Huizen/woningmarkttopic #2

Hm lastig, het klinkt alsof de voordelen van deze keus tot nu toe meer bij je vriend in de smaak vallen dan bij jou. Dan is het ook lastig je thuis te voelen. Sowieso leuk om de omgeving samen met je baby te ontdekken. Wie weet kom je nog verborgen voordelen tegen :blush:

Bij mij zat er ook nog een groot verschil in klussen die anderen hebben gedaan en klussen die ik zelf gedaan heb. In de twee weken na sleuteloverdracht hebben familie en mijn vriend super veel geklust, maar pas toen ik zelf dingen ging doen werd het meer mijn eigen huis. Maargoed, bij ons was dit huis een tweede keus omdat we vanwege de markt niet de afwerking konden hebben die we wilden. Maar dat is bij jou dus niet de hoofdreden.

Herkenbaar. Zit echt elke dag te balen dat ik 1,5 jaar geleden gewoon genoegen had moeten nemen met dat ene kleine niet perfecte twee onder één kappertje dat toen niet verkocht werd en nu voor 6+ weggaat :sob:

6 likes

Heel herkenbaar! Hopelijk gaat je huis en nieuwe woonplaats snel ook een beetje als jouw plekje voelen :kissing_heart:

Yes! Mijn appartement is eindelijk verkocht. :grin:

12 likes

Het is ook wel een deprimerende tijd van het jaar om te verhuizen. Hopelijk kun je er tijdens de lente en zomer wat meer van genieten. Ik vind het hier nu ook vrij grauw en bleek, ik kijk er echt naar uit.

7 likes

Aankoopcoach klinkt als iemand die geen relevante opleiding heeft maar wel een graantje mee wil pikken. Die persoon waar je het over hebt is wel echt makelaar of?

8 likes

Denk dat @Shaaar het heel goed heeft verwoord. Wil er alleen aan toevoegen dat buiten de randstad en aan het strand wonen voor veel mensen juist heerlijk klinkt. Misschien dat als je eenmaal bezoek hebt, je het ook door hun bril kan zien? (‘Wat een ruimte en lekker naar het strand’). Voor je het weet is het lente, en kan je met vrienden lekkere strandwandelingen maken.

Ik ben in een soortgelijke omgeving opgegroeid en heb het heerlijk gehad als kind (randje randstad aan het strand). Mocht je over specifieke dingen twijfelen kan je altijd een berichtje sturen.

Heerhugowaard is weer nog iets meer westfries, dus dat snap ik wel. Tikje platter dan Alkmaar, ook al ligt het om de hoek.

2 likes

Lekker late reactie maar ik woon in een twee onder een kap waarvan de gangen niet tegen elkaar aan liggen en wij horen de buren echt nooit, terwijl t gewoon dertigers zijn.

1 like

Ik zou zelf zoiets niet aanraden, in mijn oren klinkt het eigenlijk als onnodig geld uitgeven. Het klinkt niet alsof ze echt iets voor je kunnen betekenen behalve een beetje adviseren. Ik weet dat een aankoopmakelaar duur is maar die kan wel oprecht het verschil maken. Als bij ons de bezichtingen vol zitten krijgt hij altijd weer een plekje. Soms krijgen we tipjes over wat te bieden door een bevriende makelaar. Hij kijkt helemaal mee naar de staat van het huis omdat hij dus fysiek aanwezig is en kan ons op die manier adviseren over dingen die eraan zitten te komen, wat ze eventueel gaan kosten etc en zo zijn er echt onwijs veel voordelen aan een aankoopmakelaar. Het lijkt me niet dat een aankoopcoach zulke dingen voor je kan betekenen eerlijk gezegd.

5 likes

Dit gevoel is echt heel logisch, maar probeer het echt een plekje te geven. Want zolang je geen tijdmachine hebt, ga je hier niets aan kunnen veranderen. Dit accepteren helpt hopelijk ook in je thuisvoelen in je nieuwe woning. :hugs:

1 like

Ik zou daar niet zo snel voor gaan. Veel van die dingen op afstand kun je met een beetje googlen ook zelf uitvinden, terwijl iemand die echt meegaat naar het huis voor ons wel echt een toegevoegde waarde was. Die kon ons wijzen op de mindere punten en ons vertellen hoeveel we ongeveer konden overbieden (en voor hoeveel we het dan waarschijnlijk getaxeerd konden krijgen) en hielpen mega met afspraken inplannen (zelf kwam je er bij ons nauwelijks tussen).

Ik vond een aankoopmakelaar die echt mee ging naar de bezichtigingen echt van toegevoegde waarde.
Ik zou dan eerder besparen op bijv. een hypotheekadviseur door het online te regelen bij Frits of direct met een adviseur van een bank contact op te nemen.

3 likes

Hahaha de buren ja. En klopt inderdaad.

1 like

Als we morgenochtend gaan bieden kunnen we kiezen tussen ‘onder voorbehoud van financiering koopsom’ of ‘onder voorbehoud van bedrag X’. We willen dus zelf max 10K inleggen, is het slim om dan onder voorbehoud van ons bod min 10K door te geven? Vraag me af of dat nou echt het verschil gaat maken in vertrouwen dat de financiering goedkomt aangezien 10K ook weer niet een mega bedrag is.

Je zei dat je bod - 10K best een realistische taxatiewaarde is, toch? Want dan zou ik het wel doen, anders denken ze dat je je volledige bod moet financieren.

4 likes

Ik zou het wel doen. 10k lijkt voor een huis misschien een klein bedrag maar als de taxatiewaarde net onder de koopsom zit, kan dat wel het verschil maken! Altijd laten zien dat je eigen geld hebt!

2 likes

Misschien geven ze op je werk ook pro forma loonstroken af? Heb ik toen wel gehad omdat ik een maand later fulltime ging werken. Toen kreeg ik voor die maand dus een pro forma loonstrook met mijn fulltime salaris erop.

Moest destijds mijn hypoheek wijzigen en samen met de overige stukken werd dat toen geaccepteerd.

In ons nieuwe huis moeten we (oa) een vloer en keuken plaatsen. De vloer wordt lijm pvc. Nu kom ik er niet uit wat de juiste volgorde is van het plaatsen. De vloer kan eerder geplaatst worden dan de keuken, waardoor we er mogelijk eerder in kunnen. Maar wat is handiger om te doen? Eerst keuken en dan vloer, of vloer dan keuken zodat we er iets eerder in kunnen?

Bij een gelijmde vloer eerst vloer dan keuken! En anders andersom

2 likes

Bij ons stond er al een keuken en hebben we de vloer dus in dat opzichte achteraf laten plaatsen. Ze hebben de vloer wel zover mogelijk doorgelegd onder het keukenblok. Inmiddels hebben we de keuken ook laten vervangen. Volgorde maakt m.i. niet per see uit, het resultaat was echt niet anders geworden als we het andersom hadden gedaan. Maar wij hebben wel de keuken op exact dezelfde plek gehouden waardoor het niet erg was dat de vloer niet naar de muur doorliep. Ik ben zelf heel blij dat we de vloer wel hebben laten doorleggen onder de oude keuken voorzover mogelijk waardoor hij nu ook mooi onder het nieuwe keukenblok doorloopt.

Enige dat echt heel onhandig is, is eerst verhuizen en dan de vloer leggen haha.

Als het eerst vloer wordt en dan keuken: plak de vloer af met stucloper om beschadigingen te voorkomen.

1 like