Huizen/woningmarkttopic #2

Ik heb een jaar met RVL gezocht, wel net buiten Utrecht en daar doen ze geloof ik ook niet superveel zaken. Niels en Tom zijn opzich prima idd, vriendelijk enzo, de secretaresse is ook heel lief en regelt alles snel voor je, maar ben overall niet zo tevreden over waar ze je mee helpen tijdens een bezichtiging. In mijn post hierboven zie je al dat ik nu in een andere regio zoek en zij veel grondiger was qua evt bouwkundige gebreken ed, heb vaak t idee gehad dat de makelaars van RVL er een beetje voor de sfeer bij waren en ik de rest zelf moest doen. Ook wel eens het gevoel gehad dat ze andere belangen hadden dan ik, zoals bijv een huis aankopen bij een bevriende makelaar terwijl wij niet per se enthousiast waren, terwijl er naar een ander huis waar we we enthousiast waren dan weer niet naar omgekeken werd. Had idd een beetje het gevoel dat we er niet zo toe deden omdat ze toch wel dik geld vangen met andere deals en idd, no cure no pay lijkt chill, maar wel het risico dat ze dus ook niet echt hard voor je werken.

Beetje wazig en emotioneel gekleurd verhaal, maargoed. Let wel, dit is mijn persoonlijke ervaring en kan voor jullie heel anders uitpakken. Maar zou eerder naar een wat kleiner bureau gaan denk ik, dan ben je minder een nummertje.

1 like

Ik vind Quist een hele fijne makelaar. Wij hadden geen aankoopmakelaar, maar hebben wel bij haar gekocht en vond haar toen ook heel goed. Iemand dichtbij me had haar wel als aankoopmakelaar en was heel tevreden. Ze weet veel en is daadkrachtig, alleen niet heel goedkoop geloof ik

1 like

Ik zou helemaal open kaart spelen. Sowieso is dit nog niet het definitieve hypotheken gesprek, zou gewoon laten uitrekenen wat je met en zonder studieschuld kan krijgen. Misschien wil je wel een NHG hypotheek en zou dan zeker niet liegen over een studieschuld want dan vervallen je rechten, mocht je op een punt komen dat je je hypotheek niet kan betalen.

1 like

Maar heb je geen vast dienstverband? (In mijn perceptie werk je al een paar jaar op dezelfde plek toch?)

Gewoon het gesprek aan gaan, dat kan nooit kwaad!

Raar! Maar sommige hypotheekverstrekkers werken ook met een bepaald systeem. Kun je zelf een soort uitdraai uit het uwv halen en zij stoppen dat dan in een calculator. Weet even niet meer hoe het heet, want was 3/4 jaar geleden net nieuw. Rabobank deed daar iig aan mee toen en meerdere grote partijen.

Daarom juist goed het gesprek aan te gaan, beste met een onafhankelijk adviseur die een breed scala aan verstrekkers kan aanbieden! Misschien heeft die toevallig wel ervaring met anderen in jouw vakgebied mbt hypotheken.

1 like

Je hebt ook kosten voor notaris, hypotheekadviseur, evt verschil tussen bod en taxatie, evt aankoopmakelaar, taxatie, bouwkundige keuring, NHG kosten, etc. Kosten koper (k.k.) 2022 en je hypotheek - De Hypotheker

Het advies van onze hypotheekadviseur was om tenminste 3 netto maandinkomens als spaarbuffer aan te houden als we eenmaal eigenaar waren van het huis, maar daarvoor maak je dus ook veel kosten die je zelf moet betalen (wel kan aftrekken van je belasting).

Weet je zeker dat je geen intentieverklaring kan krijgen? Want volgens mij hebben wij dezelfde soort baan en ik heb die heel gemakkelijk verkregen!

1 like

Wat bizar joh… echt een soort mensen pesten is dat in mijn ogen. En ook zo raar dat het zo verschilt ook…

1 like

Mijn ouders zouden echt dikke blij zijn met die 50m2, maar ze zitten hartstikke vast in hun veel te grote huurwoning. Ze betalen nu een redelijke prijs en komen prima rond, maar als ze kleiner willen gaan wonen gaan ze het dubbele betalen en wordt het op een houtje bijten. En dat terwijl het wel zou moeten, want ze krijgen steeds meer kwaaltjes en dan is gelijkvloers gewoon beter. Maar de corporatie waar ze huren vindt het blijkbaar wel best zo. Als ze bellen om te zeggen dat ze een prachtig huis hebben voor een heel gezin en wat ze zouden kunnen doen om die soepeltjes in te ruilen voor een kleiner huis, dan krijgen ze te horen dat er niks te regelen is.

Ik wil ze graag helpen, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed waar te beginnen als zo’n corporatie niet meewerkt.

3 likes

Ik had door een foutje van onze hypotheekadviseur (waardoor ik uit eindelijk op t laatste moment meer zelf moest inleggen) letterlijk 0 euro spaargeld in de eerste maanden nadat ik het huis had gekocht. Toen ging mijn ketel stuk en kon ik gelukkig bij mijn partner aankloppen, maar zou als het kan dus een paar duizend euro wel aanraden. 🄲
Denk dat 3000-5000 ruim voldoende is maar goed hierboven dus een schets van mijn referentiekader…

2 likes

Ze hebben er al een paar keer over gebeld. Ik denk dat ik dat binnenkort zelf ook maar even ga doen. Kijken of ik er wat druk achter kan krijgen. Mijn ouders zijn wat dat betreft misschien veel te beleefd en leggen zich er snel bij neer ā€œals een groot bedrijf nee zegtā€.

