Huizen/woningmarkttopic #2

Ah, zo had ik hem nog niet bekeken. Thanks! Ik ga er gewoon heen, al moet ik mezelf niet teveel verlekkeren, want het lijkt echt een mooi huis te zijn.

1 like

Ik zou dan zelf helemaal verliefd gaan worden en een huis inrichten in m’n hoofd waarvan ik van te voren al weet dat het onhaalbaar is. Als je dat al zeker weet zie ik het nut niet te gaan, behalve jezelf een beetje martelen.

5 likes

Ik zou hetzelfde hebben als @anon86562306 đŸ„Č klinkt leuk en vast leerzaam hoor maar ik zou alles al ingericht hebben de seconde dat ik daar de deur uit zou lopen. Om daarna mega te balen van het feit dat ik zoiets niet zou kĂșnnen kopen.

Na best wel lang op zoek te zijn geweest in de hoofdstad, hebben wij gisteren gehoord dat wij de hoogste bieders waren op een huis! We zijn echt in shock haha. Nu hebben we 25.000 euro overboden op het huis (wat hier niet super veel is, bij vorige huizen hoorden we vaak dat er meer dan een ton overboden was). Maar nu zit ik toch een beetje met het volgende; wat als het huis niet voor dezelfde waarde getaxeerd wordt? :cry: Dan moeten we het zelf bijleggen, I know, maar spaargeld zouden we liever stoppen natuurlijk in het mooier maken van het huis. We hebben hier van tevoren wel over nagedacht en onze financieel adviseur denkt dat het wel goed komt, maar ik vroeg me af of hier mensen zitten die ervaring hebben met een huis wat eigenlijk hoger getaxeerd moest worden dan de vraagprijs :relaxed:

14 likes

Ik zie vaker dat mensen blij zijn dat ze niet net onder het hoogste bod zaten, maar mij gaf dat juist altijd het idee dat we iig warm zaten. Als je weer 50.000 overboden bent door vier anderen terwijl je zo je bod hebt afgewogen enzo dat vond ik echt deprimerend
Maar gun iedereen een fijn gevoel daar waar mogelijk in het stomme bieden, maar vind t zo maf om t regelmatig te lezen terwijl net voor mij t tegenovergestelde was

3 likes

Een collega van mij had dit. Zijn bod was hoger dan de taxatiewaarde waardoor ze zelf geld moesten inleggen. Hij en zijn vriendin zijn toen een paar maanden (de tijd tot de oplevering) terug bij hun ouders gaan wonen om geld te besparen. Je kunt volgens mij wel altijd een second opinion aanvragen maar je hebt geen zekerheid dat de tweede taxateur hoger gaat taxeren.

3 likes

Die taxaties vind ik echt zoo shady. Je ziet ook regelmatig dat er meer dan een ton overboden wordt, wie heeft dat nu aan spaargeld? Ik hoorde laatst ook het verhaal van iemand die zelf aan de taxateur vertelde hoeveel het huis waard moest zijn.

3 likes

Geen spaargeld dan, maar wel overwaarde van hun eigen huis? Dan heb je in ieder geval geen stress om het verschil tussen het bod en de taxatiewaarde

3 likes

Ik heb in mijn omgeving verhalen gehoord van mensen die een ton hebben overboden en werd exact op het bod getaxeerd. Taxatie zegt helemaal niks meer tegenwoordig. Het kan ook zijn dat het huis wat goedkoper in de markt is gezet om meer kijkers te trekken en de prijs op te drijven.

4 likes

Ja, en starters dan? Ik zie dit ook op starterswoningen namelijk!

Ha, ik vraag me de laatste tijd echt af of nu wel een geschikt moment is om te gaan kopen
 Wat als ik over vier jaar wil gaan verhuizen en de markt is helemaal ingekakt. Maar ja, alternatief is loeiduur huren. En inderdaad, niemand weet wat er gaat gebeuren de komende tijd natuurlijk.

1 like

Jaa precies, ik denk ook dat niet iedereen het weet als ze flink overbieden
 ik moest het mijn man iig nogmaals uitleggen hoe het zit met taxatie

Ja ik zie bij familie/vrienden dat ze niet de volgende stap kunnen zetten en dat lijkt me heel erg frustrerend

Herkenbaar dit
 Ik wil ook ergens dit jaar gaan kijken voor een koopwoning maar zie de prijzen nu alweer toenemen en zucht lastig :pensive:

2 likes

Tip om in de bedenktijd nog een taxatie te laten uitvoeren als dat lukt.
Bij mij gaf de taxateur toen al een richtlijn aan, wat helpt om eventueel in je bedenktijd nog terug te kunnen trekken mocht het erg nadelig uitvallen.

