Huizen/woningmarkttopic #2

Ik merk dat ik de laatste heel zuur word van de huidige woningmarkt, en dan woon ik nog niet eens in de randstad. Maar als single zijnde is de lol er ook echt wel vanaf. Mijn vriendinnen zijn allemaal al 10.000 jaar getrouwd en hebben huizen die verdubbeld zijn in waarde inmiddels. Niet dat ze daar heel veel aan hebben, dat weet ik. Maar ze betalen alsnog echt weinig hypotheek.

Zelf betaal ik inmiddels 45% van mijn inkomen aan huur, een woning kopen gaat heel lastig worden terwijl ik boven modaal verdien, maar sparen gaat nu ook amper. Ik heb er in januari €6 bijgekregen zag ik 🥲 Het is een beetje ‘ik lach maar ik huil’ situatie.
En ik knijp hem bijv ook al voor mijn energiecontract dat over een paar maanden afloopt. Ga dan wellicht het dubbele betalen. Voelt soms ook zo dubbel dat je als alleenwonende aan dat soort kosten praktisch hetzelfde betaalt als wanneer je samenwoont. Zelfde voor gemeentelijke belastingen, dat scheelt helemaal niet zoveel voor een eenpersoonshuishouden of meerpersoonshuishouden.
O ja en ik zocht hotelkamers voor een vakantie. In je eentje: €240, met twee personen: €260 :grimacing: Ik snap het, maar het is wel kut soms.
Nou bij deze mijn pleidooi voor het leed van single zijn en de woningmarkt (en andere vaste lasten en vakanties) haha

11 likes

Ja zou evt kunnen helpen? Volgens een journalist bij het Parool (ben even haar naam kwijt) schreef ook over haar zoektocht, en toen bood een van de lezers een betaalbare optie aan… wel heel toevallig maar hopelijk heb je er iets aan (zou wel goed vragen hoe lang het artikel online staat, of je nog mag reviewen eerst etc)

Nog even inhakend op de discussie van vanmiddag: Heel verstandig inderdaad om de kinderopvang kosten alvast te berekenen in de maandlasten. Dit hebben wij ook gedaan, schrik alsnog wel weer van die bedragen zeg! Maar ik dacht trouwens dat de plannen van het nieuwe kabinet dat de kinderopvang gratis werd (of iig een stuk goedkoper), dus de vlag ging uit hier haha. of ben ik nu heel naïef?

1 like

Ja die plannen zijn er maar lijken mij praktisch niet uitvoerbaar… sowieso zijn heel veel KDV momenteel dicht of lopen ze op blaren als gevolg van ziekte door COVID. Verder is het niet echt een aantrekkelijk werk. Er is heel veel vraag naar goede werknemers maar weinig die dat willen. Salaris zijn laag. Er zijn nu al wachtlijsten van soms een jaar voordat je kind geplaatst gaat worden. Als het straks gratis word tja wie mag dan z’n kind brengen? Diegene die werken of iedereen?

1 like

Ah jeetje dat klinkt inderdaad echt als onmogelijk… 🥲 dan kan ik dat ook uit mijn hoofd zetten. Gratis zou wel echt beter zijn, op meerdere vlakken, maargoed dat is weer een hele andere off topic onderwerp…:sweat_smile:

1 like

Nou jongens wat een discussie heb ik ontketend! Heel fijn om jullie situaties een beetje te horen, biedt wat perspectief! Ik heb namelijk alleen maar mensen in mijn omgeving die 800/900 euro hypotheeklasten hebben. En dat gaan wij gewoon NOOIT redden. Dus stelt me gerust dat de getallen die hier genoemd worden ook variëren tussen de 1200 en 1800.

Wij hebben een bod bepaald waar we ons allebei goed bij voelen. Vraag me ten zeerste af of t hoog genoeg is (want tja; het blijft wat een gek ervoor geeft) maar hoger kunnen we gewoon echt niet. Dus we gaan het zien, dinsdag! Duim voor me :crossed_fingers:t3::crossed_fingers:t3::crossed_fingers:t3:

22 likes

Ik had aan de hand van de tips in dit topic wat vragen gesteld aan diegene die het artikel ging maken, Oa of ik een oproep mocht doen aan het einde van het interview en de mededeling dat ik mijn dochter niet in de foto wilde. Beide waren niet de bedoeling.
Dus besloten niet mee te doen. Vind het aan de ene kant jammer. Maar wil mn dochter echt niet in beeld hebben en kreeg een beetje het idee dat dat juist de insteek was om het ‘extra sneu’ te maken ofzo🥲

16 likes

Net weer even moeite gedaan om mijn schuld-marktwaardeverhouding te berekenen, kom net onder een nieuw blok uit van andere rente percentage. Scheelt toch weer aantal euro’s in de maand en dat doorberekend over de looptijd van de hypotheek.

Ben wel benieuwd wat de WOZ dit jaar gaat doen. Ik zie dat mijn WOZ hoger is dan die van mijn buren en ik zou even niet zo snel weten waar dat door komt (ook dakkapel e.d). Tegen die tijd maar eens kijken of het waard is om in bezwaar te gaan tegen de WOZ, of juist niet.

