Heb je geen aankoopmakelaar die jullie er nog tussen kan krijgen? Hoop dat het nog lukt!
Spannend allemaal hoor! Ik manifesteer lekker met je mee
Denken jullie dat dit zou helpen om sneller een huis te vinden (particulier of via de woningbouw)?
Ik ben geselecteerd om mee te werken aan een artikel over het woning tekort van mijn omgeving. Dit wordt geschreven door de lokale woningbouw.
Dit zal dan gedeeld worden op sociale media en op grote posters in het centrum.
Het gaat om een artikel met foto. Sowieso wil ik mijn dochter niet in beeld (of niet herkenbaar dus van de achterkant) dan
En ik woon dus klein. Echt klein. Ik woon in een studio van 12m2. De gemiddelde slaapkamer is groter En ergens schaam ik mij daar voor. Ondanks dat ik vind dat ik het goed doe, mijn dochter komt absoluut niets te kort (ja, ruimte hahaha) en ik betaal netjes mijn huur waar ik hard voor werk. Maar toch schaam ik mij dus voor hoe we er bij zitten. En vind het dus een stap om daarmee naar buiten te treden waar iedereen het te zien krijgt.
Maar als het zou helpen om sneller aan een woning te komen vind ik het dat wel waard. Mijn vriendinnen denken dat het gaat helpen. Maar ik denk dat ze het iets te rooskleurig inzien haha.
Wat zouden jullie doen?
Ik zie niet zo in hoe het gaat helpen, de gemiddelde verhuurder hoeft iets nog geen vijf minuten online te zetten en ze staan al in de rij. Kan me niet voorstellen dat ze dan opeens denken; laat ik haar online opzoeken en moeite doen om contact te krijgen. Dan moet je net iemand treffen die dat wel gaat doen, maar ik zou daar zelf niet zo in geloven.
Vind het wel een kwalijke zaak dat de woningbouw graag jouw verhaal gebruikt maar blijkbaar niet met jou kunnen kijken naar een meer passende woonruimte? Zet een student in die studio en laat jou doorstromen naar een woning voor een gezinnetje.
Wat wil de woningbouw ook bereiken met dit artikel en posters? Pressie op de gemeente om meer te kunnen bouwen ofzo? Dan helemaal lelijk trouwens, dan kunnen zij straks lekker bouwen maar zit jij nog in je studio
Ik denk dat zoiets best kan helpen afhankelijk van de insteek en het risico zit hier in dat jij daar geen controle over hebt. Er zijn best nog goede mensen en die willen best wel eens via via iemand in nood helpen, maar de vraag is; heb je er wat aan als er een huurbaas reageert die jou iets aan biedt, kan je dat betalen? Ik zou heel goed kijken naar de insteek en randvoorwaarden van de campagne. Wordt het een beetje een sympathiek artikel? Mag jij de hele boel nog tegenhouden als dat tegenvalt, hoe lang gaan die foto’s hangen? Kan je aan het eind van het artikel een oproep doen? Ik zou er overigens sowieso een vergoeding voor vragen: ok dat ze je er geen woning voor terug geven, maar je privacy en tijd is iets waard.
Als je enige reden om mee te doen is dat je hoopt sneller aan een woning te komen zou ik het niet doen. Dat is voer voor teleurstelling. Als het dan niet lukt hang je door heel de stad.
@Druppels ik weet vanuit mijn werk dat het vrij onmogelijk is om iemand als tegenprestatie een woning te bieden als woningcorporatie. Dat is echt niet zo lelijk als dat je het nu schetst. Je hebt gewoon een forse wachtlijst, daarnaast heb je mensen in een kwetsbare positie die je ook moet huisvesten. Je kunt niet als tegenprestatie voor een interview en fotoshoot met woningen gaan strooien, al is het maar omdat de rest van je wachtlijst ook graag zo’n kans had ontvangen dan.
Dubbelpost, maar iemand hier ervaring met het terugvragen van de btw op zonnepanelen met de kleine ondernemersregeling. Ik vind dat het mega complex klinkt, maar loop ook niet warm voor elk kwartaal btw aangifte doen en betalen.
