Ik was ook even blij verrast maar dat veranderde snel. De jubelton verdwijnt maar ouders mogen nog wel geld schenken aan hun kind. Het kan alleen niet meer belastingvrij. Het belastingtarief is ‘maar’ 10%
Tja, als je ouders rijk zijn zul je altijd een voordeel hebben. Je ouders mogen je ook jaarlijks ruim 5000 euro schenken, dus ze kunnen je veel geld toegestopt hebben voor je een huis koopt.
Je hebt tegenwoordig ook aankoopcoaches (en ja, nog meer coaches haha). Die werken op afstand en gaan niet mee naar bezichtigingen, maar zijn daarom ook een stukje goedkoper!
@Feather Thanks voor je tips! Is inderdaad wel fijn om met iemand te kunnen overleggen en hoe realistisch onze plannen zijn. Ik ga er naar kijken!
Ooh wat balen, hoop dat het lukt om dat gevoel los te laten. Moet je nog klussen of is dat al klaar? Misschien helpt dat om het huis meer eigen te laten voelen? En ga lekker naar het strand enzo, dan kan je meer genieten van de voordelen? Erop uit is met deze lockdown lastig, maar misschien juist lekker cocoonen en gezellig herinneringen maken nu? Pak lekker uit met kerst bijv, dan ga je dat miss meer in je huis voelen en kan je “de randstad” beter loslaten?
Hoop dat je je snel meer thuis voelt
Herkenbaar! Ik voelde me de eerste tijd na mijn verhuizing ook helemaal niet thuis in mijn nieuwe huis. Weet je wat jou dat gevoel geeft? Bij mij was het heel erg de staat van het huis en de tuin. Nu we dat flink aan het aanpakken zijn, wordt het echt wel mijn eigen huis. Ook al is de keuken oud, het is wel de door mij geschilderde keuken in een toffe kleur die ik bij een nieuwe keuken nooit zou durven uitzoeken. En ookal zijn de deuren standaard, er zitten nu wel mooie klinken op die we zelf hebben uitgezocht.
Als het de omgeving is waar je je nog niet thuis voelt, dan is het misschien leuk om de nieuwe woonplaats wat meer te verkennen. Elk weekend bijvoorbeeld een nieuw plekje ontdekken (al is dat nu wat lastiger ivm de coronamaatregelen die weer verder uitbreiden).
En er zullen altijd dingen blijven waar je over twijfelt, zoals hoe geschikt je woonplek is voor eventuele kinderen of in mijn geval de filegevoelige route naar mijn werk.
Hm lastig, het klinkt alsof de voordelen van deze keus tot nu toe meer bij je vriend in de smaak vallen dan bij jou. Dan is het ook lastig je thuis te voelen. Sowieso leuk om de omgeving samen met je baby te ontdekken. Wie weet kom je nog verborgen voordelen tegen 
Bij mij zat er ook nog een groot verschil in klussen die anderen hebben gedaan en klussen die ik zelf gedaan heb. In de twee weken na sleuteloverdracht hebben familie en mijn vriend super veel geklust, maar pas toen ik zelf dingen ging doen werd het meer mijn eigen huis. Maargoed, bij ons was dit huis een tweede keus omdat we vanwege de markt niet de afwerking konden hebben die we wilden. Maar dat is bij jou dus niet de hoofdreden.
Herkenbaar. Zit echt elke dag te balen dat ik 1,5 jaar geleden gewoon genoegen had moeten nemen met dat ene kleine niet perfecte twee onder één kappertje dat toen niet verkocht werd en nu voor 6+ weggaat 
Heel herkenbaar! Hopelijk gaat je huis en nieuwe woonplaats snel ook een beetje als jouw plekje voelen 
Yes! Mijn appartement is eindelijk verkocht. 
Het is ook wel een deprimerende tijd van het jaar om te verhuizen. Hopelijk kun je er tijdens de lente en zomer wat meer van genieten. Ik vind het hier nu ook vrij grauw en bleek, ik kijk er echt naar uit.
