Huizen/woningmarkttopic #2

Ik weet eigenlijk niet of ik hier goed zit maar over drie weken worden er starterswoningen aangeboden en ik hoop eigenlijk dat ze gaan kijken naar de huur min huurtoeslag en niet de echte huur want min de huurtoeslag kan ik de starterswoning op basis van mijn loon gewoon huren maar als ze naar de echte huurprijs gaan kijken dan is het echt kansloos. Ik krijg echt stress van het idee dat ik uiterlijk februari 2024* een permanent huurhuis moet vinden. Bij woningnet heb ik nog lang niet genoeg wachttijd en de niet nieuwbouw starterswoningen van de SSH sta ik echt op plek 100+ en ik ga echt niet genoeg verdienen om makkelijk de vrije sector in te rollen of ik moet tegen die tijd nog samen zijn met mijn vriend + willen samenwonen.

*Datum wanneer ik verwacht af te studeren + 1 jaar.

1 like

Sowieso is een aankoopmakelaar nemen wel heel handig. Hij kon bij alle huizen waar we wilden kijken meteen een afspraak maken (wij hielden ook wel zelf in de gaten wat er nieuw binnen kwam op Funda). Voordat we hem hadden lukte het vaak niet eens überhaupt een afspraak te maken.

Verder moet je je wel instellen op veel teleurstelling. Er wordt echt bizar veel overboden op de meeste huizen, zelfs op huizen waarvan je echt denkt, wie wil hier wonen haha. Wij hebben uiteindelijk best veel concessies gedaan, maar wel voor ogen gehouden wat we het liefst wilden (wat meer ruimte, we hebben een kindje). En we zijn ook in veel huizen geweest die van buiten niet zo mooi zijn, beetje flat idee (waar we nu gaan wonen ook), maar die dan van binnen dan wel leuk waren. ā€˜Amsterdamse school stijl’ huizen zijn wel nog wat populairdere namelijk.

Maar als starter op de woningmarkt is het wel echt lastig, omdat als je veel overwaarde meeneemt, het natuurlijk makkelijker is om veel te overbieden. Dus stel je in dat het niet makkelijk is, maar met een goede aankoopmakelaar kan je in ieder geval eens wat rondkijken.

@Max Ja mega shady dat taxeren! Maar veel mensen die bijv echt een ton overbieden, doen dat weer met de overwaarde van een ander huis. Echt zo kut als starter :slightly_frowning_face:

@iedereen, dan voor jullie reacties. We hebben vandaag een gesprek gehad met onze financieel adviseur en hij heeft meteen een afspraak gemaakt met een taxateur die hij vaak gebruikt. Hij verwachtte geen probleem met het iets hoger taxeren dan de vraagprijs, dus op hoop van zege :pray:t3:

1 like

KNSM eiland. Iets buiten het echt centrum dus en misschien wat minder authentiek Amsterdams, maar wel op paar minuutjes fietsafstand van Oost en Centrum. Maar het is dus wel een pand waar je van buiten niet meteen zou denken, ā€˜goh leuk’, maar van binnen is het lekker ruim en veel opties om het echt mooi te maken! En nee hoor, wij hebben ook met voorbehoud geboden, vrienden van ons ook. Maar misschien als ze heel veel biedingen hebben op een pand, dat ze daar wel naar kijken…

4 likes

Mocht je toch nog gaan bieden, bespreek even met je hypotheekadviseur dat een keuken ontbreekt. Als je een hypotheek met NHG wil, kan het zijn dat zij de woning als onbewoonbaar zien en je verplicht een bouwdepot moet nemen.

3 likes

Mijn ongevraagde advies is om gewoon het gesprek aan te gaan en de bezichtiging te doen. Dan weet je even waar je aan toe bent.

3 likes

Kan met overdrachtsbelasting ook nog tricky zijn. Startersvrijstelling krijg je voor een woning, maar dan moet het op het moment van levering wel als een woning kwalificeren. Is een huis zonder keuken een woning?
Dus mocht 't je het hoogste bod hebben dan ff goed opletten hoe alles in de koopovereenkomst komt te staan. De notaris checkt echt niet of je huis een keuken heeft maar als 't met koeienletters in de koopovereenkomst staat kunnen ze er niet echt omheen natuurlijk.

Edit: maar als ik dit stroomschema zo bekijk zou het wel goed moeten gaan

1 like

Ik kwam dit artikel tegen. Misschien heeft iemand hier er iets aan.

Dit ā€˜mogen’ hypotheekverstrekkers al langer doen! Maar niemand stond daar, aan de hypotheekkant, om te springen. Maar vroegah nooit met NHG dan, dus wel goed dat ze daar nu gaan testen i.c.m. NHG. Want die groep mensen is wel aanzienlijk inmiddels 🄲

1 like

Vriend en ik hebben nu ruim 3 jaar geleden ons huis gekocht, en we zouden graag uiteindelijk willen verhuizen naar nieuwbouw (binnen 2-5 jaar). Is er eigenlijk een website of handige manier waarop je op de hoogte gehouden kunt worden van nieuwbouwprojecten in de buurt? Onze gemeente heeft wel een website van projecten in de gemeente, maar daar moet je zelf elke keer proactief op kijken en we zijn niet gebonden aan alleen deze gemeente. Ik ben eigenlijk op zoek naar een website waar je een postcode en een straal van het zoekgebied kan aangeven, waarbij je e-mailnotificaties krijgt als er een update is oid. Heeft iemand tips?

