Volgens mij ben je aan gemiddelde stookkosten in een gezinswoning al wel 250 kwijt (zonder zonnepanelen ofzo) en dan komt de opstalverzekering er nog bij, water, gemeentelijke belastingen. En dan heb je nog geen cent voor onderhoud opzij gezet (1 vd redenen waarom ik denk ik forever ga blijven huren)
In verhouding vallen de netto kosten voor ons mee voor 1 kind voor 3 dagen (€400) maar mijn salaris is dan ook echt lang niet zo hoog als de salarissen hierboven en in verhouding is het veel. Ik zou echt niet weten waar we dat van moeten betalen als we ook nog willen sparen (voor ons en het kind), de andere extra kosten wat bij een kind komt kijken en mijn studieschuld willen aflossen, terwijl we het liefst ooit ook nog groter willen wonen dan ons mini appartementje nu. Hoop zo dat gratis of iniedergeval goedkoper kinderopvang er door komt.
Je krijgt wel iets meer dan de uren vd minstwerkende partner. Onze kinderen gaan 3 dagen (a 10,5u per dag wat in rekening wordt gebracht) en de minst werkende moet geloof ik (uit mijn hoofd) 21 of 22u per week werken om die uren vergoed te krijgen. Maar dan is het nog steeds duur.
Ik kom op ongeveer €1800 pm woonkosten uit (wel lager hypotheekbedrag dan die 4,5 ton maar met huidige rente kom je op vergelijkbaar maandbedrag uit als met hypotheek van 4,5 ton nu). Exclusief hypotheekrenteaftrek (dus dat gaat er eigenlijk af) en reserveren voor onderhoud, maar inclusief gemeentelijke belastingen, verzekeringen, energie en internet.
Wat ik overigens heel krom en oneerlijk vind: van het toetsingsinkomen waar de kinderopvangtoeslag op gebaseerd wordt, wordt de hypotheekrente die je betaalt voor een groot deel van je inkomen afgetrokken. Zelfde geldt voor overige aftrekposten overigens. Dus alleen omdat ik een koophuis heb, wordt mijn inkomen kunstmatig lager gemaakt, waardoor ik meer toeslag kan krijgen dan iemand met hetzelfde inkomen die huurt. Waarom niet gewoon de toeslag baseren op je loon voor loonheffing?
Dat ligt eraan hoeveel inkomensbelasting je betaalt en wat je aan hypotheekrente betaalt. Wij krijgen zo’n €250 pm aan hypotheekrenteaftrek, dat wordt ieder jaar iets minder. Maar toch nog flink bedrag! Wordt wel afgebouwd ja.
@anon50301661 met de gegevens die we nu hebben kwamen we onder aan de streep idd netto ongeveer gelijk uit als vriend minder zou gaan werken als er een kind komt vs extra dag opvang afnemen. Maar omdat wij zorg/werk eerlijk willen verdelen gaan we toch voor minder werken kiezen
Je mag de hele hypotheekrente van je inkomen aftrekken, met aftrek van het eigenwoningforfait (0,45% van de WOZ).
Dus voor mijn huis van ongeveer 3 ton WOZ met 2,5 ton hypotheek (€5000 rente per jaar) mag ik €5000-€1300=€3700 van mijn inkomen aftrekken. En ik trek dat dan van het stuk inkomen in de schijf 37.5% belasting af, dus (volgens mij, maar ik ben geen enorm wonder in belastingen) dat levert mij dan €1400/jaar belastingvoordeel op.
Betaalde hypotheekrente - eigenwoningforfait is wat je van je inkomen mag aftrekken. Het bedrag wat je van je inkomen mag aftrekken * 37 procent is wat je aan hypotheekrenteaftrek krijgt.
Maaarrrr de meeste mensen betalen toch helemaal geen 37% inkomstenbelasting? Met loonheffing- en arbeidskorting ed. Dus als je inkomen hoger is, wordt je hypotheekrenteaftrek ook hoger.
Hoe zit dat eigenlijk met aftrekken en een fiscaal partner? Mag je dan kiezen hoe je het bedrag verdeelt over beide fiscale partners? Of moet dat naar rato van eigendom over het huis (in ons geval 50/50 maar weet vrienden die dat op papier anders hebben geregeld)? Ik zit nog middenin bezwaar maken tegen de WOZ wat al een gedoe is maar als eerste keer als huiseigenaar belasting aangifte doen kreeg ik het vandaag Spaans benauwd bij de digitale blauwe brief.
