Ik ken hier maar weinig mensen met een koopwoning (of ze moeten hem voor de grote prijsstijgingen gekocht hebben), meeste van mijn vriendenkring huurt. Moet er wel bijzeggen dat huren hier ‘normaler’ is, niemand vindt er iets van als je als hoogopgeleide tweeverdieners met kinderen huurt. Itt in Nederland (of althans, dat is altijd mijn indruk, dat je geacht wordt zsm te gaan kopen).
Jaaaaa dat is dan de gok! Lijkt me ook echt k*t dat je niet weet waar je op de lange termijn aan toe bent
Wij huren dus
wel gekeken naar kopen maar wat wij willen en ons budget liggen uit elkaar 
maar dan heb je maandlasten van 3000 op een gemiddelde woning? Wie verdient er nou zo veel??
Ja dat laatste is hier ook zo. Eigenlijk wonen alle gezinnen die ik hier in de stad ken in een appartement. Er zijn wel veel geschakelde bungalows vind ik, maar die zijn ook best duur.
We hebben een tijd geleden geboden op een appartement (dat gaat hier als een soort veiling, je doet niet zoals in NL een ultiem bod maar iedereen biedt steeds over het vorige bod heen, totdat er nog maar 1 overblijft). Dat appartement ging voor 140.000 euro boven de vraagprijs weg 
Nee dat niet, rente is echt superlaag. Voor een appartement van zeg 4 ton heb je ongeveer 1.500 aan maandlasten (Inclusief servicekosten en dat is hier meestal met water en verwarming erin).
Maar goed, als die rente gaat stijgen heb je dus snel een probleem met die korte looptijden
Oh en je hoeft het dus niet af te betalen in die 5 jaar he, je moet daarna een nieuwe hypotheek afsluiten
Ja klopt, ze hebben allemaal een binnentuin. Wij ook met speeltoestellen, zandbak etc. Groot grasveld om te spelen en picknicktafels en bbq’s die je kunt gebruiken. Sowieso veel meer buitenspeelmogelijkheden midden in de stad dan in NL.
Weet nog heel goed toen ik bij een vriendin op bezoek was in Zweden dat ik helemaal verbaasd was dat ze ook een aparte berging hebben voor de buggy’s/ kinderwagens. Vond dat echt top bedacht. De binnentuin was daar idd ook zo leuk voor de kinderen.
Ja het is hier echt heel erg fijn allemaal voor gezinnen! Ook zat dingen die minder zijn natuurlijk, er zijn altijd plussen en minnen, maar op dit gebied heb ik niks te klagen 
Ja ik ook! Krijg hier ook nooit de vraag wanneer we naar een ‘echt’ huis gaan.
Wij woonden op 60 m2 (met een baby en een tiener die de helft vd tijd bij ons was). Twee slaapkamers. En dat was echt ruim vergeleken met anderen. Nu wonen we op bijna het dubbele oppervlak en ik ben er echt nog steeds zo blij mee. Heerlijk zoveel ruimte, voelt inderdaad als een paleis en het is niet eens van ons 
Bedoel je in de stad of echt landelijk gezien ook? Ik denk nu aan al die nordic noirs die ik kijk haha waar mensen in van die (afgelegen) huisjes wonen maar missh niet echt reeel dus
Oh mijn god ik ga ineens een koopwoning bezichtigen! Hoop iemand mee te kunnen vragen die er iets meer verstand van heeft dan ik + mijn vriend, want die zei al: ja mooi huis, maar ik vind het behang niet zo mooi. Eh, duh nee gap.
Spannend! Zou je nog een aankoopmakelaar willen en kunnen zoeken voor die tijd?
