Huizen/woningmarkttopic #2

Nee zeker niet, wij hebben meegedaan met 16 andere bieders en hebben flink moeten overbieden! En aan de hand daarvan heeft zij besloten dat ze wil ruilen van huis (maar dan dus niet in een heel overbiedingsproces mee hoeft te doen) en dat we alleen haar huis mogen kopen als zij die van ons mag kopen (zonder dat ie überhaupt te koop is gezet, dus voor een vaste en lage prijs).

Maar ik denk dat we inderdaad maar moeten kijken naar een gezamenlijke oplossing waarin we meebetalen aan een tijdelijke opslag of andere oplossing… Fijn om in ieder geval even jullie mening hierover te horen haha

Dus… zij heeft als een soort sultan onder haar bieders gekeken wie het mooiste huis had, en heeft toen gezegd “gefeliciteerd, jullie hebben de biedingoorlog gewonnen en mogen aan mij de hoofdprijs betalen, en nu wil ik jullie huis ervoor terug en dit is de okee-maar-niet-geweldige prijs die ik daarvoor betaal”? Ik snap dat jullie het gedaan hebben hoor, want de huizenmarkt is echt om moedeloos van te worden, maar snap nu ook beter waarom jullie niet mee willen gaan in haar wens om de overdrachten na elkaar te doen. Misschien zou ik het dan toch iets harder spelen en zeggen: prima als je de overdracht een dag later wilt, dit zijn de kosten voor de opslag van onze meubels, stort het maar op dit rekeningnummer

30 likes

Ja en weet je wat het is, dat is allemaal al gebeurd. Eindstand is dat jullie een huis kunnen kopen wat je wil. Zou gewoon zoeken naar een oplossing die voor beide partijen werkt en hier nou niet weer een heel strijdpunt van te maken waarbij jullie als een soort pay-back dit terugspelen. Je wil nou ook niet een bom onder deze hele overeenkomst leggen of de komende periode hier mega veel gezeik over hebben lijkt me

2 likes

Kan je niet een compromis proberen te zoeken samen @Tokio om idd te proberen de verhouding niet al te veel verder op scherp te zetten. Geen twee weken later, maar ook niet één dag later, en opknappen terwijl je er al zit? Schilderen kan ook best met de meubels in het midden geschoven en een zeil eroverheen, toch? Of ga je echt veel dingen slopen enzo dat echt alles leeg moet zijn?

Ok ik heb gekeken en ik vond het echt ruimer en lichter dan op de foto’s, dus dat viel me mee! Alleen, twijfel ik nu om een bod te doen. Want het huis is prima, de buurt is prima, alles is eigenlijk prima, maar ik ben er niet laaiend enthousiast over. Maar ja, is dat haalbaar nu? Je moet tenslotte ergens beginnen.

Kijk ik verwacht echt geen jaren 30 huis met gigantische tuin op het zuiden, verbouwde keuken en badkamer precies in mijn smaak, in de allerleukste buurt. Quooker, ligbad, authentieke elementen, super goed geisoleerd, en slechts voor 2 ton, maar toch, op iets meer enthousiasme had ik wel gehoopt.

6 likes

Ai dit heb ik ook gehad.

Heb je recent huizen gezien die binnen jouw budget weggingen waar je wel ECHT enthousiast van werd? Wat zou je eventueel kunnen aanpassen waardoor je hier heel enthousiast over wordt?

3 likes

Als je jezelf er niet ziet wonen, zou ik het niet doen.

Wij hebben op zon huis geboden omdat we echt in nood zaten, en zelfs toen kon ik alleen maar hopen dat we niet het hoogste bod hadden

2 likes

Ahh jullie zeggen goede dingen, dankjewel!

@tessel nee helaas, binnen mijn budget valt niet zoveel echt moois. @Quinn Nou ik zie mezelf er prima wonen! Heb het in mijn hoofd ook al helemaal ingericht. Alleen woon ik nu op zo’n heerlijk rustig plekje, toch midden in de binnenstad (wel op formaat postzegel), maar ja dat ga ik natuurlijk nooit meer vinden. @Mexi Dat zeker! Ik denk initieel sowieso alle muren en vloeren anders (dat is nu in de stijl van mijn oma namelijk), en dan wellicht later doorsparen voor een keukenverbouwing. Die zit nu los van de woonkamer, en dat vind ik eigenlijk wel heel jammer!

Oh ik zou het wel echt heerlijk vinden om in dit huis niet elke vierkante centimeter ruimte drie keer om te draaien, en niet als enige bergruimte de ruimte onder mijn bed te hebben. Niet mijn racefiets in de slaapkamer te hebben staan. Een aparte werkkamer, en niet mijn eettafel als bureau te hoeven gebruiken.

Ik heb trouwens tijdens de bezichtiging een filmpje gemaakt en die heb ik echt al meer dan 20 keer afgespeeld denk ik!

1 like

Dat niet gelijk heel enthousiast over een huis zijn heb ik hier wel vaker gelezen. Vaak groeit dat vanzelf naarmate je meer met het huis bezig bent. Bepaalde dingen die je in eerste instantie lelijk vindt maar niet gelijk aan kunt pakken wennen vaak wel. Voldoet het aan de belangrijkste eisen die je had? Stel dat je een bod uit zou brengen en overboden wordt, zou je dat dan echt heel jammer vinden of zou je dat misschien toch niet zo erg vinden?