3 likes

Is het gebruikelijk dat je bij de brochure van het huis direct een bouwkundig rapport krijgt, of komt dat in dit geval omdat de verkoper er niet gewoond heeft?

De onderhoudskosten die je direct moet maken schatten ze in ieder geval op 15k en de conclusies zijn niet heel rooskleurig. Nu ben ik vrijwel helemaal zeker dat ik ervan af zie, dit vind ik het huis niet waard op dit moment en is voor mij (als alleenstaande starter) niet verstandig.

Ligt aan de makelaar. Hier zit een makelaar in de omgeving die dat standaard doet. Maar hij doet sowieso heel veel extra, laatst had hij zelfs visitekaartjes van het huis gemaakt. Echt wat moet je ermeešŸ˜…

Jammer dat het toch niks is, maar klinkt als een verstandig besluit!

2 likes

Ik heb even een vraag, ik ga een huis kopen en de hypotheek en koopakte zijn al ondertekend. Eind april is de sleutel overdracht bij de notaris. Moet ik dan weer actuele informatie aanleveren over mijn salaris enzo?
Ik wil namelijk wellicht een nieuwe baan maar de kans is groot dat mijn salaris dan ook lager is en ik niet meer voor dezelfde hoogte een hypotheek kan krijgen. Ik wil de kans van een nieuwe baan niet mislopen maar ik wil mijn huis natuurlijk ook niet mislopen

1 like

Huis mislopen doordat je bij de notaris een ander salaris zou aantonen? Dat gebeurt niet hoor. Zoals je zegt heb je de koopovereenkomst al getekend en is de hypotheek rond.
Bij de notaris moet je hooguit de herkomst van de eigen middelen aantonen. Dit zal vaak spaargeld zijn, dus dan volstaat over 't algemeen een afschrift van je spaarrekenknf waaruit de spaaropbouw blijkt.

2 likes

Oke bedankt voor je reactie! Dit is de eerste keer dat ik een huis koop dus ik weet niet precies hoe alles loopt. Daarnaast zit ik nu aan mijn max hypotheek en is het in mijn budget bijna onmogelijk om iets te vinden dus ik ben heel bang dat ik het huis toch niet kan kopen om een of andere reden. Maar die zorgen zijn dus waarschijnlijk helemaal nergens voor nodig

3 likes

Je hypotheekadviseur heeft waarschijnlijk wel een berekening gemaakt wat je nodig hebt aan spaargeld en dergelijke toch? Dus als je dat bedrag tegen die tijd beschikbaar hebt moet 't goedkomen hoor!

Ik zou het niet zo stellig zeggen als @Tamara. Bij de meeste banken teken je ervoor dat je de bank op de hoogte moet stellen als er iets in je financiƫle situatie verandert tussen het moment van de bindende offerte tekenen en het moment van passeren. Dus dan zou je de bank formeel gezien wel op de hoogte moeten stellen van je nieuwe baan en lagere salaris. Aan de andere kant is de offerte voor de bank volgens mij ook bindend, dus ik weet niet of zij zomaar terug kunnen. Pas als je de leveringsakte en hypotheekakte bij de notaris hebt ondertekend is de hypotheek echt rond.

Mijn vriend had ook een nieuwe baan tussen bindende offerte en overdracht, en ik vlak na overdracht, maar omdat het salaris hoger werd en hij ook meteen een vast contract kreeg was het niet erg. Ik zou je hypotheekadviseur om advies vragen voor je serieus gaat solliciteren. En zou het in het uiterste geval dat het niet kan voor passeren onoverkomelijk zijn als je pas een paar maanden later een nieuwe baan kan zoeken?

1 like

Oh sorry @Wortel, dit was mij onbekend… Ik werk bij een notariskantoor dus weet hoe dat gedeelte er aan toe gaat. Als het klopt wat Tostibrood zegt zou ik inderdaad in gesprek gaan met je adviseur.

Dit. Kijk hiermee uit @Wortel

Ik had een soortgelijke situatie destijds en heel veel over gegoogeld. De kans is 0.001 dat ze ā€˜erachter komen’, maar het schijnt nog wel eens te gebeuren dat er op sleuteldag nog gebeld wordt of je nog in dienst bent. Ik zou het gewoon niet durven.

Als het met NHG is zou ik het niet doen zonder je hypotheekadviseur te raadplegen want voor zover ik weet kunnen zij strikt genomen last minute checks willen doen en dan moet de informatie niet nadeliger zijn tov de informatie waarop de hypotheekofferte was gebaseerd. Beetje zelfde als geen krediet afsluiten tussentijds, want ook BKR kan strikt genomen opnieuw gecheckt worden (dit was 3 jaar geleden iig zo)

5 likes

En @Tostibrood @Twonights @Tamara bedankt voor jullie reacties!

Het gaat inderdaad om een hypotheek met NHG maar mocht ik een baan tegen komen dan zal ik het eerst voor leggen bij mijn hypotheekadviseur. Ik heb hier niet veel contact mee dus het was nog niet eens in mij opgekomen om hem hierover te bellen

2 likes