Aankoopcoach klinkt als iemand die geen relevante opleiding heeft maar wel een graantje mee wil pikken. Die persoon waar je het over hebt is wel echt makelaar of?
Denk dat @Shaaar het heel goed heeft verwoord. Wil er alleen aan toevoegen dat buiten de randstad en aan het strand wonen voor veel mensen juist heerlijk klinkt. Misschien dat als je eenmaal bezoek hebt, je het ook door hun bril kan zien? (‘Wat een ruimte en lekker naar het strand’). Voor je het weet is het lente, en kan je met vrienden lekkere strandwandelingen maken.
Ik ben in een soortgelijke omgeving opgegroeid en heb het heerlijk gehad als kind (randje randstad aan het strand). Mocht je over specifieke dingen twijfelen kan je altijd een berichtje sturen.
Heerhugowaard is weer nog iets meer westfries, dus dat snap ik wel. Tikje platter dan Alkmaar, ook al ligt het om de hoek.
Lekker late reactie maar ik woon in een twee onder een kap waarvan de gangen niet tegen elkaar aan liggen en wij horen de buren echt nooit, terwijl t gewoon dertigers zijn.
Ik zou zelf zoiets niet aanraden, in mijn oren klinkt het eigenlijk als onnodig geld uitgeven. Het klinkt niet alsof ze echt iets voor je kunnen betekenen behalve een beetje adviseren. Ik weet dat een aankoopmakelaar duur is maar die kan wel oprecht het verschil maken. Als bij ons de bezichtingen vol zitten krijgt hij altijd weer een plekje. Soms krijgen we tipjes over wat te bieden door een bevriende makelaar. Hij kijkt helemaal mee naar de staat van het huis omdat hij dus fysiek aanwezig is en kan ons op die manier adviseren over dingen die eraan zitten te komen, wat ze eventueel gaan kosten etc en zo zijn er echt onwijs veel voordelen aan een aankoopmakelaar. Het lijkt me niet dat een aankoopcoach zulke dingen voor je kan betekenen eerlijk gezegd.
Dit gevoel is echt heel logisch, maar probeer het echt een plekje te geven. Want zolang je geen tijdmachine hebt, ga je hier niets aan kunnen veranderen. Dit accepteren helpt hopelijk ook in je thuisvoelen in je nieuwe woning. 
Ik zou daar niet zo snel voor gaan. Veel van die dingen op afstand kun je met een beetje googlen ook zelf uitvinden, terwijl iemand die echt meegaat naar het huis voor ons wel echt een toegevoegde waarde was. Die kon ons wijzen op de mindere punten en ons vertellen hoeveel we ongeveer konden overbieden (en voor hoeveel we het dan waarschijnlijk getaxeerd konden krijgen) en hielpen mega met afspraken inplannen (zelf kwam je er bij ons nauwelijks tussen).
Ik vond een aankoopmakelaar die echt mee ging naar de bezichtigingen echt van toegevoegde waarde.
Ik zou dan eerder besparen op bijv. een hypotheekadviseur door het online te regelen bij Frits of direct met een adviseur van een bank contact op te nemen.
Hahaha de buren ja. En klopt inderdaad.
Als we morgenochtend gaan bieden kunnen we kiezen tussen ‘onder voorbehoud van financiering koopsom’ of ‘onder voorbehoud van bedrag X’. We willen dus zelf max 10K inleggen, is het slim om dan onder voorbehoud van ons bod min 10K door te geven? Vraag me af of dat nou echt het verschil gaat maken in vertrouwen dat de financiering goedkomt aangezien 10K ook weer niet een mega bedrag is.
Je zei dat je bod - 10K best een realistische taxatiewaarde is, toch? Want dan zou ik het wel doen, anders denken ze dat je je volledige bod moet financieren.