En over het algemeen (althans zie ik om me heen), gaat een kind bij 4 dagen werken van beide ouders, 3 dagen naar de opvang. Allebei 1 “kind dag” en 3 dagen opvang = 5 dagen.
Dus dat scheelt wel weer
Edit: dat is bij jullie nu anders volgens mij omdat het daar gebruikelijk is 5 korte dagen te werken = 32u. Maar dat gebeurd hier dus niet echt. Dan zou je namelijk 5x10.5u opvang betalen. Of je moet een gastouder zoeken oid die per uur afrekent
Nee ik verdien zeg maar bijvoorbeeld €40.000, dan betaal ik (gesimplificeerd, want er is ook nog een lagere belastingschijf) daarover 37.5% belasting, is dus €15.000 belasting.
Van je inkomen mag je aftrekposten aftrekken, zoals de hypotheekrente-eigenwoningforfait (die €3700), dus als ik dat doe is mijn inkomen geen €40k meer, maar €36.300, daarover betaal ik dan die 37.5% belasting, is dan nu €13.600.
Dus dat verschil is het belastingvoordeel dat ik behaal door dit huis te hebben/die rente te betalen.
In 2023 mag iedereen maximaal 37,05 procent aftrekken voor HRA, dat is wat ze bedoelen met afbouwen HRA. Dat raakt dus vooral mensen die relatief hoge inkomens hebben, want vanaf 68K betaal je iets van 50 procent belasting maar mag je ‘maar’ 37,05 procent van je betaalde hypotheekrente min eigenwoningforfait aftrekken. Zie het tabelletje Bij welke soorten hypotheken heb ik recht op hypotheekrenteaftrek? | Rijksoverheid.nl
Je mag de posten aan het einde van de aangifte heen en weer schuiven en zo gunstig mogelijk verdelen, je ziet meteen het resultaat op het bedrag dat je terugkrijgt. In het ene jaar heeft mijn vriend alle aftrekposten, het andere jaar ik, en het jaar erop is het 60-40 (of 80-20 of 50-50) verdeeld, omdat het dan (om mij volstrekt onheldere redenen) zo dan gunstiger uitkomt.
Ik vind het overigens allemaal enorm meevallen hoe ingewikkeld het is als je het invult, je hoeft het niet tot in detail te begrijpen om het goed in te vullen.
Nee je verliest geen salaris als je 32u in 4 dagen ipv 5 werkt haha. Toch
Ik dacht dat je nu op basis van 2x 32u je berekening voor 4-5 dagen had gedaan.
Is inmiddels gemaximeerd op een tarief van 40%, dat wordt elk jaar lager!
Als twee partners dit beiden verdienen verdienen ze dus bijna een ton samen (=45.000 p.p. In geval van dertiende maand)
Dit gesprek is ook precies waarom ik me enorm irriteer aan mensen in onze omgeving die niet snappen waarom we niet tot het gaatje zijn gegaan om in de stad te blijven wonen. Alsof ik een domme afweging heb gemaakt, terwijl de financiële som gewoon eng krap wordt
Belangrijk element is wel, van die 1750 is het grootste deel aflossing. Wij gaan rond de 1400 euro betalen (excl belastingen, water, onderhoud). Vind ik veel geld, maar het is ongeveer waar hurende vrienden betalen en meer dan 900 euro daarvan is aflossing op het huis.
Ik dacht even dat alle activiteit hier te danken was aan het verschijnen van dit boek vandaag. Ben zelf heel benieuwd in elk geval.
Vind ik op zich niet raar, want waarom zou je zoiets opzoeken als je er nu niet mee te maken hebt? Het is gewoon een verrot systeem. Duur en onpraktisch.
Ik heb zelfs nu we een huis hebben nog regelmatig zoiets van; we hadden gewoon een ton meer moeten uitgeven (zelfs vanochtend nog), terwijl ik prima weet dat dat de ruimte voor de toekomst behoorlijk krap had gemaakt
Maar misschien betaal je hier minder belasting? Geen idee? Eten / boodschappen? Zorgverzekering? (Oprecht geen benul haha)