Huizen/woningmarkttopic #2

Nee stop! Wel gelijk bellen voor een afspraak!
Straks kom je er niet eens meer tussen…
Geen idee welke regio je zit hoor, maar hier zou je nu al te laat zijn voor een bezichtiging.

18 likes

Nu al? Maar het staat pas een uur op facebook haha. Hoe kun je er op een eerder moment achterkomen, of moet je dan die makelaar toevallig als aankoopmakelaar hebben?

1 like

Ja dat, en als je echt zoekt dan volg je sowieso alle makelaars in de regio om deze reden.

8 likes

Ja dat is een van de duizend drama’s van de markt nu! Altijd eerst bellen dan verder kijken of je t wel echt wil.

3 likes

Fijn dat het zo werkt natuurlijk maar dit is toch praktisch fraude? Wat heeft een bank dan aan een taxatierapport als je kopers eigenlijk de prijs bepalen. Als je daar niet aan meewerkt heb je straks geen klanten meer?!

6 likes

Ik heb een afspraak! Volgende week, dus ik kan ook hopelijk voor die tijd nog een afspraak maken bij een hypotheekadviseur.

24 likes

Super!! Spannend

Ja ik weet dat het zo werkt, maar dit is toch een situatie waar wat aan te doen zou moeten zijn? Starters zijn hier zeker slachtoffer van. Een objectievere taxatie, geen overleg tussen makelaars/hypotheekadviseurs, dit soort dreigementen met geen klanten meer leveren hard bestraffen. Moet toch anders kunnen?

3 likes

Bij de rabobank kun je vaak wel snel een videobelafspraak maken!

2 likes

Enkele uren later is het enthousiasme eraf en twijfel ik om de afspraak af te zeggen :joy:
Ik heb de maandlasten nog eens bekeken, die waren hoger dan ik dacht, en vind het denk ik toch te tricky icm een tijdelijk contract.

1 like

Ik weet eigenlijk niet of ik hier goed zit maar over drie weken worden er starterswoningen aangeboden en ik hoop eigenlijk dat ze gaan kijken naar de huur min huurtoeslag en niet de echte huur want min de huurtoeslag kan ik de starterswoning op basis van mijn loon gewoon huren maar als ze naar de echte huurprijs gaan kijken dan is het echt kansloos. Ik krijg echt stress van het idee dat ik uiterlijk februari 2024* een permanent huurhuis moet vinden. Bij woningnet heb ik nog lang niet genoeg wachttijd en de niet nieuwbouw starterswoningen van de SSH sta ik echt op plek 100+ en ik ga echt niet genoeg verdienen om makkelijk de vrije sector in te rollen of ik moet tegen die tijd nog samen zijn met mijn vriend + willen samenwonen.

*Datum wanneer ik verwacht af te studeren + 1 jaar.

1 like

Sowieso is een aankoopmakelaar nemen wel heel handig. Hij kon bij alle huizen waar we wilden kijken meteen een afspraak maken (wij hielden ook wel zelf in de gaten wat er nieuw binnen kwam op Funda). Voordat we hem hadden lukte het vaak niet eens überhaupt een afspraak te maken.

Verder moet je je wel instellen op veel teleurstelling. Er wordt echt bizar veel overboden op de meeste huizen, zelfs op huizen waarvan je echt denkt, wie wil hier wonen haha. Wij hebben uiteindelijk best veel concessies gedaan, maar wel voor ogen gehouden wat we het liefst wilden (wat meer ruimte, we hebben een kindje). En we zijn ook in veel huizen geweest die van buiten niet zo mooi zijn, beetje flat idee (waar we nu gaan wonen ook), maar die dan van binnen dan wel leuk waren. ‘Amsterdamse school stijl’ huizen zijn wel nog wat populairdere namelijk.

