Ik vraag me af of het realistisch is. Wij zitten nu ruim over de helft van dat bedrag voor enkel beneden, globaal:
- Keuken, wc en woonkamer stucen (700 euro)
- Wc vervangen (inclusief loden leiding verwijderen, weet het exacte bedrag niet meer maar zat ruim boven 500 euro)
- Nieuwe Keuken (12k excl overige werkzaamheden wat ook nog iets van 1500 was)
- Vloer inclusief ondervloer beneden en plinten (8k)
- Alles verven (sowieso ruim over de 1000 euro voor materiaal en verf)
- Elektriciteit beneden doortrekken en nieuwe meterkast (1500 euro)
Wij doen heel veel zelf, zijn 4 weken full time bezig geweest en zijn na een jaar nog steeds lang niet klaar. En dan hebben we tot nu toe nog niks aan constructie gedaan. Wij hebben ca 50.000 begroot voor de eerste ronde verbouwen en dat is nog excl badkamer, uitbouw en isolatie boven. Denk ook aan andere kosten: bij ons moet onverwachts nog een kozijn vervangen worden, er is al een regenpijp vervangen die we niet op ons lijstje hadden staan, dak is gisteren kapot gegaan incl schade daardoor binnen, afvoeren van afval hadden we een container voor nodig en dat was ook vrij duur, we kwamen asbest tegen waar je afvoerkosten voor betaalt. Deurklinken zijn kennelijk mega duur, even een slot op een deur zetten ben je zo een dag en veel geld verder. We hebben ook veel gereedschap moeten kopen omdat we niks hadden, ook een behoorlijke kostenpost. Ik heb inmiddels geleerd dat je voor elke klus twee keer langer uit moet trekken dan je denkt, en vrij regelmatig onvoorziene kosten hebt.
Verder kan ik een klushuis 10/10 aanraden hoor! Wij hebben een klushuis light maar zijn al een beetje op zoek naar een echt bouwval voor als we hier klaar zijn haha.
)
), dus ik heb niet heel veel hoop