Huizen/woningmarkttopic #2

Oh nee nog niet! Ziet er super handig uit, thanks voor de tip! Het is trouwens niet dat ik uit principe geen aankoopmakelaar wil hoor, zeker niet, maar dit ging zo snel dat ik er geen tijd meer voor had.

@Druppels maar daarin wordt niet de tuin, de wijk en de staat van het huis meegenomen? Er stond bijvoorveeld precies hetzelfde huis op funda, maar dan met verbouwde badkamer, keuken, nieuwe cv en een mooie vloer, voor 25.000 meer. Maar dat snap ik dan wel, want dat is in veel betere staat.

4 likes

Dit is natuurlijk een beetje kort door de bocht. Ja huizen worden steeds duurder, maar als je die 20% die een huis duurder is geworden op zou willen eisen moet je nu wel je huis verkopen. Ik denk dat veel mensen die nu kopen iets zoeken voor de langere termijn omdat de markt nu zo oververhit is. Wie weet zijn de prijzen over 10 jaar wel een stuk gedaald en is die 20% van nu weer helemaal ingedampt.
Ik zou je niet blind staren op zulke cijfers en gewoon een plan gaan maken om iedere maand een bedrag te sparen en als je zo ver bent gewoon gaan kijken wat er op dat moment kan. Je kan jezelf echt helemaal gek maken met artikelen over de hoge prijzen en snelle stijging en uiteindelijk krijg je daar alleen maar stress van (in mijn geval haha).

5 likes

Wij hadden op een gegeven moment voor onszelf twee vierkante meter prijzen in ons hoofd: eentje wat we max wilden betalen als het huis opgeknapt moest worden en eentje als het af was.

Wij hebben ook Walter Living gebruikt. Een goede site, maar onze stad is nogal hyped dus voor onze stad zat ie steeds net te laag. Wij zijn daarom uit eindelijk toch voor een aankoopmakelaar gegaan omdat we zekerheid wilden hebben betreft overbieden en taxatiewaarde. Maar als onze stad minder populair was hadden we het met WL denk ik wel gered. Zij maken dezelfde analyse als een makelaar maar dan onder de ā€˜menselijke kijk’ er op daarna.

Wij zijn ook overboden. Vraagprijs 319, ons bod 345, volgens aankoopmakelaar waarde 340 en tegen de 400 geboden 🄲. Baal wel heel erg maar dat is denk ook heftiger omdat het ons eerste bod was. Geeft wel een ā€˜fijn’ gevoel dat we hem niet gemist hebben op een paar duizend na. Een ander huis wat we op het oog hadden is voor 352 verkocht en stond op funda voor 295….

2 likes

Ik heb in enthousiasme gereageerd op een prƔchtige koopwoning, maar ik zie nu pas dat de vraagprijs echt niet realistisch is (veel en veel te laag). Een soortgelijk huis is een tijd geleden voor een ton meer verkocht, en dat geld heb ik niet. Zal ik de bezichtiging afzeggen? Het is geen moeite om erheen te gaan, alleen acht ik de kans dat ik de woning kan kopen echt nihil. En daarnaast kan in mijn plek mooi iemand anders kijken.

• Ja, afzeggen
  • Nee, ga toch maar heen

0 stemmers

Heb ook een bezichtiging staat bij een iets minder mooi appartement, maar die is een stuk haalbaarder. Dus daar ben ik vooral benieuwd naar! Al zegt Walter Living dat ik moet onderbieden, lol, whut?

1 like

Bij elke bezichtiging leer je weer meer over het bezichtigen en hoe makelaars werken, wat je wel en niet fijn vind aan een huis et cetera. Dus nooit afzeggen!

14 likes

Ah, zo had ik hem nog niet bekeken. Thanks! Ik ga er gewoon heen, al moet ik mezelf niet teveel verlekkeren, want het lijkt echt een mooi huis te zijn.

1 like

Ik zou dan zelf helemaal verliefd gaan worden en een huis inrichten in m’n hoofd waarvan ik van te voren al weet dat het onhaalbaar is. Als je dat al zeker weet zie ik het nut niet te gaan, behalve jezelf een beetje martelen.

5 likes

Ik zou hetzelfde hebben als @anon86562306 🄲 klinkt leuk en vast leerzaam hoor maar ik zou alles al ingericht hebben de seconde dat ik daar de deur uit zou lopen. Om daarna mega te balen van het feit dat ik zoiets niet zou kúnnen kopen.

