Ik heb zelf geen jubelton gehad, verre van zelfs, maar je bent wel gek als je een mogelijkheid om vermogen op te bouwen in de vorm van een koophuis, wat zonder die jubelton veel lastiger zo niet onmogelijk zou zijn, afslaat omdat je het liever zelf wil opbouwen. Want huizenprijzen stijgen zo 10 procent per jaar. En dan kan je je vasthouden aan je principes en alles zelf willen doen, maar elke maand dat je wacht met een huis kopen stijgt de prijs van een huis weer met ongeveer €4.000 (1% per maand bij een gemiddelde huizenprijs van 4 ton). Elke maand raakt dat koophuis verder uit zicht.
Los daarvan zou ik voor de afschaffing van een jubelton zijn omdat het de ongelijkheid vergroot, maar mocht ik in de positie zijn geweest een schenking te kunnen ontvangen voor de aankoop van een huis zou ik zeker geen nee zeggen uit zelfkastijding.
.
. Dit was gelukkig wel redelijk eenvoudig op te lossen maar zulke dingen zijn bijna niet te voorkomen en wel iets om rekening mee te houden als je een oud huis koopt.