Op Funda staat een handige checklist/vragen die je kan stellen. Misschien heb je daar iets aan Je bent bijna op de pagina die je zoekt [funda]
Wij hadden een aankoopmakelaar die dus naar alle dingen keek voor ons, wij hoefden in principe alleen maar te kijken of we een fijn gevoel hadden bij het huis en de wijk (tip: op verschillende momenten even rondje lopen/fietsen als je de wijk niet kent, ook goed naar de huizen in de buurt kijken zeker als het om een appartement/rijtje gaat want als de buren slecht onderhouden heb jij daar last van ivm mogelijke lekkage enzo). Ik heb zelf ook gelet op staat van kozijnen, schilderwerk, vloeren, badkamer en keuken. En een andere vloer is zo gelegd maar als je de indeling super onhandig vindt is dat wat meer werk. Wat vindt je bv belangrijk: ruime woonkamer, rustige tuin, je slaapkamer aan de achterkant etc. Bij ons ook dingen waar de aankoopmakelaar op lette (zij wilde terecht een bezichtiging ergens niet plannen omdat de slaapkamer aan de voorkant was en daar een tram doorheen reed van 6-2 en Wij met open ramen willen slapen) maar uiteindelijk moet jij er wonen!
Ja misschien is een aankoopmakelaar wel een goed idee. Dit is redelijk spontaan gegaan, en ik dacht, kijken kan altijd! Weet nog niet eens zeker of ik wel wil en kan kopen.
De woning is trouwens echt totaal geen droomwoning voor mij en staat niet per se in een wijk waar ik graag zou willen wonen, want dat is gewoon niet te betalen nu. Maar ik denk dat er echt wel wat van te maken valt!
Net voor het eerst een huis bezichtigd met mijn vriend. We zitten al langer te twijfelen tussen verhuizen of verbouwen en houden al 1,5 jaar funda in de gaten. Dit huis was het helaas niet, vooral omdat het boven toch kleiner was als gehoopt en we er toch langer hopen te wonen.
We hopen van de stad naar een dorp te verhuizen en het is daar helaas net zo gek als in de stad. Zelfs de aankoopmakelaar vond de verwachte verkoopprijs van het huis, het eigenlijk niet waard. Het ziet er ook steeds meer naar uit dat als we nu gaan verhuizen het huis qua m2 niet groter zal zijn dan waar we nu wonen, puur omdat de prijzen zo hard gestegen zijn in de laatste 1,5 jaar.
Klinkt misschien een beetje overdreven maar ik google ook vaak het adres… Zo kwam ik er achter dat de woning naast de woning die wij wilden bezichtigen gekocht was door een investeerder en werd onderverhuurd, dan heb ik het vermoeden dat de eigenaar niet blij is met de nieuwe buren…
Ohh wat handig en onhandig tegelijk haha! Ik heb wel eens gehoord dat een verhuisbedrijf de spullen even opslaat in een container, dan zou je je essentiële spullen in t huis kunnen zetten en dan alles schilderen en dan de rest laten verhuizen
Oei ja ik snap dat dit een lastige situatie is. Als jullie een dag na elkaar overdragen, moeten jullie een tijdelijke woning/opslag zoeken (denk ik?), maar als jullie de sleutel pas een paar weken later over willen dragen, zal zijn een tijdelijke woning/opslag moeten zoeken. Misschien kunnen jullie de kosten van het huren van een tijdelijke woning/opslag splitten? Dat lijkt mij de enige eerlijk oplossing eigenlijk, want ik zou niet weten waarom jullie meer reden hebben om de overdracht later te willen dan dat zij heeft om dat niet te willen…
Ja, ik snap wat je zegt hoor. Het is ook een heel lang verhaal hoe dit helemaal is gegaan. Maar zij heeft het best wel ‘hard’ gespeeld. Ze heeft ons huis en een ander huis bekeken en heeft aan de hand van die huizen (waar zij het liefst wil wonen) bepaald wie haar huis mag kopen. Dus het was een heel spannend proces, waarbij wij ons huis voor best lage prijs aan haar hebben verkocht. Dus het voelt nu voor ons een beetje lullig dat het op deze manier gaat… Maar misschien moeten wij inderdaad ook een beetje water bij de wijn doen…
Wat een goede oplossing, nu idd nog even het praktische.
Ben wel heel benieuwd hoe dit is gegaan want zij heeft haar woning wel echt officieel te koop gezet?