Huizen/woningmarkttopic #2

Mijn collega uit België heeft er serieus moeie mee soms, want het Alkmaarse accent (praktisch zo abn als maar kan) is “zo hard en snel”?

Ik heb veel collega’s uit België, want de grens is op 20 min rijden. Zij zijn pas moeilijk te verstaan zeg. Zij hebben ook echt rare medische termen dat je echt 5x moet nadenken van wat zeggieee?!

2 likes

Voor een woningcomplex (huur) vragen ze bij inschrijving al gelijk een kopie van mijn ID. Ik snap loonstroken en werkgeversverklaring, maar ik vind dat ze best wel veel vragen bij een inschrijving? 1 Datalek en al mijn gegevens liggen ook op straat :see_no_evil:

1 like

Ja klote he. Ze hebben macht dus kunnen van alles vragen. Zou vooral zorgen dat je BSN nergens zichtbaar is en er op schrijven waar het voor bedoeld is.

1 like

Oh goed idee, thanks!

2 likes

Met de app KopieID kun je dit heel makkelijk doen.

3 likes

Eindelijk uitgenodigd voor een bezichtiging :smiley:
Qua ruimte wel echt mini, maar in een mooi pand en dicht bij het station (moet voor werk naar veel verschillende locaties als thuiswerken weer voorbij is). Dus ben benieuwd.

(valt helaas wel samen met een kerstborrel, maar moet er wat voor over hebben haha)

4 likes

Oh balen van je contract en het huis.
Afspraak met een hypotheekadviseur is wel echt aan te raden. Je hebt geen makelaar begrijp ik? Voor dit soort huizen zeker wel aan te raden wat mij betreft, wij hebben er veel aan gehad.

3 likes

Ja ze signaleren vooral problemen. Werpen een blik op het dak: is het nog in goede staat? Wat voor dakdekking zit er op? Moet je de waterleidingen vervangen (loden leidingen)? Ik zou ook zeker een bouwtechnische keuring laten doen.Een aannemer kan meer getallen noemen, de makelaar gaf bij ons een wat grovere schatting.

Leonie van ‘Gewoon wat een student ‘s avond eet’ heeft net een bouwval gekocht en vlogt/podcast het proces. Wel leuk om te volgen!

5 likes

Ik zou eerst eens met een hypotheekadviseur gaan zitten, dan weet je wat je zou kúnnen lenen.

Daarnaast kan je online best wel vinden wat dergelijke verbouwingen kosten. Maar ook; wat er aan verborgen werk uit een huis van die leeftijd kán komen (voorbeeldje: ik woon in een huis uit 1950, en hier moet de hele meterkast vervangen worden, is er al het nodige leidingwerk vervangen vanwege lekkages, riolering gaat geld kosten, enkelglas moet er nog bij de laatste ruiten uit en dan nog een hoop overig isolatiewerk - dat gaat echt behoorlijk wat duizenden euro’s kosten en dan doe je alleen wat ‘moet’. Wat je zou willen is waarschijnlijk nog een veel langere lijst).
Dan heb je veel meer beeld bij wat het inhoud en of dat haalbaar voor je is. Je springt er nu hartstikke blind in en je wil niet onder druk kopen omdat dat nu zou ‘moeten’ om vervolgens een halve verbouwing te kunnen betalen en daarna in een bouwval te zitten.

Vriendin van mij heeft met haar vriend een huis verbouwd uit diezelfde periode waar vrij weinig aan was gedaan de laatste decennia. Zij hebben alles wat zelf kon, zelf gedaan. Dat heeft ruim 9 maanden geduurd, inclusief veel hulp van anderen en ook deels werk dat door professionals is gedaan. Zij hoefden geen ruiten te vervangen en ook de badkamer was bijv. nog ok. En dat heeft hen echt klauwen vol met geld gekost. Zeker het vervangen van alle leidingen en als je ook alle ruiten moet vervangen en überhaupt er nog geen CV constructie is. Zou me daar niet op verkijken, tenzij je echt in je naaste kring allerlei handige lui hebt die tegen een vriendentarief willen helpen. Grondstoffen zijn nu ook alweer véél duurder dan 3 jaar geleden toen zij begonnen. Ben bang dat je tienduizenden euro’s verder bent voordat de woning beetje chill bewoonbaar is, maar zeer zeker nog niet af.

3 likes

En de wachttijden die daarbij komen kijken. Vriendin laat een uitbouw bouwen en dat ligt al 12 weken stil omdat de aannemer geen materialen kan krijgen. Een collega wilde rond de zomervakantie een stucadoor inhuren, eerste mogelijkheid was april/mei 2022. Tegeltjes voor in de keuken besteld, leverbaar in 2023. Het is echt bizar.

3 likes

Ik dacht ook nog: je zegt dat je graag wil klussen omdat je dingen naar je eigen smaak wil maken, maar dat heeft denk ik niks te maken met verwarming en isolatie e.d.
Er zijn ook huizen die qua bouw helemaal ok zijn en waarbij je juist de vloeren, muren, badkamer en keuken moet klussen. Dat klinkt als iets wat je dan meer zou aanspreken denk ik.

5 likes

Toch bizar dat je 1200 kale huur betaalt voor een 2 kamer appartement van 40 m2 en dan alsnog je toilet en wasmachine etc deelt met anderen 🥲🥲🥲
Wat een huizenmarkt

2 likes

De jubelton verdwijnt! Goed nieuws (voor de meesten):

En ik las ook dat ze voor de hypotheek gaan kijken naar actuele studieschuld ipv oorspronkelijk bedrag.

7 likes

Jaa maar alleen voor starters staat er? Dus als je door wilt stromen dan kijken ze wel naar je beginstand? Dat is toch raar :sweat_smile:

1 like

Dat van die studieschuld is alleen gewoon fout? Als je een andere lening hebt kijken ze ook naar startbedrag omdat het maandbedrag (wat gebaseerd is op de totale schuld bij aanvang) van belang is?! Tuurlijk is het kut, maar als ze dat zouden doen zou ik dat oprecht niet begrijpen.

2 likes

Denk dat die bal nu meer bij de gemeenten ligt? Overdrachtsbelasting is voor investeerders al van 2 naar 8% gegaan dit jaar.

Ja want het gaat om je maandelijkse aflossing, die veranderd niet… toch?

1 like

Nee die verandert nul inderdaad

1 like