Ik heb mijn huis hierin opgezocht en zij geven aan dat het een ton meer waard is dan wat ik er een half jaar geleden voor heb betaaldš In āonderhoud nodigā staat zou het al 30K meer zijn, maar het is compleet verbouwd. Ik kan me het eerlijk gezegd niet voorstellen.
Ik zeg niet dat het altijd accuraat is. Het blijft een schatting
Pfff het is bizar te zien hoe veel meer de āgeactualiseerdeā koopsom is. Gewoon bijna 20 duizend in 5 maanden.
Zie ook dat ze niet per se goede vergelijkende data hebben. We hebben een kleiner, ouder huis met een forse tuin en de huizen die je als vergelijking krijgt zijn van de VINEX wijk verderop. Die huizen zijn veel groter, met een veel kleinere tuin en wel geisoleerd. Hij lijkt vooral op locatie te vergelijken en ik denk dat dat minder goed werkt buiten de stad.
Er is ook een podcast waarin de eigenaren dit zelf ook uitleggen. Hoe meer data, hoe sterker de schatting. Het is ook niet bedoeld als een vaar hier blind op, meer als een je kunt inzichtelijk maken wat de markt om je heen doet. Wij hebben er zelf niet echt mee gewerkt (vond het wel interessant om te zien wat er om ons heen gebeurde), maar het is beter dan nul info hebben.
Ik ging er door jouw bericht niet vanuit dat het helemaal accuraat is, maar verbaasde me gewoon over de resultatenš
Ik was benieuwd want kende Walter Living niet, we gaan ons huis eind dit jaar in de verkoop zetten en hebben nu een Calcasa taxatie voor de hypotheek gebruikt. Hieruit kwam een waarde van ā¬379k. Makelaar had verkoopprijs op ā¬415k geschat en Walter geeft ā¬409k aan. Ligt toch redelijk dicht bij elkaar, Calcasa was lager maar een van de verbeterpunten was bijv. zonnnepanelen en die hebben we al, dus die missen toch een stuk.
Wij hebben onze gemeentebelastingen binnen en de WOZ is 50.000 euro hoger dan waarop het 15 maanden geleden getaxeerd is (dus ook veel hoger dan de koopprijs), bijna 90.000 euro hoger dan 't op de vorige brief was. Dat kan toch nooit. We hebben al een hele brief hierover in moeten vullen en ik geloof zo dat ons huis meer waard is maar lijkt me a. Niet dat dat al een ton is en b. Dat dat zo 1 op 1 doorvertaalt naar de WOZ in een jaar
Zo weinig zin om hier werk van te maken (ga het wel zelf doen want een bureau kan exact hetzelfde als ik) maar bleh. Iemand enig idee hoe deze stijging/hoger dan taxatie en koopprijs kan?
Huh ja wel toch? Dit is best aannemelijk zou ik denken
Stijging van 50k in 15 maanden is niet ondenkbaar in deze tijden denk ik. Zeker niet als er in de buurt andere, vergelijkbare woningen ook voor achterlijk hoge prijzen zijn verkocht. Bezwaar maken kun je altijd doen hoor en inderdaad goed zelf, maar ik zou er weinig vertrouwen in hebben dat het je wat gaat opleveren.
Het gaat dus om een stijging van 90 duizend in een jaar in WOZ. Als het door de huizen om ons heen kwam, zouden die ook zoveel gestegen zijn neem ik aan, maar daar gaat het om 20K. Bij de buren met exact dezelfde huizen is de WOZ vaak tot 80 duizend euro lager dan die van ons. Dus ik ga eerst maar eens de WOZ bepaling opvragen bij de gemeente, misschien kleine kans maar wil 't wel op zān minst begrijpen want vind dit echt heel raar aanvoelen.
Wij hebben dit bij onze vorige woning ook gehad, 50k meer woz-stijging tov onze buren (2-kapper), kwam door de ligging. Tuinen op het noordoosten en wij hadden een woning aan het einde vd straat. Daardoor helemaal geen buren aan de kant waar de zon op komt en dus vanaf de ochtend zon in de tuin en vrijer zicht aan die kant. Dat maakte dus wel degelijk zoveel verschil uit helaas.
Maar is zeker de moeite waard om het even op te vragen en evt bezwaar in te dienen
Bleek dat uit jullie WOZ bepaling of ben je daarachter gekomen door te bellen ? Ik zag dat we een rapport van 2020 hebben, maar 2021 niks. Lees dat soort dingen zo snel ook niet terug in het rapport. Ik kan me het overigens bijna niet voorstellen voor ons huis tov de buren (allemaal exact dezelfde bovenwoningen, x aantal op een rij dus aan elkaar vast en wij wonen niet op een hoek. Staat van ons (klus)huis was verreweg het slechtst tov alles wat verkocht is dit jaar en dus nog steeds lagere WOZ heeft). Maar goed om te horen dat er dus wel iets van logica in kan zitten!
Een hogere woz zou eventueel ook in je voordeel kunnen werken. Maar je percentage schuldlast voor je hypotheek kan dus lager worden waardoor je eventueel in een lagere rente percentage komt. Dit zou onder de streep voordeliger kunnen zijn dan een bezwaar tegen de woz en de bijbehorende belastingen.
