Ooeeeh prachtig! Ja we zien het wel komen dan.
Ja! Vriendin van me heeft een huis op het oog dat nodige onderhoud behoeft. Ze heeft nu de mogelijkheid om het huis een 2e keer te bezichtigen, in alle rust en wanneer zij wilde. Is een huis in het centrum van een populaire stad maar veel mensen haken af op het onderhoud bij dit huis.
Ik zag deze column
En het enige wat ik dacht, 1130e pm, voor 83m2 in een luxe appartement in Leiden, goede deal! Bizar eigenlijk hoe hoog de huren zijn. Ik ben me aan het oriĆ«nteren nu op een nieuw huurhuis, en mijn god wat een prijzen zeg. En eigenlijk vind ik het heel kut om nu te gaan wonen in zoān stom pand van een belegger, maar goed, je moet ergens wonen.
Die 10% borg kun je ook via een bankgarantie regelen, dat kost iets van 300 euro. Maar de vraag is of dat binnen 2 weken lukt, dat weet ik niet. En hou er rekening mee dat je afschriften van de bank moet laten zien om je eigen middelen aan te tonen. Als je die borg al hebt betaald zijn je eigen middelen ineens veel lager natuurlijk, ook al wordt dat bij passeren verrekend. Handigste is volgens onze adviseur om die afschriften dus te regelen vóór het betalen van die 10%.
Ik heb het huis ook gevonden, ziet er echt supertof uit! Hoop zo dat jullie het ākrijgenā en dat we het verbouwproces mogen volgen!!
Stom dat ze daar niet aan wilden meewerken, goed dat je hebt doorgevraagd en ook niet hebt gedaan. Hoop dat je snel iets passends vindt!
Mmm zou best kunnen hoor maar dat soort biedingen heb ik ook gehad en familie/vrienden ook (niet met klushuizen). Ik heb het zelf afgeslagen op advies van de makelaar (super spannend wel haha) en uiteindelijk nog hogere biedingen gehad van diezelfde en verschillende andere mensen. Vraag me dus af of dat komt doordat het bij jou een klushuis is of dat de verkopers bang waren/dat bod wel prima vonden oid. Denk eerder dat laatste eigenlijk
Niet alleen door jou maar ook door de mensen daarvoor en daarna in dit onderwerp, maar door jullie realiseerde ik mij dat ik ons inkomen op 1 januari voor de kinderopvangtoeslag veel te hoog had ingezet. Had gewoon bruto salaris x 12,96 gedaan maar hebben eigen huis (sinds dus net iets meer dan een jaar) en wist niet dat je toeslag inkomen dan dus ook lager is. Anyway. Cijfers erbij gepakt, toch die rekentool van belastingdienst ingevuld (eigenwijs eerst niet gedaan) heb ook nog een pensioen bijdrage die eraf gaat. En totaal scheelt het toch 9% op jaar basis. Ben benieuwd of het verschil gaat maken in hoeveel kdv toeslag we krijgen! Zou weer mooie meevaller zijn in het maandelijkse kasboekje. Wat juist krapper was geworden want ik heb een inflatie correctie gekregen op 1 januari (niet standaard/cao maar meelevende baas voor iedereen) van 3,5% die door de toeslag regels geheel direct gecorrigeerd werd door minder kdv toeslag maar wel ook hogere energie rekening, boodschappen etc.
@anon50301661
Klopt het daadwerkelijk dat bankafschriften getoond moeten worden bij betaling eigen middelen? Volgens mij moet je je eigen vermogen moeten kunnen beargumenteren vanuit de WTF, maar dat kan ook zonder bankafschrift of loonstrook.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt, sorry. Ik bedoel wat er op deze site staat: Eigen middelen | Hypotheek24.nl
Wij moesten dat wel. Afschrift van de spaarrekening van nu en van paar maanden terug om te laten zien dat we elke maand spaarden en een schenkingsakte voor het bedrag dat mijn ouders ons geschonken hebben.
Wij moesten dat wel afgelopen jaar. En zelfs nog strenger dan in 2015. Ook veel vragen gehad over hoe het kan dat mijn man in jaar 2014 Y verdiende en bedrag Z spaarde (waarbij in 2015 de uitleg hij woont thuis en hoeft niks te betalen voldoende was wilde ze nu het liefste zijn hele rekeningafschriften van dat jaar zien).
Nee je moet het letterlijk kunnen bewijzen, wij moesten afschriften overleggen aan de notaris afgelopen mei.
Ik werk bij een notariskantoor en wij moeten in ons dossier aantoonbaar kunnen maken dat de eigen middelen op een legale wijze verkrijgen zijn zegmaar. Dus bij spaargeld inderdaad afschrift van de spaarrekening waaruit de spaaropbouw blijkt, bij schenking een schenkingsovereenkomst, wanneer de BV bijv betaalt ipv iemand privĆ© een leningsovereenkomstā¦
Vind t persoonlijk verschrikkelijk om te moeten vragen maar wanneer wij controle zouden krijgen van 't BFT en dit niet goed gedocumenteerd zouden hebben dan lopen we risico op een boete en zou de notaris zelfs vervolgd kunnen worden wegens meewerken aan witwassen (en dat gebeurt serieus).
Wij moeten t trouwens op grond van de Wwft, dus de wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme.
