Huizen/woningmarkttopic #2

Veel is al gezegd. Maar een addendum op je baan. Als parttime ga je wel iets achteruit in salaris, maar je krijgt best wel wat ORT vanuit je diensten. Heb je al een idee of het een 80 of 85% contract wordt? Bovendien ga je elk jaar een schaal omhoog en heb je net wat meer bestedingsruimte. Sowieso ben je over een paar jaar klaar met je opleiding en verdien je wel plotseling stukken meer. Ruim 1-2K per maand meer als chef. En bij vaste plek nog meer. Mogelijk kruist dat het moment dat je partner niet meer kan werken.

2 likes

Ik begin hem echt te knijpen. We verhuizen volgende week/week erna en mijn vriendengroep en werkkringen raakt echt als dominosteentjes besmet met corona. Een van mijn studenten was gister aan het snotteren. Dit virus moet me echt nog drie weken met rust laten, daarna mag alles.

3 likes

Ik word helemaal tyfusleip van hoe lastig het is om een huisje te vinden. Ik sta 5 jaar ingeschreven in mijn eigen gemeente op woningnet en maak nog nergens kans voor, niet eens voor de jongerenwoningen. Sta ingeschreven in andere gemeentes maar ja… geen geluk gehad. Particulier huren is ook niet te doen in je eentje want ik moet 48 keer de bruto maandhuur (1000 euro voor een kleine studio) verdienen. Wie de fuck met een jaar salaris van 50.000 gaat nou weer in een studio van 40 m2 wonen? Dit slaat toch helemaal nergens op.
En ik heb stress want ik woon dus nog thuis, mijn vader gaat binnen een paar maanden emigreren en dan heb ik een kat die nergens naartoe kan. Mijn moeder heeft een hond en mijn kat is de meest bange poeperd ooit dus die moet gewoon met mij mee… maar wƔƔrheen? Ik kom nergens voor in aanmerking.
Ik ben nog even student, begin per september aan een master aan de UvA, dus in Almere lukt een studentenwoning ook niet want ja ingeschreven in Amsterdam maar in Amsterdam is het al hƩlemaal niet te doen. En zie maar eens een studenten of jongerenwoning groot genoeg te krijgen dat je kat mee kan.
Word helemaal gek.

Sta je ingeschreven bij duwo? Zo ja, dan maak je daar waarschijnlijk nog de meeste kans. Zo niet, direct doen. Misschien kun je dan met een paar maanden terecht in een studiootje in Amsterdam of een andere stad waar duwo zit. Je mag er na je studie nog even blijven zitten

3 likes

Thanks voor de tip! Heb me ingeschreven en gekeken maar dit zijn plekken van 25 m2… daar kan mijn kat niet leven :cry:

1 like

Dank voor al het meedenken. Jullie zijn met z’n allen zo wijs :relaxed: Ik had gisteren al wel een grove schatting gemaakt met mijn kasboek en we zouden met dit bedrag maandelijks beide nog 500 euro kunnen sparen (13e maand en eindejaarsuitkering niet meegerekend) als we zo blijven werken als we nu doen, en 500 euro in totaal als gezin als we beide een dag minder gaan werken en wat zuiniger gaan leven. Ook als mijn partner een arbeidsongeschiktheidsuitkering zou krijgen, of als hij komt te overlijden en ik zijn pensioen uitgekeerd zou krijgen, kunnen we de vaste lasten dragen maar dan wel met minder spaargeld.

Maar wat ik zo lastig vind is hoeveel een kind kost? Kinderopvang voor 3 dagen in de week? 500 euro of meer per maand? Kan dat helemaal niet reeel inschatten voor mijn gevoel. Maargoed, meer wat vragen voor in t Kasboekjestopic denk ik haha.

Nogmaals dank voor t meedenken! Ga nog wel even verder puzzelen met excel :grin:

3 likes

Dat ligt aan je inkomen en aan de tarieven van het kinderdagverblijf. Alles boven het maximumtarief betaal je uit eigen zak, en hoeveel kinderopvangtoeslag je krijgt hangt af van je inkomen. Daar kun je een proefberekening voor doen op de site van toeslagen. En tarieven voor kdv in jouw regio kun je online ook vindenl

1 like

En als aanvulling hierop: de hoeveelheid werkuren per week spelen ook mee in de hoogte van je kinderopvangtoeslag

Voorbeeld: mijn partner en ik werken allebei 32 uur per week, onze dochter gaat 3 dagen per week naar de opvang. Bruto kost dit ons 1260 euro per maand, en wij krijgen 880 euro toeslag. Dus netto betalen we 380 euro per maand.

2 likes

Als je wilt weten wat kinderopvang kost zou ik even zo’n proef berekening doen!

Dit is Bijv een grotere landelijke organisatie. De tarieven wisselen niet zo schandalig veel (zal misschien 50€ op maandbasis schelen). Dus gewoon random kdv kiezen in de randstad.

3 likes

Omg huilen, ik ging dit doen voor mijn twee niet bestaande kinderen en voor drie dagen betaal je gewoon 880 per maand, ik hoef geen kinderen meer

4 likes

Voor de tweede krijg je wel meer terug (dubbele soms). Dus de eerste doet financieel de meeste pijn haha

1 like

Ja dat zag ik inderdaad, maarja je kan die eerste ook niet overslaan dan. Ik moet eerst maar even flink promotie maken ofzo

3 likes

Ik duim voor je! Klinkt alsof het meant to be is!

2 likes

Ja, en ik vind het best wel erg dat veel hypotheek mensen daar niet naar informeren. Ja, in d huidige markt moet je bijna wel op je Max zitten, dus dan snap ik dat je er misschien even je kop in t zand steekt.

Maar ook 6jr geleden vroeg niemand van: joh heb je een kinderwens? Houd je rekening mee dat er dan OF zo’n 1000€ kdv bij komt, of 1 van de 2 gaat minder werken = ook minder inkomen.

4 likes

Ik vind een ton gezamenlijk inkomen behoorlijk hoog hoor, dat is bijna 3 keer modaal. Daarbij gaat het vaak om mensen die nog niet heel oud zijn (want jonge kinderen).

1 like

Dat verschilt echt zo per branche denk ik. Ik zou bijv bij god niet weten wat een normaal salaris in jouw sector is en ben even oud :grimacing:

1 like

Ik ben 32, heb een WO master en heb ook een functie op dat niveau. Inmiddels 6 jaar werkervaring en ik verdien 3200 bruto per maand. Ligt ook wel een beetje aan de branche waarin je werkt denk ik…

2 likes

Wij zitten daar al bijna aan en ik heb WO en 4 jaar aan het werk bij de overheid en vriend werkt in de bouw. En ik vind dat dus ook al mega veel geld maar het is ook niet alsof wij mega dikke banen hebben ofzo

1 like

Maar hoeveel uur vul je dan in voor de minst werkende partner? 32 uur?

1 like

En dan denk ik dat je die 2000 voor alle kosten van een huis nog laag inschat, zeker als het geen A label woning is 🄲

4 likes