Dit dus. Nu klinkt het idd alsof iedereen met schulden en geen rijke familie opeens toch ergens een ton vandaan kan halen terwijl het huis stukken lager op de markt is gezet en hoger getaxeerd. Netto heb je dan geen ton overbogen maar zeker minder. (Ook daar blijft het de vraag of je daar het geld voor liggen).
heel herkenbaar, echt frustrerend. in mijn omgeving ook vrienden die voor 4-6 ton huizen kopen en ik zit hier in mān eentje in een huurappartement met veeeel te hoge huur waardoor ik niet kan sparen en mijn maximale hypotheek is 2 ton dus ik kan een schuurtje kopen ofzo, fml
???
Vrienden van ons hadden het ook over een huis van die bedragen. Ik krijg door dit soort verhalen het gevoel dat wij heel weinig verdienen ofzo. Alsof we iets fout doen, want mān man en ik verdienen allebei (bijna) modaal maar onze max. hypotheek was 300k. Hoeveel moeten die mensen wel niet verdienen om een hypotheek van 600-700k te kunnen krijgen? Nu mogen wij absoluut niet klagen want 3e koophuis en kunnen dus overwaarde meenemen, maar het duizelt me echt als mensen van onze leeftijd het over dat soort bedragen hebben.
Het modale inkomen in 2022 is ā¬38.000. Als ik een willekeurige tool invul met 2x modaal zou je (zonder andere uitzonderingen, schulden enzo) 4 ton kunnen lenen. Ik denk dat veel mensen van mijn leeftijd cq die eerste huis kopen dat doen met hulp van ouders? In mijn eigen situatie verdienen we wel bovenmodaal maar volgens mij is dat niet standaard voor āmijnā generatieā¦
Heb je je maximale hypotheek berekend in 2022? Het doet er enorm toe of je in 2015 voor het laatst met een hypotheekadvsieur hebt gezeten of in 2022. Sinds 2014:2015 gaat het percentage tweede inkomen dat je mag meerekenen elk jaar omhoog. Kortom; de maximale hypotheek van tweeverdieners is geƫxplodeerd. Een stel dat allebei modaal+10.000 euro verdient zit dus tegen de 600.000 aan. Belachelijke ontwikkeling overigens.
We hebben onze hypotheek vorige maand afgesloten. Heb net nog eens de rekentool van onze bank ingevuld en ik denk dat het ook met de type hypotheek te maken heeft want volgens de rekentool kon ik nu 26k meer krijgen, maar zijn de maandlasten veel hoger. We hebben nu een groot deel aflossingsvrij. Ik denk dat hij verder ook wat lager is omdat ik zzpāer ben en mijn inkomen niet voor 100% meegenomen mocht worden.
Nogmaals, mag verder echt niet klagen hoor, alleen het verbaast me gewoon echt heel erg dat begin dertigers een huis van 600-700k kunnen kopen. Blijven echt bizarre bedragen, niet alleen de hoogte van de hypotheek maar ook de maandlasten van (bijna) ā¬2000 per maandā¦
Stuk aflossingsvrij drukt wel op je max te lenen bedrag vaak, maar wel lagere maandlasten. Dus wss ligt het wel daar aan!
Maar met die tools kom je toch sowieso nooit in de buurt van wat je kan lenen? Bij ons scheelde het altijd extreem iig. Dus die tools vind ik niet helemaal betrouwbaar met het echte te lenen bedrag.
Bij ons was het echt heel accuraat, scheelde iets van 2000 euro ofzoiets. Maar we hebben echt een hele basic situatie dus wellicht ligt het daaraan ook.
Ik wordt echt ZIEK van deze markt. WAAROM is alles zo tering duur?! Waar is het voor nodig om meer dan een half miljoen te vragen/te betalen voor een rijtjeshuis?! Gat-ver-damme, echt even helemaal klaar mee. Het zal er wel op uitdraaien dat we t uiteindelijk toch wel neer gaan leggen, maar ik Wil. Dit. Niet.
Dit moest ff van mān hart.
Ja vergeleken met de vorige generatie zijn er echt wel verschillen geloof ik⦠hoe verschrikkelijk de huizencrisis ook is voor de mensen hier, ik krijg soms het idee dat de meeste mensen op het forum (althans, in dit topic) een bovengemiddeld hoog salaris hebben en uiteindelijk (na veel gedoe/ellende) iig dat koophuis dat in de buurt van een droomhuis komt (kunnen) bemachtigen.
Maar ik vraag me tegenwoordig vaak af wat de
toekomst brengt voor mensen met gewone beroepen met lagere salarissen, zoals creatieve beroepen, zorg, klantenservice, kappers, ed. In onze buurt wonen veel iets oudere mensen met een dergelijke achtergrond in een koophuis, en ik kan me van de basisschool bv ook niet herinneren dat er mensen waren zonder koophuis, maar nu is voor mensen met zoān type beroep een eigen huis toch überhaupt geen optie meer?