1 like

Ja als wij meededen aan iets dat eigenlijk een prijsklasse te hoog was voor ons zou ik zo denken, maar dan doe je niet echt realistisch mee toch. (Wat niet wil zeggen dat je t huis dan nooit zal krijgen, er zijn vast mensen met mazzel maar wij hadden geen mazzel) Wij begonnen echt met een wensenlijst die we jaren geleden hadden kunnen betalen maar nu niet meer. Dus gingen we steeds wat omlaag in alle wensen om in een realistischere klasse mee te kunnen doen. En uitschieters zijn er dan altijd natuurlijk.

Mijn ervaring is dat een makelaar wel een goede minimale taxatiewaarde kon inschatten en die schatting, zeker bij vrij normale huizen zonder een hele grote tuin of andere bijzondere kenmerken, ver boven de vraagprijs uitkwam. Stond bijv. een huis op voor 295, taxatie zou ongeveer 345 zijn en wij zijn toen tot max 355 gegaan en het is weggegaan voor 362,5 geloof ik. Dat is een stuk haalbaarder dan een ton maar nog steeds veel cash

Maar dat is dan toch meer een locatie ding. Wij woonden in Arnhem en een huis in de ene wijk kost dan 3 ton en in de andere wijk 6. Terwijl t huis van 3 ton eigenlijk leuker was, maar de buurt dan minder aanzien had (of hoe zeg je dat). Wij wilden echt een nettere en rustigere buurt maar waren niet bereid om veel kleiner te gaan wonen, kleinere tuin enz. En ik ben inderdaad blij dat we in die gekte niet mee zijn gegaan om zoveel meer te betalen voor bepaalde huizen of wijken.
Wij zijn uiteindelijk qua locatie heel anders gaan zitten en daar een fijn huis gevonden.

1 like

Vriendin van mij gaat mogelijk binnen 6 maanden haar benedenwoning (incl. bovenverdieping maar ook tuin en kelder) te koop zetten. Goede wijk (oost) Kan je dan wel inseinen :upside_down_face:.

3 likes

Oh ja heel graag :heart_eyes:

al vermoed ik dat het niet te betalen gaat zijn voor mij in oost :pensive:
Maar wel super lief dus graag!!

2 likes

Dat las ik er niet in, ik voel me nu ook een beetje onnozel omdat ik het gewoon anders zie/voel.
We hebben trouwens wel echt veel meer dan een klein beetje ingeleverd, we wonen nu in een dorp met 2000 inwoners terwijl we een half jaar ervoor het over dat dorp hadden gehad en dat toch echt niet wilden
 maar is aan iedereen hoe ver je nu nog wil gaan voor een huis, want je betaald te veel en/of je krijgt niet wat je zou verwachten of hopen voor je geld. Het is echt ellende nu op de woningmarkt.

Klinkt wel erg ongelukkig zo haha, ben wel echt blij hoor dat we een fijn plekje hebben gevonden.

Ik bedenk me nu trouwens, wij hadden al een huis. Dus wij hadden geen ton spaargeld liggen maar konden wel zoveel overbieden dankzij de overwaarde, dat voelt en is ook wel anders dan wanneer je niet zo’n extra budget van overwaarde achter de hand hebt.

2 likes

Er is net een huis te koop op facebook geplaatst door een makelaar. Twee straten van mijn ouderlijk huis, in de buurt waar ik heel graag wil wonen en betaalbaar (190k).

Nu heb ik stress haha. Ik wil wel gaan kijken, maar ben nog niet bij de bank geweest. Ik weet niet eens wat een realistisch bod zou zijn, ik weet niet hoeveel in mijn dorp en buurt overboden wordt.

De vraagprijs zou ik makkelijk kunnen betalen in ieder geval en heb dan nog geld over voor keuken en badkamer (want keuken zit er niet in en badkamer komt uit het jaar 0).

Ik reken sowieso nergens op en ga denk ik bellen voor een bezichtiging morgen (eerst even overleggen thuis) en dat maar als leermoment zien voor toekomstige huizen ofzo.

2 likes