Huizen/woningmarkttopic #2

Ik moet er niet aan denken om een extra badkamer te moeten poetsen. Vind dat echt de kutste schoonmaakklus :joy:

22 likes

Dan zou ik als het echt gaat om meerwaarde/verkoopbaarheid eerder ergens een werkplek proberen te creƫren aangezien deels thuiswerken wel de norm blijft voor velen, of die halve kamer vergroten.
Twee badkamers levert denk ik weinig extra overwaarde op en is ook duurder qua installatie.

Maar als je het zelf megafijn vindt en je denkt er jaren te wonen zou ik dat wel mee laten wegen.

Ik zou absoluut voor een grotere badkamer gaan en als je daar een dubbele wasbak in doet en de wc apart hebt heb je denk ik zelden de behoefte aan nog een tweede badkamer.
Als je ook nog een bad met aparte douche neemt kan je zelfs nog tegelijk in bad/douchen als je wil.

1 like

Even een random vraag: binnen twee maanden kan onze aannemer beginnen met klussen. Maar we hebben de financiƫn nog niet geregeld :sweat_smile: Iemand enig idee wat de doorlooptijden bij de bank nu zijn? Het gaat om een bouwdepot bovenop een bestaande hypotheek.

Ben echt bang dat we het niet gaan redden. Maar heb nu nog zoveel vraagtekens dat ik er onrustig van wordt. Heb ook geen idee wanneer de aannemer geld verwacht. Ik neem aan dat er eerst een aanbetaling nodig is oid.
Over twee weken ook pas een gesprek kunnen krijgen bij onze financieel adviseur. We gaan maandag ook maar onze bank rechtstreeks bellen. Bluuh.

1 like

Als je een huis koopt is het voorbehoud van financiering vaak 6 of 8 weken, dus binnen die tijd moet de financieel adviseur of bank ook een hypotheek kunnen regelen. Denk dat het voor alleen een bouwdepot wel dezelfde termijn zal zijn, dus dan zou het wel moeten lukken binnen 2 maanden.

1 like

In principe duurt het ongeveer net zo lang als je eerdere hypotheek alleen hoef je (gok ik) niet naar de notaris. Maar je moet wel alles opnieuw aanleveren voor inkomen en woningwaarde (gok ik) dus als je dat nog niet gedaan hebt zou ik daar meteen achteraan!

1 like

Klinkt alsof het krap gaat worden maar ook weer niet compleet onmogelijk! Bedankt voor het meedenken.
Veel stukken hebben we wel snel verzameld, dat zal niet zo spannend worden allemaal.
Hij kan ook in oktober maar vind dat ook weer zonde met de stijgende prijzen…

Goed voorbeeld hoe het compact kan blijven! Lijkt alleen wel alsof je je handen niet kan wassen… (Opzich kan je dat ook in de keuken doen)

Houd er rekening mee dat het huis ook opnieuw getaxeerd moet worden, en daar ook weer tijd overheen gaat.
Hier was de aanvraag binnen een maand rond

1 like

Dit is hier in Zweden heel gebruikelijk, bijna alle huizen en ook vaak appartementen hebben een wc + douche en nog een aparte grotere badkamer met wc. Ik moet zeggen dat ik het met logees echt ideaal vind, zeker omdat familie bij ons vaak een week blijft.

1 like

Wij hebben dit ook gehad, maar ik twijfel in dit geval wel, omdat ik niet weet hoe vaak je op appartement met 2 slaapkamers logees krijgt. Wij hadden een extra douche met wc op de zolder, waar nog een slaap- en studeerkamer was. Voor logees ideaal. Voor alleen eigen gebruik lijkt het me vooral extra poetsen. Dan liever een badkamer met dubbel badmeubel, douche en bad en de wc los.

Of @Rapsody, is er nog een losse wc?

Zorg dat je een goede hypotheekadviseur hebt en het snel duidelijk is wat je wil.

Wij hebben door verkeerd advies, een slechte adviseur en een hele moeilijke bank het niet op tijd rond gekregen (zijn denk ik wel 3 maanden bezig geweest) waardoor we zelf moesten voorschieten, ook geld moesten lenen om de aannemer te betalen en op een bepaald moment ook te laat waren met het betalen van een factuur (rond de 20.000 euro) omdat de middelen toen echt op waren. Het bouwdepot was toen gelukkig snel daarna rond maar het heeft me verschrikkelijk veel stress gekost, dus zou het niemand aanraden. We hebben overigens wel geld terug gekregen van de hypotheekadviseur, dat was een schrale troost…

Ik zou altijd voor een aparte toilet gaan. Zo chill als gasten niet in je (al dan niet rommelige) badkamer naar de toiltet moeten en ondertussen zitten te koekeloeren naar je dagcreme. Badkamer is lekker mn eigen plekje kos van het toilet.

8 likes

Bij deze zin dacht ik: kom in (regio) Den Haag wonen.

Tot hier. Een tuin is hier bijna een onmogelijkheid, dan lever je enorm in op woonruimte (ófwel benedenwoning van max 100m2 met tuin, ófwel grote bovenwoning maar dan met balkon en met geluk een dakterras). Wat ik wel weer heel Nederlands vind, is dat hier (in ieder geval in mijn wijk) om de zoveel meter een speeltuin is. Alleen niet echt op plekken waar ik mijn kind alleen heen zou laten gaan ivm drukke wegen. Echt een gemis ja!

Weet jij toevallig hoe in het Deens de woonwijken net buiten de stad heten? Ik bedoel een soort bungalow park met een gedeelde ruimte met wasmachines etc en 2 onder 1 kap gelijkvloerse woningen, vaak met kleine tuin. Ik vind dat ook iets dat ik alleen in Denemarken heb gezien en hier in Nederland nooit.

Ons huis had 2 badkamers op dezelfde verdieping maar wij hebben er 1 direct uit gesloopt en er een inloopkast van gemaakt. Als je niet zo vaak logees hebt kan je denk ik wel veel nuttigere dingen doen met de ruimte (die hierboven al zijn genoemd).

In Nederland zijn er wel steeds meer mensen die ook pleiten voor dit soort oplossingen. Sowieso meer binnenstedelijk bouwen en dan max 4 verdiepingen met appartementen en een functionele binnentuin (je ziet nu nog vaak gewoon steen en niet echt gezellige toevoeging aan je woning). Dit is over het algemeen wel wat meer puzzelen in een gemeente en helaas wordt er voor snelheid nog weleens gekozen voor bouwen in een weiland. Zeker met de politieke druk op veel en snel bouwen.

4 likes

We hebben net onze kosten koper betaald en vrijdag krijgen we de sleutels :closed_lock_with_key: :tada::tada:

50 likes

Ik ga alvast mijn bio op insta veranderen naar
:house: 20.10.2021
:closed_lock_with_key: 18.02.2022
:hammer: ongoing

37 likes

Ga je serieus een klusinsta bijhouden? Want dan wil ik je graag volgen als dat mag :star_struck:

2 likes

Tip: zolang er op papier niks is afgesproken over de hypotheek en eventuele gevolgen bij uit elkaar gaan zou ik als ik jou was geen eurocent meebetalen aan de aflossing. Maar heel goed dat jullie je laten adviseren! Dat is echt heel belangrijk en je hebt daar gewoon hulp bij nodig. Alleen weet ik niet of je dan bij de hypotheekverstrekker juist bent of dat je daarvoor beter naar een notaris kunt. Ik zou zelf eerder denken dat laatste, omdat het een juridische/eigendoms kwestie is.

3 likes