Huizen/woningmarkttopic #2

Ja dat is ook zo, niet over nagedacht. Wij hebben de droom voor een koophuis al een tijd opgegeven, dit zijn ook niet echt maatregelen waardoor wij onze zoektocht weer zouden herpakken omdat het de woningmarkt nou zo drastisch gaat veranderenšŸ™ƒ

1 like

Het motiveert mensen denk ik vooral om meer af te lossen, wat weer gunstig is voor de overheid. Echt symboolpolitiek.

Overigens kun je nog wel eenmalig 27.000 belastingvrij krijgen. Wat geen jubelton is maar nog steeds veel.

2 likes

Oh ik lees nu dat die overdrachtsbelasting van 8 naar 9% gaat. Is toch weer iets.

Waar lees je dat?

In de notamail, is een bericht die wij dagelijks krijgen met recente uitspraken enzo voor het notariaat. Dit stond er vandaag in.

Samenvatting

3 likes

Wij gaan dit weekend voor het eerst een bod uitbrengen, super spannend! Het is een huis wat helemaal voldoet aan onze wensen.

We denken dat de vraagprijs vrij laag is ingezet. Vergelijkbare woningen in hetzelfde complex zijn voor 30-40k hoger dan de vraagprijs weggegaan eind oktober. Wij schatten de marktwaarde op zo’n 25k hoger dan de vraagprijs en willen zelf 10k eigen geld bijleggen en gaan onder voorbehoud bieden.

Je moet online een eindbod uitbrengen voor de deadline. Spannend! Iemand nog tips hiervoor? Is het slim om ook nog een opmerking toe te voegen (zoals dat we flexibel zijn door huurhuis en beide vaste baan)?

4 likes

Heb je de verkoopmakelaar gesproken? Ik zou hen vragen wat belangrijk is voor de verkopende partij, is dat indd flexibiliteit of juist zekerheid?

Hebben we gesproken, maar kwam echt amper wat uit. Was een heel ongeĆÆnteresseerde vrouw haha

2 likes

Ja zou er zeker een bericht bij doen. Bij onze biedingen had iemand ook nummer van zijn hypotheek adviseur gedaan om aan te geven dat die goed had gecheckt of het zou lukken.

2 likes

Mss kan je teamleider alsnog een brief opstellen? Je moet toch ook wel ergens een officiƫle bevestiging hebben dat je fulltime gaat werken? Althans ik zou die zelf wel willen hebben XD

2 likes

Heeft iemand ervaring met een aankoopcoach? We zijn starters en willen binnenkort voor het eerst gaan kopen, maar vind het zelf nog best lastig…

Evt de screenshots laten tekenen door je leidinggevende?

@soarin Wat doet een aankoopcoach precies? Wij hadden een aankoopmakelaar en een goede hypotheekadviseur en vond dat wel voldoende. Aankoopmakelaar nam ook heel uitgebreid de tijd om kennis te maken en onze wensen door te nemen. Zij stelde ook nog allerlei vragen waar we zelf niet zo aan gedacht hadden (bv wel/geen portiekwoning). Het helpt ook om je wensen zelf al op papier te zetten met je partner, bv

• Aantal (slaap)kamers;
  • Hoeveel je zelf nog wil doen (op de schaal complete renovatie - niks);
  • Hoe belangrijk een tuin, balkon of dakterras is;
  • Welke wijken je aanspreken en welke echt niet;
  • Of je geld hebt voor evt vervangen van keuken/badkamer;
  • Wat je budget is;
  • Of je nieuwbouw of bestaand wil;
  • etc
2 likes

Ik zou wachten tot het laatste kwartier met het bod uitbrengen. Als er tipjes worden gegeven dan gaat het om de laatste paar minuten waarin die worden gegeven. Dan is er dus kans dat iemand bijv 1000 boven je bod gaat zitten.

Omdat je starter bent zou ik vooral zo veel mogelijk info aanleveren, je spaargeld, de stand van zaken, eventueel het nummer van je adviseur. Je staat soms 1-0 achter als iemand al vanuit een koophuis met overwaarde komt. Als je dus alle info geeft bijv veel spaargeld ben je ineens een stuk meer zekerheid voor de verkoper.

1 like

Bedoel je een aankoopmakelaar?

Dankjewel voor de tip, slim om inderdaad op het laatste moment te bieden. We hebben helaas niet mega veel spaargeld (max 15K wat we willen bijleggen zodat we nog wat overhouden voor hypotheek rond krijgen en vloer/gordijnen/inrichting etc) en moeten het dus ook echt van een hogere taxatie hebben dan de vraagprijs. We gaan onder voorbehoud bieden van ons bod min het spaargeld wat we zelf willen bijleggen. En dan heel hard hopen dat we geluk hebben…

2 likes

Ik was ook even blij verrast maar dat veranderde snel. De jubelton verdwijnt maar ouders mogen nog wel geld schenken aan hun kind. Het kan alleen niet meer belastingvrij. Het belastingtarief is ā€˜maar’ 10%

1 like

Tja, als je ouders rijk zijn zul je altijd een voordeel hebben. Je ouders mogen je ook jaarlijks ruim 5000 euro schenken, dus ze kunnen je veel geld toegestopt hebben voor je een huis koopt.

1 like

Je hebt tegenwoordig ook aankoopcoaches (en ja, nog meer coaches haha). Die werken op afstand en gaan niet mee naar bezichtigingen, maar zijn daarom ook een stukje goedkoper!

@Feather Thanks voor je tips! Is inderdaad wel fijn om met iemand te kunnen overleggen en hoe realistisch onze plannen zijn. Ik ga er naar kijken!

Ooh wat balen, hoop dat het lukt om dat gevoel los te laten. Moet je nog klussen of is dat al klaar? Misschien helpt dat om het huis meer eigen te laten voelen? En ga lekker naar het strand enzo, dan kan je meer genieten van de voordelen? Erop uit is met deze lockdown lastig, maar misschien juist lekker cocoonen en gezellig herinneringen maken nu? Pak lekker uit met kerst bijv, dan ga je dat miss meer in je huis voelen en kan je ā€œde randstadā€ beter loslaten?

Hoop dat je je snel meer thuis voelt

3 likes

Herkenbaar! Ik voelde me de eerste tijd na mijn verhuizing ook helemaal niet thuis in mijn nieuwe huis. Weet je wat jou dat gevoel geeft? Bij mij was het heel erg de staat van het huis en de tuin. Nu we dat flink aan het aanpakken zijn, wordt het echt wel mijn eigen huis. Ook al is de keuken oud, het is wel de door mij geschilderde keuken in een toffe kleur die ik bij een nieuwe keuken nooit zou durven uitzoeken. En ookal zijn de deuren standaard, er zitten nu wel mooie klinken op die we zelf hebben uitgezocht.

Als het de omgeving is waar je je nog niet thuis voelt, dan is het misschien leuk om de nieuwe woonplaats wat meer te verkennen. Elk weekend bijvoorbeeld een nieuw plekje ontdekken (al is dat nu wat lastiger ivm de coronamaatregelen die weer verder uitbreiden).

En er zullen altijd dingen blijven waar je over twijfelt, zoals hoe geschikt je woonplek is voor eventuele kinderen of in mijn geval de filegevoelige route naar mijn werk.

3 likes