Ik denk wel dat het je gaat helpen omdat je netwerk/bereik dan wat groter wordt: als iemand wat te koop/huur heeft staan, heb je viavia (merk ik in mijn omgeving) veeeel meer kans dan dat je moet wachten op de officiele kanalen (funda, makelaren).
Ik snap hoe dat werkt en dat je niet kan zeggen: ik maak een foto van jou en dan krijg je een nieuwe woning, maar ik ben wél van mening dat je voor een moeder en een kind die wonen op 12m2 je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld urgentie voor een fatsoenlijke woning. Dit is gewoon een geval verkeerde mensen in de verkeerde woning en ik denk wel dat je als woningbouw daar méér mee kan dan nu gebeurd. Dat staat überhaupt los van het hele interview-verhaal natuurlijk, maar ik zou het persoonlijk extra genant vinden als je haar wel wil gebruiken als gezicht van het woningtekort én het feit dat je als woningbouw mensen/gezinnen huisvest in niet passende woningen maar daar intern vervolgens überhaupt geen beleid op hebt of een moeder als dit op geen enkele manier probeert te begeleiden naar meer passende woonruimte.
De urgentieregelingen lopen via de gemeente toch? Dus als woningbouw kan je daar niet echt iets aan veranderen behalve aandringen dat de gemeente de urgentieregelingen aanpast
Klopt! @Druppels
Woningbouw is eigenlijk alleen uitvoerend. Die bepalen bijna niks zelf. Alle regels worden gemaakt door gemeente en landelijke overheid
Ik vind dat je heel veel aannames doet in je post. Wij weten niet waarom @Feline nu in deze studio woont en hoe komt dat er geen alternatief wordt geboden. Kan bijvoorbeeld ook komen omdat grotere woonruimte veel duurder is, of zorgt voor teveel reistijd, of dat de corporatie simpelweg geen beter passende alternatieve woningen heeft (bijvoorbeeld als het een studentenhuisvester is met maar een paar grote betaalbare woningen).
Ik had dit soort aannames vroeger ook, maar sinds mijn man in de woningcorporatie-wereld werkt heb ik wel geleerd dat het zelden om onwil bij de corporatie gaat. Een woningcorporatie is gebonden aan super strenge regels en bijvoorbeeld urgentieverklaringen worden alleen gegeven door de gemeente. Als de gemeente zegt ‘deze mevrouw heeft een woning, we hebben andere mensen die harder een woning nodig hebben omdat ze anders dakloos zijn’ dan is er weinig wat een woningcorporatie daaraan kan doen. Daarom denk ik ook dat zo’n artikel juist wel een doorbraak kan brengen in jouw situatie @Feline, want waarschijnlijk zorgt het voor media aandacht die er weer toe kan leiden dat het er in de gemeentepolitiek over gaat, waardoor er mogelijk iets geforceerd kan worden bij de gemeente of een andere corporatie. Zou zeker niet de eerste keer zijn dat dit gebeurt (zegt ook mijn man die hier dus voor zijn werk mee te maken heeft)
Mensen die recent hun woning hebben verkocht: wat was de courtage van jullie verkoopmakelaar?
Ik heb deze week een afspraak gehad met een makelaar om als verkoopmakelaar op te treden. Deze partij heeft mij destijds ook de woning verkocht en daar was ik heel tevreden over. het gesprek was ook hartstikke fijn maar de kosten zijn toch een stuk hoger dan ik gedacht had. En nu twijfel ik wat ik moet doen. Aan de ene kant vind ik een goede ervaring en goed gevoel heel belangrijk, aan de andere kant gaat het wel om veel geld (wat ik liever aan iets anders in ons nieuwe huis besteed).