Ik weet niet welke dingen voor jou zwaar wegen, maar je zegt dat het goed geïsoleerd is, dat is best wat waard. Toen ik een jaar geleden op zoek was in de stad met ongeveer hetzelfde
budget als jij, viel me op dat echt het meerendeel een label onder de C had. Ik had het er laatst nog met mijn nichtje over, zij heeft een paar jaar geleden een huis gekocht in de stad wat niet geweldig geïsoleerd is en dat gaat haar steeds meer storen. Ook betaalt ze deels daardoor maandelijks veel aan de VvE, waar ze ook van baalt. Hoe zit dat bij het huis dat jij gezien hebt, is daar een VvE en zo ja, hoeveel betaal je daar maandelijks aan? Hoe voel je je daar bij?

4 likes

Ik merkte dat ik soms toch met mijn (onhaalbare) droomhuis in gedachten zat en daarom niet echt openstond voor een huis waar ik met veel plezier kon wonen. Je laatste zin klinkt wel alsof je nu toch enthousiaster bent dan je was.

7 likes

We gaan morgen bieden op echt het perfecte appartement waar we alleen 1 muur moeten schilderen en that’s it. Ben wel heel bang voor het overbieden, we willen het zo graag maar wil niet zonder voorbehoud bieden ivm NHG die dan vervalt. Dus nu gedeeltelijke voorbehoud van financiering maar ik wil het zooo graag voel me echt een beetje gespannen.

Vind t ook lastig van hoeveel vind je het waard. Vind het echt een prachtig appartement en het voelt niet alsof we nu geld uitgeven ofzo dus die paar duizend kan er bij wijze van spreken ook nog wel bii.

1 like

Herkenbaar. Wij moesten op een gegeven moment even beslissen 10 duizend boven ons op bod doen en dan werden we het. Terwijl ik normaal gesproken over een uitgave van 1/50e van dat zeker twee weken nadenk.

1 like

Ja same! Ik heb pas geleden een nieuwe laptop gekocht en ik voelde me zo schuldig ofzo. Ik spaar normaal heel goed maar toch voelt het zo anders.

1 like

Jaa ik ga gewoon bieden. Hoppaa! En dan met verhuizen de vloeren, muren en wellicht het toilet aanpakken en dan is het al een wereld van verschil.

@Edin nee sorry, beetje onduidelijk, maar alles wat ik net opnoemde was in mijn mogelijke droomhuis! Volgens mij zijn de energielabels redelijk recent ook aangepakt, waardoor het niet meer zo makkelijk is om label A te krijgen.

7 likes

Ik heb geboden! Spannend! Lag gister in bed en dacht ineens, shit is alles wel goed gedaan, heb ik niet veel te veel of veel te weinig geboden, heb ik niet per ongeluk zonder voorbehoud van financiering geboden, had ik niet een bouwkundige keuring moeten doen, shit wat doe ik eigenlijk ook zonder aankoopmakelaar. Maar vandaag ben ik al wat rustiger.

Heb er ook nog een motivatietekstje bij gedaan over mezelf + vriend. Hopend dat dat me wat voorsprong geeft op investeerders of ouders die een huis voor hun kind willen kopen (echt fuck dat).

Champagne ligt al vast koud haha!

26 likes

Na het lezen van dit artikel ben ik me toch een potje zuur 🥲 zag gisteren ook een huis op Funda bij ons in de buurt (nieuwbouw) die drie jaar geleden 2 ton was, nu online voor 465. Ben er echt een beetje moedeloos van, al had ik de hoop al opgegeven dat we op korte termijn een huis kunnen kopen. Ik kan gelukkig wel veel sparen, maar natuurlijk nooit die 7k per maand die je verdient door alleen maar een koophuis te hebben.

4 likes

Wij zijn ook weer dik overboden, we hadden juist goede hoop omdat er wegens corona minder bezichtigingen waren. Soms ben ik bang dat we voor altijd in dit brakkige huurappartement moeten wonen.

2 likes

Na de hele dag in spanning zitten ben ik net gebeld en ben het helaas niet geworden :frowning_face: Ze wilden helaas niet zeggen hoe hoog het winnende bod lag , maar het lag wel echt flink boven het mijne. Dit betekent dat het sowieso voor meer dan 20% meer dan de verkoopprijs is weggegaan, mijn god wat een geld.

Vind het nu wel jammer dat ik geen aankoopmakelaar heb, want had graag willen weten voor wie ze gegaan zijn, en waarom.

En ben ook een beetje zuur, omdat ze bij de bezichtiging hadden gezegd dat ze de vraagprijs expres wat lager wilden doen om zo starters een kans te geven. Maar goed, dat is natuurlijk eerste teleurstelling, want waarschijnlijk had ik precies hetzelfde gedaan.

11 likes

Dat klinkt als een partij bullshit. Hoezo een lagere vraagprijs ‘om starters een kans te geven’? Het gaat er om waar het voor weggaat en dat kunnen ze best inschatten.

4 likes

Ja bij de bezichtiging werd gezegd dat zulke huizen meesten voor meer op de markt staan, maar dat ze bewoners er voor hadden gekozen het laag te houden. Maar ja, wat schiet je ermee op als het alsnog op deze manier enorm overboden wordt?

Kan er opzich vrede mee hebben, want zoveel meer vond ik het écht niet waard. Zulke huizen gingen twee jaar geleden voor een ton minder weg.

2 likes