Huizen/woningmarkttopic #2

Ja ik vul dit wel in met klushuis maar wanneer is het echt een klushuis, zeg maar welke orde van grootte?

1 like

Morgen opnieuw niet direct want bij dit huis zijn we gestrandt bij de zolder die nog laaang niet af is dus eerst dit afmaken. Maar ik vind het wel echt leuk om een oud huis op te knappen alles naar je smaak te maken. Moet wel zeggen dat (op de zolder na) de verbouwing hier al een paar maanden af is en ik toen ik er middenin zat wel kon janken van ellende en tegenslagen :sob:. Daarbij merk ik nu ook dat een klushuis nooit af is want er is altijd wel iets wat nog niet af is en het buitenschilderwerk moet gedaan, net als de tuin enz enz.

1 like

Ja da’s denk ik heel persoonlijk, dus wel complex om zo’n poll dan serieus te nemen hoor haha

1 like

Het is niet dat ik nooit een klushuis zou willen kopen. Ik zou het wel doen als ik geld zou hebben om letterlijk alles uit te besteden, want lijkt me wel fijn om een huis te hebben wat helemaal naar je smaak is op elk punt. Vond alleen alle muren verven in ons huis al vermoeiend en stom, dus zelf klussen zou ik niet aan beginnen.

1 like

Wij zijn in onze zoektocht steeds meer richting klushuizen gaan kijken omdat er anders echt te weinig aanbod was en ook omdat op opgeknapte huizen bizar veel werd overgeboden (en dus ook omdat een klushuis betaalbaarder is).

Inmiddels hebben we een huis gekocht. Tuin is een huge ass klus en ook in huis moet toch wel veel gebeuren, omdat het gewoon nooit onderhouden is en nu enorm verouderd. We zijn er ingetrokken na een schilderbeurt, maar zijn dus nog veel van plan. Maar of het echt een klushuis is…

We zijn ook een aantal verborgen gebreken tegengekomen (afvoer toilet boven is niet meer te gebruiken en optrekkend vocht bijvoorbeeld), maar dat is allebei goed op te lossen in ons geval.

Ik zou een klushuis alleen kopen als ik heel veel geld had en niks zelf hoefde te doen.

Ik heb twee weekenden geschilderd en dat wil ik al nooit meer.

16 likes

Ik vond mijn grootschalige verbouwing vergelijkbaar met hoe ik moeders over een bevalling heb horen praten: als je er middenin zit denk je: wat heb ik mezelf aangedaan, ik doe dit nooit meer. En dan als het langer geleden is, gaat het toch weer kriebelen om je huis verder aan te pakken. En dan ga je weer verbouwen en is het toch weer net zo kut als je je herinnerde. Ik vond vooral de combinatie met fulltime baan heel zwaar, dat je dan toch nog zo goed als elke avond en elk weekend met het huis bezig bent. Al is het alleen maar verf uitzoeken ofzo. Kost veel mentale capaciteit bij mij.

14 likes

Wij hebben een klushuis gekocht: het hele huis was kaal en enkel de badkamer/wc was door de verkoper vervangen. We hebben vloerverwarming en tegels laten leggen, nieuwe keuken, laten behangen benedenverdieping (boven gaan we zelf doen binnenkort). Zelf een tussenmuurtje weggehaald, geschilderd/plinten/hele tuin omgespit, betegeld en plantenbakken gemaakt. Stopcontact gemaakt buiten. Verder natuurlijk ook de planten zelf erin gezet en het gras gelegd. Ook hebben we nog op de bovenverdiepingen laminaat gelegd en binnendeuren vervangen.

Wat we nog hebben laten doen is de ramen vervangen en nieuwe buitendeuren/sloten, maar dat konden we echt niet zelf.

Zou ik het weer doen: ja. Ik ben er heel blij mee dat we ons huis zo eigen hebben gemaakt en ik heb ook mega veel geleerd. Ik had echt 2 linkerhanden en kon helemaal niks: nu zou ik eerder er zelf over nadenken voordat ik iemand zou bellen. Ik zou wel meer uit willen besteden als ik het geld had gehad: vooral al het schilderwerk was echt zo veel werk (kozijnen/plafonds/deuren/muren). Het ergste vond ik gewoon de hoeveelheid tijd die je kwijt was: ieder vrij uurtje ging naar het klussen en je was nergens anders mee bezig. Dit heeft bij ons zo’n 1,5 jaar geduurd.

3 likes

Mijn huis lijkt te zijn verkocht, ondanks de rare makelaar!
Al is het nog steeds een beetje een vaag verhaal en lijkt het nu eerder te goed om waar te zijn.
Is er toevallig iemand die verstand heeft van een koopovereenkomst?

2 likes

Gefeliciteerd!
Wordt er gebruik gemaakt van een model koop overeenkomst of zijn er specifieke bepalingen?

3 likes

In Rdam heb je veel klus projecten. Daar wilde jij toch naar toe? Of vergis ik mij?

Ja wij hebben casco nieuwbouw gehad. 2x
Dus niet echt Klushuis zoals de meeste mensen dat bedoelen, maar wel alles moest nog gebeuren (& hebben echt zeker 80% zelf gedaan)…
We hadden dus ook geen badkamer / toilet / elektra moest nog grotendeels zelf, wanden plaatsen etc

Weet niet of je dat als Klushuis bedoelt ook haha

Pfff, schiet echt niet op, hè. Is het aanbod nog steeds zo minimaal? Wij hebben flink concessies gedaan, maar wel heel blij met wat we nu hebben.

Ja, echt drama is het. En zelf iets bouwen ergens nog een optie? Wij hebben toen nog gekeken naar mogelijkheden voor een schuurwoning, maar toch niet geworden.
Hopelijk kan een makelaar nog helpen!

1 like

Bij mij in de buurt is dit echt te vinden maar daar zoek je niet :sob: zulke leuke huizen hier

maar wel veel jaren 30 dat mag jij niet want jij sloopt er alles uit

3 likes

Haha nee daar kom ik vandaan en hebben mijn ouders net hun huis verkocht (vandaar dat ik het daar over had) maar woon nu heerlijk in het noorden des lands. Wij hebben een klein vrijstaand jaren dertig huis gekocht met 2000 m2+ tuin. Is helaas niets aan geisoleerd (oke behalve dubbel glas) dus het is stervenskoud op z’n tijd.

Maar vlaai…

3 likes

Oooh daar wonen mijn oom en tante en daar is het ook zoooo mooi. Alleen jammer dat niemand daar te verstaan is, maar ja, dan heb je altijd je kippen nog.

3 likes

Stuur eens door. Wil de Nederlandse Limburgse markt eens zien.

———
Wij hebben vandaag aan de indeling gewerkt in sketchup. Mijn vriend kwam wel met een beter idee dan ik en vind dit eigenlijk niet oké :sweat_smile:

3 likes

Ik woon in een soortgelijk huis en wij hebben laatst hiervoor ook offerte opgevraagd. Zou qua kosten rond de ton uitkomen en dan is de verwachting dat het als je het daarna verkoopt rond de 140 extra oplevert.

Wij zijn er nog niet over uit of we het gaan doen. Twijfelen ook nog tussen verhuizen maar onze overburen gaan het wel doen.

1 like