Maar als starter op de woningmarkt is het wel echt lastig, omdat als je veel overwaarde meeneemt, het natuurlijk makkelijker is om veel te overbieden. Dus stel je in dat het niet makkelijk is, maar met een goede aankoopmakelaar kan je in ieder geval eens wat rondkijken.

@Max Ja mega shady dat taxeren! Maar veel mensen die bijv echt een ton overbieden, doen dat weer met de overwaarde van een ander huis. Echt zo kut als starter :slightly_frowning_face:

@iedereen, dan voor jullie reacties. We hebben vandaag een gesprek gehad met onze financieel adviseur en hij heeft meteen een afspraak gemaakt met een taxateur die hij vaak gebruikt. Hij verwachtte geen probleem met het iets hoger taxeren dan de vraagprijs, dus op hoop van zege :pray:t3:

1 like

KNSM eiland. Iets buiten het echt centrum dus en misschien wat minder authentiek Amsterdams, maar wel op paar minuutjes fietsafstand van Oost en Centrum. Maar het is dus wel een pand waar je van buiten niet meteen zou denken, ‘goh leuk’, maar van binnen is het lekker ruim en veel opties om het echt mooi te maken! En nee hoor, wij hebben ook met voorbehoud geboden, vrienden van ons ook. Maar misschien als ze heel veel biedingen hebben op een pand, dat ze daar wel naar kijken…

4 likes

Mocht je toch nog gaan bieden, bespreek even met je hypotheekadviseur dat een keuken ontbreekt. Als je een hypotheek met NHG wil, kan het zijn dat zij de woning als onbewoonbaar zien en je verplicht een bouwdepot moet nemen.

3 likes

Mijn ongevraagde advies is om gewoon het gesprek aan te gaan en de bezichtiging te doen. Dan weet je even waar je aan toe bent.

3 likes

Kan met overdrachtsbelasting ook nog tricky zijn. Startersvrijstelling krijg je voor een woning, maar dan moet het op het moment van levering wel als een woning kwalificeren. Is een huis zonder keuken een woning?
Dus mocht 't je het hoogste bod hebben dan ff goed opletten hoe alles in de koopovereenkomst komt te staan. De notaris checkt echt niet of je huis een keuken heeft maar als 't met koeienletters in de koopovereenkomst staat kunnen ze er niet echt omheen natuurlijk.

Edit: maar als ik dit stroomschema zo bekijk zou het wel goed moeten gaan

1 like

Ik kwam dit artikel tegen. Misschien heeft iemand hier er iets aan.

Dit ‘mogen’ hypotheekverstrekkers al langer doen! Maar niemand stond daar, aan de hypotheekkant, om te springen. Maar vroegah nooit met NHG dan, dus wel goed dat ze daar nu gaan testen i.c.m. NHG. Want die groep mensen is wel aanzienlijk inmiddels 🥲

1 like

Vriend en ik hebben nu ruim 3 jaar geleden ons huis gekocht, en we zouden graag uiteindelijk willen verhuizen naar nieuwbouw (binnen 2-5 jaar). Is er eigenlijk een website of handige manier waarop je op de hoogte gehouden kunt worden van nieuwbouwprojecten in de buurt? Onze gemeente heeft wel een website van projecten in de gemeente, maar daar moet je zelf elke keer proactief op kijken en we zijn niet gebonden aan alleen deze gemeente. Ik ben eigenlijk op zoek naar een website waar je een postcode en een straal van het zoekgebied kan aangeven, waarbij je e-mailnotificaties krijgt als er een update is oid. Heeft iemand tips?

3 likes

Is het gebruikelijk dat je bij de brochure van het huis direct een bouwkundig rapport krijgt, of komt dat in dit geval omdat de verkoper er niet gewoond heeft?

De onderhoudskosten die je direct moet maken schatten ze in ieder geval op 15k en de conclusies zijn niet heel rooskleurig. Nu ben ik vrijwel helemaal zeker dat ik ervan af zie, dit vind ik het huis niet waard op dit moment en is voor mij (als alleenstaande starter) niet verstandig.