Er is altijd een waarborgsom van 10% Ik kan geen linkje plakken maar zoek even op waarborgsom op de site van de hypotheker. De waarborgsom komt uit je eigen geld of een bankgarantie en wanneer die betaald moet worden staat in je voorlopige koopovereenkomst (en dit is altijd voor het passeren). Wij hadden voorbehoud van bouwkundige keuring en voorbehoud van deel van de financiering en ook gewoon een waarborgsom, was ons zowel door de hypotheekadviseur als aankoopmakelaar verteld voor we überhaupt iets hadden bezichtigd.
Waarborgsom is niet altijd nodig hoor. Ik zie genoeg koopovereenkomst waarbij dit artikel doorgestreept is. Daarnaast is de waarborgsom de helft van de tijd dezelfde datum als dag van eigendomsoverdracht, dus in dat geval hoef je de waarborgsom alleen over te maken als de eigendomsoverdracht uitgesteld wordt.
Ik zou bij betalen van de waarborgsom altijd even informeren bij je notaris hoe het zit met de negatieve rente. Over de derdengeldenrekening van de notaris moeten we tegenwoordig negatieve rente betalen, en dat berekent ons kantoor door naar de klant. Dus stel je koopt nu een huis, moet 15 maart de waarborgsom betaald hebben en eigendomsoverdracht is pas 1 oktober, dan zou het misschien wel voordeliger kunnen zijn om voor een bankgarantie te kiezen.
Ah ik dacht dat het standaard was, maar het is in ieder geval niet iets heel onbekends/raars dat alleen maar voorkomt als je zonder voorbehouden biedt. Waarom is een bankgarantie dan voordeliger? Rekent de bank de negatieve rente niet door, of is het echt garant staan en niet zozeer een bedrag storten op de derdengeldrekening? Ik denk dat wij hebben gekocht voor een negatieve rente was, maar in ons geval was het iig gunstiger om zelf te betalen omdat we anders 1% aan de bank moesten betalen voor de bankgarantie.
Enige dat mij wel opviel was dat we elke keer best wel hoge transactiekosten betaalden, die werden ook aan ons doorbelast. Wij moesten 4 keer zelf geld overmaken (waarborgsom, deel eigen inleg van mijn vriend die in twee keer moest betalen ivm max betaalcapaciteit, en mijn eigen inleg) Ʃn de transactiekosten van de hypotheek werden doorbelast. Heeft ons ook nog best veel geld gekost.
Bankgarantie is eigenlijk een papiertje waarmee de bank zegt: mocht de koper de 10% boete moeten betalen (want dat is uiteindelijk waar de waarborgsom voor bedoeld is), dan betalen wij het namens de koper. De bank stort dus niet daadwerkelijk een bedrag op de rekening van de notaris, die stort pas als de koper in gebreke wordt gesteld. Voor een bank dus eigenlijk een verdienmodel want hoe vaak gebeurt het nou dat de koper de 10% boete moet betalen? Ik heb het nog nooit meegemaakt in ieder geval. Bankgarantie is idd vaak 1% van de koopsom.
Maar ik heb de berekening zelf nog nooit gemaakt dus misschien is waarborgsom betalen idd wel goedkoper hoor, maar ik heb dit wel eens voorbij horen komen. En daarnaast is bankgarantie ook een overweging als je de waarborgsom gewoon echt niet zo lang kunt missen op je rekening.
En het maakt denk ik ook nog uit of je zelf eigen geld in legt of niet, en hoeveel eigen geld dan! Wij hebben 30% van de koopsom zelf gefinancierd (70% hypotheek) dus we hadden die 10% sowieso later al zelf moeten betalen. In dat geval is het goedkoper om de waarborgsom zelf te betalen, dan ook nog 1% āservicekostenā aan de bank (die we nu dus niet kwijt waren). Maar dat was dus sowieso zonder negatieve rente en wij hadden de 10% op dat moment op onze rekening staan. Dat wordt van het bedrag af getrokken dat je nog moet overmaken voor passeren.
Wij hebben een huis gekocht en gaan binnenkort aan de verbouwing beginnen! We twijfelen enorm over de badkamer(s) en ik ben erg benieuwd wat qua investing en doorverkoopbaarheid het slimste zou zijn uit de volgende opties. Ter informatie, het huis is 107 m2, heeft 2.5 slaapkamers (eigenlijk 2 slaapkamers en een studeerkamer/babykamertje) en is slechts 1 verdieping (een soort appartement):
- 2 Badkamers: Een luxere met WC + douche, en de andere badkamer wordt dan kleiner met een bad & WC
- 1 Grotere badkamer met WC, Douche en bad, en op de gang een losse wc
0 stemmers
Wij hechten zelf niet zoveel waarde aan een losse WC (en neigen meer naar 2 badkamers met elk een wc), maar misschien wijken wij af van de gemiddelde koper?
Je zou dan dus het kleinste kamertje opofferen voor een extra badkamer? Dat zou ik echt nooit doen, al helemaal niet omdat alles op 1 verdieping is. Zoān klein kamertje is ideaal als studeer/werkkamer of als inloopkast, of anders als babykamer. Ik zie zelf echt totaal de meerwaarde niet van een extra badkamer voor een huis van die oppervlakte.