Huizen/woningmarkttopic #2

Vandaag weer een mailtje als dit:
Je hebt een bezichtiging aangevraagd voor [ ]
Helaas moeten we je meedelen dat je niet bent ingepland. De reden is:
Andere woningzoekende waren je voor en de bezichtiging zit helaas al vol.

Ik check in elke pauze die huurwoning websites, dus ik geloof hier altijd vrij weinig van. Volgens mij kiezen ze gewoon alleen de mensen die het meest verdienen, ondanks ik deze woning makkelijk kon betalen.

Ja soms lopen de dingen zo. Een vriendinnetje van mij jeeft dit gehad. Kwam er na dat de financiering rond was achter dat haar partner vreemd ging en konden bij de sleuteloverdracht meteen weer een bord te koop erin zetten.

2 likes

Zou kunnen, maar gok dat een hoop verhuurmakelaars een zoekbestand hebben aan wie ze die woningen al eerder laten zien. Net als koopwoningen zegmaar, als het op Funda komt is het al een paar dagen daarvoor gedeeld met mensen waarvan de aankoopmakelaar weet dat dat is wat ze zoeken.

2 likes

Ja dit klopt wel inderdaad. (Weet ik omdat vrienden van mij zo hun huis gevonden hebben.) Zeker in grote steden kan een verhuurmakelaar wel helpen. Dan kun je vaak eerder bezichtigen. Kost je meestal 1 maand huur aan makelaarskosten. (Totaal stom natuurlijk, maar als je het kunt betalen zou ik het toch overwegen omdat er anders op sommige plekken gewoon niet tussen te komen is.)

1 like

Ik zou het echt heftig vinden als dit nodig is voor een studio’tje van 24 m2 buiten de randstad hoor :sweat_smile: daarnaast betaal ik al voor het account op die makelaarswebsite om ze als ā€˜eerste’ te zien. Maja misschien ben ik nog niet wanhopig genoeg.

1 like

Nouja de koop-markt is ook helemaal shit. Ik denk dat er veel mensen zijn die wel zouden wĆ­llen kopen maar niet kunnen en hierop aangewezen zijn. Zie dit ook veel bij leeftijdsgenoten en juist ook veel buiten grote steden.

Moest ik ook bij een grote makelaar hier in de stad. Dan had je zo’n portaal waar je dan per huis op kon inschrijven en hoefde je niet elke keer weer alles te uploaden.

Inderdaad net als wat hieronder gezegd wordt, ook werkgeversverklaring en jaaropgaven e.d.

1 like

Ik heb het wel meteen gedaan. Ik moest zelfs voor de inschrijving een werkgeversverklaring hebben (voor HUUR?! Whut?!) die had ik nog niet dus ik heb mijn jaaropgaven van de laatste 3 jaren geupload waaruit bleek dat ik een vast contract met stijgend salaris had.
Eenmaal alles geupload had ik de dag erna een telefoontje dat ik een appartement had. Jippie! In utrecht!

Als je twijfels hebt dat zet je met een app eennwatermerk in de ID kaart ā€˜enkel te gebruiken tbv de inschrijving voor nieuwbouwcomplex X bij makelaar Y’
Kleine kans dat iemand je id gaat misbruiken

1 like

Goedzo!! Doen! Of je schrijft op je te uploaden documenten je toelichting (Voor het geval de medewerker die de bestanden beoordeelt niet de ingestuurde mails leest)
Ik zat er ook iets onder en dat maakte niets uit. Sterker nog, de vastgoedman/project vertegenwoordiger/ hoe je zo iemand noemt zei nog ā€˜je kan ook voor een van de duurdere appartementen gaan?!’
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik bij een betrouwbare werkgever zit. Jij wrs ook, aangezien je een cao hebt.

1 like

Precies, dat was mij troef ook. :sweat_smile:

2 likes

Ja normaal, normaal… Eigenlijk mag dit gewoon niet, maargoed je wil een huis. Ik heb door alle documenten schuin neergezet waar het voor bedoeld is en toen ik niks met die partij meer te maken had verzocht om al mijn gegevens te vernietigen.

