar vond heeft hij ook wel weggehaald.

@anon50301661 Ja je hebt inderdaad gelijk. Maar ik vind het wel moeilijk, want hij geeft mij elke keer ook amper kans om dingen te zeggen/vragen (telefonisch). Dus ik heb hem nu maar gewoon gemaild, misschien werkt dat beter.

@Monica Hij verkoopt wel veel huizen in de buurt, dus ik wacht nog even af.
Laatst was hier inderdaad ook iemand anders met zo’n rare makelaar, ben ook wel benieuwd hoe dat afgelopen is.

2 likes

Het klinkt mij eerder alsof de persoon die nu heeft geboden een bekende van hem is en hij zo voor hem een goede prijs regelt ofzo…

15 likes

Klinkt heel raar! Werd dat niet gedaan door een bedrijf? Bij ons kwam een man fotograferen en inmeten.

Echt rot wel zeg, het is niet zomaar wat en het gevoel krijgen dat je niet in goede handen bent (of hoe zeg je dat) is echt vervelend

2 likes

Ja daar zat ik ook al aan te denken. Want eigenlijk hadden ze volgens hem eerst nog 15.000 minder geboden. Dus hij had er al 15.000 bij kunnen regelen…
Wie biedt er in deze tijd 40.000 onder de vraagprijs?? (het is geen klushuis ofzo)

@Bertha Voor de foto’s en inmeten kwam een jong meisje die met hem samenwerkte ofzo?
Dus ik denk dat het niet met opzet was. Al kondigde hij ook pas een uur van te voren aan dat er iemand kwam, dus heb in alle haast alles netjes moeten maken.
Hopelijk komt het nog goed haha