Vind het altijd zo schrijnend dat dat met zoveel meer onzekerheid gepaard krijgt. Ook bv als dat betekent dat je niet kan gaan wonen in de regio waar je zelf bent opgegroeid/je familie woont.
Heb het idee dat dat vroeger wel echt veel makkelijker was/gingā¦
Kleine noot hier is wel: er zijn altijd al grote groepen zonder koophuizen geweest. In mijn vrij grote familie hebben slechts twee gezinnen een koophuis. Dat is nooit een probleem geweest omdat de rest sociaal kon huren. Een koophuis is geen noodzakelijke voorziening. Kunnen wonen op een plek waar je binding mee hebt tegen een acceptabele prijs daarentegen wel.
Ja ben ik met je eens! Alleen sociale huur is voor steeds minder mensen een optie vanwege enorme wachtlijsten, beperkt aanbod, inkomenseisen etc. Dan moet je ook maar net geluk hebbenā¦
Als je niet op tijd staat ingeschreven op bepaalde plekken kom je er volgens mij nooit meer tussen, dan moet je het wel echt heel tijdig op je netvlies hebben.
Ik neem mezelf soms als voorbeeld, hoewel wij nog net op een redelijk moment ons huis hebben kunnen kopen, dus het is een fictief scenario⦠Maar met onze inkomens (redelijk, maar niet echt hoog en we werken parttime vanwege kinderen) zouden we in deze tijd/markt voor praktisch elk simpel gezins/rijtjeshuis in āonzeā stad buiten de boot vallen. Terwijl we buiten de stad echt niks te zoeken hebben, we zijn stadsmensen en ons leven is hier. Beiden waren we niet ingeschreven voor sociale huur want naĆÆef en WO opgeleid dus we dachten dat het wel goed zou komen (wat ook gebeurd is maar als we iets langer hadden gewacht misschien niet).
Voor ons zou de markt volledig op slot zitten. En particulier een woning huren van ± 1500 pm met twee kinderen zou voor ons te duur zijn. En dan zijn wij nog redelijk geprivilegieerd met onze achtergrond en de mogelijkheid om indien nodig eens wat te lenen (niet krijgen) van onze ouders. Maar er zijn natuurlijk zoveel mensen in zoān situatie voor wie dat niet geldt, en ik ben zo benieuwd hoe deze woningmarkt voor hen hun toekomstbeeld bepaalt. Wij zitten zelf (en hier dus ook op het forum, denk ik soms) best wel in een bubbel van rijke vrienden met behoorlijk dure huizen (waarin wij het relatief het het āslechtstā voor elkaar hebben), dus ik spreek deze groepen te weinig maar ben zo benieuwd hoe dit zich door gaat ontwikkelen en wat dit voor hem betekent.
Ik zou dit in t Klussen in Huis topic vragen!
Het probleem lijkt nu toch wel echt groter dan in de ā90sā¦
Zelfde plaatje maar anders weergegeven en met bronvermelding
Ben het verder helemaal met je eens hoor. Ik wilde alleen invullen dat het een beetje een misvatting is dat de beroepen die je noemt vroeger per definitie een koophuis hadden. Het probleem zit hem naast in hoge prijzen zoals je schetst ook in de ontoegankelijkheid van de huursector. Mensen vluchten nu als het ware richting koop omdat huren zo bagger is.
Ik rond momenteel een verkennend onderzoek af naar jongeren en hun perspectief op de wonen vanuit mijn vakgebied (pedagogiek) bezien (hou het even opzettelijk vaag) en het beeld dat zij schetsen is soms gewoon ronduit zorgelijk. Ik heb echt een paar keer ongemakkelijk zitten luisteren naar jongeren die gewoon hele basale woonwensen niet voor elkaar krijgen. En dan is dit nog de leeftijdscategorie waarin je uitkan met een studio/kamer in een bagger onderhouden huis.
En de gemiddelde huizenprijs is inmiddels al 420.000 Tegenover een modaal inkomen van 38000. Dat kun je met twee fulltime modale inkomens zonder eigen geld niet eens betalen.
Zo spannend, wij hebben donderdag onze eerste bezichtiging! We hebben vorig jaar ons huis verkocht (wegens overlast van de buren) en zijn toen gaan huren. Onze makelaar heeft ons toen ingeschreven in zoān systeem waarmee we een dag van te voren al konden zien welke huizen te huur aangeboden werken. Nu hebben we een tijdje terug de zoekopdracht gewijzigd naar koopwoningen en vandaag kwam er echt een perfect huis op. We hebben meteen gebeld en hadden ƩƩn van de laatste plekken om te bezichtigen. En het huis staat dus nog niet eens op funda. Dit is voor de meeste mensen hier natuurlijk niks nieuws, maar moest het gewoon even kwijt haha.
Leuk en spannend! Veel plezier!