Klinkt alsof we dezelfde CAO hebben trouwens, ik heb de verhoging nog niet gezien :face_with_monocle:

1 like

Je bsn sowieso doorstrepen! Ik zet er ook vaak overheen ā€œkopie voor kantoor ā€¦ā€
Ik had er niet aan gedacht om dit ook te doen bij loonstrookjes maar ga ik vanaf nu ook doen.

2 likes

Je hebt hier een app voor van de overheid. Die heet: kopie ID.

1 like

Wij hebben in februari gekocht en hebben over 3 weken eiiinnnndelijkkkk de overdracht. Het was vanuit de verkoper bewust een lange overdrachtstermijn en daar zijn we mee akkoord gegaan. We staan er ook nog steeds achter maar het wachten heeft wel eindeloos geduurd. Merk dat ik nu toch wel zenuwachtig wordt of het niet tóch nog ergens op kan mis gaan :sweat_smile: en elke dag duurt voor m’n gevoel 80 uur. Kan niet wachten!

8 likes

Kwalitatief slechte poll maar ben hier nieuwsgierig naar

• Ik heb een klushuis gekocht en achteraf spijt van
  • Ik heb een klushuis gekocht en zou t morgen weer doen
  • Ik heb een klushuis gekocht en er waren veel geborgen gebreken
  • Ik zou nooit een klushuis kopen
  • Ik ben specifiek op zoek naar een klushuis want leuk!
  • Ik ben op zoek naar een klushuis omdat dat betaalbaarder is, niet omdat ik het wil

0 stemmers

1 like

Ik moet nog ondervinden of ik het morgen opnieuw zou doen of er spijt van krijg. In januari krijgen we sleutels en starten de afbraakwerken.

1 like

Nu een huis waar wel echt aaalles aan moest gebeuren binnen (behalve de badkamer en alle binnenmuren staan er vooralsnog wel), ook structurele dingen. Maar als er morgen een bouwval op mijn pad komt, en ik er het geld en de tijd voor zou hebben, zou ik zo tekenen. Mis het echte klussen, mijn grote droom is om een eeuwenoud pand te kopen en volledig terug te brengen naar oorspronkelijke staat maar dan inclusief elektriciteit en dubbel glas.

1 verborgen gebrek en had niks met ons huis te maken maar huis in dezelfde vve (geen klushuis), asbest waren we van op de hoogte, deel loden leidingen was een verrassing maar kon de vorige bewoner ook niet weten.

2 likes

Pfoe lastig deze, kan hem niet echt invullen. Wij kochten een huis waarin we wel wat wilden klussen (nwe keuken, boven vloeren en zolder begaanbaar maken), maar gaandeweg hebben we het boven helemaal gestript, toch ook de badkamer maar opnieuw getegeld, dakramen en de bijkeuken ook helemaal opnieuw gedaan. Eigenlijk hebben we alleen de vloer in de woonkamer niet gedaan. Dus het was geen klushuis maar is dat wel geworden.
Ik zou op voorhand geen echt klushuis kopen waarvan je weet dat je echt alles moet slopen of een jaar lang in de verbouwing zit.

Ik moet in dit huis dingen doen als de trap schilderen en behang eraf halen en dat vind ik echt al heel veel werk. Zelfs als je een kant en klaar huis hebt is er waarschijnlijk zo veel wat je wil doen, laat staan als je een klushuis hebt. Word al dood moe als ik er aan denk.

*ohja en ook het geld dat het kost. Wij hebben dus geen klushuis en ben echt geschrokken van wat je dan alsnog kwijt bent aan verf en kleine dingen.

4 likes

Wij hebben ook een klushuis gekocht en het is idd meer werk, maar ook meer geld dat er nodig is. Dus het is goed om dat van tevoren te weten. Achteraf gezien hadden wij gelijk meer moeten aanpakken (dakopbouw/dakkapel) maar vanwege tijd en enthousiasme wilden wij er zo snel mogelijk in. Nu hebben we beide geen zin meer om te klussen haha, als we al aan de hornbach denken, zakt de moed ons in de schoenen. (Wij hebben wel alles zelf gedaan, het is misschien anders als je het laat doen)

Lang verhaal kort: het kost meer tijd, meer geld, doe echt alles in 1x ook al duurt het dan nog wat langer. Maar we zijn wel heel blij en trots op ons huis nu!

1 like