Ja als wij meededen aan iets dat eigenlijk een prijsklasse te hoog was voor ons zou ik zo denken, maar dan doe je niet echt realistisch mee toch. (Wat niet wil zeggen dat je t huis dan nooit zal krijgen, er zijn vast mensen met mazzel maar wij hadden geen mazzel) Wij begonnen echt met een wensenlijst die we jaren geleden hadden kunnen betalen maar nu niet meer. Dus gingen we steeds wat omlaag in alle wensen om in een realistischere klasse mee te kunnen doen. En uitschieters zijn er dan altijd natuurlijk.
Het was meer de grilligheid van de markt en een hele snelle prijsstijging. Wij keken met een vrij stevig budget en zijn meerdere keren zwaar overboden op woningen waarvan onze aankoopmakelaar zei: bedrag x is echt is serieuze poging en dan zaten we er nog stevig onder. Het was echt wat een gek ervoor geeft. Ondertussen wordt alles rap duurder. Als een huis onrealistisch was gingen we er niet eens heen (voor je beeldvorming. Budget tussen de 5-6 ton. Huizen met vraagprijs tussen de 385-450 bekeken)
Edit: en ik heb dus liever dat ik nu weet dat ik gewoon niet gek genoeg ben om mee te gaan in de gekkigheid die je moet uithalen om hier te wonen, dan dat ik steeds net niet genoeg geboden had en mijn kans om hier te wonen op die manier uit mijn handen had geglipt. Want we hebben uiteindelijk ergens anders een huis gekocht.
Mijn ervaring is dat een makelaar wel een goede minimale taxatiewaarde kon inschatten en die schatting, zeker bij vrij normale huizen zonder een hele grote tuin of andere bijzondere kenmerken, ver boven de vraagprijs uitkwam. Stond bijv. een huis op voor 295, taxatie zou ongeveer 345 zijn en wij zijn toen tot max 355 gegaan en het is weggegaan voor 362,5 geloof ik. Dat is een stuk haalbaarder dan een ton maar nog steeds veel cash
Maar dat is dan toch meer een locatie ding. Wij woonden in Arnhem en een huis in de ene wijk kost dan 3 ton en in de andere wijk 6. Terwijl t huis van 3 ton eigenlijk leuker was, maar de buurt dan minder aanzien had (of hoe zeg je dat). Wij wilden echt een nettere en rustigere buurt maar waren niet bereid om veel kleiner te gaan wonen, kleinere tuin enz. En ik ben inderdaad blij dat we in die gekte niet mee zijn gegaan om zoveel meer te betalen voor bepaalde huizen of wijken.
Wij zijn uiteindelijk qua locatie heel anders gaan zitten en daar een fijn huis gevonden.
Maar dat is toch wat ik aan het begin zeg? (Je hebt een fijn huis kunnen vinden door een klein beetje op je wensen in te leveren en had vertrouwen dat dat lukte omdat je in een realistische prijsklasse zat). Hoe je je voelt als je net aan overboden bent, heeft denk ik best veel te maken met je algemene kansen. Met of je het vertrouwen hebt dat het gaan lukken om te gaan wonen op een plek waar je je thuis kan voelen, waar je binding mee hebt. Als je minder vertrouwen hebt dat het nog gaat lukken of een huis heel graag had gewild, kan het juist fijner voelen dat het dan ook niet heel dichtbij is geweest.
Niet specifiek voor jou hoor: Ik vind het trouwens altijd grappig als men in deze woningmarkt toch een soort van schuld bij de zoeker neerlegt. Je had sneller je eisen moeten veranderen, ergens anders moeten kijken, meer moeten meegaan in de biedingen. Vind dat altijd toch best pijnlijk. Dat we de schuld liever bij het individu dan hij het verrote systeem leggen.
Vriendin van mij gaat mogelijk binnen 6 maanden haar benedenwoning (incl. bovenverdieping maar ook tuin en kelder) te koop zetten. Goede wijk (oost) Kan je dan wel inseinen .