Na best wel lang op zoek te zijn geweest in de hoofdstad, hebben wij gisteren gehoord dat wij de hoogste bieders waren op een huis! We zijn echt in shock haha. Nu hebben we 25.000 euro overboden op het huis (wat hier niet super veel is, bij vorige huizen hoorden we vaak dat er meer dan een ton overboden was). Maar nu zit ik toch een beetje met het volgende; wat als het huis niet voor dezelfde waarde getaxeerd wordt? :cry: Dan moeten we het zelf bijleggen, I know, maar spaargeld zouden we liever stoppen natuurlijk in het mooier maken van het huis. We hebben hier van tevoren wel over nagedacht en onze financieel adviseur denkt dat het wel goed komt, maar ik vroeg me af of hier mensen zitten die ervaring hebben met een huis wat eigenlijk hoger getaxeerd moest worden dan de vraagprijs :relaxed:

14 likes

Ik zie vaker dat mensen blij zijn dat ze niet net onder het hoogste bod zaten, maar mij gaf dat juist altijd het idee dat we iig warm zaten. Als je weer 50.000 overboden bent door vier anderen terwijl je zo je bod hebt afgewogen enzo dat vond ik echt deprimerend
Maar gun iedereen een fijn gevoel daar waar mogelijk in het stomme bieden, maar vind t zo maf om t regelmatig te lezen terwijl net voor mij t tegenovergestelde was

3 likes

Een collega van mij had dit. Zijn bod was hoger dan de taxatiewaarde waardoor ze zelf geld moesten inleggen. Hij en zijn vriendin zijn toen een paar maanden (de tijd tot de oplevering) terug bij hun ouders gaan wonen om geld te besparen. Je kunt volgens mij wel altijd een second opinion aanvragen maar je hebt geen zekerheid dat de tweede taxateur hoger gaat taxeren.

3 likes

Die taxaties vind ik echt zoo shady. Je ziet ook regelmatig dat er meer dan een ton overboden wordt, wie heeft dat nu aan spaargeld? Ik hoorde laatst ook het verhaal van iemand die zelf aan de taxateur vertelde hoeveel het huis waard moest zijn.

3 likes

Geen spaargeld dan, maar wel overwaarde van hun eigen huis? Dan heb je in ieder geval geen stress om het verschil tussen het bod en de taxatiewaarde…

3 likes

Ik heb in mijn omgeving verhalen gehoord van mensen die een ton hebben overboden en werd exact op het bod getaxeerd. Taxatie zegt helemaal niks meer tegenwoordig. Het kan ook zijn dat het huis wat goedkoper in de markt is gezet om meer kijkers te trekken en de prijs op te drijven.

4 likes

Ja, en starters dan? Ik zie dit ook op starterswoningen namelijk!

Ha, ik vraag me de laatste tijd echt af of nu wel een geschikt moment is om te gaan kopen… Wat als ik over vier jaar wil gaan verhuizen en de markt is helemaal ingekakt. Maar ja, alternatief is loeiduur huren. En inderdaad, niemand weet wat er gaat gebeuren de komende tijd natuurlijk.

1 like

Jaa precies, ik denk ook dat niet iedereen het weet als ze flink overbieden… ik moest het mijn man iig nogmaals uitleggen hoe het zit met taxatie…

Ja ik zie bij familie/vrienden dat ze niet de volgende stap kunnen zetten en dat lijkt me heel erg frustrerend…

Herkenbaar dit… Ik wil ook ergens dit jaar gaan kijken voor een koopwoning maar zie de prijzen nu alweer toenemen en zucht lastig :pensive:

2 likes

Jubelton, veel spaargeld, 1-2’tje met de makelaren (ons huis is gekocht door een starter en aardig overboden. Onze makelaar zei al voor de taxatie dat het op het bod getaxeerd zou worden. Dat was blijkbaar een afspraak).

@Bertha Maar dat ligt denk ik ook aan hoe leuk je een huis vindt en of je in een comfortabele prijsklasse aan het bieden bent. Als jouw perspectief is dat je nog wel iets omhoog kan en er regelmatig wat op de markt komt is het veel comfortabeler om dichtbij te zitten. Dan weet je: volgende keer is het van mij. Als je weet dat je eigenlijk meedoet aan een strijd die je niet kan winnen is het veel fijner dat je het met afstand niet kan winnen. Ik heb op een bepaald moment meerdere keren gedacht: gooi er maar lekker fors veel bovenop, dan weet ik dat het niet aan mij gelegen heeft dat ik dit niet ga kopen en kan ik mezelf troosten met het idee dat jij knettergek bent (er werd hier makkelijk met 80-130k overboden). Als ik het op 2.000 euro of voorwaarden mis had ik het kunnen hebben, komt de volgende kans over 3 maanden en is die weer 20.000 duurder.

1 like

Tip om in de bedenktijd nog een taxatie te laten uitvoeren als dat lukt.
Bij mij gaf de taxateur toen al een richtlijn aan, wat helpt om eventueel in je bedenktijd nog terug te kunnen trekken mocht het erg nadelig uitvallen.

1 like