Huizen/woningmarkttopic #2

Wij hebben ook een nieuwbouwhuis. Koopaanneemovereenkomst getekend in juni 2018, hypotheek passeren was in januari 2019, bouw startte in februari 2019 en oplevering november 2019.

Online op Instagram is veel te vinden, ik heb daar veel geleerd en gevraagd haha. Als je vragen hebt hoor ik het wel. Ik vond de kopersbegeleiding niet echt toegevoegde waarde hebben, we hebben veel onderzocht en navraag gedaan. Echt niet direct ‘‘geloven’’ of erin meegaan maar goed navragen welke mogelijkheden er meer zijn is wel belangrijk.

Ook van die kleinere dingen waar je niet over nadenkt. Bijvoorbeeld: bij ons werd in de wc getegeld tot 120 cm en wij dachten dat het daarboven een kale muur zou zijn die zelf konden behangen. Zagen we in een andere woning eerder in project dat het gespackt werd. Toen snel contact gelegd en even later hing er bij ons een briefje in de wc ‘‘niet spacken’’.

O ja vast stond het ergens haha! Maar ja er is zoveel om op te letten en wat je moet lezen dat je daaraan helemaal niet denkt (en vond dit ook niet logisch omdat alle muren behangklaar werden opgeleverd haha)

We voelden ons soms opgehaast in het proces, je moet vaak snel beslissingen maken. Ik zou zeker naar de keuken, verwarmingsinstallatie en elektrische aansluitingen heel goed kijken en je uitgebreid laten informeren. En wat anderen zeiden, sparren met je buren en wat zij doen/samen optrekken als de communicatie met de aannemer niet lekker loopt, betekent veel.

Ja! Eind 2018 getekend, in maart 2019 officieel getekend. Initiële planning was oplevering sep/okt 2021, maar toen kwam Corona… we hopen mei/juni de sleutel te krijgen. Het is wel een huis in een heel groot project, daarom duurt het ook erg lang.

Vind het heerlijk dat we zelf alles uit kunnen kiezen. De aangesloten bedrijven voor badkamer/wc vroegen wel extreme bedragen dus dat laten we later nog eens doen.

Verder hebben we niet heel veel aan de kopersbegeleider. Ook mist er een aansluiting in de keuken die nog hersteld moet worden en hebben ze de hele wc getegeld ipv tot 120cm hoog :weary:

2 likes

Wij ook! Wij hebben er nu voor gekozen om een schets te laten maken bij een binnenhuisarchitect voor de indeling, lichtplan etc. Hopelijk kan zij ons een beetje helpen. Vind het echt heel lastig om zelf te bepalen waar de stopcontacten etc moeten in een huis waar je niet even kan gaan kijken.

Omg het is rond! Heb ongeveer 100 grijze haren erbij gekregen door het wachten. Blijkt een IT probleem bij de bank te zijn waardoor we langer moesten wachten dan normaal. Ben zo opgelucht!

Ik had nooit gedacht een huis te kunnen kopen en ben stiekem wel een beetje trots.

35 likes

Dit is toch om te janken, die prijs?? En dan heb je een soort veredelde studio

Dat is duur

1 like

Oh Jezus :roll_eyes:
Heb ook het idee dat “velvet eetkamerstoelen op de foto” de huurprijs met minstens 400 euro opdrijven.
Bah.

2 likes

Lijkt wel alsof je moet betalen voor de styling. Ik vind het ook niet op 67m2 lijken voor zover ik dat kan inschatten. Mijn appartement is kleiner dan dat, maar lijkt groter

Absurde prijs maar wel een mooi appartement en super leuke locatie. Maar damn, zoveel en dan zonder buitenruimte ook nog eens.

Huh is dit niet iets van een hotel? Meen dit ooit voorbij te hebben zien komen bij een ‘influencer’ die er een paar nachtjes ging slapen. Ik vind het wel erg mooi, maar belachelijk duur voor die ruimte. En het lijkt inderdaad ook kleiner dan 68m2.

1 like

Deze appartementen zijn eigenlijk speciaal voor expats of rijke werkenden die tijdelijk in Breda verblijven, de bedoeling is ook dat het hotelachtig aanvoelt en er is netflix, schoonmaak en ik geloof ook ontbijt. Dus niet een normaal appartement maar ook geen normaal hotel.

5 likes

Ja dit doet vastgoedhandelaren om onder de regelgeving uit te komen. Noemen ze short stay appartementen. In Den Haag doen ze dit veel omdat daar nu een verbod op splitsen van woningen is.

1 like

Wij houden 30k aan, maar liever meer want je weet nooit of je t overbieden in je taxatie meekrijgt. Zeker als je ook nog wilt klussen heb je toch wel meer nodig… want voor een fictief huis van 400.000 is je kk al 8.000 plus nog kosten voor je aankoopmakelaar, taxateur, notaris ect dit je al makkelijk op die 10.000 en dan heb je nog niks overboden of geklust.

Of zie ik dat verkeerd? Nog nooit een huis gekocht dus dont know ook maar wij hebben de afgelopen tijd gespaard tot 30.000 en hopen dat t daarmee lukt

4 likes

50K omg ik denk dat ik nooit een huis kan kopen.

18 likes

Wij hadden ruim 17.000 euro nodig voor overdrachtsbelasting, notariskosten en hypotheekadvies. Hoefde niet te overbieden omdat we het huis van familie hebben gekocht.

3 likes

Bij ons waren de kosten koper zonder overdrachtsbelasting ongeveer 6,5 duizend euro. Onze ervaring was wel dat je vaak wel weet op hoeveel het ongeveer getaxeerd gaat worden zodat je weet hoeveel je cash op moet hoesten. Wij hebben met 20 duizend op de bank zeker al wel geboden en vaak in de buurt gekomen.

1 like

In Zweden moet je 20% zelf (cash, je kunt het niet lenen) inleggen, wat op zich dempend op de prijzen zou moeten werken maar alsnog stijgen de prijzen hier met zo’n 15-20% per jaar. Ik snap niet waar die mensen allemaal zoveel spaargeld vandaan halen (enige wat ik kan bedenken is zelf overwaarde hebben)

Nee je kunt het niet lenen, je moet het echt zelf inleggen. Ik weet niet precies in hoeveel jaar je het moet afbetalen (geloof dat je er net als in NL vrij lang voor hebt), maar hypotheken met een lange looptijd kennen ze hier ook niet. Meeste banken gaan maar tot max 5 jaar, 10 jaar is al echt uitzonderlijk