2 likes

Inderdaad. Terwijl ze toch wel een belangrijk onderdeel zijn van deze samenleving. Belangrijk onderdeel van de opvoeding. Net als de basisschoolleraren. Zouden stukken meer moeten verdienen. Onze opvang probeert wel mensen aan te trekken met goede sec voorwaarden zoals auto erbij etc. Maar helaas.

3 likes

Ik kan dit ook voor de eerste keer gaan doen (rente percentage laten verlagen)!
Weet jij hoe lastig dit is? Ik bedoel de berekening heb ik, dan bel je gewoon naar de bank en dan wordt het geregeld of moet je dan nog zaken aanleveren?

Staat in je voorwaarden van de hypotheek. Bij ons zou het automatisch moeten gaan!

1 like

Ah dan ga ik die nog even doornemen, ik weet wel dat het sowieso niet automatisch gaat bij mij! Thanks.

Ik zit bij de ING en er staat online een formulier waarop je het kan invullen. Daarbij gebruik ik de gegevens van WOZ lokket.

3 likes

Aah goed om te weten, mocht ons bezwaar op de WOZ (bijna ton hoger dan vorig jaar) nergens op uitdraaien. Wij zaten net boven de drempel van een risicoklasse maar konden echt niet nog meer eigen geld inleggen voor een lagere hypotheek. Misschien komen we wel een risicoklasse lager uit met een hogere WOZ en na een jaar aflossen…

Ik snap nog steeds heel weinig van onze hypotheek en alle belastingen enzo daaromheen. Hypotheekadviseur heeft haar uitleg wel op de mail gezet maar dat is voor mij niet voldoende. Heeft iemand een website oid gevonden waar ze alles heel duidelijk uitleggen zodat ik zelf afwegingen kan maken mbt extra aflossen etc? ‘Hypotheken voor dummies’

2 likes

Er is al heel veel nuttigs gezegd maar wilde toch nog iets toevoegen. Wij zaten vorig jaar ook in zo een situatie en hoewel we van zo veel mensen hoorden “ je wilt toch geen hypotheek van 1400-1500 euro pm” ben ik wel blij dat we het gedaan hebben. Koopsom van het huis vind ik misselijkmakend, dus wij hebben vooral gekeken naar wat de maandlasten voor ons zouden betekenen.

Qua maandlasten waren we hetzelfde kwijt in ons huurhuis (wat een appartement was waar we geen 2 werkplekken thuis konden realiseren wat wel moest van onze werkgevers). Nu hebben we zo veel meer woongenot dan toen, voor dezelfde maandlasten. Het verschil is alleen wel dat ons huurhuis jaarlijks 3% ofzoiets mocht stijgen qua huur, en dat heb je met een hypotheek (als het goed is) niet. Dat punt is nog niet genoemd, maar vond ik zelf wel belangrijk in de afweging welke maandlasten ik een koophuis waard vond.

Verder hebben we ook nog rekening gehouden:

• Met zo ongeveer elk scenario financieel gezien, wat al eerder werd genoemd door anderen ( Wat als we minder gaan werken? Hoeveel houden we maandelijks over en kunnen we dan dingen doen we belangrijk vinden? Wat als we kinderopvang moeten gaan betalen?)
  • En nog een heel ander scenario uitgewerkt: wat als het huis onder water komt te staan voor X aantal jaar. Zien we ons hier nog 20 jaar wonen als het moet? Vooral ons zelf er lang zien wonen vonden we heel belangrijk (zodat we niet bij wijze van opgesloten zouden zitten in een mweh-huis als de huizenprijzen opeens dalen oid). En de kans op onder water komen te staan wordt natuurlijk wel elk jaar kleiner omdat je verplicht aflost (ipv de aflossingsvrije hypotheken vroeger),

En zo klonken de bizare koopsommen van huizen enigszins oke voor ons destijds. Natuurlijk zou je liever minder uitgeven dan nu, maar vroegah toen de huizen goedkoper waren lagen de rentes natuurlijk wel hoger waardoor de maandlasten soms ook hoger kunnen zijn dan wat je nu kwijt bent (terwijl de koopsom misschien maar 3 ton was).

6 likes

Ik duim zo hard voor je!! Als een echte stalker heb ik ook even op Funda geleken en het is zo’n gaaf huis!!!

5 likes

Ik duim voor je! En ik wil ook zien wat voor huis het is, veel succes!

2 likes

Oh wat spannend! Haha ik ben niet zo´n detective als @Nefertiti maar ik ben wel heel nieuwsgierig (ik dacht eerst aan je berichten te lezen dat het bij mij in de buurt was maar volgens mij is het toch meer richting het westen, of toevallig toch ergens tussen Utrecht en Arnhem? wat nog steeds een vrij groot gebied is bedenk ik me nu)

Jouw rampscenario is hier in de straat wel gebeurd trouwens. Het huis is anderhalf jaar geleden verkocht 725, het werd 2 maanden terug te koop gezet voor 950 en is weggegaan voor 1,3millie :sob:. We vonden 950 al bizar. En voordat jullie nu denken dat ik ook in zo´n duur huis woon i wish haha.

En wat betreft die champagne, zeker koud leggen. Al is het maar om je verdriet weg te drinken mocht het hem niet worden, maar we duimen met je mee!!

4 likes

Ik duim mee! Hopelijk lukt het ook met die 10% :blush:

3 likes

Hahah ik wil jou volgen dan, dus hit me up!

2 likes