Oh ja heel graag
al vermoed ik dat het niet te betalen gaat zijn voor mij in oost
Maar wel super lief dus graag!!
Dat las ik er niet in, ik voel me nu ook een beetje onnozel omdat ik het gewoon anders zie/voel.
We hebben trouwens wel echt veel meer dan een klein beetje ingeleverd, we wonen nu in een dorp met 2000 inwoners terwijl we een half jaar ervoor het over dat dorp hadden gehad en dat toch echt niet wilden… maar is aan iedereen hoe ver je nu nog wil gaan voor een huis, want je betaald te veel en/of je krijgt niet wat je zou verwachten of hopen voor je geld. Het is echt ellende nu op de woningmarkt.
Klinkt wel erg ongelukkig zo haha, ben wel echt blij hoor dat we een fijn plekje hebben gevonden.
Ik bedenk me nu trouwens, wij hadden al een huis. Dus wij hadden geen ton spaargeld liggen maar konden wel zoveel overbieden dankzij de overwaarde, dat voelt en is ook wel anders dan wanneer je niet zo’n extra budget van overwaarde achter de hand hebt.
Het is echt niet mijn bedoeling om je een onnozel gevoel te geven. Want ik snap dus wel wat jij bedoelt en dat jij het anders voelt. Ik wilde alleen laten zien waarom het voor mij heel anders voelde.
Er is net een huis te koop op facebook geplaatst door een makelaar. Twee straten van mijn ouderlijk huis, in de buurt waar ik heel graag wil wonen en betaalbaar (190k).
Nu heb ik stress haha. Ik wil wel gaan kijken, maar ben nog niet bij de bank geweest. Ik weet niet eens wat een realistisch bod zou zijn, ik weet niet hoeveel in mijn dorp en buurt overboden wordt.
De vraagprijs zou ik makkelijk kunnen betalen in ieder geval en heb dan nog geld over voor keuken en badkamer (want keuken zit er niet in en badkamer komt uit het jaar 0).
Ik reken sowieso nergens op en ga denk ik bellen voor een bezichtiging morgen (eerst even overleggen thuis) en dat maar als leermoment zien voor toekomstige huizen ofzo.
Nee stop! Wel gelijk bellen voor een afspraak!
Straks kom je er niet eens meer tussen…
Geen idee welke regio je zit hoor, maar hier zou je nu al te laat zijn voor een bezichtiging.
Nu al? Maar het staat pas een uur op facebook haha. Hoe kun je er op een eerder moment achterkomen, of moet je dan die makelaar toevallig als aankoopmakelaar hebben?
Ja dat, en als je echt zoekt dan volg je sowieso alle makelaars in de regio om deze reden.
Ja dat is een van de duizend drama’s van de markt nu! Altijd eerst bellen dan verder kijken of je t wel echt wil.
Fijn dat het zo werkt natuurlijk maar dit is toch praktisch fraude? Wat heeft een bank dan aan een taxatierapport als je kopers eigenlijk de prijs bepalen. Als je daar niet aan meewerkt heb je straks geen klanten meer?!
Ik heb een afspraak! Volgende week, dus ik kan ook hopelijk voor die tijd nog een afspraak maken bij een hypotheekadviseur.
Super!! Spannend
Ja ik weet dat het zo werkt, maar dit is toch een situatie waar wat aan te doen zou moeten zijn? Starters zijn hier zeker slachtoffer van. Een objectievere taxatie, geen overleg tussen makelaars/hypotheekadviseurs, dit soort dreigementen met geen klanten meer leveren hard bestraffen. Moet toch anders kunnen?
Bij de rabobank kun je vaak wel snel een videobelafspraak maken!
Enkele uren later is het enthousiasme eraf en twijfel ik om de afspraak af te zeggen
Ik heb de maandlasten nog eens bekeken, die waren hoger dan ik dacht, en vind het denk ik toch te tricky icm een tijdelijk contract.