Ik wil sowieso nog even vragen of er nog wat vanaf kan, maar weet niet goed wat ik zou doen als het antwoord nee is…
Ik wil mensen geen verkeerde hoop bieden, maar dit hoeft niet direct altijd zo te zijn. Ik stond ingeschreven bij woonnet Haaglanden waarbij er inderdaad een wachtlijst was van 8 jaar. Echter heb ik via funda een vastgoedbedrijf gevonden die geen wachttijden hebben, maar waarbij het geldt ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ had hier geen idee van en reageerde random op een huis, helemaal niet met het idee dat ik uberhaupt een mail zou krijgen. Nou… nu 3 maanden later woon ik er en het betreft sociale huur. Ik was nog geen week ingeschreven op de website. Ook verhuren ze particulier door heel Nederland. Ik ben me er van bewust dat dit lang niet altijd zo is, en dat de huizenmarkt verschrikkelijk is, maar ik zou echt aanraden om ook naar losse vastgoedbedrijven te kijken als je zoekt naar huur, soms zit er een uitschieter tussen. Overigens vind ik het schandalig als ik hier lees hoe het er vaak aan toe gaat, ik hoop echt met iedereen mee dat ze wat passends gaan vinden.
Wat voor courtage vraagt hij? Hier ongeveer dezelfde ervaring als @Flippie, ook grote stad in de Randstad, 3 makelaars langs gehad en allemaal tussen 1 - 1,2%.
@Monica @anon50301661 @Flippie
Thanks voor jullie reacties! Courtage is 1,85% plus daarnaast nog kosten voor foto’s, Funda etc. Dus wel flink meer!
Ik had eigenlijk geen zin/tijd om veel makelaars te laten komen, ben je toch weer een paar uur aan kwijt. Maar zo te lezen moet er wel wat af kunnen.
1% vd verkoopprijs (april vorig jaar), vrienden van ons nu bij andere makelaar ook 1% vd verkoopprijs.
Edit; zie nu je 2e bericht, was bij ons inc alles: inmeten, fotos, video, luchtfotos, brochure en fundavermelding.
Vind het als veel klinken! Maaaar denk ook afhankelijk van de prijs van het huis (lagere prijs is misschien wat hoger % courtage), locatie/type huis? A.k.a. hoeveel tijd verwacht de makelaar er in te moeten gaan stoppen.
Zou zeker proberen te onderhandelen maar liever eigenlijk nog minimaal 1 andere langs laten komen! Het gaat om zo veel geld uiteindelijk, dat is die kleine tijdsinvestering wel waard toch?
Ik weet dus wel zeker dat het kan. Dat is ons toegezegd door de bouwer. Alleen ik kijk naar die regeling en vind het echt achterlijk veel werk voor de 500 euro btw die we terugkrijgen (onze dakbedekking bestaat uit zonnepanelen, daardoor krijg je niet alle btw). We gaan terugleveren aan het net. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of je verplicht bent dan btw aangifte te doen en dus een onderneming te starten of je dat ook allemaal kunt laten. Het wordt mij niet helemaal duidelijk of je je sowieso als ondernemer moet gaan verantwoorden óf je dat enkel doet voor dat eenmalige belastingvoordeel. In het tweede geval gaan we namelijk de afweging maken of we het wel waard vinden. Dus superfijn als je dat zou willen vragen.
Bij ons heeft de leverancier van de zonnepanelen de btw aangifte gratis uit handen genomen (dus ik had er zelf geen werk aan) maar wij hoeven nu geen kwartaalaangifte te doen en hebben dus idd alleen eenmalig de btw teruggekregen. Maar ik snap niet zo goed waarom je het eerder zou overwegen als je daarna kwartaalaangifte als kleine ondernemer moet doen. Het is niet of je dan btw van aankopen kan aftrekken omdat je als kleine ondernemer geregistreerd staat. Of begrijp ik je dan verkeerd?
Ik heb een paar maanden geleden dit allemaal gedaan. Gewoon volgens het stappenplan bij de Belastingdienst. Het was niet eens zoveel werk, maar er gaat gewoon veel tijd met wachten op brieven overheen.
Ik heb eenmalig aangifte moeten doen, daarna geen enkele oproep meer gekregen. Geld stond ongeveer 6 weken na de aangifte op onze rekening. Ik zou geld waar je recht op hebt echt niet laten liggen. Het lijkt ingewikkeld allemaal, maar als je gewoon de stappen van hier volgt is het doodsimpel. Btw terugvragen voor zonnepanelen - ik ben particulier
Ik mag alleen nu de komende jaren geen onderneming starten omdat ik dus meedoe aan de KOR. Prima, was ik ook niet van plan.