Fijn dat het jullie gelukt is! Maar het ligt er natuurlijk maar net aan hoe het huis getaxeerd wordt. Mag ik vragen of jullie dan met voorbehoud tot de vraagprijs hebben geboden of met voorbehoud van de gehele koopsom? Dat laatste raadde onze aankoopmakelaar (die we inmiddels niet meer hebben) af, omdat verkopers ons dan niet serieus zouden nemen. Wij vinden het dan een te groot risico om een ton te overbieden met de kans dat het lager getaxeerd wordt en wij ineens die ton moeten ophoesten (wat we dus niet hebben ).
Dus omdat het bij jullie goed heeft uitgepakt adviseer je nu andere mensen om hetzelfde te doen? Ik weet niet, maar vind het een beetje een vreemd advies zo. Lijkt me het belangrijkste dat ieder voor zich bepaalt welk risico je kunt nemen en dat hangt ook af van de prijs waarop het huis in de markt gezet wordt (in jullie specifieke geval dus laag). Uiteindelijk is het bij jullie toch net zo goed geluk geweest, voor hetzelfde geld hadden andere mensen nóg meer overboden.
Ja dat risico durven wij niet aan, maar daarom is het ons waarschijnlijk ook niet gelukt Ik zou er niet van kunnen slapen haha.
Wij hebben nu het omgekeerde trouwens bij een huis waar we gekeken hebben: de woonplaats is niet populair maar het specifieke huis waar we gekeken hebben is juist wel heel populair omdat het zo mooi is opgeknapt . Dat huis is paar jaar geleden gekocht en flink verbouwd en nu voor circa 200k meer te koop gezetš„² Volgens walterliving ligt de vraagprijs flink boven de geschatte waarde. Echt lastig wat we in deze situatie het beste kunnen doen.
Vind het ook een beetje vreemd advies. Juist doordat iedereen zo extreem overbied (oorzaak natuurlijk door onder andere de lage rente) krijg je dit soort bizarre situaties. Niet echt een advies wat ik persoonlijk anderen zou gevenā¦
Wij hebben zeer geluk gehad en mei 2020 een huis gekocht met āmaarā 7% overbieden. Categorie 350-450k en gemeente Utrecht. Met aankoopmakelaar die goed advies kon geven wat het huis waard was. Uiteindelijk zonder voorbehoud geboden en flexibele overdracht (verkopers waren aan het verbouwen bij nieuwe huis), beide vast contract, particuliere huur dus geen overwaarde. Maar wel mijn ouders die eventueel verschil taxatie en aankoopprijs konden schenken Ć”ls het nodig was. Uiteindelijk op aankoopprijs getaxeerd. Hypotheek ver onder ons maximum. Er was een bod wat ietsje hoger was maar met minder gunstige maatregel daarom hadden ze het ons gegund. Nu raad ik zeker niet aan zonder financieel voorbehoud te bieden, maar als je bepaalde zekerheden hebt zou het een overweging kunnen zijn.
Overigens bleek binnen een jaar dat nog 4 vergelijkbare huizen in de straat verkocht werden voor prijzen hoger dan waarvoor wij kochten. Leek wel alsof de verkoopprijs van het laatste huis de vraagprijs van het volgende huis werd wat te koop kwamā¦
Dat laatste ben ik sowieso met je eens.
Ik vond het lastig onszelf als starters te zien maar ook wij hebben āpasā ons 1e huis gekocht (en moesten dus opboksen tegen mensen met overwaarde), maar vanwege werk en gezin konden we niet voor starters klasse gaan qua prijs categorie. En nu verdienen we ook wel echt fors meer dan de gemiddelde starter en kunnen daarmee ook wel een goede hypotheek krijgen. Althans, overal is een mouw aan te passen maar met een baby ga je niet eerst maanden klussen. Maar ook wij waren al jaren tijdelijk en particulier aan het huren want zagen boven de sociale grens. En al zo vaak van provincie verhuist dat ik me niet eens inschreef voor wachttijd. Mijn man (toen vriend) en ik zijn het idee van samenwonen, al jaren terug, gaan uitzoeken vanwege het feit dat hij nergens in aanmerking voor kwam. Sociaal niet maar particulier ook weer niet. En hij wilde toch met zijn toen 30 jaar wel (weer) weg bij zijn moeder. Dat is toch echt bizar.
Als jullie huis bewust laag in de markt is gezet, heb je toch ook niet een ton overboden. Een ton op de vraagprijs ja, maar niet op wat het echt waard is (in deze markt) tov vergelijkbare huizen. Dan is 't ook niet heel gek dat het veel hoger dan vraagprijs getaxeerd is.
Ons huis was te hoog in de markt gezet dus kan heel overtuigd vertellen dat onder de vraagprijs kopen nog steeds mogelijk is, maar het is dus ook onder de vraagprijs getaxeerd. Andere kant van dezelfde medaille, m.i.
Ja die hele vraagprijs is in deze markt niets waard. Er valt geen touw aan vast te knopen.