1 like

Nee dan kan je helemaal niks natuurlijk… snap echt niet dat ze hier niet aan mee willen en kunnen werken. Er zullen genoeg (aankomende) gezinnen al jaren ingeschreven zijn en actief aan het zoeken zijn naar een woning.
Houd dan een poule van ouderenwoningen die je voor dit soort gevallen inzet als de vorige bewoner overleden is of als zij buiten de corporatie gaan wonen (snap namelijk dat je anders niks wint als je een ander ook weer weg moet zetten). Ik denk dat je zelfs pro-actief aanbiedingen zou kunnen doen om die grotere huizen vrij te krijgen en de juiste mensen in een voor hun situatie geschikte woning te krijgen. En dat genoeg mensen daar dan graag gebruik van zouden willen maken.

3 likes

Ik heb dus een sociale huur studio (37m2) toegewezen gekregen in amsterdam,(vanaf april) 9 minuten fiets van m’n werk (b1nn3n de ring!1!) en nieuwbouw. Mega chill maar kost bij elkaar alsnog min 870 (± incl en servicekosten). Moet daar minimaal een jaar wonen, ip prima maar m’n vriend wil ook ergens een keer samen wonen (en ik ook, een jaar duurt dan wel lang). Hij woont verder weg van mijn werk (40 min met ov) en ik vind zijn inrichting echt een verschrikking, pure horror. Als ik het zo op een rijtje zet dan weet ik eigenlijk wel wat ik moet doen, alleen vind ik dat geld toch wel ook een issue. Wat zouden jullie doen?

• Demsco
  • Horrorhuis maar wel met vriend

0 stemmers

1 like

Als je nog geen concrete plannen hebt om samen te wonen dan zou ik het zeker doen! Een jaar is lang maar ook weer niet zoooo lang (vooral als je lekker dichtbij werk woont en in de stad). Je krijgt denk ik geen spijt als je het afslaat, omdat de kans klein is om weer iets te vinden op deze plek.
Zouden jullie dan zeker weten bij hem wonen of samen iets zoeken? Want zoeken kan natuurlijk ook even duren.

Oh deze is was @notmycircus

2 likes

Nee m’n vriend wil echt nog niet weg uit z’n huisje, woont er zelf ook nog maar een jaar. Het is ook daar gewoon mini en klinkt super verwend maar heb dan ook echt m’n eigen plekje nodig en die kan ik daar niet echt creĆ«ren. Plan is om daar ooit wel even samen te wonen, kijken hoe het gaat, voordat we echt samen iets gaan zoeken :slight_smile: Maar het is inderdaad die kans he haha, zoiets krijg je nooit meer aangeboden in Amsterdam.

3 likes

Oh nee ik vind het niet verwend maar juist een beetje makkelijk voor hem haha. Dan woon je veel verder van je werk en dan ook echt bij hem en zijn spullen die je niks vind, want als dat huis meer jouw ding was dan is voelt het misschien ook sneller als je eigen huis, maar nu niet (volg je me nog? Haha).
Dus zou het dan zeker weten doen eigenlijk!

5 likes

Nou ik ben 9e en 13e geworden voor hetzelfde woningtype in dezelfde straat. Hoort bij een of ander ecologisch project waarbij je een moestuin moet onderhouden enz. dus ze hebben het liefst ook iemand met groene vingers. Ik heb nog nooit een plant geplant joh. Maar goed je moet dus een motivatiebrief schrijven en de top 5 kandidaten worden dan uitgenodigd voor een gesprek. Best heavy want is gewoon een jongerenwoning van 35 m2 ofzo haha. Maar wel leuk, lijkt me superleuk een moestuin te hebben ookal heb ik er geen ervaring mee.
Dus ik mijn eigenschappen zo beschrijven in mijn Powerpoint presentatie en heb dan geschreven:

Heb ik dan ook GROENE VINGERS?
… Nee, helaas nog niet. WĆ©l hele gemotiveerde vingers.

Vind het echt te grappig, for no reason.

25 likes

Hier waar ik woon bestaat er een Facebook groep voor woningruil in de omgeving…
Als je binnen dezelfde woningcorporatie een huis huurt, mag je dat dus onderling ruilen.
Ik zie dus vaak genoeg oproepjes voor het ruilen van een grotere woning voor een kleinere en andersom, en volgens mij wordt er echt veel gebruik van gemaakt.

1 like

Ik kon ook geen intentieverklaring krijgen op mijn werk (vaste contracten zijn heel schaars) en heb de Arbeidsmarktscan gedaan. Dan vul je informatie in over je werk en upload je je diploma van DUO en dan krijg je een score van je kansen op de arbeidsmarkt. Ik heb daarmee een hypotheek kunnen krijgen. Meerdere banken werken daarmee, o.a. ING en Rabobank.

Heb je hem al helemaal ingevuld en betaald? Want soms kun je hem op net een andere manier invullen dat hij net een andere uitslag geeft. Ik kon bijv. kiezen uit 4 functietitels die allemaal op mijn huidige baan van toepassing zijn en het maakte uit welke ik koos. Niet mijn baan maar als voorbeeld, bijv.: ā€˜Leerkracht voortgezet onderwijs’ ā€˜Leerkracht Wiskunde voortgezet onderwijs’
Je bent allebei dus als de algemene titel meer oplevert vind ik dat geen liegen.

1 like