Als de koper 30.000 euro eigen geld in legt hoeft de woning niet hoger getaxeerd te worden.
Nee oké, maar dan moet de koper dus wel veel eigen geld kunnen inbrengen. Denk dat veel mensen dat niet zo meteen klaar hebben liggen.
Het huis dat wij vorig jaar kochten stond voor 450k te koop. Wij hebben 485 geboden. En de taxateur heeft ook het huis precies op dat bedrag getaxeerd. En bij de meeste van onze vrienden is dat zo gegaan. Natuurlijk is dit niet de gewenste situatie, want het drijft de prijs op.
Waarom is het huis al getaxeerd dan? Of was dat bepaald als vraagprijs? Want de taxateur na aankoop gaat vaak wel redelijk ver mee in het bod.
Ons huis moest getaxeerd worden omdat we een ander huis gekocht hebben en dat is dan nodig voor de hypotheek!
Het maakte bij ons ook veel uit. Het is op zich ook wel logisch als een verkooptaxatie wat lager uitvalt en een aankooptaxatie juist hoger. Jullie moeten zeker weten dat het huis zoveel waard is om de overbrugging rond te krijgen, de aankoper wil juist een hogere taxatie om meer te kunnen lenen. Vanuit die gedachte vind ik het ook wel logisch dat er toch nog wel verschil in zit, en je ziet toch best veel dat taxateurs heel erg meebewegen met wat er geboden wordt (ook omdat de biedingen iets zeggen over de marktwaarde).
Ik hoor dus best vaak dat taxateurs (ook al mag het niet) het bod krijgen te horen en daar dichtbij op gaan taxeren. Dan maakt het voor de financiering niks meer uit. En denk ook dat veel mensen eigen geld of uit een schenking of overwaarde hebben? Maar dat is misschien ook weer vooral mijn bubbel.
Ons huis is ook 10k boven de vraagprijs getaxeerd, maar dat is alsnog 12.500 euro onder de verkoopprijs. De taxateur belde ons nog om te laten weten dat de taxatiewaarde lager was dan ons bod, als we wilden dan zou hij het rapport niet insturen en konden we het nog bij een andere taxateur proberen (hoewel hij er niet vanuit ging dat die op een hogere waarde uit zouden komen, want ze gebruiken allemaal dezelfde referentiemodellen?). Voor ons is die 12,5k geen probleem om bij te leggen dus niet gedaan, al had ik liever mijn spaargeld gestopt in het opknappen van het huis, maar goed.
Edit: oh en bij de verkoper van ons huis was het huis juist een paar maanden ervoor 10.000 meer getaxeerd, heel vreemd.
Ja ik heb het taxatierapport van mijn huis gekregen en ze kijken naar alles wat recent en vergelijkbaar in de buurt verkocht is. Maar ik heb daarnaast inderdaad ook echt nog niet gehoord dat een taxatie (veel) lager uitgevallen is. Plus die vergelijking die ze doen, daar is natuurlijk precies hetzelfde mee aan de hand.
Wij hadden dezelfde situatie. In december is ons huis getaxeerd voor aankoop nieuwe woning en in maart was de taxatie 70k hoger omdat de kopers enorm overboden hadden
Taxateur kwam in maart en had al doorgekregen hoe hoog de taxatie moest zijn. Allemaal wassen neuzen dus die taxaties.
Oh ja fijn! Dan zal dat bij ons ook vast wel goedkomen!
Best bizar dit. Dit houdt het systeem natuurlijk wel in stand zo.
Ik wist wel dat er veel scheef zit, maar blijf me elke keer weer opnieuw verbazen.
We gaan de volgende bezichtiging samen met een aankoopmakelaar doen, voelt toch wel prettiger! Hopelijk kunnen we dan ook definitief besluiten of deze zoekregio wat voor ons is (lees: kinderrijke vinexwijk terwijl we totaal geen kinderwens hebben).
Vandaag is de sluiting van inschrijving verschoven naar morgen omdat ze nog een extra dag wilden bezichtigen vanwege de “grote belangstelling” thanks, nu heb ik nóg 10 potentiële concurrenten erbij
Nou we gaan morgen de sleutel ophalen, bedankt voor alle tips/overwegingen nog!
Wij (vriend, kind, ik) wonen in een huurappartement 2 verdiepingen, 130 m2, vrij uitzicht, echt een plaatje en zijn daardoor gevoelsmatig iets te lang blijven hangen waardoor we de boot hebben gemist. De huizen die nu voor ons budget te koop staan worden we niet heel erg warm van. Nu oriënteren we ons op kavels. Echter blijft er dan nog +/- 350.000 over om te bouwen of we kiezen voor een kleiner kavel met ruimer bouwbudget, mits we ingeloot worden. Uiteraard al veel research gedaan, navraag bij bouwbedrijven, allemaal zeggen ze: het is mogelijk, maar aan elke wens hangt een prijskaartje. Daarom ben ik benieuwd. Zijn er forummers die niet al te lang geleden zelf een (prefab) woning hebben laten bouwen en hoe viel dat kostentechnisch uit? PB mag ook
Ow spannend! Eigen huis bouwen is echt mijn droom maar helaas geen geld voor.
Wij hebben zojuist ons eindbod neergelegd op het huis waar we nu 2 weken mee bezig zijn. Het is echt onze max, dus als dit niet hoog genoeg is (16% boven de vraagprijs) dan weet ik t ook niet meer. Vanmiddag hopelijk uitsluitsel!
Nee hoor, is niet de schuld van particuliere beleggers dat starters geen betaalbare woningen kunnen vinden…Nieuw artikel in de Gelderlander
40% van de woningen in de binnenstad naar beleggers?! Welke ambtenaar heeft hier zitten slapen