Huizen/woningmarkttopic #2

Ben wel heel benieuwd waar jij woont qua regio. Bij deze prijzen zie ik echt enkel nog studios of brakke appartementen en gedeelde voorzieningen.

5 likes

Wij beginnen langzaam meer behoefte te krijgen aan een kindje, paar jaar terug waren we daar nog helemaal niet aan toe. Nu is ons huis prima geschikt voor een baby, het enige is wel dat wel dat de werkkamer dan de babykamer zal worden en we geen plek hebben om rustig te werken. Onze slaapkamer is te klein om daar een bureau in te plaatsen.

Nu denk ik dat dit in het begin niet zo erg is, maar we zouden wel graag groter willen wonen als er eventueel een tweede komt. Niet zozeer voor voor de kinderen maar meer voor ons zelf gezien thuiswerken ook na corona zal blijven.

Jawel :sob: het is gewoon heel slecht onderhouden. Wisselt heel erg per appartement in dit blokje, want bijv de buren hebben dubbel glas en een cv… maar daar heeft een huurder ooit zelf in geïnvesteerd en tja. Ik ga dat gewoon niet doen haha weggegooid geld

2 likes

Wat ik lees is het dus toch vooral dat mensen wachten met de kinderwens omdat ze graag groter willen wonen. Dus niet per so kopen ipv huur, maar kopen = groter. Is dat bij de meesten zo, dat kopen dan toch vaak groter kan dan huren?

1 like

Mijn zus is dit weekend met haar vriend verhuisd naar een nieuw appartement. Ze betalen 1600 euro huur voor een middelgroot appartement met één slaapkamer. Onze hypotheek is iets meer dan de helft van dat bedrag. Nu wonen zij wel in een grote stad en wij in een klein dorpje. Maar zelfs hier in de buurt zou ik voor ons hypotheekbedrag niet zoveel ruimte kunnen huren.

1 like

Wij ook exact het zelfde! Wonen overigens in Rotterdam. Bizarre prijzen zijn het.

Haha ja wij wonen in nieuwbouw uit 2013 van 120m2 met tuin opZuiden. Maar ja is niet een populaire wijk onder de witte Nederlanders…. Mensen denken dat hier dagelijks geschoten wordt en mensen vermoord. Maar het is een nieuwe parel op zuid.

2 likes

Rotterdam zal je welkom heten :hugs:

4 likes

Kwam vanavond langs een nieuwe wijk gereden, waar de huizenverkoop gestart was (stond een groot bord). Leek al te mooi om waar te zijn. Thuis gelijk enthousiast opgezocht; startprijzen eengezinswoning vanaf 385.000, duurste ander type woning rond de 8(!!!) ton wtf. Dus 150 nieuwe onbetaalbare woningen erbij. Nevermind, blijven nog wel lekker in onze heerlijk dure particuliere huurwoning want goedkoper gaat het niet worden👍🏻.

4 likes

Wij hebben sinds deze week ons huis in de verkoop dat is getaxeerd op 240.000. De verwachting is dat hij ongeveer voor 270.000 weggaat. Hij kan toch niet ineens in 3 weken 30.000 hoger getaxeerd worden. Iemand enig idee hoe dat zit tegenwoordig? Heeft dat geen gevolgen voor de financiën van de koper?

Als de koper 30.000 euro eigen geld in legt hoeft de woning niet hoger getaxeerd te worden.

1 like

Nee oké, maar dan moet de koper dus wel veel eigen geld kunnen inbrengen. Denk dat veel mensen dat niet zo meteen klaar hebben liggen.

Het huis dat wij vorig jaar kochten stond voor 450k te koop. Wij hebben 485 geboden. En de taxateur heeft ook het huis precies op dat bedrag getaxeerd. En bij de meeste van onze vrienden is dat zo gegaan. Natuurlijk is dit niet de gewenste situatie, want het drijft de prijs op.

2 likes

Waarom is het huis al getaxeerd dan? Of was dat bepaald als vraagprijs? Want de taxateur na aankoop gaat vaak wel redelijk ver mee in het bod.

Ons huis moest getaxeerd worden omdat we een ander huis gekocht hebben en dat is dan nodig voor de hypotheek!

Het maakte bij ons ook veel uit. Het is op zich ook wel logisch als een verkooptaxatie wat lager uitvalt en een aankooptaxatie juist hoger. Jullie moeten zeker weten dat het huis zoveel waard is om de overbrugging rond te krijgen, de aankoper wil juist een hogere taxatie om meer te kunnen lenen. Vanuit die gedachte vind ik het ook wel logisch dat er toch nog wel verschil in zit, en je ziet toch best veel dat taxateurs heel erg meebewegen met wat er geboden wordt (ook omdat de biedingen iets zeggen over de marktwaarde).

2 likes

Ik hoor dus best vaak dat taxateurs (ook al mag het niet) het bod krijgen te horen en daar dichtbij op gaan taxeren. Dan maakt het voor de financiering niks meer uit. En denk ook dat veel mensen eigen geld of uit een schenking of overwaarde hebben? Maar dat is misschien ook weer vooral mijn bubbel.

1 like

Ons huis is ook 10k boven de vraagprijs getaxeerd, maar dat is alsnog 12.500 euro onder de verkoopprijs. De taxateur belde ons nog om te laten weten dat de taxatiewaarde lager was dan ons bod, als we wilden dan zou hij het rapport niet insturen en konden we het nog bij een andere taxateur proberen (hoewel hij er niet vanuit ging dat die op een hogere waarde uit zouden komen, want ze gebruiken allemaal dezelfde referentiemodellen?). Voor ons is die 12,5k geen probleem om bij te leggen dus niet gedaan, al had ik liever mijn spaargeld gestopt in het opknappen van het huis, maar goed.
Edit: oh en bij de verkoper van ons huis was het huis juist een paar maanden ervoor 10.000 meer getaxeerd, heel vreemd.

Ja ik heb het taxatierapport van mijn huis gekregen en ze kijken naar alles wat recent en vergelijkbaar in de buurt verkocht is. Maar ik heb daarnaast inderdaad ook echt nog niet gehoord dat een taxatie (veel) lager uitgevallen is. Plus die vergelijking die ze doen, daar is natuurlijk precies hetzelfde mee aan de hand.

Wij hadden dezelfde situatie. In december is ons huis getaxeerd voor aankoop nieuwe woning en in maart was de taxatie 70k hoger omdat de kopers enorm overboden hadden :woman_shrugging:
Taxateur kwam in maart en had al doorgekregen hoe hoog de taxatie moest zijn. Allemaal wassen neuzen dus die taxaties.

4 likes